Bouwverslag: Goldberg Ultimate 10-300

Zojuist een ASP 120 4-stroke besteld bij HK en een onboard glow adapter en een 15x8 houten prop.
Heeft iemand nog sugesties voor de motor ophanging.
Ik wil in ieder geval met rubbers werken om trillingen te verminderen.
Maar moet ik dan een motorsteun of een motorplaat gebruiken.
En welke is voor mijn motor het best geschikt?

Stef

Na wat herstel werkzaamheden aan de servo ruimtes in vleugel 1 ben ik vandaag begonnen aan vleugel 2.
Ik wil in het midden een aluninium rib maken waar de trust aan bevestigd wordt.

Ik heb gekozen voor een aluminium trust bevestiging omdat mij dit steviger lijkt dan de orginele bevestiging en het geeft ook een mooier geheel.
De aluminium rib wordt nog met epoxy vast gezet in de vleugel.

Nu achteraf heb ik een beetje spijt dat ik de andere vier trust ribben niet van aluminium heb gemaakt.

Gisteren heb ik de ASP 120 4-takt , houten prop. 15x8 en een onboard glow adapter ontvangen.
Vandaag de onderkant van de boven vleugel in elkaar gelijmd en de trustbevestiging met epoxy vast gezet.

Trust bevestiging.

er zijn geen spandraden nodig tussen de vleugels van deze ulti, echter heb ik hiervoor wel een paar gemaakt, gewoon van rond elastiek bij een fournituren zaak gehaald,

verlijmt in een kwiklink dus makkelijk aan te sluiten, staat wel erg mooi bij de ulti..
en fluit ook mooi als je naar beneden komt.

ik heb wel werkende gemaakt tussen stabilo en richting.

deze willen nogal eens afbreken tijdens wat heftiger figuren, en zijn dan zeker de moeite waard om in te bouwen

Gisteren avond een proefopstelling gemaakt voor mijn motor.
En vanmorgen voor het eerst gestart om de motor te laten inlopen.
Dit was wel spannend omdat het mijn eerste ervaring is om een motor te laten inlopen. (is toch iets anders dan een 6½ en een 7½ cc 2 takt motortje)
Sproeiernaald 2½ slag open , 3 slagen primen gloeier erop en met een stok aangezwengeld. (geen kick)
Toen maar de starter op de prop. gezet en jawel na een aantal slagen sloeg de motor aan.
Na een min. de gloeier eraf gehaald en de motor bleef lopen op ½ gas.
Vijf min. laten lopen daarna tien min. laten afkoelen sproeier ¼ ingedraaid en weer met de stok proberen te starten.
Dat lukte mij niet , dus maar weer de starter erop gezet.
Toen begon hij na een paar slagen te lopen.
Als het morgen een beetje weer is ga ik veder en dan probeer ik de motor met stok te starten met de choke erop.
Kijken of het me dan wel lukt.

Na een korte pauze weer aan het werk aan mijn Ultimate.
Ik was nog niet te vrede over de bevestigging van de servo's in de vleugels.
Dat heb ik dus weer veranderd.
Heb twee lage bevestigings steuntjes (per servo) van Graupner gebruikt.
Er zijn ook hoge verkrijgbaar die eigenlijk voor deze servo nodig zijn maar dan past het niet in mijn vleugel.
Iets minder dan de helft van de bevestig van de servo heb ik afgezaagt zodat ik hem in de servosteun kan vast zetten.

Ook vast servo stangetjes gemaakt om de ailerons te bedienen.

De vleugels zijn bijna klaar en kan ik aan de romp beginnen.

Zo het mooie werk is begonnen "de romp"
Motorschot helften aan elkaar gelijmd de uitsparingen aan de binnenkant heb ik laten zitten omdat dat beter uitkomt met de motorsteun.
De motor wil ik met de cylinder naar beneden monteren omdat ik dat mooier vind dan dat de motor aan de zijkant uit steekt.
Zo komt de uitlaat ook mooi onder de romp.
D-lock rubbers voor de motorsteun gebruik ik om de trillingen te reduceren.

Alle delen van de romp los gezaagd en geschuurd .
Dat was wel een werkje , maar ja het moet wel netjes zijn.
Tijdens het inelkaar zetten van de romp moest ik sommige bevestigings punten bij vijlen omdat het niet helemaal op elkaar aansluit.
Romp met een paar elastieken vast gezet.

de d-locks gebruik ik ook en zijn enorm goed,

kleinadvies echter,
als je het maximale rendement er uit wilt halen. kun je ze beter zo ver mogelijk uit elkaar monteren.

ik bedoel dat je ze verder uit elkaar plaats en dan de motor op een 2de houten plaat schroeft en die plaat weer aan de d-locs.

hoe verder ze uit elkaar staan, hoe beter ze de dynamische trilling opvangen,
als je de motor rechtstreeks aan de locks schroeft, zul je merken dat je spinner/prop nogal heen en weer gaat slaan..

en hij trilt daardoor makkelijk los.

tevens krijg je een onrustige stationair loop, omdat de motor je gas-stang steeds heen en weer trekt.

de d-locks gebruik ik ook en zijn enorm goed,

kleinadvies echter,
als je het maximale rendement er uit wilt halen. kun je ze beter zo ver mogelijk uit elkaar monteren.

ik bedoel dat je ze verder uit elkaar plaats en dan de motor op een 2de houten plaat schroeft en die plaat weer aan de d-locs.

hoe verder ze uit elkaar staan, hoe beter ze de dynamische trilling opvangen,
als je de motor rechtstreeks aan de locks schroeft, zul je merken dat je spinner/prop nogal heen en weer gaat slaan..

en hij trilt daardoor makkelijk los.

tevens krijg je een onrustige stationair loop, omdat de motor je gas-stang steeds heen en weer trekt.

Bedankt voor de tip.
Ga het zeker opvolgen moet ik alleen die gaten dicht maken waar de D-locks nu zitten.
Je hebt het over een houten plaat , dit mag toch ook 4mm aluminium zijn.
Dat heb ik liggen en lijkt me steviger.

Mvg,
Stef

4mm alu is wel erg zwaar, als je een plaatje 3mm populieren triplex neemt, deze aan beide kanten voorziet van een laagje koolstof, heb je een hele sterke ophanging, als je de d-locks vervolgens zo ver mogelijk naar buiten plaatst, en dan je bestaande motorschot ruim uitzaagt, heb je een hele lichte en sterke ophanging, er is geen reden om het motorschot weer dicht te maken, zorg er voor dat je rond de dlocks een rand hout over houd van bijvoorbeeld 1 cm dan is het sterk zat, eventueel kun je het bestaande schot dan nog met een laagje glas bekleden..

ik heb mijn motoren op dezelfde manier vast zitten, een 110cc op een 5 mm plaatje hout..

4mm alu is wel erg zwaar, als je een plaatje 3mm populieren triplex neemt, deze aan beide kanten voorziet van een laagje koolstof, heb je een hele sterke ophanging, als je de d-locks vervolgens zo ver mogelijk naar buiten plaatst, en dan je bestaande motorschot ruim uitzaagt, heb je een hele lichte en sterke ophanging, er is geen reden om het motorschot weer dicht te maken, zorg er voor dat je rond de dlocks een rand hout over houd van bijvoorbeeld 1 cm dan is het sterk zat, eventueel kun je het bestaande schot dan nog met een laagje glas bekleden..

ik heb mijn motoren op dezelfde manier vast zitten, een 110cc op een 5 mm plaatje hout..

Rick , zou je eens een foto van jou motorschot willen plaatsen.
Zodat ik beetje een idee krijg hoe het eruit ziet.
Heb je mischien nog meer tips en truuks voor mij waar ik op voorhand rekening me kan houden.
Dit is immers mijn eerste grote project, waar ik overigens elke seconde van geniet.
Ook al moet het weer afgebroken worden en weer anders in elkaar
gezet worden.
"Beter nu goed dan dadelijk spijt"

ik heb geen foto meer van de ulti, die leeft al een jaar of wat niet meer, maar kan je wel een voorbeeld sturen van het internet:
Motoreinbau-13_zps69436e5c.jpg

dit is met gewone rubbers gedaan. maar met dlocks werkt net zo.

je kan je motorschot gewoon heel laten, maar zou je gewicht willen besparen, dan kun je er een gat in maken.

zal eens een tekening maken..

Hallo Rick , ik de motorschot veranderd met 4mm 10 laags multiplex.
Dit lijkt me stevig genoeg.
Zie foto's.

Omdat ik de motor met de cylinder naar beneden monteer zit de brandstof aansluiting van de cabarateur aan de onderkant.
Dat wil zeggen dat de brandstofslang vanuit de tank met een boogje naar beneden gaat en dan naar boven naar de cabarateur.
Hoe kan ik de tank het beste plaatsen?

Omdat ik de orginele verenstaal landingstel niks vind ga ik een aluminium landingstel gebruiken.
Daarom heb ik de bodemplaat waar het landingstel op bevestigd word verstevigd met twee plaatjes van 4mm mutiplex en daar tussen een plaatje van 1,5mm mutiplex gelijmd.

Bodemplaat landingstel aan eerste tussen schot en schuine onderkant gelijmd zodat het een geheel wordt.

Meten , meten en nog eens meten .
Maar ik heb de ondervleugel netjes passend onder de romp gekregen.

Met tape de romp op de vleugel vastgezet , gaten geboord en m6 blind moeren in de gaten van de romp gedrukt .

Omdat er geen trusten in mijn bouwdoos zitten , ga ik die zelf maken en worden ze ook anders dan ze orgineel horen te zijn.
De orginele bevestging vind ik ook niet mooi en voor mij niet prakties omdat ik mijn Ulti niet hoeft te demonteren voor transport.

Mal gemaakt van papier en daarna een voorbeeld gemaakt.

Ik heb geen zetbank vandaar een voorbeeld gemaakt voor een lokaal metaalbedrijf die voor mij vier precies de zelfde kan zetten.

houd er wel rekening mee dat de boven vleugel 1 graad positieve instelhoek heeft (als ik me goed herinner)

het hoeft niet zo te zijn dat dit gelijk is met de struts, doordat het midden hoger staat dan de tippen, zal hij minder over een kant wegvallen bij een stal..

volgens mij staat dat wel ergens op je tekening.

Back