Bouwverslag: Goldberg Ultimate 10-300 ''Blue Hawk''

Bij deze wil ik jullie graag laten ''meegenieten'' van mijn project voor de komende winter. Via de Betuwse modelvliegclub heb ik vorig jaar nog een bouwdoos kunnen bemachtigen van het toestel wat ik al wilde hebben toen ik in 2003 lid werd van de Udense modevliegclub: De Ultimate van Goldberg in de bluehawk kleurstelling.

Inmiddels is de setup bekend en heb ik de eerste onderdelen klaar.
Setup:
* Motor: OS MAX FS 120 Surpass III (20,5cc 4-takt)
* Servo's:
Hoogteroer:2 x BMS Bluebird RX Digitaal metal gear
Richtingroer: 1 x BMS Bluebird metal gear
Ailerons: 2 x BMS Bluebird RX Digitaal metal gear
Gas: 1 x Futab a standaard
* Schakeling ontvanger:
1000 Mah 3S 20C Lipo Turnigy
Turnigy UBEC (6 Volt)
* Ontvanger: Futaba R617 FS 2,4 ghz
* Kleurstelling:
Origineel: Pearl Bla uw met Pearl geel
Belettering wordt op maat gemaakt.

Inmiddels zijn er al wat zaken gemaakt:
* Stabilo
* Kielvlak
* Richtingroer
* Hoogteroeren
* Bovenste vleugel

Foto's zal ik vanavond even posten.

Zo moet het ongeveer gaan worden:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie geen foto's, als je ze via het forum upload met je je album 'openbaar' maken, nu staat het waarschijnlijk op 'privé'

ziet er leuk uit:D

vanwaar de keuze om voor een 3cellen accu te gaan, je kan beter voor een 2S lipo gaan met wat meer capaciteit (1000 is ook erg weinig naar mijn mening)

2s is te weinig voor 4 digitale servos. Vlieg mijn sebart kisten met dezelfde ontvanger lipo s.
Werkt prima. Heb afgelopen jaar niet 1 x bij hoeven laden. :-)

Rare redenering om met 3S te vliegen en dat 2S te weinig is
Dat betekend dat je regelaar/UBEC van 12.6 (volle lipo) terug moet regelen naar 6 volt.

Dat betekend ook dat je waarschijnlijk je 3S pack aan het slopen bent, de UBEC zal pas rond de 7.2 volt een seintje geven dat je moet laden. Voor een 2S pack is dat dan 3.6 volt per cell wat prima is.

Je 3S pack zit bij die 7.2 volt afslag al op 2.4volt per cell... dat is niet goed voor je lipo's

@ WVR: Goede tip! Nu is het wel zo dat ik na elke 3 a 4 vluchten mijn lipo's leegtrek tot 3,2 v en vervolgens weer vol laad. Bij mn volgende kist toch maar is een 2S pakketje gebruiken idd. Bedankt

Zoals ook bovenstaand, je kunt idd beter een 2S nemen van 1800mah ofzo ? en als je een 2S hebt met 4 digitale servo's zou ik eens kijken naar een pakketje met een hogere C waarde. Kan idd snappen dat een 2s 1000mah met 10C dat niet aankan. Kijk dus eens naar die C waarde ;)

Verder is 3,2v per cel niet weinig ? Ik trek mijn lipo's nooit verder leeg tot er nog 25% capaciteit in zit, en dan kom ik altijd uit op 3,6 a 3,7v per cel. Scheelt nogal in de leeftijd van je accu...

Verder prachtige kist! Ik heb nu sinds kort een ARF Ultimate van 1.80m, hier komt een 3W60 motor op. Ik vlieg trouwens in Nistelrode, das niet ver weg. Als die klaar eens, kunnen we eens mooi samen vliegen ? :p

Verder neem ik hier een abo'tje :D

Bedankt voor je reactie! Ik had je afbouwverslag al gedeeltelijk gelezen van je geel/witte ultimate. Prachtig! Een kist waar je mee kan verschijnen op het veld :-) Wij hebben bij ons ook een vlieger met zo'n big scale ultimate. Ook met smoke e.d. erin. Ik zou zeggen kom eens gastvliegen bij ons in Uden.

PS: Ben nieuw hier.. maar wat betekend abo'tje?! :D

Haha dankjewel, ben er nu ook al heeel trots op :D En ik kom zeker eens gastvliegen bij jullie dan!

Als iemand een abo'tje neemt op je draadje, dan neemt ie er een zogenaamd abonnement op. Dat houd in dat je een e-mail krijgt wanneer er een nieuwe reactie in het draadje geplaatst word zodat je het optimaal kan volgen ;)

Kleine update:

Na veel wikken en wegen toch besloten om op het advies van jullie mede vliegers in te gaan, en inmiddels is er een 2S 1800Mah 40C pakket besteld voor de voeding van de ontvanger icm met de UBEC.

Bovenvleugel is inmiddels bijna klaar..(Wat een werk! :shock:), en dan moet de ondervleugel nog helemaal gebouwd worden.

Foto's volgen!

Heb ik gelezen voor ik begon inderdaad! Prachtig gedaan, maar vanwege de geringe ruimte in de romp, en het nogal aan moeten passen van de uitlaat ivm voorverhitting van de olie voor smoke, kost dit nogal wat gewicht.. daarom voor mij een reden om dit niet in te bouwen.. Maar wel erg knap gedaan.. en helemaal custom made :cool:

full

Oracover Folie inmiddels binnen: 7 meter pearl blue, en 3 meter pearl yellow

full

Verbindingsstukken triplex tussen de vleugels voor versteviging

full

Eerste delen balsa over de ribben heen(Onderkant)

full

En ook het middenstuk ingedekt met balsa.. Meteen uitsparingen gemaakt voor de verbinding met het U stuk vanuit de romp
full

Borgingssyteem van de bovenvleugel met epoxy ingelijmd

full

En ook de bovenkant van bovenvleugel verder met balsa bedekt

18-3-2012 Update:
full

Start van de bouw van Vleugel 2

full

Aileron Servo's in de vleugels gemonteerd, en verstevigd met Triplex

full

2 motorschotdelen tegen elkaar verlijmd

full

Eerste rompdelen klaar..

full

En in elkaar

full

Motorschot er tegenaan en bewerkt met G4(Brandstofwerende) lak

full

17-3-2012

full

Vleugel past er naadloos onder

Tot zover deze update.. vandaag verder met vleugelbevestiging, landingsgestel, en struts op de rug van de romp

Voor mijn gevoel zitten die vleugels maar iel aan elkaar gelijmd, alleen kopse kanten en twee triplex plaatjes... ik zou sowieso nog een plaatje tussen de hoofdliggers inlijmen, maar dat is mijn mening...

Ziet er verder top uit! Zou zelf ooit ook nog eens een ultimate willen bouwen.

Kleine Update (17-6-2012):

* Motorkap van iemand overgenomen uit de club als opknapproject. Gat aan onderkant dicht gemaakt omdat ik de motor op zn kant wil hebben.
* Vleugels zijn gefolied, en voorzien van servo's (Foto's hiervan volgen)
* Romp voorzien van eerste besturing(Gasaansturing, en Rudderservo)

full

Verf zat er zo vast op dat er verfafbijt, en een beitel nodig was om er doorheen te komen..

full

Gat aan onderkant dichtgemaakt..

full

Resultaat van binnenuit gezien...

Nog te doen:

* Bespannen van de romp
* Besturing afbouwen
* (Smoke systeem inbouwen)
* Motorkap, en wielschoenen plamuren en spuiten
* Diverse decals aanbrengen
* Monteren van landingsgestel

Tot zover weer..

Update: 22-7-2012

De Ultimate is bijna klaar voor de maiden. Afgelopen weken vanwege het slechte weer veel kunnen werken aan oa het folien, bestickeren, afwerking van de cockpit, inbouwen va n de besturing, en het plamuren en airbrushen van de motorkap. Hieronder foto's van de afgelopen weken:
full

Motorkap klaar voor de eerste laag verf

full

Eerst even pas gemaak t op de romp met motor en uitlaat

full

Montage van het Stabilo

full

full

full

full

full

full