Zo het heeft even geduurd maar hier is weer een update.
Allereerst het foutje...
In het begin bij de bouw van de romp met spanten is bij het vastzetten van het einde van de staart iets heel lichtjes scheef komen te staan (komt omdat ik het een keer heb losgesneden). Dit heeft als gevolg dat als je het stabilo wil uitlijnen deze net niet mooi in het verlengde van de langsas staat (scheelt 1-1,5 mm). Je kunt je dit het beste voorstellen dat de laatste 10 cm van de staart van boven gezien heel lichtjes naar rechts afbuigt. Dit heb ik opgelost door aan de linkerzijde een 1.5mm plaatje erop te lijmen en met balsafiller en schuren weer met de rompvorm te laten meelopen en aan de rechter zijde er iets af te schuren. Het is wat lastig te zien op de volgende twee foto's.
Maar goed dat is ook weer opgelost.
Dan de vleugelbevestiging, duurt even om alles goed uit te lijnen, maar dit moet gewoon in een keer goed zijn. En de doorvoerbuis voor de antenne is gefixeerd met een blokje balsa.
Hier zie je de triplex plaat op de vleugel met de M5 bout iets uit het midden geplaatst. Dit moet omdat er in het midden een vleugelrib loopt.
Het triplex plaatje heeft de vorm van de oliekoeler, die je in de volgende plaatjes ziet. Deze is nog niet helemaal in vorm. Van achter gezien is het een min of meer vierkante doos, van voren echter is het een ellips. De ellipsvorm moet er nog inkomen.
De koeler was een optioneel part (niet meegeleverd, wel materiaal meegeleverd om het zelf te kunnen maken, ondanks dat de kitbeschrijving zegt van niet!))
De koeler is een MUST omdat dit zeer karakteristiek is voor de hurri.
Ook komt er nog een kleiner happertje voor de koeler zoals bij het origineel. Ik weet niet precies waar die voor dient, maar ook dit vindt ik een belangrijk detail.
Nou de volgende stap gaat dan toch wel het stabilo worden. Ik ga eerst de roeren aanpassen. Nu zijn ze recht, en in het 'echie' zit er een stuk voor het scharnierpunt bij de uiteinden.
Deze specifieke Hurricane was er een van de nieuwere versie Mk1 met een verbeterde Merlin motor (ik geloof versie III) met dus meer PK's. De piloot Ken Mackenzie heeft hiermee een M109 neergehaald zonder ammo! Dit deed hij door met zijn vleugeltip een stuk van de staart van de ME er af te breken met als gevolg dat de ME in zee stortte en de hurri zijn tip verloor. Na deze actie kreeg hij nog twee ME109s achter zich aan die de kist nogal toegetakeld hebben. Echter door de stevige bouw vande hurri kon hij toch een noodlanding maken. De kist heeft na reparaties nog lang rondgevlogen. Voordeel is dat ik de kist niet echt veel hoef te weatheren aangezien het een redelijk nieuwe kist was destijds.
Ken Mackenzie heeft een boek geschreven "Hurricane Combat" zeer de moeite waard om eens te lezen. Leest als een spannend jongensboek. Hij heeft Hurri's en Spit's gevlogen (hij was zelf altijd meer te spreken over de Hurri), en is tijdens een Nightfighter missie (met een Hurri Mk2 met 4 20 mm kanonnen) neergehaald door luchtafweergeschut. Door in plaats van 1 pass te maken om op gronddoelen te schieten, nog een ronde deed. Daarna is hij POW geworden en heeft in kampen ook het nodige meegemaakt en heeft vele uitbraak pogingen gedaan. Uiteindelijk is hij ontsnapt en weer gaan vliegen.
Opmerkelijk karakter die overigens nog steeds leeft en voorzitter is van de Hurricane Society.