Bouwverslag Happy Hunter

Nou Roland is dat goud wat er blinkt 8) :wink: Het zo inderdaad haast zonde zijn om het in de verf te zetten.

Maar des al niet te min :thumbsup: het ziet er keurig uit.

Ik was gisteren in Rotje knor bij de openhaven dagen en dan loop je op en naast schepen en dan ziet alles er toch ook niet strak uit :wink:

Gr Martin

Het zo inderdaad haast zonde zijn om het in de verf te zetten.

Ik heb geen zin om altijd een zonnebril op te moeten zetten als ik er mee ga varen 8) , Hoe mooi alles ook blinkt (bling, bling Hunter) er komt toch verf op.

Ik was gisteren in Rotje knor bij de openhaven dagen en dan loop je op en naast schepen en dan ziet alles er toch ook niet strak uit

Misschien ben ik wel een zeikerd wat dat betreft, maar als je er met je neus boven op zit ga je alle vautjes zien.
Maar we gaan het zien als alles afgewerkt is. (Kan ik nog heel veel vautjes mee weg werken. :wink: )

Groeten Roland

Hallo Mensen.

Er is de laatste weken weinig aan de "Golden Hunter" :wink: Gewerkt i.v.m. tijdgebrek, wel ben ik bezig geweest met het omrekenen van de tekeningen van de Retriever.

Lengte 60.45:30= 2,015 m =201,5 cm 8O
Breed 15:30=0.5 m = 50 cm

Volgens mij klopt dit??

Schaal word 1:30..

En ik kom op de tekening de tekst "lenght bpp 53,50 m" tegen, wie weet wat dat bpp betekend.

Hoi Roland,

De maten kloppen inderdaad, maar weet je zeker dat je zo groot wil bouwen? het lijkt allemaal hartstikke leuk om zo groot te bouwen........ totdat je het gaat vervoeren :?.

Waar de letters in "lenght bpp" precies voor staan kan ik je niet vertellen, maar volgens mij is het de lengte over de waterlijn (de lengte ter hoogte van de waterlijn). De lengtemaat waar jij nu mee werkt is de lengte over alles (de totale lengte van de sleper).

Groetjes, Danny.

Roland,

Wordt de retriever echt 2 meter? 8O
Ik heb ervaring met 2 meter schepen, maar vervoer is droeve ellende..
Ik hoor het wel...

Groeten,
Jan :lol:

Lenght between perpendiculairs (vergeef me de spelling :oops: )
Vrij vertaald; Lengte tussen de loodlijnen.

Heb je trouwens het gewicht al uit gerekend?

Adam zei:
Lenght between perpendiculairs (vergeef me de spelling :oops: )
Vrij vertaald; Lengte tussen de loodlijnen.

Heb je trouwens het gewicht al uit gerekend?
@Adam
Is dat wat anders als lengte over alles ?
mvg
Frederik :D

Lengte over alles (loa) is van het puntje van de boeg tot het puntje van de kont en lengte binnen de loodlijnen is de lengte op de waterlijn.

Hallo allemaal.

@ Danny en Jan,

Het vervoer is geen probleem, als het moet kan ik zelfs een auto met kraan regelen ( 12 Ton :wink: ) Heb er ook al aan zitten denken om ze in 2 delen van een meter te maken, maar hoe weet ik nog niet.

@ Adam,

bpp is dus lengte op de waterlijn. :roll: . Bedankt Mennojan
En het gewicht :oops: Ik heb geen flauw idee hoe ik dat zou moeten uitrekenen :oops: ( Maar ze zal wel zwaar worden.)

Groeten Roland. :wink:

Werkelijke waterverplaatsing in kilogramen gedeelt door de schaal tot de derde macht geeft de waterverplaatsing van het model

Adam zei:
Werkelijke waterverplaatsing in kilogramen gedeelt door de schaal tot de derde macht geeft de waterverplaatsing van het model

Dan volgt natuurlijk de vraag, Wat is de werkelijke waterverplatsing van de retriever?? Ik ben aan het zoeken geweest maar kan nog niet echt veel over de Retriever vinden.

Wie weet het???

Groeten Roland.

Shame on me.... Heb wat gevonden op (Uiteraard :oops: ) Tugspotters,

verplaatsing 1571 grt

Maar wat betekend nu grt weer :oops:

Roland zei:
Maar wat betekend nu grt weer :oops:

Grt=gross tonnage, maar vraag me niet wat deze waarde nu precies vertegenwoordigd. :oops:

Stel dat het de waterverplaatsing zou zijn, houd dat in dat een model in 1:50 zo'n 12,5 kg zou gaan wegen.
En gezien er hier best wel een aantal Retriever bouwers op het forum zitten, kunnen die misschien die 12,5 kg bevestigen (of niet :cry: )

Ben te vlug geweest.
Ik heb het nog even nagerekend wat het zou in houden voor m'n Smit Kamara. HIer wordt een grt opgegeven van 1499 ton.
Dit weer omgerekend naar 1:50 zou betekenen dat de Kamara zo'n 11,5 kg zou moeten gaan wegen.
Ik geef je op een briefje dat dat niet zo is.

Dus helaas grt is geen waterverplaatsing :cry:

Hoi Roland,

Kijk ook eens in dit topic, daar hebben we het over verschillende formules gehad.

GRT staat voor "GRoss Tonnage" en dat is niet de waarde die je in moet vullen, je moet eigenlijk de "displacement" hebben. Helaas kun je moeilijk aan zulke gegevens komen.

Daarom kun je misschien beter de andere formule gebruiken die in dat topic behandeld wordt, iets minder nauwkeurig maar je weet wel waar je aan toe bent :D.

Groetjes, Danny.

Na bijna anderhalf jaar weinig aan de hunter te hebben gewerkt gaat het weer (heel erg) Jeuken.(Zo erg zelfs dat ik vandaag NOG een bouwdoos van een Happy Hunter heb gekocht)

Mooie complete doos waar bijna nog niets aan gebouwd is.

Weet nog niet wat ik ga doen, Of een Happy EN een Smit Hunter of dat ik een Happy Hunter of 2 Happy´s ga bouwen en wat oveblijft in de verkoop.

Ik weet wel dat ik verder ga met de polyester romp, om de eenvoudige reden dat deze tig keer sterker is dan de orginele Robbe romp.
Ook ga ik 2x een opbouw maken, een van hout en een van messing en Fosforbrons (De orginele kunststof delen zijn van beide bouwdozen kromgetrokken (ga ze als mal gebriuken).

Ga eerst van de polyester romp een paar dingen slopen omdat ik een paar dingen anders wil doen.

Hoop binnenkort weer iets te kunnen laten zien.

Gr Roland.

Laatst bewerkt:
Back