Bouwverslag H.M.S. Bounty (Amati)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Eduard, 21 nov 2020.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Eduard, ik zal de laatste zijn om te beweren dat je iets niet goed doet, het was slechts een vraag of het juist is wat je doet. Wat ik vind is, dat het een aparte manier is van beplanken, maar als de bouwbeschrijving het zo voorschrijft, dan zal het wel goed zijn. (alhoewel ik het daar niet mee eens hoef te zijn)
    Normaal gezien volgen de huidgangen enigszins de zeeg van het schip en dat is hier dus duidelijk anders. Dus wat mij betreft volg je gewoon de beschrijving van Amati en ook dan zal het uiteindelijk wel in orde komen.
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2020
  2. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Eduard, zo zag mijn eerste lat eruit...
    20160729 (78).jpg
    Dat is iets anders dan bij jou

    Ik weet niet hoe de bb er tegenwoordig uitziet, maar zo moest ik het doen.
    Als je nog vragen hebt dan hoor ik het graag,
    Gr Koos
     
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Koos, ik ben blij met deze foto, want dit is precies wat ik bedoel:). Zo krijg je ook niet die ietwat vreemde afgeschuinde gangen boven bij het voorschip.
    Ik kan me echter goed voorstellen dat Eduard de beschrijving volgt, die helaas niet altijd even correct is....
     
  4. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Eduard,
    Bij mij loopt de tweede beplanking zoals Koos hiervoor aangeeft. Dat is ook wat ik bedoelde
    [​IMG]
     
  5. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Heren, Dank voor jullie advies. Ik ben blij met jullie op en aanmerkingen en zie dat alleen maar als zeer positief. Er valt nog zoveel te leren.
    Koos: Dank voor je foto. Ik begrijp nu wat er bedoeld wordt. Bij jouw zit er in de lat een knik bij spant 5 waardoor de lat dan verder horizontaal en gelijk aan het dek naar de voorsteven gaat. Dit geeft inderdaad zoals Piet aangeeft geen afschuiningen bij het dek.

    Jan: Ook jij bedankt voor de foto. Het geeft een goed beeld zoals dat door jullie is gemaakt.
    Wat ik wel in het instructiefilmpje heb gezien is dat de tweede beplanking wel horizontaal wordt aangebracht. Misschien toch een oude of juist nieuwe manier van bouwen wat door Amati wordt doorgevoerd.

    Ik kan wel zeggen dat ik de door mij aangebrachte eerste lat niet behoefde te torderen, knikker of met enige kracht moest worden aangebracht. Het lijkt voor mij het natuurlijke verloop van de lat ( plank) te zijn. Nu zal ik de keuze moeten maken of ik een en ander moet gaan aanpassen of volgens Amati te werk zal gaan. In principe kan het niet echt fout gaan omdat de tweede laag er nog overheen komt. Ik ga er nog even een nachtje over slapen.
     
    janzwart en Bouke van der Voet vinden dit leuk.
  6. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Deze knik lijkt door de foto erger dan het in werkelijkheid is hoor Eduard, en wat het torderen enzo betreft dat viel hier best wel mee.
    Maar jij bent de kapitein en wat je denkt te doen is ook goed hoor...
    Succes verder, maak er wat moois van:thumbsup::thumbsup:
     
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Als de beplanking dubbel word uitgevoerd, dan maakt het eigenlijk ook niet uit hoe je de 1e laag aanbrengt, dus in dat geval zou ik gewoon verder gaan zoals je begonnen bent en niets slopen.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  8. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Na enkele zaken nog een keer bekeken en nog eens jullie advies overdacht te hebben ben ik gegaan voor de volgende optie. Hoe het verder aan de onderzijde van het schip uitkomt weet ik nog niet maar alles is met geduld, meten pas te maken:rofl: 11. bovergedeelte beplankt.jpg
     
    janzwart vindt dit leuk.
  9. Eduard Ik heb geen commentaar , ik ben slechts ook maar een beginner ik heb je foto’s ff bij elkaar gezet.ter info dan zie je het verschil. Misschien kun je er wat mee
    A768E1A4-D501-46BD-B2D9-C73439AF294B.jpeg
     
  10. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Niets mis mee om dit op deze manier dicht te maken omdat dit de eerste laag is. Hetzij overigens niet erg logisch;). Je krijgt dit zeker wel dicht. Maar je zult nu moeten gaan verjongen.
    Voor een tweede laag zou ik de eerste huidlat plaatsen zoals Koos dit in een afbeelding liet zien.
    Ook de bovenstaande foto van onze Flying Scotsman geeft een logische beplanking weer voor een eerste laag.
    Uiteindelijk moeten je latten een mooie basis gaan vormen voor je tweede huidlat.
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  11. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Henk, Dank voor je reactie. Het is duidelijk. Zoals Hans aangeeft is het de eerste laag. De tweede laag komt er zeker anders uit te zien.

    Hans, Ik ga er zeker mee aan de slag en zal de tweede beplanking aanbrengen zoals het hoort.
     
  12. PCPiet

    PCPiet

    Lid geworden:
    18 feb 2014
    Berichten:
    368
    Locatie:
    Doesburg
    Hallo Eduard,

    Ik ben de Bounty ook aan het bouwen maar dan van Artesania, en ik meet de omtrek van de spanten op als er dan op het grootste spant bv. 20 plankjes op gaan van 5m/m dan gaan er ook 20 plankjes op het kleinste spant maar zijn daar dan wel meer verjongd schuifmaat werk dus

    . IMG_3454.JPG
    Dit model heeft ook maar 1 laag beplanking.

    groet PC Piet.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  13. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Piet, Dank voor je support en uitleg. De beplanking ziet er inderdaad prachtig uit zo. Bij het aanbrengen van de tweede huidlaag zal ik zeker rekening houden met het verloop om ook zo'n strakke beplanking te krijgen.
     
  14. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Na enige tijd afwezigheid kon ik de bouw weer oppakken. Alle adviezen weer even doorgelezen en begonnen met het afmaken van de eerste beplanking.
    Met wat buigwerk ben ik gekomen tot het volgende resultaat. 14. eerste beplanking compleet.jpg
    Nu deze laag egaal schuren en dan kan ik beginnen met de beplanking van de twee laag.
     
    Ronk, Stephan Kertész, TIMBERWOLF en 6 anderen vinden dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Aha even lekker stofhappen. Nu even mooi glad maken voor de tweede laag, veel plezier.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  16. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    Mooie romp geworden.
     
  17. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Na een weekje bezig te zijn geweest met het aanbrengen van de tweede laag beplanking is dit het resultaat. Ik heb rekening gehouden met de eerder gemaakte adviezen. Nu is de beplanking horizontaal aangebracht. Natuurlijk moet er nog wel wat geschuurd worden om het geheel mooi glad te krijgen. Hierna lakken en dan de waterlijn (zo heet dat geloof ik) aftekenen omdat het onderste gedeelte een witte laklaag krijgt. Het blijft van de week toch koud en guur dus ik kan wat meters maken. 13. tweede beplanking.jpg
     
    janzwart, TIMBERWOLF, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Netjes hoor Eduard :thumbsup::thumbsup:
     
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi gedaan Eduard.:thumbsup::thumbsup:
     
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland

Deel Deze Pagina