De "grote" kraan, volledig scratch build, bij deze heb ik gebruikt gemaakt allerlei materiaal de rotatie as voor heen te al te zien is gewone PVC buis waarop wat passende PVC ringen zijn gelijmd en de basis van de kraan in styreen.
Alle 6 kant bouten zijn gewoon styreen plaat die is uitgeperst met een 6kanten pons.
De arm is is gemaakt van 1mm styreen met midden in een drager van 2mm.
Naar goede gewoonte maak ik de dragende delen in messing & koper zodat ze sterk en slijtvaster zijn de rest bekleed ik met styreenplaat. het omhulsel van de kraan is hier reeds gemaakt.
Samen met de arm:
Onder aan de kraan zie je ook het gedreven tandwiel voor de rotatie, op deze "mof" manier kan de kraan makkelijk worden gedemonteerd voor onderhoud werken, het geheel klemt op elkaar, waarschijnlijk maak ik nog een klein gaatje met wat schroefdraad erin voor de zekerheidsborging

.
Hier een draaitest van de kraan basis met tijdelijke arm vooral om de nauwkeurigheid af te stellen en dat valt niet tegen op 35cm kan hij per 0,5mm verplaatsen ik denk dat dat mijn verwachtingen sterk overschrijd daarnaast is de "snelle" verplaatsing nog meer dan behoorlijk.
De cabine met bestuurders zetel:
Dan was het tijd om wat te gaan testen, (ook ben ik vergeten om tussentijds foto's te maken.)
Binnen in de "body" zie je de messing draagstructuur, de hydraulische jack is gemaakt van antenne buis. Later krijgt deze een "overzet" stuk met alle detailles. Het testen verliep zonder smering en dat was ook te horen...
En hier wat gewicht heffen, de arm heeft niet echt veel problemen met een last, hier een 20ft container volgeladen, das al gauw 15 tot 20 ton lift kracht

de echte kraan heeft maar 6ton dus dat zit goed. Wat ik belangrijker vond was dat de arm weeral fijn te verplaatsen was, dit geschied net zoals het draaien proportioneel en erg vlot (weeral moet er nog gesmeerd worden).
Dan werd het tijd om wat te detailleren, de laatste functie, de winch, valt hier ook onder daar ze zo klein is moest de detaillering en functionaliteit weer in elkaar opgaan hierover later meer...
De originele kraan is niet niet echt een juweeltje maar misschien maakt dat ze voor mij wel zo bijzonder, hier enkele foto's dan kunnen jullie naderhand ook zien dat ik geprobeerd het het origineel zo goed als mogelijk na te bouwen.
Dit is het geworden de volledige kraan:
Wat close up foto's, alles moet nog worden gespoten en alle leidingen moet later worden toegevoegd, dit gebeurd met zwarte elektriciteit draadjes van verschillende dikte. Zoals je kan zien op de foto's van de echte kraan hebben ze niet echt veel moeite gedaan dit netjes weg te werken dus dat doen wij ook!
Het groot gat is voor de draaimotor, je ziet ook de verdeel klep van deze motor zoals bij de echte kraan enkele vaste leidingen verzorgen de hydrauliek hier.
De draaimotor, deze is vervaardigd uit het lichaam van verschillende balpennen, verzameld in allerlei hotels

. Ook heb ik mijn vrouws knoppenkast geplunderd voor de flenzen.
Ik plaats hem nadat alles is gespoten omdat ik waarschijnlijk anders moeilijk in de achterliggende holtes geraak.
De geïnstalleerde cabine, binnenin de pijp die moet worden verbonden met het reservoir wat je ziet door het raam van de kraan (weeral met dikke ca 2mm elektriciteit draad)
Ook zie je de filter en doorlus-leiding op de kraanarm zoals bij de echte.
Aan de andere kant, achteraan, krijg je het plateau waar vroeger de pompen stonden nu wordt dit niet meer gebruikt. Ook zie je "houders" waarachter alle leidingen zitten "de trap".
Op het puntje moet de pompmotor geplaatst worden.
Je ziet ook alle ingangen van de hydraulische en elektrische kabels, zoals op het echte exemplaar, wat is het leuk zoiets na te bouwen als je goede foto's hebt!!!
Wat detailles, de kraan kop met "hook limiter" de détaille piston, deze komt over het antenne deel. De deur, zeer belangrijk hoe kom je er anders in? Het stoeltje, deze wordt met nepleer overtrokken alleszins enkel de buitenlaag van het leer. En ten slotte de kraan haak volledig met mijn initialen en al

. (het wordt freaky).
De pompmotor: met heisgaten...
En last but not least de winch:
En nog een mooi triotje:
De hydraulische leidingen op de winch zitten er al op omdat dit alles toch zwart moet.
Tijd voor een test? Tuurlijk, ze draait niet helemaal concentrisch maar zoals jullie waarschijnlijk opmerken, de winchdrum is een bobijn van mijn vrouw's naaimachine, sssst niet verder vertellen, en voor de rest zijn het wat metalen buisjes, wat messing en weeral wat balpennen al moet ik bekennen dat oranje deel een klikpotlood is.
Eigenlijke stoort het niet dat ze een beetje concentrisch draait daar het toch allemaal zo traag is, wie weet maak ik het nog recht met de dremel...
Natuurlijk zegt dit niets, dan maar 20ton, kijk vooral naar de fijnheid van operatie!!!
En een kracht testje, ze presteert voor mij boven verwachting, vergeet niet dat de arm bijna 35cm lang is, dan is 330gram heel erg veel.
Zo ik zit er weer door, dat was het voor de update reactie altijd welkom het is hier namelijk zo stil de laatste tijd...