Bouwverslag HAWK F5B van Staufenbiel

Na met veel verschillende elapor vliegtuigen te hebben gevlogen wou ik naar de next level van mijn BLIZZARD softliner (met 600 watt power).
De keuze is gevallen op de INSTAP hotliner HAWK F5B van Staufenbiel, dit vanwege het feit dat hij FULL GFK is en naast mooi uiterlijk ook een interessante prijs heeft.
Er zijn meerdere van dezelfde zoals de V-max eco maar ook moeilijk leverbaar.
De Hawk was ook al vanaf april toen ik aan het checken was ook al uitverkocht dus heb nu er voorraad is maar alvast aangeschaft.
Het afbouwen en vliegen zal nog wel even duren daar ik na de vakantie pas motor etc kan aanschaffen.
Nu kan ik wel alvast kleine spullen zoeken en bestellen en alvast bedenken hoe het er allemaal in moet passen.
De motor wordt waarschijnlijk een geared KONTRONIK 500 met een RFM prop advies is 16x16 ondanks dat deze wel zal passen wil ik liever een 14 of 15 inch prop omdat dit fysiek beter vind staan, zoek de juiste KV hiervoor uit zodat de output power max 700 watt is voor het begin genoeg.
Hieronder wat begin fotos voor een bouwbeschrijving heb ik erg gekeken naar de V-max deze is nagenoeg gelijk

http://shop.lindinger.at/pdf/72487.pdf


Foto 1

HAWK%20F5b010.JPG


De folder

Foto 2


de%20doos(1).jpg


de doos

Foto 3

opdruk%20doos(2).jpg


De sticker op de doos

Foto 4

sterke%20doos(3).jpg


Honey comb struktuur dus erg stevige doos


Foto 5

inhoud(3).jpg



De inhoud 1

Foto 6

inhoud%202(2).jpg


De inhoud 2

Foto 7
manual(2).jpg


Manual, hoogteroer en small parts

Foto 8

vleugel%20boven.JPG


de bovenkant van de vleugel

vleugel%20onder.JPG


De onderkant vleugel

Foto 9
servos(2).jpg


De servos 3 x Dymond D60 mooi plat en sterk.

Foto 10

hoogteroer(5).jpg


Plek voor hoogteroer servo



Touwtje voor servo doorvoer
De roeren vlakken zitten wel heel mooi gestreamlined en spellingsvrij

Foto 12
gewicht%20romp(5).jpg


De romp, slechts 150 gram vindt hem in verhouding met de sterke vleugel erg teertjes dus ga deze wel versterken met koolstof zover het past.

Foto 13
vleugel%20mount(2).jpg




Foto 14
romp%20front(2).jpg


De neus

Foto 15
KDMS-22-25.JPG


Na lang zoeken gevonden
Deze speciale koolstof motorspant voor kontronik 500 komt erin
Deze heeft precies de gewenste diameter van 38 (meerdere diam zijn te leveren) hoeft dus niet bijgewerkt te worden


Foto 16
naatje(2).jpg


De verlijming had iets mooier gekund weet ook niet hoe dit eruit ziet bij andere modelen.

Foto 16
hoogteroer%20onderkant(2).jpg


Onderkant hoogteroer hier zit geen gaatje voor horn bevestiging en is niet bijgeleverd dus moet ook naar gekeken worden.

Foto 17
small%20parts(2).jpg


Links voor de rolroeren zitten er wel bij

Meer fotos en betere resolutie kun je bekijken op mijn site



Nu zoek ik nog een site waar je koolstofvezel doek kan bestellen
 
Laatst bewerkt:
Ziet er zeker strak uit Guus. Als je een keer wat af wilt kijken bij die van mij dan geef je maar een gil dan neem ik ze wel een keertje mee.

Koolstof doek kun je onder andere bestellen bij emc-vega. Welke soort je precies nodig hebt weet ik niet, dat vult Nando vast wel aan.

Als je versterkt met wat koolstof rovings dan zou het wellicht ook wel sterk genoeg kunnen zijn.

Wel grappig om te zien dat dezelfde romp waarschijnlijk ook voor andere zwevers gebruikt wordt aan de uitstulping voor het richtingroer te zien.
 
Ik zie op die site geen cfk matten... maar mijn Duits is ook erg slecht.

Hier wel,
Modellbau Lindinger Onlineshop

Ik weet niet welke grote en hoeveel, maar elke mat rond de 100-160g/m² moet het doen.

Robin en ik moeten nog wel wat op de club hebben liggen, je hebt volgens mij niet veel nodig, ofwel?

Wij halen het altijd in Dortmund, daar verkopen ze "afval" maar dat zijn toch nog best grote stukken en niet duur.

Wat ook belangrijk is goede kwaliteit 24uurs epoxie, r&g zoals bij lindinger te koop is werkt goed.
 
Laatst bewerkt:
EMC-Vega - Herzlich Willkommen! -> zum shop -> faserverbundwerkstoffe -> gewebe

Lamineerepoxy van R&G mag je wel van mij gebruiken, anders krijg ik het toch niet op tijd op, rovings heb ik genoeg en ik heb ook nog een Kontronik motorschot liggen van 34mm. Maar die is wellicht net te klein.
 
@johan

Wil graag wat lamineerexpoxy en rovings van je overkopen
Kom volgende week wel naar de clubavond voor de exchange

Het motorshot is te klein ik heb de 38 mm versie nodig (reeds besteld)

Het is vandaag (woensdag) mooi weer dus ik ga vanmiddag ook vliegen op het veld in uddel



EMC-Vega - Herzlich Willkommen! -> zum shop -> faserverbundwerkstoffe -> gewebe

Lamineerepoxy van R&G mag je wel van mij gebruiken, anders krijg ik het toch niet op tijd op, rovings heb ik genoeg en ik heb ook nog een Kontronik motorschot liggen van 34mm. Maar die is wellicht net te klein.
 
Laatst bewerkt:
Even wat randinformatie voor de medelezertjes en instijgers...

Staat overigens in de USA bekend als F5b Tiger! (Wilco, Topmodel-CZ)
Onderstaand een bouwverslagje en wat filmpjes.
Absoluut een hebbedingetje!
All Things That Fly R/C Reviews: Hobby-Lobby F5B Tiger Review
Een vriendelijke set up voor de aandrijving.
Is bij HobbyLobby uitverkocht.

Nog een verslag
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=568652

Verkrijgbaar onder andere namen....
Als Topmodelcz ´Wilco´
http://www.topmodelcz.cz/index.php?...ack=&desktop=eshop&action=zbozi_detail&id=737

http://shop.strato.de/epages/61316787.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61316787/Products/WILCO

Graupner Speed...
http://shop.pigs-airlines.be/catalog/product_info.php?products_id=53421&osCsid=3f7074a65c05

PAF heeft de Topmodel-cz Wilco nog wel in het programma staan, maar kan niet leveren.
Ook bij Topmodel zelf staat de Wilco niet meer in het programma... wel via een achterdeurtje met Google? Niet geheel duidelijk.

Wel in Taiwan
http://www.ty1.com.tw/new9170.html
Welke weer moeizaam te leveren via deze meneer in Zwitserland. Attendeerde op de hoge verzend/export/importkosten.
http://www.ty1.ch/ty1/planes.htm
http://www.ty1.ch/shop/index.htm

Of heeft z'n oorsprong in China...
http://www.lanyumodel.com/English/En_Product.asp?EnBigClassName=%B3%C9%C6%B7%B7%C9%BB%FA
Ja... de site kan aardig worden vertaald door Google!
http://www.modelflight.com.au/rc_model_sailplanes_gliders/lanyu_f5b_hotliner.htm

Dan heb je de Wildflug Aktivist. Wisselende kwaliteit? Ik weet het niet.
Wellicht wordt er ook te zwaar belast gevlogen. Alles heeft z'n grenzen.
Had een paar leuke links over een gespleten vleugel...
hierover later... als ik het nog terug kan vinden.
Een deel...
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=551195&page=33

Overigens... het hele draadje is waardevol.
Ken/kan/kun je geen Engels? Wederom in het geheel via Google te vertalen naar het Nederlandski

Hier nog een link. Kale F5B rond de 300 Euro, model gelijk aan Lindinger V-Max-Evo?
https://eshop.t-online.de/epages/St...tegories/"Flugmodelle ARF"/Sailplane/Hotliner

Na een weekje overigens weer wat wijzer...
Beschikbaarheid in het 'betaalbare segment?' beperkt verkrijgbaar.
Aanvullingen van de lijsten zijn welkom...
De site van Freudenthaler mag niet ontbreken...
Beziet ook daar de excentrische turbospinners...
http://shop.modellbau-freudenthaler.at/index.php?cat=19

Hot onderwerp niet?
 
Laatst bewerkt:
Mijn Hawk is vandaag ook gebracht.. buurmeisje zei: ik heb een grote doos voor je!
Dus ik al blij, maar het bleek de Hawk te zijn.

Ik vind de kwaliteit erg goed voor het geld.
Passing en afwerking is prima.
Geen beschadigingen of rare dingen.
Vleugel is redelijk sterk, kan er behoorlijk op hangen.
Let op, dit is dus niet de Tiger zoals ie op diverse fora staat, dat was de eerste serie, de huidige Hawk is verbeterd, vandaar dat hij ook even niet leverbaar was!

Wat gewichten:
de vleugel: 405 gram
de romp: 160 gram
stabilo: 47 gram

De romp kan lichter, is erg zwaar, als ik zelf bouw kom ik op 120 gram of zo.
Stabilo is wel echt te zwaar, moet op 30 gram gebouwd kunnen worden.

Ik ga er alleen 1 ding aan veranderen, dat is de opening in de romp, onder de vleugel.
Omdat ze gebruik maken van 3 boutjes om de vleugel te bevestigen wordt het moeilijk om een Kokam 4S 3200 er in te krijgen.
Dus ik moet behoorlijk wat weefsel wegslijpen, zit er ook aan te denken om het achterste boutje weg te laten en de lip van de vleugel vast te zetten met textieltape.

Er kan maximaal een 17" prop op, ik zit te denken om hem een keer met een Hacker B507L 6.7:1 te vliegen met 120A.
Denk dat ie sterk genoeg is.
De ligger ligt netjes in de vleugel, hij is van kops balsa en ik hoop dat ze een meerlaags ligger gebruiken met carbon tussen de lagen.
Maar dat zien we wel als ie gecrasht is, op het eerste oog ziet het er OK uit.

Morgen de kist naar Gerben brengen, die bouwt hem op.

Nog even wat foto's:

De kist zelf, in elkaar
DSC00214.JPG



De vleugelaanvorming, ook prima!
DSC00215.JPG



De aanvorming van het stabilo, netjes en haaks!
DSC00216.JPG



De ligger gezien via het servogat, stukje carbon waar de servo komt.
DSC00217.JPG



Dit gaat dus de 19e juli op de F5B meeting de lucht in....

Grts Gert-Jan
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit!
Overweeg zelf ook. Flink ingelezen op de andere fora.
Ik heb contact gehad met Lindinger. Die heeft per augustus weer voorraad met de V-Max Evo.
Doch las ik over die kist weer wat op RC-Network iets over. Dat de instelhoek van het stabilo niet geheel klopte bij de afgelopen editie. Daar moest +0,2 mm opvulling onder de voorlijst van het stabilo... ik moet het nogmaals eens aandachtig doorlezen... internetduits...
Flutter in de duikvlucht.... Verlies van lift onder bepaalde omstandigheden.
Het kan zijn dat de kist gewoon te zwaar is.... of een maandagmorgenserie.
Instelhoeken zijn af te stellen... zo ook flutter is te behandelen.
http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=143471

Verder heb ik nog de Activist in het oog.

Het te hoog opvoeren van deze betaalbare klasse leid tot desintegratie in de lucht. Dan moet je kiezen voor de zwaarder en torsie stijver gebouwde wedstrijdkisten.... zo ervoer ik uit de verhalen. Hebben we het over 400-800 euro kale kist...
Naja... tot zover maar even...

Minder gewicht in glas leidt tot een minder stijve romp?
De Wildflug Activist weegt totaal 450 gram, romp uit koolstof.
 
Laatst bewerkt:
De Vmax evo is volgens mij te zwaar.
De Wildflug Aktivist is ook te zwaar maar wel sterk, de snelste op de Speedcup 2008 was Stefan Penz met een Aktivist (417km/u) en die bleef ook heel, geen flutter of andere rare dingen.

Maar laten we bij de Hawk blijven (on topic).
Ik kan met korting kopen bij Staufenbiel en oko bij Axi.
Ik heb contact gehad met Axi en ik ga even wat specs aan Axi doorsturen en dan komt er een custom motor voor de Hawk.
Denk als je een budget klasse wilt starten dat je onder de 60A moet blijven en dus 700 Watt vermogen.
En dat kan de Hawk wel aan.
Maar ik wil hem zelf even testen met 1200-1400 watt , kijken wanneer hij stuk gaat.
Dat is ook wel handig voor iedereen die er 1 wil kopen.

GJ
 
Activist te zwaar? 450 gram!
Let op... Dat is een stuk lichter dan de Hawk.

De V-Max staat voor 580 gram
De Hawk... 657 gram

Ik ga er even uit... kijk over morgen weer verder.

Was het topic Hawk of F5B... anders is er straks geen opkomst voor het evenement. Wat overbodig is haal ik wel weer weg.
Overigens een Topmodel-cz Wilco is onderweg.

PS:
Met dat hoge vermogen zit je aardig op of zelfs over de grens. Hoewel slechts van korte duur? :mrgreen:
Als ik de verhalen zo lees op RC-Groups
 
Laatst bewerkt:
@GJVO

Romp te zwaar ?? ik heb juist het idee dat deze iets meer versterking kan gebruiken bij de vleugelbevestiging en ivm G-krachten.
En de Romp wou ik iets meer torsie en landing versteviging geven met behulp van rovings.

De vleugel lijkt mij stevig genoeg om flink te raggen :)
 
Laatst bewerkt:
@Guus

Zwaar is iets anders dan sterk.
Sterkte krijg je niet door meer epoxy toe te voegen, sterker nog, hoe minder epoxy hoe sterker.
Naderhand rovings inlijmen heeft mijns inziens geen zin want dan zul je de romp van binnen eerst heel goed moeten schuren en ontvetten en je komt er niet echt makkelijk bij.
Ik heb ooit een rompje gemaakt van 110 gram, was volgens iemand veel te dun..
Dit rompje heeft al 3 crashes overleefd, de dikkere zijn allemaal stuk.

De romp van de Hawk is stevig genoeg, daar maak ik me geen zorgen om.
Ik verlijm alleen het motorspant met wat rovings, daar komt de meeste kracht op te staan als de regelaar vol in de rem gaat.
We hebben bij diverse kisten regelmatig het motorschot eruit geramd met de rem.

Ik zou dus gewoon de romp opbouwen zoals ie is, hij is ook behoorlijk torsiestijf.

GJ
 
Ok ik zal je advies opvolgen, hoe verlijm je het motorspant met roving ?

Ik doe er een KONTRONIK 600 in met in het begin niet te grote prop zodat er een power output van zo'n 700 Watt uitkomt.
Dus een goede verlijming/verteviging van het motorspant lijkt mij ook wel nutig.:)

P.S Bij mij op de club werd geadviseerd om een paar inkevingen in het motorspant te doen voor betere verlijming
 
Laatst bewerkt:
Eerst maak ik de rand van het spant ruw, eventueel kartels erin zagen.
Dan de binnenkant van de romp schuren en ontvetten.
Spantje erin fixeren met dunne CA.
Dan een stukje roving nat maken met epoxy, net nat genoeg dat de vezels doordrenkt zijn.
Dan dik je de overgebleven epoxy een beetje in met aerosil en katoenvlokken.
Het ingedikte papje leg je voorzichtig rond het spant (aan de buitenkant van de romp).
Als je spant gekarteld is krijg je een soort spiebanen als het uitgehard is.
Rovinkje leg je in het natte papje, tegen het spant aangedrukt, in de ronding van de romp.
Dan weer een beetje ingedikt papje er overheen.
Aan de binnenkant van de romp even met je vinger alles gladstrijken (kwastje verlengen en via de accu opening naar binnen).
Dat alles laat je goed uitharden.
Voorkant gladschuren zodat je spinner niet aanloopt
Op deze manier krijg je het spant er bijna niet meer uit.

Het ziet er dan ongeveer zo uit.

attachment.php



GJ
 
Net terug uit Heist op den Berg.
Nog even wat spullen bij Freudenthaler gehaald en de Hawk bij Gerben achtergelaten.
Hij bouwt hem verder op.
Niet alleen ik ben onder de indruk van de kwaliteit/prijs verhouding maar ook Gerben.
Misschien dat hij ook wel iets over het bouwen kan schrijven.

GJ
 
Ik ben op moment nog niet aan het bouwen maar eerst spullen verzamelen voor bouwen
Ik heb al
1) Roving
2) GFK stuur link
3) Stuur stang hoogteroer
4) speedcontroller (onderweg)
5) servos 3x Dymond D60

moet nog kopen
1) Motor KONTRONIK 600-30 geared
2) CFK Prop spinner met beluchting
3) klap prop aeronaut 15x13 ( om mee te beginnen) later RFM prop
4) top LIPO (Kokam) heb meeste lipos van HC
 
Guus, als je wat van RFM nodig hebt, laat het me even weten.
En Kokam H5 kan ik ook wel aan komen.

Grts Gert-Jan
 
Back
Top