Bouwverslag: Goldberg Ultimate 10-300

wat ik ook ij de tweede gedaan heb,

de binnenkant van de romp waar de ondervleugel tegen aan ligt, heb ik voorzien van een laagje 2 mm balsa, aangezien de overgang van je vleugel naar de romp,(bij de achterlijst van je vleugel) van 3mm populieren triplex is, is dit erg vervelend te folieen, ik heb aan de binnenkant balsa verlijmd om een goed hecht oppervlak te maken voor de folie,

het zijn altijd deze punten waar je folie het eerst loslaat, en of beschadigd.
 
Beide vleugels zijn 0 graden zie tekening.
Hiervoor ga ik een vleugel waterpas gebruiken die ik van iemand mag lenen.

 
Bovenspanten en struts gemonteerd.




De struts staan onder een andere hoek dan de orginele die er bij horen te zitten.
Dit geeft wat extra pas en meet werk voor de beplanking waar de uitsparingen voor de struts in zitten.
De balsa beplanking die er bij zit is nog al hard geworden in al die jaren maar kan ze goed gebruiken als mal .
En dan overtrekken op nieuw balsa wat buigzamer is.




Het gat in het motorschot dicht gemaakt om te voorkomen dat er brandstof achter het motorschot kan komen.
 
Beplanking voor de neus gemaakt .

De eerste keer ging fout om de planken in model te buigen ze scheurde aan beide kanten.
Waarschijnlijk niet genoeg nat gemaakt.
Weer twee nieuwe planken gemaakt en deze goed nat gespoten.
Tweede poging ging wel goed, plankjes vast gezet met kopspelden zodat ze kunnen drogen.

 
Neus ingedekt en met tape vast gezet zodat het een nachtje kan drogen.




Staart vleugel uitgelijnd en vast gelijmd op romp.

 
Ja, Ked heeft gelijk. je kan de hele romp afbouwen, bespannen, evenals het stabilo, deze folien, en vervolgens in het slot op de romp schuiven, aftekenen, de folie er af snijden en dan met epoxy verlijmen.

je kan hem dan ook horizontaal beter uitrichten ten opzichte van de vleugel, zodat hij, als je ervoor staat evenwijdig loopt met de vleugels..

zo gaat het ook, maar je haalt je zo veel meerwerk op de hals, en het folien word straks een heel stuk moeilijker met meer naden..
 
Ja, Ked heeft gelijk. je kan de hele romp afbouwen, bespannen, evenals het stabilo, deze folien, en vervolgens in het slot op de romp schuiven, aftekenen, de folie er af snijden en dan met epoxy verlijmen.

je kan hem dan ook horizontaal beter uitrichten ten opzichte van de vleugel, zodat hij, als je ervoor staat evenwijdig loopt met de vleugels..

zo gaat het ook, maar je haalt je zo veel meerwerk op de hals, en het folien word straks een heel stuk moeilijker met meer naden..

Ik moet de turtle dek monteren en die komt over de staart vleugel en vin. (bij jou bekent Rick)
Vandaar dat ik de staart vleugel en vin al gefolied heb om me het makelijker te maken.
Ik zie veder geen probleem om de zijkanten te foliën als de vleugel en de vin erop zit.
Van de turtle dek heb ik een mal gemaakt voor de folie.
 
Laatst bewerkt:
De turtle deck monteren was een lastig stukje.
Eerst nat gemaakt en in model gevormd daarna van cockpit tot vin gelijmd en een nacht laten drogen.
Het gedeelte van vin naar achterkant heb ik nog niet gelijmd omdat ik dat niet netjes in model kijg en er zit een spleet tussen de staart vleugel en turle deck.
Daar heb ik een balsa latje achter gelijmd zodat het dadelijk met plamuur bijgewerkt kan worden.
Om dit allemaal netjes te kunnen doen heb ik de folie van de bovenkant van de staart vleugel verwijderd.







Ik vraag me af of ik eventueel nog balsa hoek latjes aan de binnenkant van de romp moet lijmen zodat het een steviger heheel wordt. (ik bedoel de onder en boven lengte richting van de romp)
 
Zoveel gewicht voegt het ook weer niet toe, dus ik zou het doen..

Maar mijn vliegtuigen zijn vaak ook wat zwaarder dan de fabrikant origineel opgeeft :mrgreen:
 
ik heb het bij mijn eerste gedaan, deze vloog met een saito 20cc leek me nodig,

ik heb het bij mijn tweede niet gedaan, deze vloog met een 20 cc os supercharger, er is me nooit iets gebroken of kapot getrokken,, het is dus voor het vliegen niet nodig,

wat je ook vliegt,, dat breekt niet, van mijn emhw ultimate zijn de onderste liggers zelfs van balsa.. en daar staat een 110 c aan te sleuren.
 
Geen idee, maar bij elke kisten die ik zie zijn de kabels gekruist, heb het ook zo bij mij gedaan. Dacht dat het iets was dat er zo altijd spanning opstond ?? :confused:

a1647519-109-P1010024a.jpg
 
de reden om dat te doen, is enkel dat je dan makkelijker (bij sommige kisten) je kabels door de romp kan laten lopen,zonder spanten of iets dergelijks te raken dan wel dat het uittrede punt verder achter in de romp komt te liggen, als er geen spanten of iets anders de doorgang blokkeert, is het niet nodig.
 
Dat is bij mij niet het geval dat de spanten in de weg zitten. Ik heb het eigenlijk ook zo gemaakt omdat dat volgens tekening is. Ik heb het wel kruislings geprobeerd maar dan komt het niet goed uit met de romp.
 
Back
Top