Bouwverslag: Hansa’s Prins Willem 1:100 Corel

Goede keuze om het het ornament aan te passen, wat je zeker ook zou moeten overwegen is het aanpassen/verkleinen van de scharnieren op de deuren en luiken van de geschutpoorten deze zijn namelijk veel te groot/grof.

full

Besluit op dit moment in de bouw ook of en hoe je de romp wil schilderen.

Hier 2 voorbeelden van het schilderwerk van de romp, de ene van het originele model in het Rijks Museum en de ander het door H.Ketting gebouwde model in het Tropenmuseum

full
full

Andy

Wil je meer afbeeldingen van deze modellen stuur me dan een PB

Laatst bewerkt door een moderator:
Zeker een hele verbetering :thumbsup:. Ik denk dat het nog mooier uitkomt tegen een achtergrond die iets donkerder is: gaat het hout erachter nog een kleur krijgen?

Deze foto is idd wat aan de grauwe kant in daglicht is alles wat mooier van kleur.

Goede keuze om het het ornament aan te passen, wat je zeker ook zou moeten overwegen is het aanpassen/verkleinen van de scharnieren op de deuren en luiken van de geschutpoorten deze zijn namelijk veel te groot/grof.

Andy

De scharnieren zijn idd ontzettend groot 8O ik had van deze vier scharniertjes over de lengte zijde al flink wat afgeslepen. Je zou er bijna voor kiezen zelf wat messingplaat te gaan bewerken. Ik denk als ik stripjes maak met een totale hoogte tussen de 1 en 1,5 mm beter inde buurt kom.

De scharnieren zijn idd ontzettend groot 8O ik had van deze vier scharniertjes over de lengte zijde al flink wat afgeslepen. Je zou er bijna voor kiezen zelf wat messingplaat te gaan bewerken. Ik denk als ik stripjes maak met een totale hoogte tussen de 1 en 1,5 mm beter inde buurt kom.

Je kunt evt ook een stokje fineer zwart schilderen en als schanier gebruiken.

Andy

Weer een stukje verder, een hele stimulans en direct gooit het weer vragen op wel of niet schilderen lakken of niet lakken. Ik heb gekozen voor schilderen. :)

full

Erg netjes beplankt! Het gaat vast mooi worden met een laagje verf erover!

Oeps foutje "Bedankt" De ronde poorten voor de kanonnen op het dek staan op de tekening van Corel naar mijn inzien veel te laag op de foto (maat X) heb ik het gat al iets hoger gemaakt, het kanon zal dan voorover alleen op de voorste wielen geklemd door de gaten kunnen komen.

Dit is hoogstwaarschijnlijk door te enthousiast starten met 'deze hobby :p en het niet inzien van exactheid der maten uitzetten controleren en monteren.....(Jah ik weet het.... :teacher:).

Ik heb het volgende bedacht :confused:

Door de tappen van het geschut 0.5 mm verder in te veilen en van de onderkant van de wielen 0.5 mm weg te halen, dan de gehele boven rand van het schip 1 mm te verhogen. Totaal 2mm gewonnen. 8O

full

full

Dit is wat ik nodig heb anders moet ik alle geschut-poorten verlagen om de berghouten netjes er boven te houden zoals op de tekeningen.

Als de lopen inderdaad zo strak door een gaatje moeten, dan is het niet makkelijk om ze precies goed te krijgen.
Lijkt er op dat je met dat proefstukje de juiste oplossing hebt gevonden:cool:

Toen ik begon met botenmodelbouw hebben ze mij al gewaarschuwd dat je eerst 3 keer moet kijken en 2 tot 3 stappen vooruit moet kijken voordat je wat vastlijmt of gaten boort.
Ben er inmiddels wel achter dat je dat wel moet doen om eventuele fouten te corrigeren, maar ja ik ben ook nog niet zo'n kenner dat ik dat allemaal op tijd kan ontdekken.:(:(

Ik heb nu al diverse malen gelezen dat ook de bouwbeschrijvingen en tekeningen niet helemaal kloppen met de werkelijkheid, en volgens mij ook niet uitmaakt of je een dure of gewone KIT hebt.

Je zult vast wel een goede oplossing kunnen vinden.;)

Ik heb nu al diverse malen gelezen dat ook de bouwbeschrijvingen en tekeningen niet helemaal kloppen met de werkelijkheid, en volgens mij ook niet uitmaakt of je een dure of gewone KIT hebt.

Dat klopt Robert, daar is wel een verklaring voor;
Kitfabrikanten ontwerpen het pakket en maken het zodanig dat de bouw goed te doen is.
Vaak slaan ze relevante details over, ze willen graag dat het model lukt, en dat er dan weer een model uit hun fabriek wordt gekocht.
Gelukkig zijn er bouwers die vele stappen verder kijken, en de boel aanpassen.
Hoewel bijvoorbeeld Caldercraft van uitstekende kwaliteit is, zijn ook daar kleine wijzigingen / aanpassingen mogelijk.
Het is maar hoever je wilt gaan;)

Ik zie zelden dat de kanonnen niet op maat gemaakt moeten worden, ik moet er binnenkort ook nog tientallen 'verdiepen en verlagen'

Het is het handigste als je eerst de romp nauwkeurig beplankt en later je rolpaarden zo aanpast dat de lopen mooi door de ronde geschutpoorten passen.
De buitenkant van de romp blijft altijd goed zichtbaar maar je zult later echt niet meer kunnen zien of de wielen van de rolpaarden net iets hoger of lager zitten, ik heb de wielen niet aangepast (want dat zie je) maar alleen de hoogte van de as aangepast (en dat zie je echt niet).

Andy

Voor het beplanken van de romp heb ik een bouwplank gemaakt met rijen haakjes zo dat ik met stretch elastiek mooi rondom de rompt een drukpunt kan creëren :)

full

full

Deze manier kan ik aanhouden tot en met het groot berghout, hierna moet het schip op zijn kop gezet worden hoe dan verder zien we dan wel weer :cool:

Bedankt voor de tip Andy maar ik heb ze er al op zitten 3 tussen ieder. Had van jou verslag de foto's uitgeprint en deze waren volgens mij conform de tekeningen en het bouwadvies van Corel. Jammer want achteraf gezien heb ik er nog naar zitten kijken in het boek van Ketting . Zal nog goed na moeten denken om het weer te demonteren. .. Ziet er namelijk best goed uit. Zal morgen wat foto's plaatsen. Ben wel blij met de feedback hoor dat geeft me namelijk de drive om het zo goed mogelijk te blijven doen. Het is mijn eerste schip dus leer dat het niet zomaar een beetje bouwer is.

Laatst bewerkt:
... Zal nog goed na moeten denken om het weer te demonteren. .. Ziet er namelijk best goed uit. Zal morgen wat foto's plaatsen...

Ziet er inderdaad heel goed uit! Je zou uit kunnen meten hoe je ten opzichte van de waterlijn uitkomt, het zou inderdaad zonde zijn om het onderste hout eraf te moeten halen. Anderzijds ben je nu nog wel in een fase waar je dit soort correcties kunt uitvoeren.

Na de tip van Andy :thumbsup: (Prins Willem 17de eeuws VOC schip) dat de beplanking tussen de laatste twee berghouten verkeerd op de tekeningen en instructies staat en ik deze helaas al bevestigd had :morning:, toch besloten om ze te corrigeren.

full

Op een klein hoekje na is dat goed gelukt :-?.

full

full

Nu de volgende vraag :confused: wat is het advies, door- beplanken van onder naar boven of van boven naar onder.

full

full

Op de tekeningen van Corel zijn de planken uit 1 stuk weliswaar gedeeltelijk verjongd en niet onderbroken dus, wel of niet zoals W zu Mondfeld in Historische Scheepsmodellen beschrijft (ik denk van wel) 8O.

full

Het schip wordt geverfd dus het deel onder de waterlijn zal geheel wit of crème kleur worden.

Back