Bouwverslag Graupner Der Kleine RC-Uhu

Ik kan een lichte glimlach hier toch echt niet onderdrukken.
(WOEHAAAHAAAHAAA!!!)

Een gewaarschuwd mens....

ja leuk hé....:cool: En dan echt zitten gniffelen onder het bouwen, "wat een sufferd die Berrie. Hoe kan je dit nou verkeerd doen!.......owwww wacht even.....hm......"

Goed.
Vandaag slecht weer dus aan de slag maar weer. De vleugels hebben vannacht liggen drogen, vanochtend eerst de winglets er aan gelijmd en dan het stabilo er op. Dat past prima. Goed loodrecht zetten met de geodriehoek en klaar. Hoogteroer heb ik met een tapescharnier gedaan, niet met het stickertje zoals Graupner dat voorstelt in de bouwbeschrijving.

080907Uhu1.jpg

De vleugels zijn dan helemaal klaar en het volgende is het cockpitkapje. Zelf even uitknippen langs de voorgedrukte randjes. Neusje netjes rond schuren tot het kapje er goed op past. Vervolgens het kapje bijsnijden/Dremelen tot de uitsparing achteraan goed is. Het schuift dan onder de vleugels en aan de voorzijde draai je een schroefje in de neus. Ter hoogte van dat schroefje maak je een sleufje in het kapje. Dat kun je dan naar voren schuiven en dan achter de vleugels vandaan trekken. Simpel en betrouwbaar.

080907Uhu2.jpg

Alles even in elkaar....en dan ziet het er al heel aardig uit.

080907Uhu5.jpg

Next: de electronica.
Ik heb een Blue Arrow 10A regelaartje voor 2 cellen Lipo aangeschaft. Geen toeters en bellen, gewoon klein en simpel.
De motordraden gaan naar twee busjes die je onder in de vleugel lijmt. De pylon met goudcontacten kun je er dan zo op drukken maar als je hem eraf laat kun je ook vliegen. De BEC zorgt dan voor de stroomvoorziening aan servo's en ontvanger. Mooi systeem.
Servo's aangesloten; in de doos zitten alle stuurkabels, roerhoorntjes en de aansluitingen op de servo-armpjes die je nodig hebt. Prima.

Dan de ontvanger, regelaar en accu er in....klaar.
Nou ja, klaar....het motortje wilde niet lopen. Alles werkte, de regelaar liet met een knipperende LED zien dat hij wel wilde maar er gebeurde niks. Na 1 1/2 uur ploeteren en zoeken bleek dat ik een 1 cel Lipo van mijn Flightcamone had aangesloten :hammer: . Nou, de onderspanning-afslag werkt dus prima zullen we maar denken. Ook leuk om te weten; zelfs als de spanning naar 3,7V is gezakt werkt je BEC blijkbaar nog. Ontvanger, servo's en regelaar blijven het doen.

080907Uhu3.jpg

Met alle componenten zo ver mogelijk naar voren (alleen de regelaar achterin om hem bij de ontvanger weg te houden) was het zwaartepunt zonder pylon precies goed, met pylon kwamen we iets gewicht in de neus te kort. In het balsa neusblokje een vakje gefreesd en daar wat lood in gedaan. Dat kun je dus naar keus verwijderen als je motorloos wilt vliegen maar je kunt het ook laten zitten en de accu iets naar achter schuiven.

080907Uhu4.jpg

Tot slot de stickers en dan is ze klaar. Op naar de maiden!

080907Uhu6.jpg

080907Uhu7.jpg

Gewicht vliegklaar electro: 375 gram. Zweef: 309 gram. Dat geeft een vleugelbelasting van 21 gram/dm2. Vraag me wel af hoe Graupner op 225 gram denkt te kunnen komen, of zouden ze het dan over de vrije vlucht versie hebben.......?

Samengevat: een leuke, simpele bouwdoos waar bijna alles wat je nodig hebt in zit. De bouwbeschrijving is duidelijk maar helaas niet in het nederlands. Het enige puntje is dat niet duidelijk staat aangegeven waar je op moet letten om te voorkomen dat je twee linker- of rechtervleugels bouwt.
Pasvorm van de onderdelen is echt perfect.
In de doos een bouwplank, schuurklos en schuurpapier alsmede een (te klein) tubetje Uhu Hart.
Buiten de electronica heb je niets extra nodig aan onderdelen of materiaal. Wel een extra tubetje Hart of houtlijm (te gebruiken voor de romp, dan heb je voldoende Hart om de rest te lijmen) en een flesje CA.

Zodra het weer opknapt volgt de rest.....
Stay tuned!

Laatst bewerkt:
Hahaha, toch wel HEEL ERG hoor. Eerst mij uitlachen, gewaarschuwd zijn (ik schaam me niet voor mijn fouten dat lees je zelfs in modelbouw Actueel), en dan NOG verkeerd doen! Tssssss:rolling: :lol:

Ik was trouwens al lang vergeten dat dit gebeurt was. Zou zelfs het artikel erbij moeten pakken om het te checken.

Nee. Maar ik ga er van uit dat deze zó langzaam vliegt dat je de motor wel kunt laten stoppen. En als de blaadjes eenmaal naar achter gaan gaat hij ook niet meer draaien.

Trouwens Jako, zoals je ziet heb ik de hoogstarthaak er op gebouwd, kan ik (als het van Ronan mag :-) ) ook eindelijk een keer lieren. Moet alleen nog ergens zo'n klein hoogstartje opduikelen.

Ziet er goed uit heren!!!
Vraag......die motor............kun je me de specs geven?
Zou dat wat zijn voor op mijn in aantocht zijnde Mosquito????

Het is een Speed 300 uit de standaard aandrijfset voor de Kleine RC-Uhu. Wellicht wat te licht voor je Mosquito. Het is deze https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=9401.22
Er zit een klapprpje met spinner bij.

Er is ook een zwaardere pylon voor de grote Uhu: https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=2918 . Daar kan een Speed 480 in en zoals ik het zie zou die op je Mosquito waarschijnlijk wel pas te maken zijn.

Je kunt natuurlijk ook het concept zelf nabouwen in triplex en balsa.....met een motor naar keuze.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je bij een pylon wat beperkt bent in je propkeuze. Als je een grote prop wilt draaien moet je pylon wel heel hoog worden. Zoals je kunt zien is daar bij de Kleine RC-Uhu rekening mee gehouden; er zit een duwprop op en achter de vleugel zit een verdieping in de romp.

Ik hoop dat het lukt met de regelaar. Bij mijn Ultra Fly lukt het niet de prop in te laten klappen. Maar goed je kunt het natuurlijk altijd proberen en anders ruil je hem om met de regelaar van de cherokee?

Ik kan mij overigens niet voorstellen dat de speed 480 de Mosquito omhoog gaat brengen. Met de standaard gemonteerde speed 600 gaat het precies en die levert toch zeker 2x zo veel vermogen...

Maiden!

En toen ging vanavond na het eten de wind ineens helemaal liggen....Maiden time!!!

Ronan kon er helaas niet bij zijn maar ik had zijn toestemming al dus dat was geen probleem.

Het blijft spannend, zo'n eerste worp maar dat bleek niet nodig. Ietsje down trimmen, ietsje links trimmen en dat was het. Het motortje is bepaald niet spectaculair sterk maar trekt het zwevertje op zijn gemak naar boven. Wel goed om met "normale" motorvermogens te leren vliegen denk ik. Je kunt niet al je problemen oplossen met een streep gas, je moet hem echt vliegend houden. Te stijl klimmen en hij overtrekt. Zeer gemoedelijk, dat wel. Voordeel van zo'n tam motortje is ook dat je weinig stroom verbruikt. Ik heb nu bijna 25 minuten gevlogen en de accu (2 cellen 1000 mAh) was nog lang niet leeg, er ging krap 500 mAh bij. Het klappropje klapt trouwens gewoon in, zoals ik al hoopte.

Zweven doet hij mooi. Heel langzaam en als je de sticks loslaat zie je dat het in de basis een vrije vlucht zwever is. Super stabiel.
Reactie op hoogte en richting is prima. Een loopje (als in looping maar dan klein :-) ) gaat prima, landen is door de lage snelheid een eitje. Met drie meter hoogte kun je nog gerust een volledig rondje draaien als je wat hoog binnen komt. Precies landing is daarmee ook heel goed te doen en de stabiliteit maakt dat je ook bijna niet hoeft te sturen. De snelheid is laag en de glijhoek heel vlak dus hij landt zichzelf als je hem op de juiste hoogte de juiste kant op stuurt.

Kortom, ik ben zeer tevreden. Hier durf ik mijn zoon wel mee te laten vliegen!

Van Harte!
Over een startlijn.................ik heb een nieuwe liggen. De standaard van Conrad.
Ik wil eigenlijk liever de Maxi voor de Mosquito.
Mail me maar even als je belangstelling hebt. Je hebt mijn mailadres.

mvg,

Kees

Mooi Arjan, zien we binnenkort ook beeldmateriaal van de vluchten?
Ik vond hem al mooi vliegen op de Roosendaalse heide ondanks de harde wind. Heb je het hout nu helemaal niet afgewerkt of alleen met porienvuller?

Tav de hoogstartlijn moet je wel een heel licht dingetje hebben denk ik, ala Robbe Silence (van Conrad ken ik niet). Staat er nog eentje van op marktplaats.

Dank. Beelden heb ik niet omdat ik alleen was. Aan de andere kant; je kunt misschien rustig je camera pakken en filmen terwijl dit dingetje rondjes vliegt :-)

Ik zal eens even kijken wat ik precies zoek als startlijn, dacht aan zo'n nylon met dun elastiek (vroegah had ik die ook...)
Het hout heb ik helemaal niks mee gedaan, enkel korrel 400 geschuurd.

Vanmiddag met wat meer wind gevlogen en dan is het knap listig zeg. Mijn ASW ging probleemloos, aan de Uhu had ik mijn handen vol. Turbulentie van bomen die 50m weg staan gooit hem vrijwel op z'n kop en klimmend vloog hij achteruit van me weg :-) Als het wat waait is een klein licht kistje duidelijk veel moeilijker dan iets groters/snellers, dat heb ik wel weer gezien.
Er was wel wat lage thermiek en daar reageert zo'n licht ding dan wel gelijk op. Prachtig!

Om de tijd te doden, in afwachting tot de wind zou gaan liggen, vanmiddag naar de Bruna gefietst en 2 dozen post-elastieken gehaald. Ruim 240 stuks voor 4 euro nogwat. Dat geeft ruim 20 meter elastiek. Daaraan vast ik denk een meter of 60 sterke vislijn, van de buurman gekregen. Sleutelring eraan en een reep van een plastic tas, hoogstart is klaar :-)

En vanavond ging de wind liggen.
13 starts gemaakt, een paar keer aardig hoog gekomen en vluchtjes van 2 tot 3 minuten gemaakt. Er kwamen weer allemaal herinneringen boven dobberen van mijn oude vrije vlucht Uhu.....
Ik was echt helemaal vergeten hoe leuk dat is.

Filmpje!

Nog steeds geen cameraman, dus de Flightcamone2 er maar eens op geknoopt.
Levert wel relatief veel weerstand en toegenomen startgewicht dus echt super vliegen doet het niet meer maar het is wel grappig.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er spectaculair uit Arjan! ik zal mijn FCO2 ook eens aan mijn zwever plakken bij het elastiek-lieren. Vanochtend nog wezen "elastieken" met mijn MiMi ging prima.Morgen misschien weer bij goed weer.

groeten

Die post elastieken, zijn dat gewoon de dikke elastieken die de postbode altijd aan het stuur heeft hangen? Ziet er verder goed uit, lijkt me een heerlijke zwever voor slome zomeravonden wanneer het wat afkoelt maar er nog wel flinke bellen loskomen...

@sjors....je kunt zo'n jongen toch niet op pad sturen met een half ingevlogen, niet goed uitgeprobeerde zwever! Ik móet er dus wel mee vliegen, of ik dat nou wil of niet :D

@billy: ja, die elastieken. Te verkrijgen bij de kantoorboekhandel (iets meer dan 2 euro per doosje van 120, wat ongeveer 10 meter oplevert als je ze aan elkaar knoopt). Of je postbode een paar weken lastig vallen. En dan een flinke lengte vislijn. Ik gebruik een sterke nylon lijn, die rekt ook nog wat.

Flightcamone2

Arjan,

Die FCone2, is dat een beetje gemakkelijk te bedienen?
Oftewel.............filmpje maken en op PC zetten, hoef je geen Digibeet voor te zijn?

Back