Als je het over mijn draadje/mijn maiden hebt wel....er was echter een wat mindere kant. Maar dat kan je beter zelf vertellen.
De flightline op deze zondagmorgen
Jako lacht uitwendig. Maar van binnen....? En wat zijn die witte stukjes naast zijn kist? Waarom zijn de vleugels er van af?
We misten onze echte fotograaf helaas. Dit is de beste vliegfoto...
Mijn 2 vluchten verliepen uitstekend.
De eerste lancering was voor mij ongelooflijk spannend. Mijn vrouw heeft me vannacht om 4.00u uit het bed gestuurd omdat ik zó vreselijk lag te draaien en te woelen dat ze er niet meer tegen kon.
Na alle preflight checks, en nog een keer de checks, en nog een keer nam Jako een aanloop en met half gas vertrok mijn ASW rustig klimmend naar boven. Stuurde prima, vloog mooi rechtuit. Op veilige hoogte de motor uit en wat rondjes gedraaid. Ondanks mijn trillende handen ging dat absoluut probleemloos. Enkel twee klikjes down trimmen om iets vaart te houden en één klikje aileron trim.
Na een paar rustige rondjes de motor weer bij gezet - die echter een vreemd geluid maakte en geen vermogen leverde. Omdat ik hoog genoeg zat de remkleppen even geprobeerd - zoooo die remmen

Kleppen in, mooi hoog circuit met een lange downwind en toen aangevlogen voor de eerste landing. Mooie bochten, op final de kleppen uit en ze kwam statig en verassend langzaam vliegend naar beneden. De flare was wat te wild (schoot weer een halve meter omhoog, stallde bijna) en de landing niet echt fraai. Maar ruim binnen de marges, binnen 10 meter van ons en zonder schade.
Inspectie aan de motor leerde dat de as los zat in de rotor. Het huis draaide dus wel maar de prop nauwelijks. Motor even uitgebouwd, inbussen vastgezet en de tweede vlucht.
Wederom een prima start. Flink hoogte gemaakt en wat rondjes gedraaid. Direct in de (zwakke) thermiek maar het draaien ging nog niet echt lekker. Combinatie van een vreemde kist, trillende vingers en veel te gevoelig hoogte- en richtingsroer. Ik had de uitslagen groter gemaakt dan Ko paozee noemde, voor het geval ik die extra uitslagen nodig zou hebben bij onbalans. Best mee te vliegen maar niet echt zuiver.
Paar spectaculaire low passes op snelheid gedaan - wooooow wat een gefluit! Ge-wel-dig.
Na 20 minuten de landing ingezet die wederom weinig spectaculair was, met dezelfde onbenullige flare op het eind.
Kortom: helemaal super. Hier een zeeeeer tevreden eigenaar
Net de accu opgeladen, er ging slechts 1500 mAh (het is een 4 cellen 3300 mAh) bij dus dat is meer dan voldoende capaciteit. Het motorvermogen is echt ruim voldoende. Op half gas klimt ze al flink, vol gas gaat het echt hard. Met blijkbaar zeer acceptabel stroomverbruik.
De filmbeelden van mijn fotocamera zijn een beetje waardeloos maar de onboard van de tweede vlucht is prachtig. In de loop van de dag zal ik die op Youtube zetten (even editten)