Bouwverslag Happy Hunter Robbe

@Stefan, Als je de zender open maakt zie je de kanaal aansluitingen op de print,
1.2.3.4.5.6.7 (en nieuwere) .8
Ik weet niet welke kanaal bij jou links v/a en rechts v/a is, bij mij is het kanaal 2 en 3

Ik heb de middelste draad doorgeknipt van kanaal 2 en vast gesoldeerd op de 2 standenschakelaar (pin 1 en 2)
De draad van kanaal 3 heb ik ook doorgeknipt maar weer aan elkaar gesoldeerd met een extra draad naar pin 3 van de 2 standenschakelaar,

Hier wat foto's van mijn f-14 (lag toch nog open.. :()

IMG_20120715_203157.jpg

IMG_20120715_203445.jpg

IMG_20120715_203256.jpg

IMG_20120715_203222.jpg

Dag Vincent. Bedankt, mij nu helemaal duidelijk:p. Ga ermee aan de gang. Als ik de zender toch open heb liggen kan ik direct de schakelaar inbouwen voor de servo voor het ontkoppelen van de sleeplijn, is een zelfde soort schakelaar.

Hey Stefan,

Ik heb het ook in mijn zender zitten nu, maar dan voor 4 kanalen. Op deze manier kan ik de beide schottels besturen en gas geven met 1 knuppel terwijl de boegschroef ook nog veranderd van kanaal.
Is leuk om het echt te zien overschakelen op de boot:D

Gr.
Pim

Hey Stefan,

Ik heb het ook in mijn zender zitten nu, maar dan voor 4 kanalen. Op deze manier kan ik de beide schottels besturen en gas geven met 1 knuppel terwijl de boegschroef ook nog veranderd van kanaal.
Is leuk om het echt te zien overschakelen op de boot:D

Gr.
Pim

Wat kun je uiteindelijk met deze aanpassing??
Met 2 knuppels 2 motoren aansturen en na omzetten van schakelaar op een knuppel voor en achteruit?.

Hey Johnny,

Een en ander staat beschreven in mijn bouwverslag:

psv-stril-odin-10

stand 1: bakboord thruster op linker stick, stuurboord thruster op rechter
stick, boegschroef op een schuif in het midden van de zender

stand 2: bakboord en stuurboord thruster op rechter stick,
boegschroef op linker stick

Ik heb bij stand 2 nog een kanaal over op de linker stick maar dat geeft niet.

gr.
Pim

Laatst bewerkt door een moderator:
Goedemorgen allemaal.

Na 4 weken heerlijk zeilen op het Marker- en IJsselmeer ben ik weer terug in de thuishaven en beginnen de modelbouw kriebels weer de kop op te steken. Ik heb nog geen aanvang gemaakt gezien de hitte van de afgelopen dagen maar hier kort wat ik de komende tijd wil gaan oppakken.
- het aanpassen van de zender zodat ik met een schakelaar beide motoren kan aansturen met 1 stick;
- het monteren van de patrijspoorten in de romp;
- het ballasten van de romp;
- het detaileren van de roeren en het spuiten hiervan;
- enkele details aanbrengen op de dekken;
- het monteren van de werkende ankerlier onderdeks;
- het monteren van de dummy ankerlier bovendeks;

Komende winter wil ik een aanvang maken met de bovenbouw.
Zo gauw ik wat heb gemaakt zal ik weer foto's plaatsen.

Ai, dat ligt een beetje gevoelig Hahaha;)
Maar je hebt gelijk. Ook ik wens je broer een hartelijk welkom terug.

Groet
Sjoerd

Nou nou zeg, wat een welkom gevoel krijg je toch hier;).
Heb vandaag per post de 2 schakelaars voor in de zender ontvangen, hoop deze komende dagen te kunnen aanbrengen. 1 zal worden gebruikt voor het al dan niet varen met gekoppelde vaarregelaars en de ander zal worden gebruikt voor het ontkoppelen (d.m.v. servo) van de sleepdraad.

@Vincent: gelukt, de schakelaar ingebouwd en kan ik nu inderdaad kiezen tussen onafhankelijk motoren aansturen of gekoppeld. Alleen in beide standen reageert de rechtermotor trager. Heb uit een ander draadje al gelezen dat beide vaarregelaars opnieuw ingeregeld moeten worden in de gekoppelde stand maar dit lost dit niet op. Moet de rechterstick ook verder naar voren of achteren bewegen voordat de motor reageert, de linkerstick reageert al bij de lichtste beweging.
Heb ik wat fout gedaan of zou er verschil in vrijwing aanwezig kunnen zijn?. Merk dit niet bij handmatig draaien van de assen.

Voor de rest zeer fraaie oplossing:p.

Pfff,. Stefan, nu vraag je me wat, ik heb dit probleem ook gehad op 2x 120up maar opnieuw inregelen in ingeschakelde stand en mijn vertraging was nihil,
Had nog wel iets maar dat had te maken met de draairichting van de motor,sommige motoren hebben een bepaalde draairichting en als je dan tegenovergesteld gaat regelen lopen ze iets minder, (atans heb ik mij laten vertellen door een oude rot in het vak..)

Je kunt toch ook niet alles weten he;), maar ga er lekker mee stoeien. Principe werkt in ieder geval perfect. Heb ook direct de 2e schakelaar ingebouwd voor de sleepservo, en deze werkt ook perfect.
Heb deze schakelaars rechts op de zender, het gedeelte voor de switch bouw ik links in.

Heb me eigen ooit wel eens laten vertellen als je een 3 standen schakelaar gebruikt voor een servo kanaal dat je er dan een weerstand tussen moet zetten, Dacht iets van 50 Ohm op de middelste draad, maar durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen,

Heb gebruik gemaakt van 2 standen schakelaars en heb dit verhaal over weerstanden bij 3 schakelaars ook ergens gelezen.
Schema voor het principe geeft trouwens ook geen weerstanden aan.

Hey Stefan,

Welkom terug!
Ben ook een tijd mee bezig geweest met mijn zender en heb veel geleerd.
Er moet geen extra weerstand onder de schakelaar nodig zijn omdat je puur de signalen doorverbind die de knuppelsticks genereren.

Dat de rechtermotor trager reageert kan zijn omdat bij de rechter knuppelstick de potmeter iets is verdraaid. Je zou eens kunnen proberen voor beiden exact het nulpunt in te stellen door de potmeter een beetje te draaien terwijl je dezelfde regelaar en motor gebruikt.

Heb je ook allebei de motoren al getest op een en dezelfde regelaar en kijken of er verschil in zit?

Heb me eigen ooit wel eens laten vertellen als je een 3 standen schakelaar gebruikt voor een servo kanaal dat je er dan een weerstand tussen moet zetten, Dacht iets van 50 Ohm op de middelste draad, maar durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen,

Klopt Vince maar dan 1 van 82 KILO Ohm;)

full

Gr.
Pim

De buurvrouw kwam vanavond nog een pakketje brengen met daarin de door Sjoerd gemaakte glaasjes voor de patrijspoorten. Ben hier erg blij mee:p:p. Ga ze er van de week inlijmen want dan is de romp helemaal waterdicht, nu zit er nog tape voor de patrijspoorten.

Toch even een foto van de glaasjes in de patrijspoorten die Sjoerd voor mij heeft gemaakt.
full

Ik vind de uitvoering van de slangaanslutingen van Robbe niet echt fraai dus heb deze opgesierd met rode schroefdoppen. Zit er nog aan te denken om een wiel als afsluiter aan te brengen op de vlakke bovenkant.
full

Als het goed is krijg ik van een aannemer morgen of overmorgen wat loodslabbes als ballast zodat ik de deurstops voortaan thuis kan laten.

Back