Bouwverslag HAWK F5B van Staufenbiel

Dat filmpje is al oud maar zoals die vleugel gebouwd wordt is ie binnen de kortste keren opgevouwen.
Veel te zwak.
Als je echt geinteresseerd bent in F5B en vormenbouw dan moet je toch op de duitse fora zijn.
Daar zit de kennis en wordt ie ook gedeeld.

GJ

De Duitse fora... Show me!
In het serieuze competitie gebeuren zullen niet alle geheimen worden prijsgegeven.

Overigens... Waarom vouwt deze video-vleugel samen?
Waar zitten de zwakke spots. Waar slaan de ijverige heren de plank mis.
De ligger wellicht? de sandwitches in beide helften of een zware bouw?

Snappen de vleugels door de hoge daalsnelheden (raggen) waardoor een oscilatie ontstaat die een mechanische moeheid tot gevolg heeft, denk aan een wijnglas, of er een uit de hand lopende torsie ontstaat... en rem krachten ontstaan.... de romp met zware inhoud blijft versnellen...
Ik kan mij voorstellen dat er met de bouw een midden is tussen de uitersten van rigiditeit elasticiteit, (breuk en/of koersvastheid) moet worden gekozen.
Met een goed rekenmodel (computer) zou je een goede analyse kunnen maken van de krachtvelden die optreden in de vleugel, romp en stabilo.

Overigens... als je een sterke epoxy structuur, glas, aramide, kevlar wilt hebben is de autoclaaf de oplossing.
In die omstandigheden gebruikt men ook een bijzondere epoxy met een andere chemische samenstelling dan de bij ons gebruikelijke lamineer-epoxoiden. Zijn ook tegen hogere temperaturen bestand.

Welke producenten bouwen er op deze wijze in de autoclaaf F5B?

Daarnaast...Veel sterkte in vormstructuren is te verkrijgen door een sandwich van epoxymat en vulstof. Ooit gezien op een Russische site van een modelbouwer die scale combat kistjes ontwikkelde en verkocht.
De vulstof kan balsa of foam zijn, afhankelijk van de complexiteit van de vorm.

Een kruislingse omwikkeling van koolstofrovings (45graden t.o.v. op de ligger) ingegoten vanuit de mal, ook wel te zien bij geavanceerde DLG's, geeft een grotere torsie stijfheid.

Nog wat links:
[Team Ariane] Building an Ariane V7
F5B / Hotliner Wing Structure - RC Groups

Overigens... Een Wilco binnen 3 dagen geleverd. Riant verpakt.
Ronduit strak. Goed passende malnaden. Scherp gestoken aillerons. Een vleugel als een snaar, met koolstof servoinzetten. Ietjes duurder dan een Hawk of V-Max Eco... niet veel... in een konigsgezind kleurtje. Topmodel!
Romp 140 gram, stabilo 46 gram, vleugel 383 gram is (zonder kleindelen) 563 gram. Zou leuk zijn als ze onder de 1050 bleef voor hobby doeleinden.
Geen ram-rod of 'show model'. We zullen zien.

Laatst bewerkt:
Guus, hoe staat het er voor?
Vliegt ie al?

De mijne heeft vandaag gevlogen.
Setup is geworden:
Axi 2826/8+PG4/33
Daar stond om te beginnen een 17x13 RFM prop op.
Regelaar een Markus SL80
4S lipo Kokam H5 3200.
Vliegklaar gewicht 1470 gram.

Toerental op de prop (statisch) was 5400 rpm.
Zwaartepunt exact op de plek waar het hoort en ook de instellingen exact volgens opgave.

Eerste vluchtje de timer op 2 minuten gezet.

Na een beetje trimmen even gecontroleerd op zwaartepunt, het zou nog wat naar achteren mogen van mij.
Hij gaat aan de prop hangend omhoog, houdt de snelheid dan ook gewoon vast.
Bochtenwerk is ook goed, doet geen rare dingen.
Bij aanduiken moet ik wel behoorlijk drukken, dus zwaartepunt moet een eindje naar achteren.
Al met al vliegt hij erg goedmoedig.

Na 2 minuten motorloop geland en de accu geladen.
Ging 1100 mAh in, dus zo'n 33A (430 watt input)

Omdat we meer vermogen willen hebben we er een 16x16 RFM wide prop opgezet.
Hij vertrekt wat moeilijker maar de rechte lijn snelheid is hoger en ook de klimsnelheid is hoger.
Begint nu een leuk kissie te worden.
Even flink hard de bocht om getrokken, je ziet de vleugel lichtjes buigen maar het kan zeker nog harder.

Ook de zweefeigenschappen zijn prima, hij bleef goed lang hangen.
Erg saai.....
Na 2 minuten motorloop weer geland en geladen.
Er was nu 1340 mAh uit dus iets van 40A (525 watt input) maar dat vind ik nog steeds te kort.
Ik ga dus een andere spinner bestellen zodat de bladen mooier langs de romp liggen en een +5 graden middendeel.

Dan moet de stroom omhoog gaan en de snelheid ook.
Ik wil naar zo'n 6-700 watt (50A)
Loggen ging niet, de logger kregen we niet meer in de romp.

Ik heb nog even wat mensen via de leraar leerlingkabel laten vliegen, die vonden het erg leuk.

Nou Guus, nu de jouwe!

Tot slot de foto:

hawkgj.jpg

Grts Gert-Jan

Ik ben nog aan het sparen voor de motor en ga ook op vakantie dus gaat nog niet zo snel.

Maar wel de info etc van jouw kant is wel gaaf om te zien

Laatst bewerkt:
Langzaam druppelen de spulletjes voor de fraaie Wilco binnen (Topmodel.fr)
Daarbij had ik een Z-Turbo Spinner, 38 mm (ja die met de dubbele knik) en 14 x 10 klapprop meebesteld gekregen.
De Wilco komt compleet met ruderlinkjes, servoafdekplaatjes en servoraampjes door de brievenbus.

Voor het afgelopen weekend de motor en regelaar uit Engeland binnen...
2217/9D+PG3 en Jeti Spin 44 + Jeti Box. De Jeti regelaar wordt geleverd met een setje goudcontactstekkers (tussen motor en regelaar). Da's weer netjes.
Electricwingman - Online shop for quality RC power systems and components for electric flights

Vandaag de servo's en extra goudcontact-hoge-stroomstekkers (voor de accuverbinding) uit Oostenrijk. Lindinger.
3x Graupner DES 428 BB MG 2.0 Ncm digitale servo's. (Hyperion, made in Korea) Keurig met hoorntjes en montageclipjes. De servos verlijmen in krimpkous is dan niet nodig...
Mozusknetterindegloria wat zijn die dingen klein.

Overigens.. Financiëel is het allang geen instapmodelletje meer.

Gisterenavond het epoxyplaat motorspant verlijmd.
Epoxy romp in de neus ontvet en opgeschuurd.

In het spantje moesten nieuwe gaatjes geboord worden om de AXI te laten passen. Daarvoor eerst een werktekeningetje opgezet in Illustrator CS4.
Met dit chabloontje nauwkeurig de boorposities met een center aangezet voor het boren.
Centrale as-gat iets opgeboord naar 10mm (was 9 mm) zodat de flens van de planetenreductie goed op het spant past.

Vervolgens de motor op het spant geschroefd voor het test-passen.
Na wat grondig oefenen... wat hulpstukken erbij....
motor in plastic verpakt (tegen potentieel geklieder), de zaak netjes in sito gelijmd met 30 minuten epoxy.

De motor staat onder een hoek rechts en een domp van een x-aantal graden.
De stand is een gietklaar-gegeven in de ARF-romp.

In de bouwbeschrijving staat de inbouwprocedure keurig beschreven en afgebeeld. (helaas geen pdf..) Die wijze heb ik dan ook maar aangehouden.... met iets wat er op leek... na wat gegraai in m'n bakken met scratch parts. (ex-laserprinters, scanners etc)... oftewel een shim om te as te richten....en daarmee ook het spant. De extra lijmrups met ingedikte epoxy moet ik nog aanbrengen.

Alle passingen zijn goed. Inbouwen is dan ook gelukkig maar een fluitje van een cent (wel met de kop erbij). Alles mooi flush met de vloeiende lijnen van de snuit.

De bedrading loopt langs de rechterzijde van de AXI, de flank van de romp. Immers... door de instelhoeken van de motor heb je daar dan net even wat meer ruimte.
Om te voorkomen dat de draden in aanraking komen met de buitenloper gedurende een chaotische G-manoeuvre, komt er een stukje krimpkous omheen met een voorgevormd stukje draad of kunststof (balein) ingesloten, om het zaakje in de gewenste stand te houden, ver uit de buurt van de motor.

Tussen het geknutsel door natuurlijk even gluren naar de fraaie lijnen van het topmodel.

Tot zover...
Graag zou ik wat adviezen hebben om regelaar, accu en andere deeltjes in de romp voldoende goed vast te zetten/borgen.
Zelfklevend klitteband of klitteband vast epoxien...etc...
Of.. een motageplaatje in de romp aanbrengen, daarop alles monteren?
Er zijn vast goede tips.

@Gert-Jan,
Technovraag over het vermogen van je AXI 2826/8 PG4/33.

Je wilt graag naar 700 Watt toe werken. Kan de motor dat aan c.q. haal je dat met 4 cellen zonder omzetting in warmte?
Is mijn interpretatie van Watt's gelijk aan wat jullie bedoelen?

Ik lees in de AXI productspecificatie-flyer over deze motor... 5 cellen = 18.5v. Volt-input na de regelaar op de motor zal dat rond de 17,75v kunnen zijn (even natte vinger, ivb met de gebruikelijke verliezen in de regelaar en bedrading)

Maximum efficiency: 83%, tussen het gebied 25-37Amp, bij 5 cellen.
Motor kan gedurende 60sec 55Amp aan, maakt 976,25 Watt, waarbij hij vast en zeker een groter deel uitgeeft in warmte in plaats van trekkracht, voor hij doorfikt.
Ga ik dan uit van 17,75v x 37Amp, maakt dat 656 Watt (= minder dan 1 pk)
Met de juiste prop... dan is dat neem ik aan het beste wat je uit de motor kunt halen.

Watt is Volt x Ampère.
1 pk = 735,49875 Watt

Laatst bewerkt:
Hallo weer,

Dus bijna een Wilco die vliegt?
Waarom haal je spulletjes uit de hele wereld?
Axi is in Duitsland gewoon op voorraad en niet duur.
Daar zijn ook de goudcontacten, servo's en zo te koop.

Bij mij zit de regelaar met klitteband aan de romp en de accu werd geklemd tussen vleugel en romp, met wat schuim er tussen.
Dat beviel niet dus er zit nu ook een stukje klitteband op de accu en onderin de romp.

De regelaar heeft geen koeling, ik heb zo'n RFM spinner met gat maar achterin de romp zit amper aanzuiging dus er loopt geen luchtstroom.
(even ter verduidelijking, via het gat in de spinner komt er geen lucht naar binnen maar wordt het eruit gezogen, de lucht stroomt dus van achter naar voren).

Dan over mijn Axi.
De motor kan op 4S 55A leveren gedurende 60 seconden.
We gebruiken de motor zo'n seconde of 6 (op 40A) en als we 700 watt zouden kunnen trekken dan waarschijnlijk een seconde of 4.
Dan heeft de motor amper tijd om op te warmen.
Ik heb een vlucht gemaakt met de motor erg veel aan (10 seconden, dan 10 seconden rust en weer 10 seconden motorloop).
De motor was bij de landing handwarm, graad of 40.
Dus dat gaat prima.

Ik wilde Axi een custommotor laten bouwen, een 2826/6 om een hoger Kv te halen.
Nadeel van de motor is dat het een 14 polige motor is en die kunnen niet zo hoog in Kv.
Ze komen met een /6 motor dan ook niet boven de 1500 Kv.
Er werd het volgende geschreven door Axi:

""we can make for you AXI 2826/6 with PG4/33 but the KV of this motor is only
about 1500.
Second think is it reach quite high RPM with 4s lipols so ESC can be on the
limit. We can not reach KV 2000 with this type of motor.
In case you want to test one AXI 2826/6+PG4/33 we can provide you with the
same price as AXI 2826/8+PG4/33 for your internal tests on your risk. I
supose this motor can handle several seconds 65-70A at 4s lipols. ""

Dus het vermogen kan wel verstookt worden maar het toerental wordt niet gehaald.

Ik reken trouwens met 3,25 volt per cel, onder belasting.
Een 4S pakket reken ik dan als 13 volt.
In de praktijk is dit iets hoger maar dan valt het niet tegen.
Verlies over de regelaar is niet meetbaar, dat loopt in de millivoltjes.

Ook het vergelijken met PKtjes , wat je waarschijnlijk doet omdat je brandstofmotoren gewend bent gaat behoorlijk mank.
We vliegen regelmatig kistjes waar normaal 7,5cc op staat (1,6 pk) met maar 500 watt electromotor en dat vliegt dan veel beter dan met een 7,5cc oliestoker.
Ik moet regelmatig rekening houden dat ik hem niet te snel van de grond trek als ik weer eens een calmato met brandstofmotor de lucht in help, je hebt met brandstof zo'n slecht rendement op de prop!

Het rendement van een buitenloper met gear is enorm, sta ook versteld van hoe hard de Hawk de lucht in gaat met maar 500 watt.

Deze week komt er weer een bestelling binnen van Axi en ook een losse gear, daar ga ik een zelfgewikkelde buitenloper op zetten die 2000 Kv doet en 80A kan hebben.
Eens kijken wat dat doet.

Dan, tot slot.. de vleugel is uit de mal:

Hier ligt ie er nog half in:

ialovleugel.jpg

En hier ligt de onbewerkte versie in de tuin:

ialovleugel2.jpg

GJ

Yep.... Wilco.... het is echt niet veel werk.
Ach... van her en der... De prijs van motor en regelaar uit Engeland was inclusief verzenden net iets scherper dan in België (Pigs) of Duitsland.
Heb ook nog de Kontronic Drive 500 overwogen...
Dan die servootjes had ook niet iedereen op voorraad...
Maar die accu's... uit HongKong.... daar moet vast geld bij... die had ik ook beter uit Duitsland kunnen halen. Maar de voorraad stond bij te veel zaken op rood.... De accus rekken eigenlijk de bouwtijd dus op...

Dank voor je uitgebreide relaas over de motoren.
Interessante waarden. De motoren draaien in zeer korte bursts. Daar zittem de kneep.
Heb een scala aan goudcontacten gekocht. Multiplex stekkers (komen altijd van pas voor servo's)
En wat setjes met 4 mm bus doorsnede (vrouwtje) en plug met center-veer-contact. Ik hoop laag Ohmig.
http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=17334

Electro en Methanol... is en blijft een lastige (non)vergelijking... (veel geneusd op het forum..,)
Toch sleurt mijn OS 46FX plus Hatori tuned pipe mijn 3 kg zware Ugly Stik als een bezetene steady omhoog... De duikvluchten zijn zo vlot als Moeder de Gans en goed volgbaar.... door die dikke vleugels...
Theoretisch vermogen moet op 2.2 pk liggen. 11 x 8 prop. Toerental statisch iets van 12.500 rpm... meen ik. Vraag me niet naar rendement van de verstookte energiemix. Met de auto ben ik 3 kwartier onderweg... voor 100% middagjes plezier...
Een 'Hotlinert' liert hem vast voorbij (...dat is ook zeker de bedoeling, en ja... hmmm... eigenlijk ben ik dus al aan het oefenen)

Over je vleugels kan ik niets zeggen... Om zoiets te beoordelen moet je het domweg in je handen hebben... tegen kunnen tikken... en het licht houden... beetje snuiven... en dat met een grote grijns.
Zo een eigen mallenset... wel... het lijkt me wel wat.

De aillerons worden op het laatst uitgesneden? En... waarvan worden de scharnieren gemaakt.

Laatst bewerkt:
Online winkels hebben ook niet de grootste sortering omdat die geboycot worden door de graupners en robbes.
Gewoon naar een echte winkel in Duitsland bellen.

Inderdaad gebruik je met die hotliners maar korte bursts, als je dat niet zo doen dan smelt alles weg.
Alhoewel ze in de Speedcup wel de motor een seconde of 20-30 aan hebben en daar zit ook ruim 300 Ampere in op 6S dus meer dan 6 kilowatt
Bij dat soort vermogens stook je behoorlijk wat energie weg als warmte, kan je bijna je frituurpan mee op temperatuur brengen.

Ik heb je gegevens nog even door de calculator gehaald, een 11x8 prop op 12.800 toeren, je zou dat met een 1100 watt electromotor kunnen bereiken.

Bij de vleugels uit de mal worden achteraf de ailerons uitgekrast en aan de onderkant ingesneden.
Als scharnier gebruik ik peelply.
Je snijdt dus het glasweefsel tot op de peelply in en dan ga je buigen tot hij soepel loopt.
Ja, ik heb een eigen mallenset, eigenlijk 2 maar ik heb er 1 uitgeleend aan iemand om te oefenen met mallenbouw.
Ik ben trouwens niet tevreden met de gebouwde vleugel, gewicht is niet zo belangrijk meer in het huidige F5B en ik ben toch gewend bullitproof vleugels te bouwen voor het dynamic soaring, dat is al wat zwaarder dan normaal.
Ik ben van plan een nieuwe vleugelmal te maken die wat meer naar mijn wens is.
Maar dat zal wel lange termijnplanning worden.

GJ

Wel... weer wat vorderingen.
Ik heb twee miniscule ruderhoorntjes gezaagd en geboord. (kan altijd kleiner...)
Wacht nog even op krimpfolie uit Duitsland... die plak-testen... anders servo's direct met de methode Sikaflex 221 + meegelijmd snijkoortje (staaldraad)

Accu's ook binnen... Polyquest... maar die passen alleen liggend... zucht... Dat had ik nie verwacht. Toen ik bestelde had ik de Wilco nog niet binnen...
De minus-kabel en de balanceer bekabeling maken het pakket eigenlijk te hoog. Werkelijke celhoogte is 45 mm.

Wat te doen? Nieuw inkrimpen? Daarbij bekabeling verleggen naar de zijkanten?
De hoogte van de opening in de romp naar voren toe is 47 mm. Weg kappen wil ik daar liever niet, daar rust ook de voorlijst op. Dan verliest de romp aan sterkte.
Accu plat liggend ben ik bang dat het pakket bij een landing de neus kapot zou kunnen slaan... zo ook de Lipo...
De motor + reductie weegt maar 100 gram... dus ik verwacht dat het pakket vrij ver naar voren moet.

Wie heeft er wat wijze woorden?

Je kan er lang over blijven dubben... toch maar mes en vork in de PolyQuest LiPo gezet. Passend maken voor de Wilco romp.

Zaakje dus voorzichtig open gepeld, met het doel het straks slanker in te pakken, en mooi op staand in de romp kan worden geplaatst, zonder gewrik en gepiel.
Gisteren avond daarbij wat foto's gemaakt... het spreekt voor zich.

De Wilco...
Staand heb ik een opening van 46 mm hoogte in de romp, net onder de voorlijst van de vleugel.
Daar moet dat LiPo pakket doorheen kunnen...

De PolyQuest cellen zijn in origineel verpakte staat, met de kabels er bij in, net te hoog om staand, op de zijkant gezet, er door heen te kunnen. 50 mm hoog.
Met de schuifmaat mat ik een hoogte van 44 mm voor de cellen, langs de contouren van de krimfolie.
En zo bleek later, de hoogte van de extra plastic bescherming rond de cellen. De werkelijke maat van de cellen is 43,5 mm! Heel netjes, dus dat moet dan zonder morren, nieuw verpakt in de neus kunnen worden gedrukt. Hoi!

Bij het opentrekken snij je de krimpfolie is zo los. De rest van de verpakking zit vast geplakt met dubbelzijdig plakband dat me enig beleid los getrokken dient te worden. De cellen en de bedrading worden met laagwaardig vinyltape bijeen gehouden. Zo los.

De polen zijn afgeschermd met filament tape. Ja zo heet dat...
Na enig zoeken levert Google wederom de antwoorden. 3M.
Echter... nergens te vinden hier in 'Stad en Ommelanden'. Bij de kluszaken niet... filawatte? Kluszaken hebben vaak alles wat je nèt niet nodig hebt...

Gelukkig na wat rondbellen op Google resultaaten, had een isolatie bedrijf hier in Groningen een paar rollen staan... Hebbes!
Filament tape is een heldere tape met daarin over de lengte van de rol, sterke vezels verwerkt.
Hooge treksterkte. Leek me prima om het pakket weer netjes mee in het gareel te brengen.

Het pakket. Opvallend dik en zwaar zijn de kabels. Prima bij snel leeg trekken... Echter...ga deze ga ik vervangen door dunnere, 2,5 mm koperdoorsnede, ofwel gelijk aan de kabels van de Jeti Spin 44. De kabels van de AXI 2217/9D+PG3 zijn notabene weer een slagje dunner. (De motor trekt dus geen extreme ampèrages).
Vervangen zal weer iets in gewicht schelen. Daar was ik nochthans op uit.

Ik ga vanavond proberen een pakketje netjes te maken, de dunnere kabels vast te solderen.
Denk er over de minus-kabel niet in het pakket mee te sealen. Geeft wellicht wat meer bewegingsruimte.

Zo! Wat foto's ter lering ende vermaak!

De twee PolyQuest Enerland PQ-3250XQ 3S1P 11.1V LiPo pakketen.

Een reeds uit de wikkel... Op de wikkel staat Made in Korea... ja, ja...

12504a5f3e676ebee.jpg

We pellen weer wat verder.... Hmmm... Made in China!!!! Gefopt. Een wassen neus!!!

Cel met de pluspoolkabel.

en de de balancer draden...

En een pakketje gefatsoeneerd. De sealnaden netjes gevouwen.
Scheelt ook weer op de afmeting.

Gesoldeerde - pool, geïsoleerd met filament tape...

Dat pakket netjes in het gareel brengen gaat dus lukken.
Komt het er net zo netjes uit te zien als een Zippy pakket.

Wat meer plaatjes van de Wilco.

Kiekje door de romp naar voren. Daar komen regelaar en LiPo te zitten.

De Turbo Spinner van Topmodel.fr met een 14x 12 prop.

Een Graupner DES 428 2.0 Nm, ailleronhevel uit messing M3, en de DIY hevel uit epoxyplaat gezaagd en gevijld.

Servo-bay. Het boorgat met draad voor de messing ailleronhevel... niet gecentreerd... Foei! Topmodel.cz! De zelf gemaakte hevels lossen het probleem op, geven bovendien een zuiverder aansturing. (Zet ik vast met epoxy)

En de servo-bay vanuit andere hoek. Rafels onder op het rantje zijn luchtbellen of verzakkingen. Kwam boven water tijdens het uitslijpen.
Servo's zullen goed passen. Wacht op de krimphoes... anders gaan ze er linea-recta in met Sikaflex... als geadviseerd hier in de draadjes.

Zo maar weer eens.
Wel GJ... het gaat gestaag voort. Maar de komende zondag vliegen? Dat gaat niet lukken... wel stik zonde!

HB

Laatst bewerkt door een moderator:
@GJ... klopt mijn gedachte van de dunnere accukabel? naar de Jeti Spin 44...?

Draden voor en achter de regelaar zijn gelijk, 2,5 mm vandaar.
Heb die zaak nu toch open, de Weller staat klaar.
Gaat tot 450 graad... welke is de beste temperatuur? 375?

Als ik richting jou AXI-set up ga, tzja... dan ook natuurlijk 4S pakket.
Beter rendement bij hoge voltages.

Hoi Guus,
Wel ik gisterenavond dan maar op 450 gestookt...
Viel mij op... Hitte wordt voornamelijk in het dikke koper van de originele kabels geabsorbeerd, amper richting pakket.
Je ziet de temperatuur ook onmiddellijk zakken op de Weller (WSD-81), naar net iets boven de 300 graden. Bufferhitte...
Solderen van de 2,5 mm bekabeling is prima gelukt. Secondenwerk.

Jij nog knopen kunnen doorhakken?
Gr Bas

Noot: De zware kabels wogen 30 gram...

Je moet een vrij dikke punt op je soldeerbout hebben en dan met een hoge temperatuur solderen, warmte raak je inderdaad meteen kwijt in het koper.
De LiFePo's soldeer ik kop aan kont met een 100 watt bout met hamerkopje.
Hamerkopje geeft af en toe licht, zo warm is ie.
LiFePo's moeten binnen 5 seconden aan elkaar zitten anders worden ze te heet en gaan ze stuk.
Ik ga nu een paar Kokam 3200 pakketten opofferen om van 4S naar 5S te komen in de Hawk.
Dus dat wordt ook weer even alles uittekenen en solderen.

GJ

Nee geen knopen doorgehakt ik ga eerst even op vakantie en hopelijk houd ik nog geld over om de hawk vlieggereed te krijgen.
Voorlopig vlieg ik hoofdzakelijk hier mee.
En ben ook nog een Discus CS elec zwever aan het bouwen, hierna begin ik maar eens met het inbouwen van de vleugelservos.
Motor moet nog aangeschaft worden.

Afb056.jpg

1 keer raden wat mijn favoriete kleuren zijn :)

Laatst bewerkt:
Wel... dan zal ik in de tussentijd de zaak wat aanvullen met Wilco info's niet?

Ha! Fraaie elctro kisjes... die gaan mee op reis?

Zo, ik zie dat het opklaart Zon, zon en nog eens zon.
Kist in de auto en even fladderen in de Odoorner venen.
Locatie staat zowat gelijk aan wildvliegen, maar dan met alle clubfaciliteiten. Paradise!

Weller is soldeer station 80 Watt boutje.

Omdat het morgen af en toe droog is hebben we besloten te gaan dynamic soaren.
Ik heb net de Hawk onder handen genomen.
Zwaartepunt op 60mm gelegd en makkelijk te verschuifen.
Stuk lood er in, hij weegt nu 1600 gram, is nog te licht dus er gaat nog eens 100 gram mee.
Eigenlijk nog te licht maar ik heb geen lood meer.
Als ie morgenmiddag nog heel is dan is de vleugel F5B proof.
De meeste koopkistjes ontploffen binnen een paar rondjes, ik ga het geheel wel even filmen, mag de expert, Gerben, hem even vliegen.

GJ

Wacht met spanning af (vooral de filmpjes ben ik erg benieuwd naar)

p.s houd hem heel moet toch lukken met 500 watt ?

Nou, dat heel houden kan wel eens moeilijk zijn, als de grond ineens omhoog springt of het duin richting vliegtuig verschuift.
Het gaat redelijk hard (200+) en je vliegt soms op 2 meter van de duinwand en de grond.
Maar ik doe mijn best.
Een nieuwe is ook zo weer besteld hoor... en Gerben bouwt hem weer binnen een avond op.

Oh, ik ga trouwens van motor wisselen, als ie heel blijft.
Er gaat een Scorpion HK-3026-1900 in op een AXI gear en een 16x16 prop.
Dan kom ik 65A op 4S, ietsje pittiger.

GJ

Back