Bouwverslag Gewalt ASW 20 4m

Ja, en terwijl ik er mee bezig ben denk ik ook: als dat staal dus ooit kapot gaat (bijvoorbeeld knikt bij een woeste landing) krijg je het er nooit meer uit.
Aan de andere kant, het zit in het midden aan elkaar en bij voor- en achterlijst komt een dwarsbalk. Als die verbinder dus ooit zo'n klap krijgt dat hij knikt is er waarschijnlijk niks meer van de kist over.
Hmmmmmm.

Ik had een zwever, Roebers Flash, van iemand overgenomen. Die had vrijwel precies zo'n vleugelverbinding (alleen zat het vlakstaal daar in de romp en daar werden de vleugels opgeschoven).
De eerste keer dat-ie echt zou vliegen was op de Hückepäck. Hij kwam los en ik kreeg 'm niet onder controle... na een paar buitelingen kwam-ie als een dartpijltje van een meter of 100 of zo vrijwel verticaal naar beneden. De neus zat 30 cm in de grond. Vrijwel alles was gebroken of verbogen - maar het vlakstaal was nog volkomen gaaf.

Dus ik zou zeggen - maak je daar geen zorgen over... :-)

Ja, dat helpt, zo'n verhaal :D
Ik ga het op mijn manier doen. Heb stripjes 1 mm berkentriplex op het staal verlijmd en nu zit het hardstikke vast. Beetje epoxy ertussen en gaan. Als een dartpijl :p

Beste Arjan

Wat een pracht gezicht voor het eerst alles samen gevoegd tot een complete
zwever.
Heb ik het goed dat je de tips er afgezaagd hebt?
Je vrije tijd is in ieder geval goed besteed, niet vergeten af en toe de hoofd directie te zoenen (Hi ).

Groet

Ko

Ha Ko,
Nee, tips zaten er niet bij hoor. Die ga ik lekker zelf fabrieken. Ze wordt mooi hé!

Arjan, kun je foto's plaatsen hoe die vleugelbevestiging nu precies zit? Ik krijg nu ik eea lees het gevoel dat jij het 'vlakstaal' (dat volgens mij overigens verenstaal is) in de vleugel heb gelijmd, volgens mij is dat niet de bedoeling? Ik heb zelf natuurlijk ook geen ervaring met grote kisten maar volgens mij is het gebruikelijk om de messing bussen in je vleugel te lijmen, eventueel voorzien van een 'omkasting'. Misschien is het een goed idee om bv Bertus even om raad te vragen, die heeft geloof ik al vaker van dit soort grote zevers gemaakt.

ik ben ook met een zwever (voor een colega) aan het bouwen welke de zelfde vleugelbevestiging heeft
in de romp zitten 2 messing hulzen (voor elke vleugelstrip één)
deze zitten onder de juiste hoek in de romp verlijmd.
de stalen strips zitten demontabel in de hulzen.
in de vleugels hardhouten omkasting maar hier passen de strips "zuigend" in
dus absuluut zonder speling.
ik zou dus nooit gaan vliegen met speling op de vleugels.

mooi project trouwens
ik heb zelf ook een 4 meter kist (asw 28)
http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10377/P1010027.JPG

ik blijf het weer volgen,
sucses

groeten Gertjan

Dat is het nadeel van een forum, je ziet niet precies wat het probleem is.
De constructie is zoals Gertjan beschreef. Enkel was de omkasting een fractie te breed en dat bleek achteraf ook nog enkel vlak bij de wortel. Daardoor zat er ietsje speling in horizontale richting (voor-achter), dus niet in de richting waarop kracht wordt uitgeoefend. Het staal buigt natuurlijk vrij gemakkelijk in die richting. Krijg je nu het plaatje?
Ik heb het opgelost door een dunne strip hardhout op de staal te lijmen en dat af te schuren tot de passing perfect was. Het zit nu achter de wortelrib dus ik kan het niet meer fotograferen.
Ik heb het net gemonteerd en het zit absoluut zonder speling en is beresterk. Er kan nu van alles breken maar niet de strip uit de vleugel.

Beste Arjan

De staal tongen en messing bus met omkasting zijn zwaar genoeg om eventuele zware schokken op te vangen en zelfs een heel klein beetje speling is niet een probleem want we praten over fracties van millimeters.

Groet

Ko

Slow progress, het kost allemaal veel tijd om het goed te doen.
In ieder geval zitten de wortelribben erop en zijn aan één kant in model geschuurd. Het profiel op de romp en de vleugel komt niet exact overeen dus dat is wat werk om het mooi aan te laten sluiten.

080530ASW003.jpg

In het midden van alu U-profiel het klemstuk gefabriceerd. Als je dat vastdraait zit alles echt muurvast zonder een halve millimeter beweging of speling.

080530ASW002.jpg

Verder met de afwerking van de wortels, nog een dwarsbalk in de romp tussen de voorlijsten en dan de servotray's maken.

Even een vraagje,
zoals je op bovenstaande plaatjes kunt zien zitten de vleugels in de tamelijk harde plamuur. Hoe ver schuur je dat af?
Mijn ervaring is dat Oracover op plamuur minder goed blijft zitten dus ik heb de neiging het weg te schuren tot de plamuur enkele als stipjes en kleine streepjes zichtbaar is. Als dat de bedoeling is, waar doe ik dat het handigst mee? Ik ben begonnen met een schuurklos maar dat duurt zoooooo lang, vooral omdat het keihard is.

Even een vraagje,
zoals je op bovenstaande plaatjes kunt zien zitten de vleugels in de tamelijk harde plamuur. Hoe ver schuur je dat af?
Mijn ervaring is dat Oracover op plamuur minder goed blijft zitten dus ik heb de neiging het weg te schuren tot de plamuur enkele als stipjes en kleine streepjes zichtbaar is. Als dat de bedoeling is, waar doe ik dat het handigst mee? Ik ben begonnen met een schuurklos maar dat duurt zoooooo lang, vooral omdat het keihard is.

Ik ben zelf helemaal geen liefhebber van plamuur voor modelvliegtuigen......
Vullen, als dat al nodig is met balsa strips, of anders lijm met microballoons vermengd of lijm met balsa schuursel....

En ik vind het gek dat de ene vleugel dikker is dan de andere of omgekeerd als ik het tenminste goed zie. :confused:

In het uiterste geval een dremeltje erop zetten , maar dat heb ik nog nooit gedaan.

Het ziet er trouwens weer fantastisch uit. Jammer dat ik geen echte vlieger ben, maar anders......................

Groeten, JH

Dit is geen antwoord op je vraag, maar voor het plamuren kun je beter Alabastine easyfiller gebruiken. Dit is vééél lichter en makkelijker te bewerken dan schildersplamuur.

Nee, ze zijn allebei even dik. De één heeft al een stripje balsa gekregen en de ander niet.
En die plamuur is "af-fabriek" helaas.

Ik denk dat je gewoon om te beginnen een grover schuurpapier moet nemen. Het lastige is om te bepalen wanneer je moet wisselen van grof naar fijner.
Ik ben trouwens (met het oog op mijn toekomstige Sirion project) erg nieuwsgierig naar de voor- en nadelen van plamuur op een ingedekte vleugel, waar uiteindelijk Oracover overheen moet.

Nou dat kan ik je wel vertellen.
Op de Hurricane zit geen plamuur. In dat fineer zitten echter altijd voelbare nerven die je er ook niet uitgeschuurd krijgt. Dat zie je terug in de Oracover en daar krijg je ook die loslatende blazen (die je wel weer weg kunt strijken maar op de plek van die nerven zie je dan weer dieper liggende stukjes. Op de ASH van Jako kun je dat ook goed zien volgens mij:
63264837d67aeeb16.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Hm, dat is wel een erg duidelijk voorbeeld... dat wordt plamuren dus, lijkt me...
Maar, inderdaad zou ik dan gaan voor Easyfiller ivm het vlotter schuren; die keuze heb ik tenminste nog.

Op zich wel een optie maar met voor- en nadelen. Het is inderdaad zwaarder en in ieder geval moeilijker mooi te krijgen (voor mij dan hé :D ). Wel duurzamer en mits vakkundig uitgevoerd mooier. Dat laatste heeft voor mij de doorslag gegeven. Ik wil het niet verprutsen dus ik ga op zeker. Oracover heb ik al aangeschaft dus geen weg terug.
Misschien dat ik de volgende (als mijn vrouw dit leest zwaait er wat!) wel ga glassen en spuiten. Of, als bij deze de vleugels aan revisie toe zijn dat ik het alsnog doe.

Back