Bouwverslag Happy Hunter Robbe

Stefan,

Heb je ook het boegschroef symbool, het plimsolmerk, de diepte aanduiding voor en achter voor je HH of ga je deze middels decals aanbrengen? Ik heb ze ook nog niet omdat er nog wat vragen lopen wat betreft het plimsolmerk en ook nog waterinlaatroosters. Zodra ik dit weet laat ik deze ook etsen door onze vriend. Als dit er op zit ga ik ook langzaam denken aan het spuiten van de romp. Ook de boegschroefroosters moet ik nog monteren. Heb in eerste instantie te kleine roosters besteld. :rolleyes:.

Groet
Sjoerd

Pim heeft boegschroef symbool wel gemaakt en zit bij de 1e levering als het goed is. De diepte markering en het Pimsol merk ga ik denk ik als transfer aanbrengen. Deze kunnen dan na het spuiten worden aangebracht. Zit er aan te denken het dek en de romp in zijdeglans blanke lak af te werken, zo zijn de transfers ook beschermd.

Stefan,

Deze decals zijn niet zo erg groot dus zullen ook niet echt opvallen. Na aanbrengen blanke lak er over is een must. Anders krijg je al heel snel de randjes van de deacals te zien.

Groet
Sjoerd

Bij de post een pakketje gevonden van Pim. De naam, thuishaven, symbool boegschroef en het logo op de schoorstenen in etswerk, en wat ziet het er goed uit:p:p:p, bedankt Pim. Kan niet wachten ze op de romp te verlijmen. Hoop er dit weekeind mee te kunnen beginnen want echt zeilweer is het nog niet.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Vanmorgen direct een aanvang gemaakt met het verlijmen van de letters op de romp. Na het doorknippen van de verbindingsbrugjes met een klein vijltje de randjes vlak gevijld, achterzijde geschuurd en ontvet. Om te voorkomen dat de letters tijdens het vijlen verbuigen heb ik ze in een houten wasknijper geklemd met alleen het te vijlen randje er bovenuit.

De naam op de voorzijde.
full

De naam en thuishaven op de achterzijde.
full

Nadat alle letters zijn verlijmd wordt de romp nog eenmaal gegrond. Hierna kan een aanvang worden gemaakt met het afschilderen.

Hai Stefan,

Geeft toch weer net even meer smoel dan de decals. Ziet er goed uit Stefan. Mogelijk dat de foto iets vertekend maar zitten alle letters wel op één lijn. Met name achterop lijkt het niet helemaal te stroken. Nogmaals, op een foto kan het vertekenen. Had je het boegschroef teken er ook op gezet? En dan gauw schuren en spuiten om haar weer die mooie gele kleur te geven. Ben benieuwd!!1

Groet
Sjoerd

Dag Sjoerd. Foto vertekend inderdaad erg, vond het op de foto ook niet zo geslaagd, tenminste aan de achterzijde niet. Heb wel een 2 tal letters opnieuw aangebracht. De eerste laag grondverf zit er nu op en dan ziet het er veel beter uit, de scherpe randjes zijn er af. Ik ben er erg blij mee. Ga nu eerst de waterlijn opzetten zodat ik de goede plaats kan bepalen voor de boegschroef tekens.

De romp is ondertussen helemaal met waterproof schuurpapier geschuurd en de waterlijn is er op getekend. Vanmiddag de gele en grijze verf opgehaald. Vanavond de hekrol en de symbolen voor de boegschroef verlijmen en dan moet het er dan toch van komen. Er kan afgelakt worden, voor mij de eerste keer dat ik een boot ga spuiten. Hoop de gele kleur morgen te kunnen aanbrengen zodat hij het hele weekeind kan drogen want als het goed is ga ik lekker varen met een aantal andere boten en vrienden.

Tijdens het opzetten van de waterlijn wel een klein foutje gevonden:(. Blijkt dat de onderste stootrand aan bakboord zijde iets naar beneden loopt. Heb even op google gezocht naar foto's van andere modellen en gelukkig ben ik niet de enige met deze fout:). In de romp waren de plekken wel aangegeven en heb deze ook nog extra geaccentueerd met een zwarte pen, maar helaas toch niet helemaal gelukt. Ga dit niet aanpassen want vind het zelf niet echt storend.

Kleine aanpassing aan voorgaand bericht. Toch besloten het dek eerst te spuiten en daarna het geel van de romp en als laatste het onderwaterschip, bedankt Sjoerd voor je eerdere tip.
Ik hou jullie op de hoogte.

Hallo Stefan,

Ik ben zeer benieuwd naar de foto's Stefan. Hoop dat je mooi weer hebt het weekend. Alvast veel plezier.

Groet
Sjoerd

Dag Sjoerd.
Bedankt, hoop dat het in ieder geval droog is, kachel heb ik wel aan boord voor de koude nachten en ochtenden.

Het dak staat in de hooglans, en is mooi dekkend geworden. Nu nog beslissen of ik het geheel met zijdeglans overlak.
De verf die ik heb toegepast was alleen in hoogglans te verkrijgen.

Stefan,

Is maar wat jij mooi vindt. Mijn sleepdek spuit ik ook met hoogglans en dat blijft het ook. Alleen de romp ga ik na het spuiten met zijdematte lak overspuiten. Waar spuit jij trouwens mee? Met spuitbussen of met een verfspuit en compressor? Fotootje??

Groet
Sjoerd

Hier 2 foto's.

full

full

Spuit met spuitbussen van Motip, RAL industrial coating, acryl. Als ik verder ga in de modelbouw kan ik overwegen een verfspuit te kopen maar doe het vooralsnog met spuitbussen.

Wat Sjoerd al aangeeft, Wat JIJ mooi vindt, niet wat een ander, Jij bent de gene die er tegen aan moet kijken,

Waar waarom eerst dek op kleur en dan de romp :confused:
Ik zou het omgekeerd gedaan hebben, Eerst de romp en goed laten drogen (4 tot 7 dagen) en dan het dek, want je kunt dan de kluisgaten afplakken vanaf de buitenkant, nu zit je met de binnenkant verschansing de klooien (om het maar zo te zeggen) met die versteviging,
Of praat ik nu abracadabra ???

Dag Vincent. Was ik ook eerst van plan maar op deze wijze worden de randen van de spuigaten ook geel. Zal wel wat priechel werk worden maar daar hou ik wel van. Voor de rest maakt het denk ik weinig uit.

Had je ook achteraf met een penseeltje kunnen doen..
Maar liever dat jij priegelt als ik :p:D

Maar je dekje is mooi straks geworden... :worship:

We zullen zien Vincent en misschien denk ik bij het afplakken wel had ik het maar andersom gedaan.
Dank voor de complimenten.

Stefan,

Dat afplakken valt bij de HH wel mee hoor. Zeker in vergelijking met de Smit Nederland. Daar ben ik per kleur wel anderhalve dag aan het knippen en afplakken geweest. Ik denk dat je nu met een uurtje of twee de klus geklaard hebt. Ziet er in ieder geval mooi strak uit!!

Groet
Sjoerd

Back