ja leuk hé....

En dan echt zitten gniffelen onder het bouwen, "wat een sufferd die Berrie. Hoe kan je dit nou verkeerd doen!.......owwww wacht even.....hm......"
Goed.
Vandaag slecht weer dus aan de slag maar weer. De vleugels hebben vannacht liggen drogen, vanochtend eerst de winglets er aan gelijmd en dan het stabilo er op. Dat past prima. Goed loodrecht zetten met de geodriehoek en klaar. Hoogteroer heb ik met een tapescharnier gedaan, niet met het stickertje zoals Graupner dat voorstelt in de bouwbeschrijving.
De vleugels zijn dan helemaal klaar en het volgende is het cockpitkapje. Zelf even uitknippen langs de voorgedrukte randjes. Neusje netjes rond schuren tot het kapje er goed op past. Vervolgens het kapje bijsnijden/Dremelen tot de uitsparing achteraan goed is. Het schuift dan onder de vleugels en aan de voorzijde draai je een schroefje in de neus. Ter hoogte van dat schroefje maak je een sleufje in het kapje. Dat kun je dan naar voren schuiven en dan achter de vleugels vandaan trekken. Simpel en betrouwbaar.
Alles even in elkaar....en dan ziet het er al heel aardig uit.
Next: de electronica.
Ik heb een Blue Arrow 10A regelaartje voor 2 cellen Lipo aangeschaft. Geen toeters en bellen, gewoon klein en simpel.
De motordraden gaan naar twee busjes die je onder in de vleugel lijmt. De pylon met goudcontacten kun je er dan zo op drukken maar als je hem eraf laat kun je ook vliegen. De BEC zorgt dan voor de stroomvoorziening aan servo's en ontvanger. Mooi systeem.
Servo's aangesloten; in de doos zitten alle stuurkabels, roerhoorntjes en de aansluitingen op de servo-armpjes die je nodig hebt. Prima.
Dan de ontvanger, regelaar en accu er in....klaar.
Nou ja, klaar....het motortje wilde niet lopen. Alles werkte, de regelaar liet met een knipperende LED zien dat hij wel wilde maar er gebeurde niks. Na 1 1/2 uur ploeteren en zoeken bleek dat ik een 1 cel Lipo van mijn Flightcamone had aangesloten

. Nou, de onderspanning-afslag werkt dus prima zullen we maar denken. Ook leuk om te weten; zelfs als de spanning naar 3,7V is gezakt werkt je BEC blijkbaar nog. Ontvanger, servo's en regelaar blijven het doen.
Met alle componenten zo ver mogelijk naar voren (alleen de regelaar achterin om hem bij de ontvanger weg te houden) was het zwaartepunt zonder pylon precies goed, met pylon kwamen we iets gewicht in de neus te kort. In het balsa neusblokje een vakje gefreesd en daar wat lood in gedaan. Dat kun je dus naar keus verwijderen als je motorloos wilt vliegen maar je kunt het ook laten zitten en de accu iets naar achter schuiven.
Tot slot de stickers en dan is ze klaar. Op naar de maiden!
Gewicht vliegklaar electro: 375 gram. Zweef: 309 gram. Dat geeft een vleugelbelasting van 21 gram/dm2. Vraag me wel af hoe Graupner op 225 gram denkt te kunnen komen, of zouden ze het dan over de vrije vlucht versie hebben.......?
Samengevat: een leuke, simpele bouwdoos waar bijna alles wat je nodig hebt in zit. De bouwbeschrijving is duidelijk maar helaas niet in het nederlands. Het enige puntje is dat niet duidelijk staat aangegeven waar je op moet letten om te voorkomen dat je twee linker- of rechtervleugels bouwt.
Pasvorm van de onderdelen is echt perfect.
In de doos een bouwplank, schuurklos en schuurpapier alsmede een (te klein) tubetje Uhu Hart.
Buiten de electronica heb je niets extra nodig aan onderdelen of materiaal. Wel een extra tubetje Hart of houtlijm (te gebruiken voor de romp, dan heb je voldoende Hart om de rest te lijmen) en een flesje CA.
Zodra het weer opknapt volgt de rest.....
Stay tuned!