Bouwverslag: Hawker Hurricane MkI. MAIDEN 12/5/06 :D

• Topicstarter Topicstarter Phoenix
  • Startdatum Startdatum
ik gebruik ook ca scharniertjes op mn westerly, en het werkt nog steeds.

WV, bedankt voor de info, zojuist een setje besteld. Borg jij de scharnieren nog na het lijmen?

Zou kunnen, heb het zelf nog niet gedaan.
Belangrijk is om het spleetje waar je het scharnier insteekt niet te krap te maken, zodat de dunne CA er door de capillaire (op school geleerd :wink: ) werking er goed tussen trekt.

Ik zou verder gaan met het stabilo, maar ben toch eerst even het neusluik af gaan maken. Ik kreeg namelijk een ingeving!

Het luikje 'grijpt' aan een kant en wordt met een schroefje aan de andere kant straks vastgezet.
hurri_111.jpg

Wat lastig te zien maar er zit een plaatje voor het luik een plaat achterhet luik naar de cockpit toe en twee smalle strips langs het luik. De rechterkant (voor de kijkers links) is reeds in vorm geschuurd de andere kant nog niet.
hurri_112.jpg

Luikje eraf, je ziet nog een triplex stukje waar het schroefje gaat komen.
hurri_113.jpg

Luikje erop 8) mooi flush.
hurri_114.jpg

Even stabilo uitlijnen, maar is nog niet vastgezet. De telefoon ging zo'n beetje de hele avond, dus dat schoot niet erg op en ik wil wel dat het in een keer goed gaat, dus dat komt van de week wel.
hurri_115.jpg

Canopy alvast grof uitgeknipt om een idee te krijgen, en je ziet hier het luikschroefje zitten. Dit is nu een parkertje, maar misschien lijm ik een M3 moertje in de romp en gebruik ik een (verzonken) M3 boutje. :roll:
hurri_116.jpg

De stand van zaken tot nu toe. Ik heb het zwaartepunt nogmaals grof bepaald en hij is nog steeds wat neuslastig, hetgeen gunstiger is dan staartlastig.
Nu hoeft er waarschijnlijk slechts een klein stukje plaklood aan de staart (klein gewicht relatief grote arm -> groot tegenmoment) ipv een grotere verzwaring aan de neuskant (relatief kleine arm dus grote gewicht nodig).
De accu kan dan onder het neusluik blijven en de vleugel hoeft er dan niet af om de acuu te verwisselen :thumbsup:
hurri_117.jpg

thnx guys. :D

Ga vanavond weer verder. Ben twee weken op cursus geweest in de states en had daarna even wat klusjes thuis te doen voordat het weer nog slechter wordt. :?

Zondag a.s. ga ik op vakantie voor twee weken, dus de updates zullen beperkt blijven. De 'ruwbouw' is bijna klaar, de detailering zal nog wel wat tijd vergen. Vooral het nabootsen van het doek in de staart (achter cockpit). De echte hurri heeft hier een heleboel langsverstijvers die zijn bekleedt met stof ipv met plaatmateriaal.

Phoenix zei:
Vooral het nabootsen van het doek in de staart (achter cockpit). De echte hurri heeft hier een heleboel langsverstijvers die zijn bekleedt met stof ipv met plaatmateriaal.

Gewoon stripjes 0,4mm triplex opplakken en vervolgens bekleden.

WV, goede tip.

De bouwbeschrijving heeft het over het gebruik van tape, vindt ik persoonlijk niet zo. Net zo als het tape bij de ailerons, vindt ik ook niet zo geweldig.
Ik zal eens op een proefstukje proberen of ik strips laat overlappen of dat ik stripjes van 1mm maak en die er op lijm (is lichter maar wellicht lastiger). Er komt toch nog glasmat over dus dat simuleert mooi de doekbespanning.

Inschuren lijkt me lastig, hoe krijg je de 'spanten' erin, afplakken? :? Vergt veel tijd en geduld.

Ik ga denk ik een plaatje balsa van 1mm in dunne stookjes snijden en die op de romp lijmen. Dit is volgens mij de veiligste manier en redelijk snel te realiseren.

En dan is het weer wachten op de volgende update :( en het vliegen met mn heli is ook niks met dit weer saaie week :(

mijn en alweer wachten kwam meer over op de manier van:
jammer zou graag meer willen zien........

toch bedankt dat je me er even op wijst.

Gents,
Iwan is net terug van een vakantietje Kreta, even bijtanken. Nog even geduld voor een volgende update :wink: Zo en nu ga ik slapen (zie posting tijd). :sleepy:

lekkere vakantie gehad iwan.
en nu gewoon waneer je de tijd hebt pas weer updates geven je moet niet van je hobby in dit geval je werk maken want dan word het weer zon verplicht iets

Back