Bouwverslag Happy Hunter Robbe

@Roel: bedankt zal ze schoondraaien in water.
@Raf: ai das een strop man. Hoop dat je een nieuwe kunt vinden. Ben dus gelukkig niet de enige die wel eens wat doms doet;)

Heb weer een boel tips binnen over de motoren, ga nu eerst alles zorvuldig inbouwen en dan nogmaals controleren of er extra steunen onder/tussen de schroefassen moeten.

Ik heb bij de Banckert af en toe wat negatieve reacties gekregen op de 4 blads afgetopte schroef van Raboesch, i.v.m. de gekozen motor. Ik wil onder de HH ook deze schroeven plaatsen. Is dit mogelijk of zijn er kanttekeningen?
 
om een schroef niet kwijt te geraken kan je ook op de voorkant van de schroef een inbusbout plaaten, deze drukt zo tegen de schroefas en heb je geen moer nodig.
een teflon rondsel kan dan nog wel tussen de schroef en schroefas om het smeermiddel tegen te houden.

de inbus geeft enkel één nadeel de looks van de schroef. maar wel zo makkelijk om schroeven te wisselen. heb ik toegepast in de shottles van de smit rhone.

inlopen van de kooltjes heb ik vroeger ook gedaan, let wel zorg dat de motoren in zijn "vooruit" draaien dit geeft het beste resultaat.

bij oude motoren met veel koolstof op de anker kan het zijn dat dit voor een kortsluiting zorgt, dit komt zeer weinig voor maar het kan dit noemen ze rondvuur en zo kan een motor uitbranden. (in modelbouw nog niet geweten dat dit is gebeurt)

Stefaan
 
hier enkele foto's van het model waar de motors geplaatst zijn misschien help dit:
de assen zijn dikker dan die van de bouwdoos, bij ons zijn ze op schaal gemaakt met kogellagers erin.

p5060084large.jpg

p5060083large.jpg


Stefaan
 
Heb de motoren 10 minuten op vol vermogen laten draaien en dit geeft een bromgeluid maar dit zal grotendeels komen omdat de schroefassen nog niet zijn gevuld met vaseline en de motoren nog niet in en kitbed zijn gelegd. De motoren worden niet warm, ze blijven zelfs koud en er trilt verder ook niets los.

Kan mij ook voorstellen dat de lege romp een klankkast vormt leidend tot het bromgeluid. Opgebouwd en in het water zal het heel anders klinken, denk ik.

Dat de motoren niet (heel) warm werden komt natuurlijk ook omdat zij onbelast draaiden; belast zullen de motoren wel warmer worden als gevolg van meer amperes die een belaste electromotor gebruikt.

Zijn de electromotoren van ventilatoren voorzien dan heeft dit ook effect op de temperatuur. Een onbelaste motor die volop toeren maakt zal ook volop gekoeld worden. In de belaste situatie komt het toeretal lager te liggen, en daarmee ook het toerental van de ventilator en daarmee dus ook weer het koelend effect ervan.

Vergelijk maar met je Etap; in vrijloop zal de motor bij het zelfde toerental lang niet zo warm worden als met de schroef in werking, en ook het dieselgebruik zal lager zijn. Het is dezelfde wedmatigheid.

Johan
 
hallo

@stefan
als je banckaert met die afgetopte schroef voor jou lekker loopt
dan zou ik me van al die kritiek niet veel aan trekken
als de boot voor jezelf goed is en goed vaart laat de rest maar zeuren
een model is nooit 100% op schaal
gr raf

stefaan effe helpen
p5060083large.jpg

p5060084large.jpg


zo zijn de foto's tezien
 
Laatst bewerkt:
hallo

whoaaaaaaa stout vriend
je hebt de voorste lucht openingen niet open gemaakt
nu gaat je motor warm lopen hoor
kan je eitjes op bakken LOL

gr raf
 
Hey Raf.
Kijk eens, heb de openingen wel gemaakt;) Luister wel naar jullie adviezen hoor
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo stefan

had het over stefaan zijn foto's hahaha nu wordt het moeilijk met twee haast gelijke namen
bij sommige motoren heb ik het gedaan en bij andere weer niet
als een motor een ampere of 3 trekt dan zie ik er het nut niet van in en heb ik liever een wat stevige spant die ook eventueel wat water kan tegen houden als er eens een lekje moest komen

men zit steeds bezig over warlopen van motoren
wat is warm lopen ??
de motor is heet ik kan hem haast niet vast houden
hoeveel Graden is hij ??? wel 40° is reeds heel warm en bij 75 houd je hem echt niet meer vast
maar dat mag hij hebben 75° bedrijfs temperatuur is niet te gek
jullie zitten maar bezig van warmte en dies meer
jullie hebben een romp met een zee van plaats
wordt het te warm gooi er dan wat ventilatoren uit een oude pc in hé
wij duikboot mensen kampen met ruimte tekort
ook onze motoren draaien grote propellers rond en wij hebben alles dicht opelkaar zitten
zelfs de regelaars met daartussen de ontvanger omdat er gewoon anders geen plaats meer is

als een motor heet wordt (meer dan 65°)dan is er iets niet juist
of de motor is te zwak of de propeller is te groot of de overbrenging klopt niet
of de toerentallen kloppen niet
dat je een speedboot moet gaan water koelen is volkomen normaal daar je met extreme toerentallen uit de motoren gaat halen
maar een sleepboot jongens dat verbruikt een amp of 3 per motor en dat is dan reeds veel
mijn asche verbruikt 1 amp en die sleept een roeiboot vooruit met kinderen in
gewoon een aanjager motor uit een audi met een overbrenging van 3/1
en ik draai een prop van 12 cm ongeveer dacht ik

frustratie aan het afreageren denk ik hahaha

gr raf
 
wat is warm lopen ?? ... als een motor heet wordt (meer dan 65°)dan is er iets niet juist of de motor is te zwak of de propeller is te groot of de overbrenging klopt niet of de toerentallen kloppen niet

Toegegeven, de Grapner 500e in mijn Billing Boats Banckert wordt warm/heet. Weet ook wel de vermoedelijke oorzaak; de messing drieblads schroef van 40 mm. De hobbyzaak zei wel dat deze schroeg eigenlijk te zwaar was voor de genoemde motor, en adviseerde een plastic schroef met kleinere spoed/oppervlakte/diameter/gewicht waarmee de vaartijd ook nog langer zou kunnen worden. Maar ja, dat messing exemplaar het staat zo goed ...

Met deze ervaring rijker in gedachten ben ik momenteel bezig met een houten Billing Boats Zwarte Zee waarvoor een linksdraaiende vierblads Raboesch messingschroef van 40 mm is gekocht. Omdat ik twee motoren heb liggen kies ik voor het zwaardere type om in te gaan bouwen. Ben benieuwd naar het resultaat.

Johan
 
hallo

als je dan voor een tandriem over brenging had gekozen voor je de romp had dicht gebouwd dan had je een vertraging kunnen inbouwen van BV 2/1
dan had je motor aan een hoger toerental kunnen draaien en hoefde hij niet naar adem te snakken
had minder verbruikt en mischien niet veel langzamer gaan varen
en ja had die mooie messing schroef er toch onder gehad

gr raf
 
Als je dan voor een tandriem over brenging had gekozen voor je de romp had dicht gebouwd dan had je een vertraging kunnen inbouwen van BV 2/1 dan had je motor aan een hoger toerental kunnen draaien

Altijd nog mogelijk, romp en dek waren al samengevoegd voordat de techniek erin ging. Dus wat niet is kan nog komen.

Johan
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
minder moeite dan reductie inbouwen of andere verbouwingen nodig om een 40mm messing rond te draaien :

een truck -puller of crawler motor , hebben zelfde afmetingen als je 500E maar draaien minder toeren en hebben veel meer koppel

zoek een 45 of zelfs 55 single uit ,kosten nieuw rond de 30 euro
of vraag eens na bij de crawler jongens ,velen van die gasten zijn overgestapt op brushless en hebben zoiets nog wel liggen

mvg
Ben
 
Motoren vanavond laten inlopen onder water en inderdaad behoorlijk troebel water. Daarna met de fohn erover en ze liggen nu op de radiator te drogen. Wel een beetje rare ervaring, elektro motoren onder water met een accu eraan, maar goed gegaan. Bedankt Roel.
 
De motoren nu goed uitgelijnd en in een kit bedje gemonteerd. De regelaar, ik heb voor 1 regelaar gekozen, en de ontvanger vastgezet met klitteband. De accu had ik nog maar deze zal t.z.t. nog worden vervangen voor een grotere capaciteit.
full


Het achterdek ondertussen in elkaar gezet. Het achterste luik aangepast zodat ik de inbussen van de roerhevels met dek erop kan vastzetten. Zo kan ik de schroeven en de roeren monteren na het schilderen van de romp.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Stefan,

Ziet er goed uit. Mooi strak. Bij het achterste luik heb je nu ter plaatse van je inbus boutjes voor je roeren, geen oplegging meer. Ben je niet bang dat er daar water naar binnen komt?
Je hebt gekozen voor 1 vaartregelaar. Besef wel dat je hierdoor een grotere radius krijgt als de bocht om wil. ( Aanmerkelijk verschil) Ook voor het manouvreren in een denkbeeldige haven zijn 2 vaartregelaars een genot, zeker in combinatie met je boegschroef. Ik zou hier nog even over nadenken.
Ook zie ik 1 accu staan. De HH kan veel meer gewicht dragen om op de waterlijn te komen. Dit kan uiteraard ook met lood maar zoals al vaak gezegd op het forum, beter een aacu ( meer vaartijd) dan lood ( dood gewicht)
Zal vanavond mijn vorderingen nog even op het forum zetten.( Gaat niet zo snel)

Groet
Sjoerd
 
Laatst bewerkt:
Hoi sjoerd.
Het achterste luik zal maar heel weinig open gaan en ga deze aan de buiten rand voorzien van een dun rubber stripje. Het grote luik krijgt een dunne rubber afdichting op het vlak.
2 vaarregelaars kan altijd nog en is eenvoudig aan te passen. De accu wordt later vervangen door 2 zodat er meer gewicht in de romp komt.
Na het verlijmen van het achterdek ga ik eerst de roeren aanpassen, hou je verslag in de gaten. Veel informatie daarover gepost in je verslag.
 
Etapje,

Ik zou wel gelijk 2 vaartregelaars inbouwen (behoeft geen verdere uitleg) of eigenlijk 3 inclusief de boegschroef. En wat het luikje op het achterdek boven de roerkoningen betreft, gewoon de rand goed insmeren met vaseline en er komt nooit geen enkele druppel meer binnen.
Zo heb ik het namelijk ook gedaan met mijn Smit Hunter en geloof me dat achterdek staat geregeld onder water :D

Groet,

Fer
 
Back
Top