Bouwverslag Happy Hunter Robbe

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Etapje, 11 nov 2011.

  1. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    De vorm van de romp uitgesneden.

    [​IMG]

    De nieuwe assen hebben een levertijd van ca. 1 week, kan dus nog niet beginnen met het inbouwen van de schroefas- en roerinstallatie. Onderussen wel begonnen met de montage van de accubak en vaarregelaar bak tussen de 2 schroefassen. Ga ook alvast het achterdek samenbouwen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Wel grappig dat de originele bouwdoos een gele romp heeft en de nieuwe/heruitgave versie een witte romp.
     
  3. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Hoi Niels.
    Is ook zetker niet het enigste verschil. Heb de handleidingen oud en nieuw eens naast elkaar gelegd en daarin zijn ook verschillen te vinden, maar deze zijn oplosbaar. Denk b.v. aan de motorbevestiging en de apparatuur. Probeer zoveel mogelijk de nieuwe handleidingen te volgen.
     
  4. Manta

    Manta

    Lid geworden:
    1 mrt 2010
    Berichten:
    2.563
    Locatie:
    Zwolle
    Zeg broer, ik dacht dat je geen haast had met de HH, maar ik zie dat je vingers te erg jeuken om er aan te beginnen :D

    Wel de BBB (Billing Boat Banckert) afbouwen he ;)
     
  5. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Hey Eric.
    Kon zeker niet wachten, is ook zo'n mooi model. Moest er gewoon aan beginnen. De Banckert even geparkeerd.
    Groeten Stefan
     
  6. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Zijn er medemodelbouwers die mij misschien kunnen vertellen waar ik tekeningen of foto's kan vinden van de inrichting van de stuurhut van de HH. De tekeningen en foto's die ik tot nu toe heb gevonden geven daarover weinig informatie. Wil de stuurhut namelijk inrichten en van verlichting voorzien.
     
  7. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Haarlem
  8. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Hey Bart.

    Gevonden en bedankt.
     
  9. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    De accubak en de houder voor de vaarregelaar in de romp gelijmd.
    [​IMG]
    De accubak voorzien van verstevigingsribben, deze zijn niet standaard aanwezig. Motorschot nog niet ingelijmd, dit doe ik pas als alles de motoropstelling goed is uitgelijnd.
    [​IMG]
    De romp golft wat aan de bovenzijde, door de onderdom wat verwormd maar dit lost zich zelf op als de dekken zijn ingelijmd.
    Als het goed is zijn de motoren en schroefassen opgestuurd en kan ik deze gaan inbouwen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Das nu jammer, komt de post net het pakketje brengen met de motoren en de schroefassen, zijn de verkeerde assen opgestuurd (301.00 i.v. 300.01). Nu moet ik even wachten op de vervangende assen. Zal wel weer een tijdje gaan duren.
     
  11. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Goede service, bestelde assen zijn nog op voorraad en worden morgen op de post gedaan. Kan ik er van de week toch nog aan beginnen.

    De motoren zijn flinke jongens. Zijn van Robbe, de 755/40. Voor de maat een maatlat er naast gelegd.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    Ik heb deze ook voor mijn happy hunter,ik denk samen met de raboesch schroefassen en schroeven dat ze wel heel krachtig zijn :D
     
  13. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    @Edwin.
    Denk ook zeker dat ze krachtig zijn. Heb vandaag de Raboesch schroefassen van ABS met RVS ontvangen. Ben ze nu aan het uitlijnen en ze lopen al aardig soepel. Als alles goed past en loopt ga ik de schroeftunnels en schroefassen verlijmen.
     
  14. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Na 2 uurtjes uitlijnen en bijvijlen hierbij het resultaat. Nog verder niets verlijmd, de schroefen draaien uit zichzelf als ik de stofzuiger laat zuigen. Schroefassen nog niet gesmeerd.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Uiteraard worden de schroefen nog vervangen door messing exemplaren.

    Mochten er nog medebouwers opmerkingen of tips hebben over de opstelling zoals hij nu is dan hoor ik dat graag. Beter nu dan als alles is verlijmd.;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    misschien is het nog een idee om de roerkoningen iets te verdikken, en er nog een plaatje op te maken met wat bouten zoals op het origineel,
    dat lijkt iets realistischer, maar verder ziet het er erg strak uit

    [​IMG]

    gr
    Koos
     
  16. Robert-10

    Robert-10

    Lid geworden:
    9 jan 2008
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Wolvega(Frl)
    als je er echt aan toe bent even de schroeven omdraaien.... bb naar sb en andersom...

    ik ga je bouw volgen....

    mvg Robert
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Maakt dat voor schroeven in een straalbuis nog uit dan? Of klopt het anders niet met de echte?
     
  18. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Inderdaad zitten de schroeven er nu omgekeerd in. Heb ook altijd begrepen dat je een linkse en rechtse schroef neemt die tegen elkaar indraaien. Wil de bakboordschroef rechtsom en de stuurboordschroef linksom laten draaien. Als je beide schroeven dezelfde kant op laat draaien ontstaat er een grotere wielwerking die de kont weg wil zetten, je merkt dit vooral in zijn achteruit.
     
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ok, maar je schroeven draaien nu al tegen elkaar in. Dus de wielwerking wordt al gecompenseerd. Robert-10 stelt alleen voor om de schroeven met elkaar te wisselen en daar wil ik graag de reden voor weten.
     
  20. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Even aan het googelen geweest. Bij Conrad informatie gevonden over de draairichting bij meerdere schroeven.
    Bij 2 schroeven draait de linkerschroef naar links en de rechterschroef naar rechts (van achteren gezien in voorwaartse vaart).

    Dan zouden de schroeven zoals ik nu heb aangebracht moeten kloppen.
     

Deel Deze Pagina