Bouwverslag Happy Hunter Robbe

Zoals beloofd hierbij het begin van mijn bouwverslag voor de Happy Hunter van Robbe. Zie mijn andere bouwverslag van de Banckert van BB.
Heb het model gekocht via Marktplaats. Het is een oudere versie, kom op de boekjes 1982 tegen, maar geheel compleet en de verpakkingen zijn nog niet geopend. Moet nog wel de beslagset aanschaffen. De aandrijfset laat ik voor wat het is, de motoren ga ik los aanschaffen en zit ook te denken aan andere schroefassen en schroeven.
Ga eerst maar eens rustig e.e.a. bekijken en doorlezen en dan een aanvang maken.
 
Thuis de boel meer eens uitgepakt.

full


Uiteraard nog de handleiding, 2 bouwtekeningen en een aantal platen gestanst ABS aanwezig. De platen ABS zijn wat gegolfd maar denk dat ook komt door het aanwezige stanswerk.

Ga nu eerst eens goed in de aandrijving duiken. Als ik op internet kijk zie ik ook wel een schot waaraan de motoren worden besvestigd, in mijn model zijn een soort ABS beugels aanwezig die de motoren inklemmen. Denk dat het model in de loop der tijd wat gemoderniseerd is. Als iemand een tekening/mal van dit schot dan hou ik mij aanbevolen.

De schroefassen zien er op zich niet slecht uit maar weet nog niet of ik ze ga gebruiken. In de Banckert heb ik een ABS koker met RVS as ingebouwd, dit is mij goed bevallen. De schroefen ga ik wel vervangen door messing maar dat kan altijd nog.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Stefan,

Mooie kit heb je op de kop getikt!
De Hunter die ik heb staan is nog niet zo oud, maar ook daarvan zijn de ABS platen krom.
Verder heb ik er ook andere assen, schroeven en motoren in gezet.

Suc6 met de bouw!!
Bart
 
Inderdaad, ook ik heb andere schroefassen en 6 cm 4 bladsschroeven links en rechts draaiend en beiden naar binnen draaiend geplaatst. Wel heb ik de Robbe motoren gebruikt omdat deze sterk genoeg zijn en niet al te duur, 20 euro het stuk maar ja deze zitten ook bij de aandrijfset.
Je kunt de abs platen redelijk recht krijgen door ze te fohnen.

Groet, Fer
 
Hoi Fer.

Bedankt voor de tip van het fohnen. Wil ook 2 Robbe Power 755/40 erin plaatsen. De aandrijfset laat ik even voor wat het is, koop de onderdelen los.
Bart zal proberen mij een mal te verstrekken van het motorschot.
 
Je kan de motorisering zelfs overdrijven, zoek maar eens in youtube op "hunter thorax". Ben benieuwd wat de "thorax" in de machinekamer heeft staan.
 
Direct maar even doorgezet en de motoren, assen en koppelingen besteld. Dit is volgens de bouwbeschrijving ook het eerste wat aangebracht dient te worden.
 
Hoi Bart.

Er zit een boegschroef, wel zonder elektromotor, bij. Bestaat uit 2 kleine kunststof schroeven in een koker. Zit ook een steun bij om een motor aan te monteren. Weet nog niet zeker of ik deze aanbreng, of een ander type.
 
Hoi Stefan,

zie dat het pakket goed terecht is gekomen ;)
persoonlijk heb ik goede ervaringen met de boegschroef die bijgeleverd is, zeker als je er een goede motor op hebt staan.
ik heb op m'n London een speed 500E (12v) van graupner en die werkt als echt super. hij gooit de boeg zo om zonder enkel probleem en die weegt toch ruim 40 kilo

ik ga je zeker volgen met de bouw

gr
Koos
 
Mooie detailfoto's.....

Modellbau-web.de

Heb m zelf ook staan,gekregen van iemand die t niet ziet zitten om er aan te beginnen allen t voordek is gelijmd en de boegschroef zit er al in.(helaas scheef)

Voor de rest een compleet pakket,hoop m ooit af te maken.

Succes,ik blijf t volgen!

gr Herman
 
@Jes: Heb in het verleden ook alleen houten schepen gebouwd maar merk dat ABS een prachtig materiaal is, scheelt in ieder geval een boel plamuurwerk. Hou je ook een verslag bij van jou bouw?

@Herm: Had die foto's ook al gevonden, inderdaad mooie details. Ga mijn best doen er een mooi model van te maken.

Heb vandaag de voorzieningen in de romp gemaakt om de schroeftunnels te kunnen monteren. Moet nog wat kleine aanpassingen doen, maar staat al aardig in lijn.
 
Vandaag bij Robbe maar aangemeld op de site. Heb de laatste bouwbeschrijving en bijbehorend fotoboek gedownload. De handleiding bij het pakket was wat gedateerd en de foto's wel erg summier.
Bart Cornet heeft mij een tekening aangeleverd van het motorschot zodat ik de motorisering ook kan moderniseren.
 
Back
Top