Bouwverslag Gry Maritha

Thx Wiggie,

Ik ben spijtig genoeg niet in het bezit van een instelbare bout...
zal moeten kiezen tussen de witmetalen delen of nieuwe relingstuds...
 
Laatst bewerkt:
Je hebt al een instelbaar boutje voor rond de 20 euro. Het grootste probleem blijft de temperatuur. Die boutjes gaan van 150 tot 450 graden. Een extra weerstand in de voeding naar de bout kan dan helpen.
Aan de andere kant denk ik dat je de railingsteunen ook zelf maken als ik
zie wat je tot nu presteert.
 
Na twee maand even een update, ondertussen sta ik al heel wat verder maar ik moet nog even wat foto's maken van de laatste evoluties...

Sindsdien heb ik de ankers afgewerkt:



De ankerkettingen zijn bevestigd, met bijhorende harpsluitingen etc... eveneens wil ik deze werkend maken dus moest ik de romp onderhanden nemen. Hier heb ik 9mm messing buis ingebouwd zodat de ankers vlot in en uit gaan, het mechanisme moet nog komen, graag zou ik hier een echt vallend systeem integreren en niet een servo of reductie motor maar dat is voor de toekomst... (waarschijnlijk word het dus toch een gewone servo met 2 snelheden, snel naar beneden en langzaam op, dit zal naar alle waarschijnlijkheid het makkelijkst zijn.

Ik heb de 2 achterkwartieren afgewerkt, spuitwerk en verfraaiing, heden zijn deze klaar.







Binnenin zitten de oude buislampen die ik eerder heb gemaakt bij deze waren de leds iets te ver van elkaar gesoldeerd (7mm) waardoor je geen TL "effect" kreeg dit heb ik herdaan in de nieuwe versie met een 4-5mm speling en dit is veel beter, Je kon dit zien een vorige posting.



Tijdens een koffiemoment kwam ik op het idee met de koffiestokjes wat cargo te maken hierzie een lading schollenbart:





De verkleuring is gedaan met aangelegde vernis en verschillde tinten bruine verf dit geeft een heel natuurlijk effect de verf is licht opgeroerd zodat er heel duidelijk kleurverschil is te zien, echt goed gelukt, wat is met hout werken toch makkelijker voor een mooi effect te krijgen!

Voila dit is een kleine update, ik probeer alles vrij net af te werken vandaar dat het tergend traag gaat maar zo is er uiteindelijk wel veel meer voldoening te rapen...
Tot de volgende posting
 
Laatst bewerkt:
De romp evolutie, na de posting te hebben gelezen van Wiggie en zijn lasnaden begon dit wat te kribbelen en ben ik maar aan de slag gegaan.
Ik had een aantal maanden de bouwtekeningen van de werf in Noorwegen ontvangen dus vandaar ben ik uitgegaan.
De originele romp is wel wat anders dan deze dus heb ik mij enige vrijheid toegenomen maar wel geprobeerd dit zo correct mogelijk te benaderen.
De tape is 0,5mm airbrush afplak tape, het enige probleem is dat dit papiertape is er komen 3 lagen polyurethaan lak overheen deze is heel kras en slag vasten dan 1 a 2 lagen matte vernis waarschijnlijk van revell.
De vorige lak was eigenlijk te fragiele om de boot ooit te gebruiken.
Tevens zie je ook de openingen voor de "'sidehatch" en de extra stoot randen die ik heb toegevoegd, de patrijspoort/ramen zijn gecorrigeerd naar het oorspronkelijk model en de ankerbuizen in messing uitgevoerd... (6weken werk in 10lijnen tekst).









De romp was in 2 keer gespoten...











De stootrand aan stuurboord dit op de boeg te vrijwaren tijdens de docking, de bakboord zijde heeft deze 2,5jaar geleden ook geregen (hey heren hoe gaan jullie om met het feit dat de boten elke keer dat ze in een droogdok liggen uiterlijk veranderen?
Ik heb wat modificaties moeten doen bij de laatste foto's die ik van de rederij heb maar nu was er weer een grote reparatie waar de anker plaat aanstuurboord veel groter is geworden, deze ga ik niet meer doen de romp is gespoten en ik kan wel bezig blijven zo...) (dus livery mid 2013)

`



Ik heb vele dingen aan de romp aangepast en verfraaid zoals de kluisgaten de boorden, alles geplamuurd en geschuurd met als bedoeling een mooi geheel te krijgen.



Ook heb ik verschillende buisjes ingebouwd voor water uit te pompen, het originele schip gebruikt deze voor afval en koelwater, ik denk dat ik er gewoon een traaglopende circulatie pomp in zet ik zag bij hobbyking een brandstofpomp voor 6 € en 12V dit zijn exact dezelfde pompen die je van robbe of graupner kan kopen voor 6x die prijs. zo'n 3 bouw ik in, 1 voor de zij uitlaat, 1 voor de blusmonitor, 1 voor intern water uit te pompen mocht dit er in komen...

Voila een voorproefje, de afgewerkte romp, boven en onderkant herspoten en verfraaid is nu aan het drogen meer foto's volgen...





 
Laatst bewerkt:
De laatste post voor vandaag:

De bridge: wel het deze is volledig afgewerkt met alle buizen voor het licht, de klinknagels de afwatering van het dak en allerlei verstevigingen en platen die ze heeft meegekregen in de reparatie werken midden 2013 een foto zegt meer:







Wat kleine detailes je ziet de deur lockers etc... Dat maak het af vind ik!

Ondertussen is mijn nauticmc binnen gekomen 2x8+4servo's dit 2 maal maar ik krijg ze niet echt goed werkend op ppm24 is er iemand die hier meer ervaring in heeft?
het zou kunnen dat ze enkel werken op ppm18 maar dan verlies is veel kanalen (misschien een 3de inbouwen dan) iemand verstand van?

Mooi systeem waarschijnlijk, 2 jaar naderhand werkt het nog steeds niet Grrrrr!!!!
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen is mijn nauticmc binnen gekomen 2x8+4servo's dit 2 maal maar ik krijg ze niet echt goed werkend op ppm24 is er iemand die hier meer ervaring in heeft?
het zou kunnen dat ze enkel werken op ppm18 maar dan verlies is veel kanalen (misschien een 3de inbouwen dan) iemand verstand van?

neem eens contact op met cheeta, weet heel veel van electronica
 
Vernis?!?

Ik heb net de romp van de Gry afgespoten met een laag matte vernis, is die helemaal wit aan het uitslaan? :mad::confused:o_O:(

Iemand ideeën wat ik hieraan kan doen, het is de matte vernis van humbrol?

Ik had net alle diepte markers en de naam aangebracht, en dacht ik vernis het dan zit het mooi vast...
Het lijkt erop dat ik mijn model verkloot heb pfffff...

Eigenlijk hoop ik echt dat iemand wat heeft...
 
Laatst bewerkt:
Is de vernis droog of nog nat?

Natte vernis wil nog wel eens wit/blauw uitslaan tijdens het drogen namelijk.

@ paul nieuwenhuijse: heb je de vraag van Jaffa eigenlijk wel gelezen? Ik snap dat je reageert op de voorgaande bijdragen maar dit antwoord komt in de context van de vraag een beetje raar over.
 
Wel ondertussen is hij droog, waarom moest ik hem toch vernissen???

Het resultaat is dus erbarmelijk, ik denk dat er niets anders op zit als hem volledig te af te slissen terug in blauw en menie opnieuw te spuiten. Dit is echt serieus balen!!!!

En dit is wat het nu is... iemand ideeën. pfff, ondertussen is hij wat te duur geworden voor de kliko, maar als hij er belabberd uitkomt hoeft het ook niet, ik denk dat er over spuiten, en de lettering opnieuw aanbrengen de enige optie is dus ik hoop dat jullie iets beter weten?





BAD WEEKEND!!!!!
 
Laatst bewerkt:
Damn, dat is zuur zeg. Het zag er zo mooi uit :(

Kan het zijn dat je de vernislaag bij een te lage temperatuur hebt gespoten?

Hoe dan ook, ik hoop dat je dit kunt herstellen. Dit is toch wel een van mijn favoriete modellen en bouwlogs.
 
Wel, onrust das maar de vraag, ik spuit alles in de kelder heb daar speciaal verwarming voor gezet daar, gisteren was het 21° dus ik denk dat dat ok is?

Al de rest is exact het zelfde gedaan.

Ik hoop dat ik er een niet al te dikke laag er kan overzetten en dat dan de detailles zoals de lasnaden niet te hard gaan verdwijnen er zaten al 2 lagen blauw, en rood op en je ziet ze wel verminderen, anderzijds is het misschien wel realistischer als ze niet zo uitgesproken zijn...

Ik hoop ook als ik de lettering overspuit dat dit geen raar effect geeft als ik dan daarna ze opnieuw op dezelfde plaats overplak (dit zijn stickers...).

En dan te weten dat ik een proefstuk had gespoten en dat was ok he...
 
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad serieus zonde. Was de spuit schoon? Heb je een te hoge luchtdruk gebruikt waardoor de verf al droog was voordat het op de romp zat? Dat zijn de dingen die ik zo snel kan bedenken. Je kan hem schoonmaken maar dat is wel een echte klus.
 
Das inderdaad zonde dit,
Het ziet ernaar uit dat je vochtinsluiting hebt in je lak, Kan komen door omgeving die vrij vochtig is of een vuile compressor (water in de tank)

Je zou nog even een paar dagen kunnen wachten, Over algemeen is lak pas naar 4 a 5 dagen goed door gehard,
Mocht het nu niks uitmaken dan zou je op een plekje waar je het niet kan zien (bodem bijvoorbeeld) lichtjes opschuren en nieuw dun laagje erop zetten,

Heb dit al eens eerder meegemaakt en de vochtopsluiting was alleen oppervlakkig, was dus lichtjes schuren en nieuwe laag erover, toen was de witte waas weg, Maar durf niet te zeggen of dat dat altijd zo lukt,

Suc6 ermee, hoop voor je dat het goed komt...
 
dit is serjeuze tegenslag.

hopelijk heeft Vincent hierboven gelijk. Het is in ieder geval te proberen. Alles licht opschuren moet je toch al doen. Niks verloren dus om het eens uit te testen.
sterkte en succes
Marc
 
Dit is zwaar balen... Sterkte en ik hoop dat je het verfwerk weer goed krijgt!

Ik lees dit topic nu pas... en zie dat je vragen had over een rookgenerator.
Die kun je zelf simpel bouwen. Zie: gloeiweerstand-voor-rookgenerator

De rook die er uit komt is warm. Niet bloedheet, maar warm.
In de Titanic gebruik ik een combinatie van messingpijp (vlakbij de rookgenerator) en siliconenslang. Dat gaat nu al ruim een jaar prima.
Als je nog vragen hebt, stuur maar een PBtje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top