Bouwverslag Gewalt ASW 20 4m

Als je het over mijn draadje/mijn maiden hebt wel....er was echter een wat mindere kant. Maar dat kan je beter zelf vertellen.

De flightline op deze zondagmorgen

080622ASW001.jpg

Jako lacht uitwendig. Maar van binnen....? En wat zijn die witte stukjes naast zijn kist? Waarom zijn de vleugels er van af?

080622ASW003.jpg

We misten onze echte fotograaf helaas. Dit is de beste vliegfoto...

080622ASW007.jpg

Mijn 2 vluchten verliepen uitstekend.
De eerste lancering was voor mij ongelooflijk spannend. Mijn vrouw heeft me vannacht om 4.00u uit het bed gestuurd omdat ik zó vreselijk lag te draaien en te woelen dat ze er niet meer tegen kon.
Na alle preflight checks, en nog een keer de checks, en nog een keer nam Jako een aanloop en met half gas vertrok mijn ASW rustig klimmend naar boven. Stuurde prima, vloog mooi rechtuit. Op veilige hoogte de motor uit en wat rondjes gedraaid. Ondanks mijn trillende handen ging dat absoluut probleemloos. Enkel twee klikjes down trimmen om iets vaart te houden en één klikje aileron trim.
Na een paar rustige rondjes de motor weer bij gezet - die echter een vreemd geluid maakte en geen vermogen leverde. Omdat ik hoog genoeg zat de remkleppen even geprobeerd - zoooo die remmen :D
Kleppen in, mooi hoog circuit met een lange downwind en toen aangevlogen voor de eerste landing. Mooie bochten, op final de kleppen uit en ze kwam statig en verassend langzaam vliegend naar beneden. De flare was wat te wild (schoot weer een halve meter omhoog, stallde bijna) en de landing niet echt fraai. Maar ruim binnen de marges, binnen 10 meter van ons en zonder schade.:D

Inspectie aan de motor leerde dat de as los zat in de rotor. Het huis draaide dus wel maar de prop nauwelijks. Motor even uitgebouwd, inbussen vastgezet en de tweede vlucht.

Wederom een prima start. Flink hoogte gemaakt en wat rondjes gedraaid. Direct in de (zwakke) thermiek maar het draaien ging nog niet echt lekker. Combinatie van een vreemde kist, trillende vingers en veel te gevoelig hoogte- en richtingsroer. Ik had de uitslagen groter gemaakt dan Ko paozee noemde, voor het geval ik die extra uitslagen nodig zou hebben bij onbalans. Best mee te vliegen maar niet echt zuiver.
Paar spectaculaire low passes op snelheid gedaan - wooooow wat een gefluit! Ge-wel-dig.
Na 20 minuten de landing ingezet die wederom weinig spectaculair was, met dezelfde onbenullige flare op het eind.

Kortom: helemaal super. Hier een zeeeeer tevreden eigenaar

080622ASW004.jpg

Net de accu opgeladen, er ging slechts 1500 mAh (het is een 4 cellen 3300 mAh) bij dus dat is meer dan voldoende capaciteit. Het motorvermogen is echt ruim voldoende. Op half gas klimt ze al flink, vol gas gaat het echt hard. Met blijkbaar zeer acceptabel stroomverbruik.

De filmbeelden van mijn fotocamera zijn een beetje waardeloos maar de onboard van de tweede vlucht is prachtig. In de loop van de dag zal ik die op Youtube zetten (even editten)

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met de maiden.

Ik heb mijn rudder met de ailerons ongeveer 40% mee gemixed om het haken in de bochten te verminderen, misschien is dit ook iets voor jouw, zodat je bochtenwerk iets eenvoudiger wordt.

Laat dat filmpje maar komen

Eric

Mee-mixen is voor watjes :D Nee hoor.
Haken is het probleem niet. Met vrij veel differentiatie op de ailerons(volgens fabrieksopgave 13mm up, 8 mm down - ik heb daar 15 om 9 van gemaakt) gaat hij prima de bocht om. Maar een béétje up en een béétje rudder is lastig als de uitslagen ongeveer het dubbele zijn van wat ze horen te zijn. Ik heb bij een nog niet goed uitgetrimde kist liever iets teveel uitslag tot mijn beschikking dan iets te weinig....
Is nu gefixed.
Filmpje!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb mijn rudder met de ailerons ongeveer 40% mee gemixed om het haken in de bochten te verminderen, misschien is dit ook iets voor jouw, zodat je bochtenwerk iets eenvoudiger wordt.
Als je het op die manier oplost blijft het rudder ook meedoen als je, laag boven de grond vlak voor je landing, hem recht moet houden. En als je bijvoorbeeld een steile bocht wil uitsturen, dan wil je eigenlijk niet dat het rudder daarbij meedoet.Dus dan zou je die mix eigenlijk uitschakelbaar moeten hebben.
De meest gebruikelijke manier om haakeffect tegen te gaan is differentiëel instellen.
(Allemaal theoretische kennis van mij hoor, want vliegen kan ik nauwelijks... :rolleyes: )

Ah, Arjan had ook al geantwoord...

Hoi Arjan,

Gefeliciteerd met je eerste vlucht, wat een mooie zwever heb je daar en een leuke film
heb je gemaakt.

groeten Ilja

@ Bart,
Ik kan inderdaad de mixer uitschakelen.
Ook tijdens het slepen wil je niet dat het rudder meestuurt.

(uhh..., mee-mixen voor watjes???? en een zwever met een motor dan????;))
Eric

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank u allemaal :proost:
Ik heb genoten van het bouwen en vind het erg leuk dat iedereen zo mee leeft. Dat geeft het hele gebeuren toch een apart tintje. Much appreciated.

En dan nog wat; toen ik de Y3 stond op te bouwen kwam er een wandelaar langs. Bleek een vliegtuig-enthousiast en/of spotter te zijn. Hij heeft wat plaatjes gemaakt, staan op zijn website: geheugenvanteuge.tk

shapeimage_8.jpg

shapeimage_2.jpg

shapeimage_3.jpg

shapeimage_4.jpg

Laatst bewerkt:
Ja...je bent echt een super-gooier :worship:.
Van alles waar ik me van tevoren zorgen over maakte was jouw werpkunst echt het allerlaatste.

Beste Arjan

Goed dat je eerste vluchten zo goed zijn verlopen.
Ik begrijp dat het zwaartepunt ook goed lag als ik je verhaal lees.
Kennelijk is het bij jullie ander weer geweest als bij ons, hier heeft het bijna de hele dag hard gewaait.
Filmpje is leuk alleen de landing was volgens mij niet bepaald zacht gelukkig is het een sterke romp.
En nu het volgende project kleiner of groter?

Gefeliciteerd.

Met vriendelijke groet

Ko van der Zee

Laatst bewerkt:
Hallo Ko,
De landing was minder fraai inderdaad. Een combinatie van zenuwen en "ander" vlieggedrag dan ik gewend ben. Zoals je kunt zien in het filmpje had ik de remkleppen vol uit staan tijdens de landing. En dan moet je wel aardig doorvliegen om niet te hard te dalen. Ik trok ook iets te hard up bij het afvangen waardoor hij eerst wat opveerde en vervolgens onderuit zakte. Het was trouwens niet zo erg als het lijkt hoor, er zit geen krasje op.

In het vervolg zal ik misschien de remmen (deels?) dicht zetten in de laatste meter en met wat minder uitslag op het hoogteroer moet fatsoenlijk afvangen ook wel lukken. Zeker als ik niet meer zulke vreselijk trillende handen heb :D Ik heb trouwens ook met mijn Cirrus de neiging de vaart er nét iets teveel uit te halen zodat ik op een halve meter alsnog in en overtrek terecht kom. Beginnersfoutjes....
Finetunen van zwaartepunt etc ga ik de komende tijd doen, dat zal ook nog wel wat kunnen schelen. Al vloog ze echt heel behoorlijk hoor.

Een volgend project? Ik ben eigenlijk best gehecht aan mijn geweldige vrouw dus dat zal ik maar even niet riskeren....

Laatst bewerkt:
Hallo Arjan

De laatste opmerking van mij was ook wat plagerig bedoelt je doel is opeens weg dus ruimte voor andere dingen.
En wat je schrijft over je echtgenote hou ze ( zo als ik wel eens roep de hoofddirectie) in ere.
Heb de foto bekeken op de site van jullie spotter, las alleen dat de zwever van Jakkie takkie toch wat vreemd naar beneden was gekomen jammer.
Op het filmpje hoor je af en toe wat bijgeluiden is dat de vario die je hoort.?
Heb je nu ook positieve effecten kunnen vernemen van je wingtips?
Het was een mooi project het is nog niet helemaal ten einde zo als je zelf schrijft er moet nog gefijntund worden maar je ziet soms ben je tot meer prestaties in staat als je zelf gedacht had.
Wat betreft het motor vermogen en accu is het een ieder geval een goede keuze geweest en kunnen de settings toegevoegd worden aan je database.

Heb genoten van je bouw verslag en de eerste vluchten.

Met vriendelijke groet

Ko van der Zee

Laatst bewerkt:
Zo, dat ding gaat wel als de brandweer omhoog! Gefeliciteerd. Altijd weer een mooi gevoel als zo'n project het luchtruim kiest.
In het vervolg zal ik misschien de remmen (deels?) dicht zetten in de laatste meter en met wat minder uitslag op het hoogteroer moet fatsoenlijk afvangen ook wel lukken.
Ik zou de kleppen in het laatste stukje niet dicht doen. Als je dan net te veel aan het hoogteroer trekt weet je zeker dat je als een speer weer omhoog gaat. Wat wel verstandig is: als je toevallig een keer teveel trekt en weer omhoog dolfijnt; dan wel de kleppen dicht. Dat kan net een nare overtrek op een meter hoogte voorkomen. Daarna voorzichtig de neus weer in de normale vliegstand en zonder kleppen uitzweven. Nu geen kleppen meer trekken, want dan dondert hij gegarandeerd uit de lucht.
Minder uitslag op je hoogteroer zal al flink helpen met landen.

Goedemorgen Ko,
Het plagerige begreep ik wel hoor :D Maar zelf baal ik ook altijd van dit soort bonk-landingen. Moet gewoon beter.

De bijgeluiden, dan bedoel je in de stukjes film vanaf de grond? Ja, dat is de vario. Piepjes tijdens het stijgen, brommen als je daalt. In de eerste minuten, het eerste stukje vanaf de grond, hoor je hem piepen als ik een klein thermiekbelletje indraai. Daar gaat ineens over in een hele lage bromtoon en mijn reactie: "oe hij overtrekt wel een beetje naar....."

De video is nu ook beschikbaar in hoge resolutie en kwaliteit: Gewalt ASW20 4m electro glider onboard on Vimeo

En Fotor, dank! Je tip over het gebruik van de remkleppen is handig. Ik neem aan dat het bij 1:1 ook zo gaat? Het is ook een kwestie van wennen hoor, aanvoelen wat de overtreksnelheid is en hoe ver hij doorzweeft etc. Ook viel ons op dat zo'n grote veel meer energie meeneemt dus het duurt allemaal wat langer voor de vaart eruit is. Na zo'n zoemer kun je nog prima een volledig circuit vliegen, da's wel kicken.

Als de wind vanmiddag gaat liggen ga ik het nog eens proberen....

Laatst bewerkt:
Back