Bouwverslag Happy Hunter Robbe

Vanavond ga ik het achterdek in de romp verlijmen. Ook een aanvang gemaakt met het gladmaken van de romp bij de boegschroeftunnel. Als deze dan inwendig is gespoten kan de "schroef" en motor worden gemonteerd. Na het spuiten van de romp monteer ik er nog roosters voor om vuil in de tunnel te voorkomen.

Ook besloten om toch 2 vaarregelaars te nemen voor de motoren. Vandaag de 2e regelaar en de regelaar voor de boegschroef besteld. Ook direct de schuifregelaar voor de boegschroef besteld die in de zender wordt ingebouwd.
Na advies van Sjoerd ga ik de rechter stick gebruiken voor de rechtermotor (naar voren en achteren) en het roer (naar rechts en links) en de linker stick voor de linkermotor (naar voren en achteren). Ga geen gebruik maken van een zgn twinstick of navystick.

Hoi Stefan,

Je zou dus met een schakelaar de linker en recht stik kunnen mixen zodat als je rechtdoor vaart gewoon 1 stick kan gebruiken, en zodra je gaat manoeuvreren schakel je gewoon naar links en rechts...

Heb het bij mijn f-14 ook gedaan,

Grtz Vincent,

Ook direct de schuifregelaar voor de boegschroef besteld die in de zender wordt ingebouwd.
Niet echt het meest handig om je boegschroef mee te bedienen.

A) de schuif werkt verticaal, terwijl je een links / rechts beweging wilt maken. Dit werkt niet logisch.
B) je moet je vingers van je knuppels af halen om je boegschroef te bedienen. Dit werkt niet handig.

Logisch en handiger is het om je boegschroef aan te sturen met één van de horizontale functies van je knuppels.

Hier heeft Adam gelijk in, zelf heb ik het zo:
Rechterstick;
Rechtermotor (naar voren en achteren)
Roer (naar rechts en links)
Linkerstick;
Linkermotor (naar voren en achteren)
Boegschroef (naar rechts en links)

Die extra schuifregelaar kan je beter voor een winch oid gebruiken.

Hey Adam en Bart. Kan mij daar iets bij voorstellen. Ga hier mee experimenteren. De schuif schakelaar zou ik trouwens goed kunnen gebruiken voor de ankerlier.

Hoi Stefan,

Je zou dus met een schakelaar de linker en recht stik kunnen mixen zodat als je rechtdoor vaart gewoon 1 stick kan gebruiken, en zodra je gaat manoeuvreren schakel je gewoon naar links en rechts...

Heb het bij mijn f-14 ook gedaan,

Grtz Vincent,

Hier nog een... Bij de FC-16 kan je dat overigens softwarematig instellen. Bij de F14 moet je een simpel schakelaartje tussen zetten.
Linkerstick op/neer: beide motoren bediend
Rechterstick op/neer: alleen tijdens manoeuvres bediend en daarmee bediende ik de rechtermotor.
Boegschroef had ik op de rechterstick, links-rechts.
Roer heb ik altijd op de linkerstick.

of conrad mixer nr. 116629 plaatsen met een Y kabel tussen de roer servo...
dan hoeft er niets aan of uit gezet te worden , bij gewoon sturen met gas gaat je binnenste motor langzamer draaien en je buitenste sneller en zonder motor gas gaat je 1e motor voor en de andere achteruit draaien bij gebruik van je roer servo....

Heb de 2e vaarregelaar geplaatst.
Gebruik de rechterstick van de zender voor de rechtermotor en de roeren. De linkerstick voor de linkermotor en de boegschroef. Op dit moment werken de zender, ontvanger, motoren en de roeren al als zodanig. De boegschroefmotor en de vaarregelaar hiervoor moet ik nog monteren en aansluiten. Moet voor de boegschroef en de overige nevenfuncties nog een 6V circuit aanleggen.
Ga vooralsnog de in de eerdere posts vemelde micer of Y- kabel niet aanbrengen.

Het achterdek is ondertussen verlijmd en nu bezig met het hoofdschot.

Voordat het hoofddek verlijmd kan gaan worden eerst de mechaniek voor de ankerlier en het mechaniek voor het draaien van de kraan in elkaar gezet. De motoren monteer ik een later stadium. Deze 2 onderdelen zijn demonteerbaar en komen uit het zicht.
full

Het sleepschot ook samengesteld zodat deze in de romp kan worden verlijmd. Ik heb ervoor gekozen zo veel mogelijk onderdelen hierop al te verlijmen, de patrijspoort, rollen en de deurgrepen breng ik later aan. De doorloop aangepast door een opstaande rand hieromheen aan te brengen. De onderdelen die zwart dienen te worden schilder ik na het spuiten met een penceel.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Stefan,

Ik denk dat je de worm van het draaimechanisme nog even moet draaien,voordat je het in gaat bouwen.
De worm moet net andersom op het asje gemonteerd worden, of het moet zijn dat je het in zijn geheel op een andere positie gaat monteren.

Verder ziet het er erg netjes uit.

MvG

Edwin

Hallo Stefan,

@ mechaniek voor de ankerlier en het mechaniek voor het draaien van de kraan in elkaar gezet. De motoren monteer ik een later stadium.

Ga je alle twee de ankers met 1 lier bedienen of heb je 2 units? Welke motoren ga je uiteindelijk monteren?

@Het sleepschot ook samengesteld zodat deze in de romp kan worden verlijmd.

Dat ziet er goed uit. Zo kan ik ook een beetje kijken hoe het er uit moet zien. Ik moet alles van een tekening afhalen, aftekenen en uitsnijden. Zal wel lukken maar een voorbeeldje is altijd handig.

Groet
Sjoerd

Hoi Sjoerd. Ga 1 trommel gebruiken voor beide ankers met dus 1 motor. De motor is een mini motor met vertraging. Zie hiervoor de handleiding.

Ik heb bij die man uit Zevenaar de tekeningen van de HH besteld. Zeer waardevol. Er zitten zelfs uitslagen bij van de opbouw en spantenplan. Een aanrader.

Back