Bouwverslag: Goldberg Ultimate 10-300 ''Blue Hawk''

Zo , die is super gaaf zeg .
Ik ga binnen kort ook aan mijn Ultimate beginnen.
ps, kan je mij vetellen hoe hoog (in mm) de A stuun is waar de boven vleugel op rust.
die ontbreekt namelijk in mijn doos.
Alvast bedankt, Stef

Ik heb hier nog ergens een GFK motorkap liggen voor een goldberg ultimate, gemaakt door een vriend, is wel zwaar :(

Het heeft even geduurd, maar nu toch even gelegenheid gevonden om jullie alsnog het complete eindresultaat te laten zien: Weliswaar zonder de zijstruts in de vleugels omdat de montage hiervan erg lang duurt..
full

full

full

full

full

Aansturing rudder middels pull/pull

full

full

Besturing in de romp rechts rudder en links de gasservo: Alles op 6volt middels een 2200 2S Lipo geschakeld via een UBEC.

full

full

Tot zover weer.. Actiefoto's zal ik ook nog posten.. als het weer het een keer toelaat.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er mooi uit! Zal ook wel prettig vliegen denk ik. Een ding waar ik nieuwsgierig naar ben. Hoe tank je je motor? Heb je een snelvulsysteem? Hoe heb je dit geregeld? Ik zie ook geen druknippel. Ik vind dit altijd lastig. Ik gebruikte vaak een snelvul systeem maar die verzoop mijn motor altijd. In mijn toestellen met een open motorruimte is het niet zo moeilijk dan tank ik dmv slangetje loskoppelen van de motor maar met die kappen zoals bij dit model is het niet zo makkelijk.

Ziet er mooi uit! Zal ook wel prettig vliegen denk ik. Een ding waar ik nieuwsgierig naar ben. Hoe tank je je motor? Heb je een snelvulsysteem? Hoe heb je dit geregeld? Ik zie ook geen druknippel. Ik vind dit altijd lastig. Ik gebruikte vaak een snelvul systeem maar die verzoop mijn motor altijd. In mijn toestellen met een open motorruimte is het niet zo moeilijk dan tank ik dmv slangetje loskoppelen van de motor maar met die kappen zoals bij dit model is het niet zo makkelijk.

Op een van de foto's is er aan de zijkant van de motorkap een zwart nippeltje te zien daar waar de motor uitsteekt. De is mn vulnippel. De druknippel is niet noodzakelijk bij een 4takt motor met pompsysteem. wel heb ik mn tank overflow slang onder de motorkap uit steken.. werkt prima! :D

erg mooie kist geworden!!!!

heb je inslagmoeren in je struts gemaakt? dat scheelt een berg, ook inbus boutjes en die dan met een sleutel vast zetten met een bol kopje..

houd er rekenng mee dat deze kist van snelheid houd. zowel met starten als landen.
hij vliegt super strak en goedmoedig, maar als je motor afslaat....niet proberen het veld nog te halen, maar laten vallen en landen. zonder motor is het een baksteen..

je hoeft er niet bang voor te zijn, das absoluut niet nodig, houd er gewoon rekening mee..

en zie ik nu dat je micro servo's op je hoogte hebt gebouwd?

gedurfd!!!

ik heb daar slechte ervaring mee, persoonlijk zou ik die toch echt wisselen voor standaard formaat, de tandwielen zijn te klein in deze servo's en gaan door de trilling binnen de kortste keren kapot..

ik las net je verslag nog even door, en zie dat ik al eerder verteld heb dat je servo's het niet gaan redden..
als je het verslag van dino leest zie je dat hij ze wel gewisselt heeft voor standaard formaat.

het is geen 4 cc trainer waar je mee vliegt, dit is een 20cc viertakt met bijbehorende trilling en trekkracht.. dit ding vliegt als een raket.. erg snel.. het zou zonde zijn als je hem stuk vliegt omdat je servo's het niet gaan redden...

desondanks succes...

en zie ik nu dat je micro servo's op je hoogte hebt gebouwd?

gedurfd!!!

ik heb daar slechte ervaring mee, persoonlijk zou ik die toch echt wisselen voor standaard formaat, de tandwielen zijn te klein in deze servo's en gaan door de trilling binnen de kortste keren kapot..

ik las net je verslag nog even door, en zie dat ik al eerder verteld heb dat je servo's het niet gaan redden..
als je het verslag van dino leest zie je dat hij ze wel gewisselt heeft voor standaard formaat.

het is geen 4 cc trainer waar je mee vliegt, dit is een 20cc viertakt met bijbehorende trilling en trekkracht.. dit ding vliegt als een raket.. erg snel.. het zou zonde zijn als je hem stuk vliegt omdat je servo's het niet gaan redden...

desondanks succes...

Ik heb je berichten inderdaad gelezen Rick, en ik verwacht hier aan het begin van de zomer de aanpassing voor te gaan maken.. in ieder geval voor de elevator. Voor de ailerons weet ik nog niet of ik dit zal gaan aanpassen. Het probleem is alleen de ruimte achterin de romp voor de grotere servo's. De ruimte hier is echt maar minimaal..! Dus in ieder geval low profile. Ook heb ik allerlei verstevigingen van binnenuit gemaakt voor deze servo, en ik weet precies tot hoever deze doorlopen.. het wordt iig nogal een operatie om hier grotere servo's achterin te zetten, en dan heb ik het nog niet over het wisselende balanspunt.

het is natuurlijk je eigen keuze, maar ik heb er 3 gevlogen, de eerste ook met micro servo's zelfs met metalen tandwielen, deze kist is na ongeveer 10 vluchten neer gestort doordat de aileron servo's het niet aankonden, glad gedraaide tandwielen.
de tweede heb ik van 4 servo's voorzien op ailerons waarvan er wederom 1 stuk gegaan is.
de derde heb ik tot op het bot afgevlogen, de ailerons had ik voorzien van 3001 servo's
hoogte 2 X 9002 (overkill, maar die had ik liggen) en richting een hitec 645.

ik heb de servo's van de hoogte roeren verder naar voren in de romp gezet, ze zitten dan wel wat in het zicht. maar ja aansturing deed ik met 3 mm lasdraad waar ik draad op gesneden heb...

ik had nog niet gelezen dat hij al een eerste vlucht gemaakt had...vliegt wel super niet?

ff voor mijn idee (ik heb een bouwpakket liggen van dit mooie apparaat :mrgreen: )

Wat voor servo's hangen jullie er nou in?
volgens wat bouwverslagen, zie ik dat mensen 1 3001 op de hoogte zetten, met een gekoppelde aansturing naar achteren toe
maar hier is een servo per kant gebruikt op de elevator, heeft dat een specifieke reden?
En de Noob vraag van een heli man die net aan vliegtuigen begint (ja, ik heb een trainer, de ultimate wordt pas volgend jaar of later gebouwd..), waarom kan de elevator niet met zo'n u vormig stuk ijzer gekoppeld worden, waardoor je maar aan 1 kant aan hoeft te sturen? Of zit je met dit toestel op of over de grens van wat zo'n verbinding aankan?

ook zie regelmatig 2 3001's in de onderste vleugel gebouwd worden, waarbij de ailerons met een stangetje met de bovenste gelinkt worden
Maar ik zie ook de originele opzet, 1 servo in het midden van de vleugel..
maar ook 2 servo's per vleugel, dus 4 in totaal...
Wat is nou makkelijk in de praktijk, en blijft ook werken? ik zie mezelf nl nog niet constant dat stangetje tussen de boven en onder aileron in priegelen...

En kun je overal straffeloos 3001's op zetten, of worden deze op sommige functies toch wat zwak (hoogte of roer)

Ook de motorophanging doet iedereen anders, geloof ik..
ik zou er graag een os 120 4 takt op zetten, maar de een zet alles rechtstreeks met inslagbouten vast, de ander pakt weer een systeem met van die rubbertjes ertussen..
Dat met rubbertjes zal vast beter zijn, maar er zijn er zat die het zonder doen, wat zou voor de lange duur nu de beste oplossing zijn?

Toch blijft dit een mooie kist...
Alleen jammer van die standaard motorkap in de kit, die ga ik zelf ff nafabriceren in carbon of glasmat oid..

en spullen verzamelen...

Ook de motorophanging doet iedereen anders, geloof ik..
ik zou er graag een os 120 4 takt op zetten, maar de een zet alles rechtstreeks met inslagbouten vast, de ander pakt weer een systeem met van die rubbertjes ertussen..
Dat met rubbertjes zal vast beter zijn, maar er zijn er zat die het zonder doen, wat zou voor de lange duur nu de beste oplossing zijn?

Dat met rubbertjes is eigenlijk een manier om geluid te reduceren, je geeft minder trilingen door aan je vliegtuig.

Servo's en hoe je een verbinding maakt met roer, dat is voor een deel een kwestie van dat de servo's niet onderbemeten moeten zijn. Want dan breken gewoon je tandwielen af.
Maar hoe groter de kist hoe groter de belastingen dus daar moet je rekening mee houden, niet alleen wat betreft servo keuze maar ook de roerhoorntjes de stangen die tussen servo en hoorntjes zitten enz enz
Hoe dan in de praktijk je de aansturingen uitvoerd is voor een deel een persoonlijke smaak.
De ene zweert bij een type servo van dat ene merk, en de ander heeft daar hele slechte ervaringen mee. De ene wil alles closed loop hebben.

Als je bij een vliegclub vliegt, kan je diverse mensen daar vragen, wat hun ervaringen zijn. Met servo's, aansturingen.

Laatst bewerkt:
Ik zal s rondvragen op mn club

Ik vind in vliegtuigen het begrip voldoende sterk altijd een beetje bijzonder ;-)
Soms wordt er wel iets aangeraden in de handleiding, maar dan zie je in alle bouwverslagen 10 keer sterkere servo's erin staan. Maar of dit luxe of must is zie je er niet snel terug, vandaar de vraag..

stangetjes, roerhoorntjes etc is geen probleem, daar kom ik wel uit. Het is meer hoeveel kracht zo'n roervlak nu werkelijk vraagt van een servo
niet om een zo goedkoop mogelijke servo erin te zetten (ik ga wel voor goed spul), maar meer om geen extreme overkill te hebben..
Anders hang ik de ds 610's van mn heli er wel in, dan komt het altijd goed ;-)

ik had in die van mij alle ailerons voorzien van een 3001,
deze kunnen ook goed voor de elevator, maar liever een 4 tot 5 kg servo
op richting heb ik een 7 kg servo..

voldeed volledig..

1 servo op alle ailerons is niet echt super. vanwege alle stangen die je dan moet koppelen,
2 servo's in de onderste vleugel kan wel, maar heeft als nadeel dat je de ailerons moet koppelen, en dan krijg je niet de gelijke uitslag tussen onder en boven vleugel, mits je dit doet met een kogel link op de achterlijst...

vandaar 4 servo's.. werkt gewoon beter

de rubbers zijn niet echt noodzakelijk, meteen 20cc al fungeert de ulti wel als een klankkast, dus als je het als geluids-reductie doet, dan zou ik gaan voor de D-Locks

de rubbers zijn niet echt noodzakelijk, meteen 20cc al fungeert de ulti wel als een klankkast, dus als je het als geluids-reductie doet, dan zou ik gaan voor de D-Locks

Rick,

Zouden de Hitec HS225MG's naar jouw mening wel voldoen wanneer je deze in de vleugels en achter in de romp plaatst?

ik zou haast denken van wel, qua kracht zeker wel, ze zijn sterker als een 3001, en als je ze op 6v gebruikt zitten ze zowat aan de 5 kg. das zat.
ze zijn groter als de micro servo's, weinig kleiner dan een standaard servo.

ik zou ze zelf zeker wel gebruiken.

toen ik mijn ulti bouwde was het 1991, de laatste in 1996 toen waren deze formaat servo's er nog niet,

en zoals gezegd, de kracht is vaak voldoende, het zit hem in de afmetingen van de tandwielen die er in zitten in combinatie met de motor,
zou je er een 15cc 2t motor opschroeven, dan heb je minder last van trillingen, om nog maar te zwijgen van een elektromotor.

na de Goldberg kit, heb ik een vergrote ulti gemaakt naar de
bouwtekening van de Goldberg, deze had een 50cc saito boxer en een span van 2 mtr geloof het of niet maar ik vloog die kist met 4 3001 servo's op ailerons 2 op hoogte en 2 op richting.

weliswaar geen 3d kist, maar hij voldeed best.
ik had er wel zwaardere servo's in willen zetten, maar daar had ik geen geld voor.

Back