Bouwverslag Happy Hunter Robbe

Inderdaad, afplaktape van Tamiya is gewoon het beste ! ( Tenminste voor mij dan )

Verder betreffende het spuiten van de tunnels is gewoon een beetje creatief met de spuitbus maar maak je niet druk want tegenwoordig spuiten ze de binnenkanten van de tunnels niet meer in de kleur. ( Verdwijnt toch door de vele schroef rotaties ) :D

Verder ziet de romp er strak uit.
 
Kleine plekjes waar ik niet kan komen met de spuitbus die doe ik even met een penseeltje,
Spuit een beetje lak in een bakje of deksel of op een gladde oppervlakte en je kan met een penseeltje het bij tippen,
Wel doen als je lak nog niet helemaal is uitgehard anders zie je het terug (vloeit niet meer in elkaar dan..)
 
ik deed het omgekeerd : eerst met een penseeltje de plaatsen doet waar je met de spuitbus moeilijk bij kan geraken , even kort laat drogen , en dan spuit je de ganse romp/rest

je gaat dan amper zien waar je met het penseel geweest bent doordat er altijd wel een beetje spuitnevel toch op die moeilijk bij te raken plaatsen is gewaaid en zodoende voor een mooie overgang zorgt
en alles is toch gedekt doordat je er eerst met je penseel bent geweest

ondertussen heb ik me een airbrush aangeschaft en dan geraak je echt wel in elke hoek en kier

mvg
Ben
 
Kleine update.
De romp licht geschuurd en de bolders op het voordek verlijmd. De troskluizen van het voordek zwart geschilderd, best een priechelwerkje waar je een vaste hand voor nodig hebt. De grijze anodes staan in de kunststofprimer en kunnen worden verlijmd op de romp. De decals kunnen ook worden aangebracht.
Heb een proefstukje gemaakt van de decals met daarop de matte aflak. Deze een nachtje in het water laten liggen en er gebeurt niets mee. Had eerst decals die je moest weken in water maar vond dat niets, heb nu echte stickers aangeschaft.
 
De kluisgaten zijn zwart geschilderd met een klein penseeltje, wat een priechelwerk:mad:. Pimsollmerk ondertussen ook aangebracht.
full

Hoop morgenavond de overige decals te hebben aangebracht en een gedeelte van de anodes. Had deze besteld voor de Banckert maar tekort, hoop dat ze snel worden geleverd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Stefan,

Dat ziet er erg strak uit. Ben benieuwd als straks de matte of zijdeglans lak er op zit. Vergeet je niet om de diepgangsmerken en de boegschroefaanduiding te plaatsen? De zinkanodes, hebben die een speciale vorm? Je kunt deze waarschijnlijk ook simpel zelf maken van polystyreen bijvoorbeeld. Hoop dat je nog wat meer fotos van het hele schip wilt plaatsen. Zelf momenteel met een verbouwing bezig dus weinig tijd voor mijn bootje.

Vriendelijke groet
Sjoerd
 
Dag Sjoerd. Boegschroef markering al aangebracht, nu alleen de diepteschalen op boeg en hek nog. Zal binnenkort wat totaal foto's plaatsen met goede camera. Veel succes met de verbouwing.
 
Een close-up van de boeg met de 2 anodes, boegschroefrooster, boegschroefsymbool en dieptemarkering. Heb de laatste haaks op de waterlijn gezet omdat ik dat mooier vind.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu het grootste deel van het werk aan de romp klaar is ben ik een beetje aan het rondkijken naar alle mogelijk opties die kunnen worden ingebouwd. De opbouw laat ik even voor wat het is, lijkt mij een mooie klus voor de komende wintermaanden.
Ik had de standaard ankerlier die onderdeks wordt gemonteerd (dus niet het statisch exemplaar aan dek) al in elkaar gezet maar vind een vrije val anker toch mooier. Op dit forum al een paar mooie exemplaren gezien.;) Nu kun je die natuurlijk zelf samenstellen, en misschien wel een leuke uitdaging, maar zag dat er ook een mooi exemplaar van Krick is. Heeft iemand hier ervaring mee of misschien ervaring met een ander bouwpakket?
 
Hallo Stefan,

So far, so good. Ziet er allemaal gelikt uit. Klein minpuntje vind ik persoonlijk toch de diepgangsmerken op de boeg. Dit is nooit zo! Echter het is jou keus en die hebben we maar te accepteren. Wat betreft de mogelijkheden qua werkzame onderdelen, dat ga ik lekker allemaal van je afkijken. Ik ben daar helemaal nog niet mee bezig geweest. Zelf zit ik wel te denken aan de kraan en de sleeplier. De ankerlier daarintegen zal bij mij niet werkend worden. Uiteraard ben ik wel benieuw hoe je dit gaat maken. Ik heb op ons forum ook gelezen dat als je een werkende lier gaat maken deze alleen zover hoeft te zakken dat het anker zeg maar ruim onder water verdwijnt. Om het schip werkelijk aan een anker te laten liggen heeft ook bepaalde risico's. Anker slaat ergens achter vast en de lier trekt vervolgens de boeg onder water. Is wel een rampscenario maar toch...
Ben zeer benieuwd naar je volgende up-date.

Vriendelijke groet
Sjoerd
 
Dag Sjoerd. Je opmerking neem ik ter harte, maar ben er zelf tevreden mee en daar gaat het toch om;).
Inderdaad ga ik het anker niet gebruiken waarvoor hij eigenlijk dient, een halve meter onder de waterlijn lijkt mij voldoende. Ben wel van plan veel dingen te laten werken zoals radar, verlichting, kraan, ankerlier, sleepontkoppel inrichting, zoeklichten, e.d. Gebruik dit model om bekend te worden met de mogelijkheden zodat ik bij een nieuw model weer een beetje meer ervaring heb en kan verbeteren t.o.v. hou ik nu bouw.
 
Ik had de standaard ankerlier die onderdeks wordt gemonteerd (dus niet het statisch exemplaar aan dek) al in elkaar gezet maar vind een vrije val anker toch mooier. Op dit forum al een paar mooie exemplaren gezien.;) Nu kun je die natuurlijk zelf samenstellen, en misschien wel een leuke uitdaging, maar zag dat er ook een mooi exemplaar van Krick is. Heeft iemand hier ervaring mee of misschien ervaring met een ander bouwpakket?

Ik heb die ankerlier in mijn Norderney-romp gehad. Prima ding! Ten eerste: fool-proof. Motor drijft een asje met tandwiel aan. Dit tandwiel drijft een ander tandwiel aan, wat op de trommel-as zit. Niet rechtstreeks; er zit een slipkoppeling tussen met rubber-plaat.De motor-tandwiel-combinatie is met een servo in drie standen te plaatsen:
1 Hieuwen (dan zijn de tanden van beide tandwielen in elkaar en loopt de motor. De slipkoppeling voorkomt dat bij het bereiken van het kluisgat de zaak naar de bliksem wordt getrokken)
2 Houwen (tanden grijpen nog steeds in elkaar, maar de motor is gestopt)
3 Vallen (Motor is gestopt en de servo drukt de tanden van de tandwielen uiteen. Door het gewicht van het anker valt het.)
De servo bedient zowel de motor-tandwiel-combinatie als een micro-switch die de motor aan- of uitschakelt.

Ik had deze lier onderdeks zitten. De ankerketting liep vanaf de lier door een messing buis naar het voordek toe, over een dummy-ankerlier heen en weer omlaag het kluisgat in. Op 6V werkte de (vertraagde) Buhlermotor als een tierelier. Ik had ruim 1,5 meter ketting en een 200-grams anker op de trommel, en daarmee bleef de Norderney-romp prima liggen, zelfs bij behoorlijke wind. Anker is nog nooit blijven haken achter een tak of zo; ging altijd netjes naar boven.
 
Ze zeggen wel eens van andermans fouten leer je;).
Nou, ik heb een foutje gemaakt en wil anderen voor hetzelfde behoeden. De 2 relais op de accu werken niet zoals ik in gedachten had, deze werken alleen via een decoder, terwijl ik ze wilde schakelen via de schakelaar van de ontvangeraccu. De 2 relais vervangen door 1 enkele relais van Robbe, de Duo-Switch 8445. De momory brug verwijderd en aangesloten op de V- kabel tussen de schakelaar en de ontvangeraccu. Na het inregelen werkt het perfect, kan nu met 1 schakelaar het 12V, 6V en de ontvanger in werking stellen:p.

Bovenstaande was nog steeds niet uit mijn gedachten. Gisteren maar een mail gestuurd naar Robbe en wat blijkt....
Omdat de relais 8442 niet worden geschakelt via de zender kunnen ze wel rechtstreeks worden aangesloten op de ontvanger. De relais worden ingeschakelt als de ontvanger met een schakelaar wordt ingeschakeld, ze hoeven dus niet via een decorder te worden aangestuurt. Deze relais zijn 16A en kunnen dus het 12V systeem met de 2 motoren makkelijk schakelen. Had een probleem met de dou-switch dat deze te lage amperage had en bij vol gas uitschakelde.
Als de romp klaar is ga ik hier weer eens mee aan het klussen, dan kan ik met 1 schakelaar 3 systeem (ontvanger, 12V en 6V) in werking stellen.
 
N.a.v. het voorgaande bericht hier de vraagstelling richting Robbe en hun antwoord.

Vraag:
Ich habe eine frage über die Happy Hunter. In das elektrisch schema wird gesprochen über 2 mal ein relais betrieben von der empfänger. Können sie mir sagen welche relais das ist? Is das die 8442 16A relais?
Ich habe vernommen das dieses relais nicht betrieben kann worden an der empfänger und nur an ein decoder. Ich habe eine Futaba F14 zender mit dabei gehörende empfänger.
Viele dank für ihre hilfe.

Antwoord:
Damit wird lediglich die Spannung mit dem Empfänger eingeschaltet. Da ein separates Schalten über den Sender nicht notwendig ist, benötigen Sie keine Decoder.
Einfach wie im Plan beschrieben an den Empfänger anschließen.
 
de ankerlier van krick is tegenwoordig niet meer met een rubber plaatje en tandwielen die in elkaar vallen 2 abs schijven 1 met sleuven en ander met pennen die in elkaar vallen
 
Had inderdaad ook gezien dat er nu met 2 schijven met pennen wordt gewerkt die in elkaar vallen. Vindt het wel een ingenieus apparaatje.
Als ik op internet kijk wordt hij geleverd met motor, servo en bevestigingsonderdelen, alleen nog in elkaar te zetten.
 
Oke, dus helemal bedrijfsgereed. Hoe laat ben jij er woensdagavond? heb nog een andere afspraak rond 20.00 uur, maar kan daar wel iets later naar toe.
 
Back
Top