Bouwverslag: Hawker Hurricane MkI. MAIDEN 12/5/06 :D

• Topicstarter Topicstarter Phoenix
  • Startdatum Startdatum
:offtopic:
chek mn naam, heli hou gewoon van kijken naar dit soort dingen heb er zelf geen geld voor of tijd maar wat wil je als je 14 bent
:ontopic:

Geduld, ik ben inmiddels weer wat verder. Vleugelbevestiging uitgemeten en ingebouwd, oliekoeler gemaakt, en een ..ahum toch wel lastig foutje weggewerkt... :oops: laat ik morgen wel weten/zien...

Morgen probeer ik weer wat foto's te plaatsen.

Oh, en de piloot is op maat gemaakt. Het moet de nog levende ace K.W. Mackenzie voorstellen.
Nu even googlelen (+Mackenzie +hurricane +combat) en dan weet je welke markings deze kist krijgt en wat er bijzonder is aan deze specifieke kist :wink:

Voor degenen die hier geen zin in hebben: kijk eens op deze link http://www.jetagemuseum.org/aircraft/hurricane/index.htm en dan bij gallery kijken. Persoonlijk vind ik de grote letters erg fraai op de hurri.

Zo het heeft even geduurd maar hier is weer een update.

Allereerst het foutje...
In het begin bij de bouw van de romp met spanten is bij het vastzetten van het einde van de staart iets heel lichtjes scheef komen te staan (komt omdat ik het een keer heb losgesneden). Dit heeft als gevolg dat als je het stabilo wil uitlijnen deze net niet mooi in het verlengde van de langsas staat (scheelt 1-1,5 mm). Je kunt je dit het beste voorstellen dat de laatste 10 cm van de staart van boven gezien heel lichtjes naar rechts afbuigt. Dit heb ik opgelost door aan de linkerzijde een 1.5mm plaatje erop te lijmen en met balsafiller en schuren weer met de rompvorm te laten meelopen en aan de rechter zijde er iets af te schuren. Het is wat lastig te zien op de volgende twee foto's.
hurri_120.jpg

hurri_121.jpg

Maar goed dat is ook weer opgelost.

Dan de vleugelbevestiging, duurt even om alles goed uit te lijnen, maar dit moet gewoon in een keer goed zijn. En de doorvoerbuis voor de antenne is gefixeerd met een blokje balsa.
hurri_122.jpg

Hier zie je de triplex plaat op de vleugel met de M5 bout iets uit het midden geplaatst. Dit moet omdat er in het midden een vleugelrib loopt.
hurri_123.jpg

Het triplex plaatje heeft de vorm van de oliekoeler, die je in de volgende plaatjes ziet. Deze is nog niet helemaal in vorm. Van achter gezien is het een min of meer vierkante doos, van voren echter is het een ellips. De ellipsvorm moet er nog inkomen.
hurri_124.jpg

De koeler was een optioneel part (niet meegeleverd, wel materiaal meegeleverd om het zelf te kunnen maken, ondanks dat de kitbeschrijving zegt van niet!))
hurri_118.jpg

De koeler is een MUST omdat dit zeer karakteristiek is voor de hurri.
hurri_119.jpg

Ook komt er nog een kleiner happertje voor de koeler zoals bij het origineel. Ik weet niet precies waar die voor dient, maar ook dit vindt ik een belangrijk detail.

Nou de volgende stap gaat dan toch wel het stabilo worden. Ik ga eerst de roeren aanpassen. Nu zijn ze recht, en in het 'echie' zit er een stuk voor het scharnierpunt bij de uiteinden.

Deze specifieke Hurricane was er een van de nieuwere versie Mk1 met een verbeterde Merlin motor (ik geloof versie III) met dus meer PK's. De piloot Ken Mackenzie heeft hiermee een M109 neergehaald zonder ammo! Dit deed hij door met zijn vleugeltip een stuk van de staart van de ME er af te breken met als gevolg dat de ME in zee stortte en de hurri zijn tip verloor. Na deze actie kreeg hij nog twee ME109s achter zich aan die de kist nogal toegetakeld hebben. Echter door de stevige bouw vande hurri kon hij toch een noodlanding maken. De kist heeft na reparaties nog lang rondgevlogen. Voordeel is dat ik de kist niet echt veel hoef te weatheren aangezien het een redelijk nieuwe kist was destijds.

Ken Mackenzie heeft een boek geschreven "Hurricane Combat" zeer de moeite waard om eens te lezen. Leest als een spannend jongensboek. Hij heeft Hurri's en Spit's gevlogen (hij was zelf altijd meer te spreken over de Hurri), en is tijdens een Nightfighter missie (met een Hurri Mk2 met 4 20 mm kanonnen) neergehaald door luchtafweergeschut. Door in plaats van 1 pass te maken om op gronddoelen te schieten, nog een ronde deed. Daarna is hij POW geworden en heeft in kampen ook het nodige meegemaakt en heeft vele uitbraak pogingen gedaan. Uiteindelijk is hij ontsnapt en weer gaan vliegen.
Opmerkelijk karakter die overigens nog steeds leeft en voorzitter is van de Hurricane Society.

Even geen zin in balsa, dus maar eens de piloot geverfd. Kleur een beetje op de gok. Alhoewel het geel van het vest "roundel yellow" is, net als de ronde markeringen. Werd geintroduceerd om zoekacties te vergemakkelijken. Verder blauw uniform, donkerbruin helmkap, lichter bruin bril en oorkappen, brilglazen grijs, zuurstofmasker met zwarte aansluiting en slang. Huidskleur is gemixed wit/geel/rood.

Eerst moest ie op dieet, onderzijde trimmen en de schouders.
hurri_125.jpg

hurri_126.jpg

Canopy erop, hij past er mooi in. Wellicht laat ik de kap open, ben ik nog niet uit.
hurri_127.jpg

De piloot is er klaar voor, nu de rest nog... :roll:

of een servootje om de canopy te openen. zie ook t topic van die spitfire

@jeehaa,
Ik moest even zoeken naar welk Spitfire draadje je refereerde, ...gevonden! Mooie afgewerkte spit, niet mijn favoriete versie. Ik vindt persoonlijk de versies tot Mk IX erg mooi, daarna werd het in mijn opinie een geheel ander design vliegtuig. Maar goed ik dwaal af.

Ik heb in het spit draadje even gevraagd hoe hij dit gerealiseerd heeft met de servo. Of het in deze kist ook lukt is nog de vraag. De Spit heeft een span van 2.30m en de hurri slechts 1.20m, dus in de spit meer ruimte om e.e.a. in te bouwen.

Daarbij vraag ik me af in wat voor mate ik het detail ga doorvoeren op deze kist :? . Zoals gezegd is de span opzich niet supergroot, en in de lucht zie je toch niet alle detailering.

De koeler is nu in de juiste vorm, was nog best lastig schuren (zit overigens nog niet vastgelijmd)
hurri_131.jpg

De piloot heeft nog stoelriemen gekregen en een oranje opblaastuitje op z'n vest.
hurri_132.jpg

Dan EINDELIJK begonnen aan het STABILO.

Allereerst de roeren voorzien van horns, is niet volgens tekening maar wel volgens het 'echie'.
hurri_128.jpg

Dan vertikaal stabilo uitlijnen op romp.
hurri_129.jpg

Daarna horizontaal stabilo uitlijnen met vleugel, hier is een kleine correctie nog nodig (ca. 0.5 mm) (zie het wiggetje).
hurri_130.jpg

En als laatste afstanden controleren van horizontaal stabilo naar vleugeltippen. En het klopt als een bus allemaal :D Morgen de boel vastlijmen.

Oh, ja ik laat de canopy waarschijnlijk gewoon dicht. Het plastic is te slap in mijn opinie om er een sliding canopy van te maken, maar ja waar moet ik dan die ellendige on-off switch laten :?

Morgen weer meer!

WV,
op m'n Ultimate en Holiday heb ik het niet, maar op de Zabarak wel. Maw op grotere kisten is het veiliger, maar deze kist valt er een beetje tussenin dus wellicht hoeft het niet.

Is er een vuistregel oid wanneer je een on-off switch moet/mag installeren? :roll:

Arvid,

dank. Heb je zelf al weer wat serverruimte gevonden voor de Corsair updates?

Iwan,

nog niet. De service die Berto aangaf is heel aantrekkelijk, maar hoewel het zeer weinig geld is, heb ik dat er even niet voor. Dus waarschijnlijk even via foto.modelbouwforum.

Maar nu weer :ontopic:

Phoenix zei:
Maw op grotere kisten is het veiliger, maar deze kist valt er een beetje tussenin dus wellicht hoeft het niet.
Is er een vuistregel oid wanneer je een on-off switch moet/mag installeren? :roll:

Volgens mij is het: hoe minder stekkers, schakelaars e.d. in een electronisch circuit hoe veiliger, oa minder onderdelen die kapot kunnen.
Ik gebruik alleen een aan-uit schakelaar wanneer een ontvangeraccu toegepast wordt. Bij BEC dus geen schakelaar.

Iwan, nog steeds goed bezig :-) :thumbsup: ik heb nog een linkje laatst gevonden met redelijk wat detail opnames: http://www.hawker-restorations-ltd.co.uk/Dayton.html en ik zal hier nog even wat foto's plaatsen van mijne. Als ik een keer een avond over heb zal ik hier meer foto's plaatsen http://downloads.asterisk-voip.nl/vliegen/ en hier nog een iemand die een grooooote aan het bouwen is: http://www.rcscalebuilder.com/forum/forum_posts.asp?TID=1222&PN=1

Voor wat het waard is: aan/uit schakelaars monteer ik binnenin met een dun ijzerdraadje naar buitentoe. valt niet op en erg effectief.

Ga je hem trouwens ook erg scale-like maken?

succes ermee!

@WV,
dan wordt het geen schakelaar, mijn regelaar zorgt er toch voor dat de motor niet draait als de throttle per ongeluk niet uit staat op de zender.

@pieteralje,
dank en mooie links. Die eerste kende ik al. Je schiet zelf ook al aardig op zag ik.

Die Hurri met registratie GZ-L heb ik ook nog overwogen. Deze Hurri was nl. de snelste vergeleken met vergelijkbare versies. De piloot had namelijk met z'n ground crew alle klinknagelkoppen afgevijld, en de spiegel die zich op de canopy bevondt vervangen door een bolle spiegel gekocht op de lokale markt en deze binnen de cockpit geplaatst. Al met al leverde dit 5 MPH meer snelheid op! Deze versie niet gekozen ivm het ontbreken van de roundels op de onderzijde vleugels., vind ik persoonlijk 'nodig', ook deze kist had grote belettering en dat vind ik gewoon erg fraai op een hurri. 8)

Tja, in hoeverre schaal doorvoeren op deze kist? :?:

Deze kist is niet al te groot en bijvoorbeeld het stabilo bestaat uit 'planken' en niet uit een mooie ribben constructie die bij het bekleden meteen een mooie bespanning opleveren. Ik wil wel op de romp de langsverstijvers simuleren, en wellicht toch ook op het stabilo. Verder heb ik alle juiste verfkleuren in huis en ik heb nog een (oude) ongebruikte airbrush liggen, die ik eerst maar eens moet uitproberen op een ander object.

Verder ben ik erg aan het twijfelen of ik de decals ga gebruiken! De kleuren komen niet helemaal overeen met de echte kleuren, en ik heb egens op het forum gelezen dat de kleuren in de loop der tijd kunnen vervagen. Plus er moet dan nog een afwerklaklaag overheen. Misschien ga ik ze toch wel op de romp schilderen,...tja wat is wijsheid? :?

Verder geen schaalcockpit met instrumenten, geen gear en geen flaps. Panel lines ga ik ook niet op de Ton van Munsteren manier doen, maar wellicht teken/schilder ik die er gewoon op zoals een beetje te zien is op de LA5 van RBCkits. Verder weinig weatheren want deze kist was destijds in de BoB vers van de pers.

Maw schaaldetails, voor zover praktisch, doorvoeren op een 1:10 semischaal :roll:

Gaan we weer

Het stabilo uitgelijnd en vastgelijmd en (ik weet niet precies hoe je het noemt) het stukje onder de romp waar later het dummy staartwiel in komt.
hurri_134.jpg

Roeren erop met tape (rudder liet net los..) geeft een goed beeld van de staartvorm.
hurri_133.jpg

Zo zijn we nog goed op weg, wordt het niet te zwaar? Even een tussentijdse weging!

De romp (met servo's):
hurri_135.jpg

De vleugel met servo's:
hurri_136.jpg

De motor/prop, regelaar en lipo:
hurri_137.jpg

Totaal dus 808 gram. Komt nog wel iets bij zoals ontvanger, hoorntjes, links en schaaldetails, maar we zijn op de goede weg :D Onder de 1000gr blijft het doel, maar moet volgens mij wel gaan lukken!

De romp is nu dus klaar op de schaaldetails na, verder nog de vleugeltippen schuren en dan kan er begonnen worden met....afwerken (glassen, verfen) :!:

Dus heeel misschien haal ik mijn planning (eind oktober/begin november) nog wel Igwe :wink:

Nou lang geleden dat er een update was. Veel andere dingen te doen, dus weinig modelbouw. Vliegen is momenteel al helemaal niets met al die wind. Is het ook nog eens snel donker dus na het werk vliegen zit er ook niet in, maar enfin.

Ik heb wat geexperimenteerd met het simuleren van de ribben. Allereerst kom je erachter dat de kist net niet schaal is qua afmetingen, dus maar een gulden middenweg gezocht voor het aantal 'nuttige' zichtbare ribben en waar ze moeten komen.

Na vele foto's te hebben bekeken lijkt het alsof niet alle ribben zichtbaar zijn. Slechts enkele zijn echt goed zichtbaar bij bepaalde lichtval. Daarom heb ik er minder dan het origineel.
  • * Hiervoor balsastripjes geprobeerd => bijna niet te doen om daar stripjes van te snijden.
    * Reepjes triplex 0.4 mm => eveneens erg lastig snijden.
    * Toen diverse tapes geprobeerd en deze afplaktape voor het schilderen van ramen is het geworden. Deze tape is wat dikker dan normale tape en glad en dus makkelijk in strookjes van 1.5mm te snijden.

hurri_138.jpg

hurri_139.jpg

Deze tape ga ik ook toepassen op de roeren.

Blijft dat tape wel plakken (ook na een weekje) en gaat het wel goed als je gaat glassen?
Met een balsastripper zijn eenvoudig stripjes balsa of triplex te snijden hoor. :wink:

Ik heb helaas geen balsastripper. Maar het met de hand snijden van de balsastrips is niet te doen. Ze moeten echt minder dan 1 mm worden anders zijn de ribben te overdreven dik.
Kan zo'n balsastripper ook strookjes van 1.5 mm produceren zonder dat er wat breekt (op de hoetnerf bijv.)? Dit is namelijk wat er gebeurt als ik het met een lineaal wil snijden :(

Tape laat inderdaad wel los na een week, bij de uiteinden dan wel te verstaan. Met het glassen moet wel gaan lukken volgens mij, er is nog genoeg 'vlees' tussen het tape. De handleiding geeft trouwens ook aan dat er met tape ribben kunnen worden gesimuleerd voor het afwerken met papier of iets anders.

Back