Bouwverslag Happy Hunter Robbe

De railingen en het trapje zijn gespoten in de grijze grondverf. Nu even een kleine bouwstop tot na oud- en nieuw en dan gaan we weer volop aan de gang.
Naast de opbouw zijn er nog een aantal kleine klusjes aan de romp die ook moeten worden verricht. Te denken aan: de diverse trapjes en railingen, de roeren zijn nog niet aangepast en gespoten, tussen de roerkoningen moet ik nog een houder maken voor ballast (de boeg ligt al diep genoeg), en zo voort en zo voort. Gelukkig geen haast.

Ik wens jullie allemaal een fijne en veilige jaarwisseling en we zullen elkaar zeker weer spreken in het nieuwe jaar.

Ps. pas op voor jullie vingers want we hebben ze hard nodig bij het bouwen.

Gisteren een Dremel 3000 gekocht, een grote bouwmarkt rekende voor 4 dagen geen btw. Heb een model gekocht met weinig extra toebehoren, koop liever gaandeweg wat ik nodig heb.
Dit weekeind weer wat tijd om te bouwen. De steunen voor de bijboot op het opbouw dak zijn aangebracht. Nu verder met de railingen op het stuurhuis dek.

Stephan nu de aanbiedingen van de duitse supermarkt ketens in de gaten houden. Kun je voor 5 euries assortiment kistjes met slijp polijst schijfjes e.d. kopen. En dat past ook allemaal op een dremel maar stukken goedkoper :D

Gr Martin :D

De smaak van het solderen nu echt te pakken. De railing rondom het stuurhuisdek is gesoldeerd, deze zit al vast aan de opbouw. Heb direct ook geprobeerd een houder te maken voor de reddingsboei die ik aan beide zijden van de railing wil monteren. Gemaakt van 0,5 mm messing en uit 1 stuk gebogen. Voor de grootte een 10 cent munt er naast gelegd. Alvast bij voorbaat: foto's genomen in super macro stand dus ieder stofje is zichtbaar;).
full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wist dat je het kon!! Ziet er gewoon gelikt uit. Ook de houder voor je reddingsboeien zijn erg goed geslaagd.

Groet
Sjoerd

Dag Sjoerd en Herm. Bedankt weer jongens. Als zo iets lukt krijg je weer een boost om door te gaan. Moet wel bekennen dat de eerste in 1 keer lukte, die aan de andere zijde heb ik 4 keer gemaakt voordat hij goed was. Maar ook deze is ondertussen aan de railing gesoldeerd.
Nu nog de 2 houders voor de vlotten en dan wil ik eerst de opbouw gaan gronden en waar nodig plamuren. Vervolgens de raampjes van Sjoerd erin verlijmen (na deze te hebben afgeplakt) en dan kan de opbouw in de definitieve kleur worden gespoten.

Vraagje voor alle medebouwers: wanneer verlijmen jullie lampjes, luidsprekers en andere toebehoren aan de opbouw? Lijkt mij bijna onmogelijk om dit te doen voor het spuiten van de opbouw, de onderdelen zijn vaak klein en moeten vaak ook worden geschilderd. Wat voor lijm gebruiken jullie om die onderdelen aan een geschilderd oppervlak te lijmen?.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Ieder doet het op zijn eigen manier Stefan. Mijn methode, als het nog zo groot is dat er op het lijmvlak een staafje van 0,5 mm gestoken kan worden lijm ik dit vast op het onderdeeltje en boor vervolgens een gaatje in de opbouw waar het stangetje door heen gaat. Beetje epoxylijm op de achterkant en het zit vast. Indien deze manier niet mogelijk is, maw als het onderdeeltje zo klein is, dan voor het gronden het onderdeel vastplakken, meegronden met de rest en ook afspuiten/schilderen. Na droging met een penseeltje een andere kleur aanbrengen. Geschilderde onderdelen lijmen op een geschilderde ondergrond is vragen om problemen. Het blijft een hobby natuurlijk haha.

Groet
Sjoerd

@Sjoerd. Probeer ook zoveel mogelijk onderdelen te verlijmen zonder dat er ook maar een schilderlaag tussen zit, zoals je zegt dan de beste hechting. OOk ik breng vaak een staafje aan om beter te kunnen monteren aan de romp of opbouw.
Maar de wandlampen b.v. die ik aan de opbouw wil verlijmen zijn helemaal van doorzichtig plastic en het korfje eromheen moet je met een penseeltje wit maken. Deze moet je dus echt naderhand aanbrengen. En het gaat mij juist om die onderdelen.

Stefan.

Ik moet me helemaal bij Sjoerd aansluiten.

Het is gewoon je eigen weg volgen. Bij naderhand lijmen, even een beetje schoonkrabben, de meeste lijmen lossen de verf op.
En de lampjes? Lekker er op zetten, en voor het spuiten even afplakken. Er zijn gewon onderdelen die je kant en klaar moet hebben voor dat je gaat spuiten, dan maar even afplakken.

Je kan er ook eens gaan denken om bepaalde onderdelen te gaan prefabben. Kant en klaar maken en er later op plakken.
Ik schilder al mijn relingen ook kant en klaar en zet ze er pas later op met een klottie lijm aan de achterkant.

Kort om, gewoon kijken wat je zelf het makkelijkst lijkt, al moet je later het onderdeeltje in de gewenste kleur brengen.

Groet Paul UK-104.

@Paul, bedankt voor je reactie. De wandlampen zijn ook de enige onderdelen die mogelijk een probleempje zouden kunnen opleveren. De rest kan ik goed vooraf monteren.

Ondertussen de nieuwe verf binnen voor de logo's en de lichtborden van de navigatieverlichting.
Van Pim begrepen dat de letters MAMMOET ook zo goed als klaar zijn, dus het onderste deel van de opbouw begint zijn eindfase in te gaan.

Wordt nu ook tijd mij te gaan verdiepen in de verlichting, radar, e.d. Niet alleen de wijze van aansturen/schakelen maar ook de wijze van het organiseren van alle bedrading.

De schoorstenen roken en worden niet heet, tijd om ze in te bouwen.

full

Ook de eerste serie symbolen uitgeprint op watervast PVC papier. Symbolen zijn 6 mm breed wat overeenkomt met 300 mm 1:1.

full

Eric en Paul: dank jullie wel.
De rookgeneratoren zijn ingebouwd en de uitlaten aan de bovenzijde zijn ook aangebracht en zwart geschilderd. Op de 2 toegangen van de schoorstenen symbolen "gehoorbescherming" geplakt. De schoorstenen nu alleen nog transparant aflakken en dan zijn deze helemaal klaar.
Nu weer verder met de opbouw.

De schoorstenen zijn helemaal klaar en afgespoten in de matte transparante aflak. Ook 6 houders gesoldeerd voor de reddingsboeien die aan de binnenzijde van de verschansing van de romp en tegen het sleepschot komen. Een van de oliedrums voorzien van logo, en een andere van het symbool gevaarlijke stof.
full

Wow, Stefan, dat ziet er gelikt uit. Was ook nog even bezig geweest met de reddingsboei houders. Valt nog niet mee zeg. Ook je decals van wat ik kan zien ziet er OK uit.

Groet
Sjoerd

Back