Bouwverslag H.M.S. Bounty (Amati)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Eduard, 21 nov 2020.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.205
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik zie dat je het dek eerst beplankt, maar hou er rekening mee dat door het beplanken en lijmen het dek erg stijf word en het word daarom een stuk moeilijker het straks netjes op de spanten te lijmen. Omdat er een lichte zeeg in komt en de bovenkant van de spanten zijn allemaal licht gebogen. Beter is (volgens mij) om eerst het valse dek op de spanten te lijmen en dan pas beplanken.
     
    Herby63 en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dit zijn mooie experimenten met dat schoensmeer!
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  3. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Pietsan, Dank voor je advies. Ik had daar niet bij nagedacht.

    Hans. Altijd leuk om iets uit te proberen. Zeker als dat een goed resultaat op levert.
     
  4. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Jan, ik ben er over de kleur nog niet uit. Reden is dat de romp en het dek van hetzelfde hout zijn. Ik dacht dat een licht ander kleur dek wel netjes zou zijn. Ik kan er nog een paar nachtjes over slapen;).
     
    janzwart vindt dit leuk.
  5. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Eduard, zoals je weet heb ik deze ook gebouwd en heb weel een beetje spijt dat het dek zo donker is, een licht dek was naar mijn mening veel mooier geweest.
    Maar jij bent de kapitein, dus doe er je voordeel mee.
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  6. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Koos, Gelet op het advies van jou, de opmerkingen van anderen en nadat ik daar een nachtje over heb geslapen zal het dek licht van kleur blijven. :D
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  7. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Een weetje wat je keuze nog verder kan bepalen:
    - hout zoals eikenhout en bepaalde hardhoutsoorten worden door vocht spekglad. Dat wil je dus niet als dek hebben.
    - grenenhout en aanverwante houtsoorten worden door vocht veel minder snel glad, en waren daarom de meest gebruikte houtsoorten voor een dek.

    In de modelbouw is grenen of vuren niet zo geschikt omdat het een vrij grove vezel heeft. Daar wordt voor de dekken een houtsoort zoals abachi of ander licht hout genomen.
    Zie bijvoorbeeld bericht #11 hier:
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...a-ad-1628-van-kolderstok.275042/#post-4111739
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  8. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Hans, Dank voor je advies.
     
  9. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Voor het weekend heb ik het dek geplaatst en op advies van Pietsan hierna het dek verder beplankt. 7. dek beplankt.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 14 dec 2020
  10. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    In het weekend tussen de activiteiten van de Formule 1 race door heb ik de verschansing en achtersteven gemonteerd. Dit was wel even een dingetje om reden dat er geen maten in de tekeningen staan. Betekende dus maten zoveel als mogelijk meten en overnemen van de bouwtekening. Om ze vervolgens op de juiste plaats te monteren. 8. verschansing en achtersteven gemonteerd.jpg
     
  11. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Nu kan ik ik volgens beschrijving de onderzijde van de achtersteven beplanken en daarna de romp. In de omschrijving staat getekend dat de eerste beplanking horizontaal op de spanten moeten worden aangebracht. Echter op you tube wordt er in een filmpje weergegeven dat dit diagonaal moet gebeuren en deels vanaf de voorsteven naar ongeveer het middenschip en contra vanaf de achtersteven ook diagonaal naar het middenschip. Hierna zou ( volgens mijn eigen interpretatie) de tweede huidlaag horizontaal moeten worden aangebracht. Heeft iemand hier ervaring mee.
     
  12. Sjors Blomberg

    Sjors Blomberg

    Lid geworden:
    15 feb 2019
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Bleiswijk
    Eduard.

    Ik heb al heel wat boten beplankt en nog meer bouwverslagen gelezen zowel hier als op MSW maar ik heb dat nog nooit gezien.
    Zowel de eerste als tweede beplanking gingen altijd horizontaal.
    Maar wat niet is kan nog komen :koud:
     
    Flying Scotsman en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  13. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.768
    Locatie:
    Ittervoort
    Niet alle youtubers geloven
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  14. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Een raar verhaal hoor Eduard, de mijne is gewoon horizontaal beplankt, zowel de eerste als de tweede laag,
    Moet goed gaan :thumbsup::thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2020
  15. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Dak jullie voor de reactie. Ik ga aan de gang met horizontaal beplanken.:yes:
     
  16. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.033
    Locatie:
    Brugge
    maar wel met een vleugje zeeg graag :)
     
  17. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Begin gemaakt met beplanken. Eerst het uitzetten van de eerste lijn (plank) aan bakboordzijde zijde. Volgens instructie van Amati zoveel als mogelijk parallel aan de onderzijde van de verschansing. Hierbij het natuurlijk verloop van de plank in acht genomen om te komen tot een mooie ronding bij de voorsteven. 9. Eerste plank.jpg

    Hierna ook de lijn uitgezet aan Stuurboord. 10. ook aan andere zijde.jpg
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.205
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Hoi Eduard, weet je zeker dat deze 1e latten zo goed zitten..?? Het lijkt mij dat ze vanaf het middenschip richting de boeg wat tegengesteld aan de zeeg naar beneden lopen, hetgeen juist andersom zou moeten zijn, dus met de zeeg mee een beetje naar boven. Nu loopt de 1e lat niet zoals je zelf schrijft in je commentaar parallel aan de verschansing. Ik zou als ik jou was dit nog even goed nakijken, omdat de 1e lat een basis vormt voor de rest van je beplanking.
     
  19. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Eduard, Ik vind het ook een vreemd verloop. Ben het met Pietsan eens. Eens goed nakijken.
     
  20. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Oei, Ik heb nog even gekeken naar een instructiefilmpje van amati. Ik heb hier een foto gemaakt welke is bijgevoegd. voorbeeld.jpg

    Gelet op jullie opmerking, kunnen jullie aangeven wat ik dan niet goed zou doen. Mijn lijn lijkt overeen te komen met wat hier wordt weergegeven.
     

Deel Deze Pagina