Bouwverslag: Goldberg Ultimate 10-300

De winter staat weer voor de deur dus moet er weer binnen geklust worden. Ik ben helemaal weg van de Ulimate Biplane en van dingenen zelf maken, zo ben ik een bouwdoos van Goldberg (Bluehawk) tegen gekomen en die wil deze winter gaan bouwen.
Ben afgelopen weekend begonnen met twee hardboard platen aan te schaffen om daar m'n bouwtekeningen op te leggen .
Die vervolgens overtrokken met doorzichtig tafelkleedfolie om m'n tekeningen te beschermen van lijm en dergelijke.
Ik wil er geen Bleuhawk van maken maar een sportieve Utimate. (rood/wit)
Er komt een ASP120 (20cc) 4takt motor op.
Standaard is er maar 1 servo voor 4 ailerons.
Ik wil 4 low wing servos gebruiken , merk en type nog niet bekent.

Zo wil ik hem gaan maken ;

Vandaag ben ik begonnen met de staartvleugel , het ging erg vlot en makkelijk.

Laatst bewerkt:
Leuk dat je gaat bouwen :)
Ik vind dat ziroli ook mooie plans heeft, dus kijk daar nog even voor je de beslissing maakt.
Foto's :imageshack.us makkelijk uploaden en makkelijk hier neer zetten :)
Maar je bedoelt dus:
attachmentNew.php

Bedankt Hugo , Monkey en Zenith, ik heb het truukje door,

Een foto van mijn werktafel

Laatst bewerkt:
Vandaag nog wat houten latjes gehaald en een paar servos voor in de vleugels (Hitec HS 81)
Het zijn dus geen low wing servos geworden maar micro servos, ze hebben een trekkracht van 3kg bij 6v lijkt mij voldoende.
Ook heb ik het geraamte van de horizontale vin gemaakt.
En de elevator is nu ook kompleet .

Laatst bewerkt:
Nu is de staart vin en richtingroer klaar.
Alle onderdelen die ik tot nu toe gemaakt heb moeten nog wel geschuurd worden.
Zoals afronden op de kopse kanten en onder een hoek voor de bewegende delen.(elevators en rudder)

Het grote werk kan beginnen , ik keek een beetje tegen het maken van de vleugels op. (aangezien dit m'n eerste bouwdoos is)
Maar als je eenmaal bezig bent lijkt het toch wel mee te vallen.
Dus het begin is gemaakt , morgen weer verder.

ribben gelijmd

Laatst bewerkt:
Het is toch wel verslavend werk zo'n bouwdoos.
Vandaag de vleugel ingedekt , dit viel 100% mee.
Vleugel los gemaakt van de bouwtekening.
Dat was spannend om dat de vleugel hier en daar aan het tafelfolie vast zat.
Maar met een platte ijzeren liniaal er onder door ging de vleugel makelijk los.
Op de plaats normaal het mechanisme voor de servo armpjes komen te zitten ga ik Hitec HS 81 servos inbouwen.
Daarom ga ik de onderkant van de servoruimte voledig indekken zoals rechts op de foto te zien is.
Zodat ik dadelijk wat meer boddy heb om m'n servo in te bouwen.

Nu is de ondervleugel zo goed als klaar.
En blijkt hij iets wat krom getrokken te zijn.
Ik heb de vleugel nat gespoten met een plantenspuit en op drie punten gefixeerd met elastieken. (links en rechts over de trust ophanging en over het midden)

Een nacht opgespannen .
En de vleugel is zogoed als recht de rest krijg ik er wel uit als de vleugel gefolied word.

ik las dat je de hs 81 micro in de vleugel wilt gaan gebruiken, deze gaan stuk, tenzij je hem electro wilt vliegen en zelfs dan is het nog niet super.

de tandwielen zijn dermatre klein dat ze niet tegen de trilling van de motor kunnen,
ik heb zelf een 3 tal van deze cg ulti's gebouwd en gevlogen, geloof me van de micro krijg je spijt.

dan kun je beter nog een standaard 3001 op zijn kant in de vleugel bouwen, dat past precies.

en als je de standaard abs motorkap erbij hebt,
dan kun je daar vrij eenvoudig een gfk kap uit lamineren, deze zijn sterker, en de abs kap is haast niet goed te spuiten..

als je in de drie delen aan de binnenkant een laag of wat lamineerd, kun je daarna van de 3 delen een complete gfk kap maken.

Hallo Rick,
Bedankt voor de tip.
Is er nog een andere oplossing ?
Bijvoorbeeld de zelfde servo's maar dan in metal gear of lowing servo's.
Ik heb namelijk al servo plankjes in mijn ondervleugel gemaakt.

Ik wil wel tussen het motorschot en de motorsteun rubbers aanbrengen om trillingen te reduceren.

Laatst bewerkt:
Staart vin en rudder gefolied.
Tussen het rode en witte vlak komt nog een zwart / wit geblokt strook zodat het een mooier geheel krijgt.

ik had de servo's op dezelfde manier ingebouwd, echter dichter tegen de liggers aan zodat er een standaard servo in past.
de tandwielen van micro servo's zijn zo fijn getand dat deze gemakelijk meer speling gaan krijgen en zelfs afbreken..
ik heb 2 graupner servo's ingebouwd gehad, en deze waren bij de derde vlucht kapot.

in mijn ulti zat een os supercharger, hiervoor had ik de originele steun deze had de motor op speciale O-ring bevestigingen staan. die steun was erg duur, maar werkte wel goed.

ik gebruik nu D-lock rubbers, die zijn er ook voor een 20cc te verkrijgen.
dan neem je de m4...
Webshop MCET - Gummimutter - Wellnut

Hallo Rick,
ik ga jou advies overnemen ben net naar de winkel geweest en de HS-81 omgeruild voor HS-322 HD de luxe.

In de winkel hadden ze geen Futaba 3001 maar ik neem aan dat deze aan de zelfde eisen voldoet .
Nu moet ik alleen m'n vleugel gaan "slopen" om die servo plankjes eruit te zagen die ik er al in gelijmd had.
Maar ja liever in dit stadium , dan als ik er later achter kom dat mijn eerste keuze niet goed was.

dat maakt ook niet uit, het is voor mij al een flink aantal jaren gelden dat ik de ulti gemaakt heb, toen was er nog geen hitec zoals nu verkrijgbaar, ze zullen zeker niet onderdoen voor de s3001 (mischien zelfs wel beter)

succes

Zojuist staartvin/rudder afgewerkt met zwart/wit geblokt folie.

En één van de twee servo plankjes verweiderd die ik al in de vleugel gelijmd had.
Dit heb ik met een losse ijzerzaag gedaan door langs de ribben af te zagen.
Het viel me gelukkig mee.
Morgen de andere kant en dan de HS-322 inbouwen.

Zojuist eerste servohuis in ondervuegel gemaakt.
Ik heb het zo gemaakt dat de servo makelijk te demonteren is.

Het zijn dus geen "low wing" ook geen micro maar vier standaard servo's geworden.

Laatst bewerkt:
Back