Bouwverslag Hobbyin XTra40

Al 2 jaar ligt dat freespakket naar me te lachen, het wordt nu eens tijd om hem te gaan bouwen ;)

Er zijn niet veel bouwverslagen van XTra's, daarom leek het me leuk om er nu wel eentje te maken. Ik werk rustig aan, meestal hooguit een zaterdagmiddag per week. Dan moet ik in november toch zeker wel klaar kunnen zijn.

Ik vlieg al jaren met een Great Planes Tracer met een Saito .62 4takt, deze XTra is van dat model afgeleid en zal nog strakker vliegen. De Tracer heeft een spanwijdte van 1.40m, de XTra 40 1.45m, dus dat is bijna gelijk. Met de Saito .82 die ik in gedachten heb (en nog heb liggen) moet de XTra 40 ook nog eens onbeperkt verticaal kunnen gaan. Ik wil later misschien ook nog eens de XTra 60 bouwen, daarvoor heb ik nog een Saito 100 liggen. Die moet ook goed inzetbaar zijn als echt wedstrijd-fähig toestel.

Ik had het freespakket en tekeningen gekocht, maar het instructieboek ontbrak. Dat stuurde Dennis (HobbyIn) me snel toe, het is een boekje geworden van de XTra 60, dat bouwt praktisch hetzelfde (alleen soms iets groter natuurlijk).

Kleurstelling wordt (Oracover) parelmoer paars met parelmoer goud-geel, en ik verzin denk ik nog wat accenten met een andere kleur. Eerst maar eens het houtbouw werk.

Middag 1
Begonnen met het lossnijden van de voorgefreesde onderdelen:
full

full

Middag 2
De onderdelen passen echt heel precies, meestal geen enkele speling. Goed te lijmen met Thin ZAP CA dus. En verder gebruik ik ZAP CA Medium.
full

Slim gedaan trouwens, met die dwarsligger - zo heb je het in 1 keer heel strak staan, en heb je ook meteen webbings tussen de ribben.
full

Na de ribben volgt het indekken van stabilo en hoogteroeren met 2mm balsa:
full

full

Beide stabilohelften met de nu losgesneden hoogteroeren.
full

De hoogteroeren een beetje bijgesneden om het rudder ruimte te geven.
full

Middag 3
De achterlijsten zitten, een foto van de voorlijsten vóór en na schuren
full

De stabilohelften aan elkaar geplakt met een stukje glasmat en epoxy, en voorzien van scharnieren - Kavan scharnieren met losse pin, dan kan je eerst de roeren los foliën en dan pas vastzetten aan het vliegtuig.
full

Het kielvlak in wording - opletten dat je de gleufjes in de dwarsligger iets schuin wegsnijdt, zodat de ribben goed passen. Deze zitten namelijk niet loodrecht op de dwarsligger, maar schuin.
full

Een deel al ingedekt. Standaard Balsa is niet breed genoeg voor alles, dus kleine opvulstukjes zijn wel nodig.
full

De voorlijst en achterlijst gelijmd, klaar voor schuren. Veel snijd ik alvast weg met een mesje, je krijgt toch al stoflongen van dat fijne balsa-stof.
full

PS: foutje bij de achterlijst van het kielvlak, ik had hem precies pas gemaakt voor het kielvlak, maar hij moet er nog een stuk onderuit steken om het derde scharnier van het Rudder te kunnen plaatsen :hammer: Even eruit gesneden en een nieuwe achterlijst er in, zo gebeurd natuurlijk.

Klaar met schuren, nu kunnen de scharnieren er in.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
leuk dat er een bouw verslag komt van een Xtra.
Je ziet bouw verslagen al niet meer zo veel dus het is altijd weer leuk om er eentje te lezen.
Ik vlieg zelf met de x-tra 2000 en deze vliegt echt super strak!!
veel plezier en succes met bouwen!

max

Geabonneerd!
Tjonge jonge. Met zo’n freespakket bouwen gaat wel stukken sneller dan zelf alles uitsnijden. Ben nieuw in deze hobby net begonnen aan m’n eerste zelfbouwzwever.

Groet, Erwin

Een zaterdagmiddagje verder - eerst de scharnieren in het kielvlak gelijmd. Bij het borgen van het bovenste scharnier blijkbaar wat te veel naar binnen geboord, het scharnier kwam daarmee te diep in de lijst. En dat zag ik natuurlijk pas toen ik het had vastgelijmd... :murder:

Maar goed, plek genoeg om er net naast een nieuw scharnier in te lijmen, dus dat kwam wel weer goed:
full

Toen begonnen met een vleugel. In het middendeel zijn de balsa spanten wat versterkt met 1mm triplex:
full

Door de webbing/mal trekt de vleugel uit zichzelf wel wat krom; ik moest hem goed aan de tafel [EDIT: bouwplank, anders krijg ik ruzie met mijn vrouw :-) ] vastspelden. Na het vastlijmen van de latjes is en blijft hij keurig recht.
full

En zo ziet het eruit als een zijde is beplankt.
full

Er zit in het middendeel voor de versterking ook een webbing aan de achterzijde van de vleugel.
full

Toen een paar buisjes gemaakt om de koolstof buizen in te kunnen schuiven. Eerst een beetje huishoudplastic om te voorkomen dat het vastplakt.
full

Dan papier strak eromheen en met hele kleine plakbandjes vastgezet.
full

Epoxy erop en een glasmatje er om heen. Bij de grote buis heb ik bij elkaar 3 laagjes eromheen gedaan, bij het kleine buisje 1,5 wikkeling.
full

full

De buisjes wegen met zijn vieren samen 24 gram, valt niet tegen. En zo ziet het eruit als je ze in de vleugel schuift.
full

Volgende keer de buisjes vastlijmen, en dan de vleugel verder dichtplanken aan de onderkant, met servo-luikje erin.

Tsja, de volgende keer werd dus zomaar 2 maanden later. Beetje druk gehad met andere dingen.

Maar goed, nu weer een klein dagje zitten hobby'en, en de eerste vleugel is op de scharnieren na af - die scharnieren moet ik nog even kopen binnenkort bij de HobbyIn.

Eerst de Trailing Edge vastgelijmd. Leerpuntje: volgende keer twee afval-latjes gebruiken, er kwamen nu kleine deukjes in die ik voorzichtig heb weggeschuurd.
full

Toen het servo-plankje bevestigd. Dat had beter wat eerder gekund, toen de spanten werden opgezet. Bij de volgende vleugel doe ik dat op die manier. Maar deze zit ook netjes nu:
full

Daarna de rest van de vleugel dichtgemaakt. Toen kwam een spannend stukje: de rolroeren moeten losgesneden worden uit de vleugel. Goed meten, nog eens meten, tekening erbij, nog eens meten, en dan het mes er in:
full

Dat viel niet tegen - goed gesneden!
full

Verstevigingsblokje niet vergeten, voordat de lijsten erop gelijmd worden:
full

Het schuurwerk laat ik qua foto's maar even zitten. Uch!

Leuk hoe de spanten netjes worden afgewerkt met stripjes balsa van 1cm breed, om de folie mooi te kunnen bevestigen:
full

En dan het eindresultaat - de rolroer precies pas:
full

Ik vind het altijd erg mooi om zo'n Trailing Edge te bekijken na het betere schuurwerk.
full

Rond de kerstdagen weer bezig geweest.

Eerst nog even de roeren voorzien van 4mm draadeinden; hier komen later busjes op met een oogje. Mooi stevig en zonder speling.
full

Het motorschot bestaat uit twee triplex plankjes die heel stevig met elkaar verlijmd worden.
full

De zijkanten bestaan uit 3 delen 3mm balsa die echt helemaal precies in elkaar passen. Op de lijmnaden ook even heel precies passen en klemmen tot de lijm droog is. Dit zijn de dragende delen van de romp.
full

Aan de onderkant van de voorzijde en bij de vleugels komen heel dunne triplex verstevigingen, die aan de binnenkant van de zijkanten verlijmd worden.
full

Een 5mm balkje ter versteviging aan de bovenkant van de zijkanten:
full

En dan de schotten een voor een er aan vast gelijmd. Let op de hoek, die is niet precies 90 graden. Daarom is er een malletje voorzien in de kit voor de juiste hoek.
full

Het onderstel komt op 2 triplex plankjes die tussen twee schotten zijn vastgelijmd.
full

Alle schotten op een rijtje
full

Alvast even weer glasvezel/epoxy buisjes maken om de koolstof buizen door de romp te voeren.
full

Dan goed vastspelden op de tekening, en de andere zijkant schot voor schot vastlijmen. Let HEEL GOED op dat de romp perfect recht blijft, en niet per ongeluk scheef trekt bij het per stuk vastlijmen van de schotten.
full

Als dit allemaal goed is gegaan, kunnen de balsa driehoekslatten in de onderkant gelijmd worden.
full

Aan de achterkant een driehoekslat precies pas geschuurd
full

Zo is de verbinding daar mooi en stevig:
full

En dan het motorschot er in gelijmd, stevig met lijmklemmen.
full

En net voor nieuwjaar nog een slag gemaakt. De BODEM :D

Eerst maar het groffe werk - 4mm balsa aan de voorkant, en 3mm balsa vanaf het onderstel naar achteren. Aan de voorkant laat ik het expres iets uitsteken, om zometeen de motorkap mooi te kunnen bevestigen. De Saito-82 zal maar nét passen namelijk.
full

Dan begint het grovere snijwerk om de onderkant/zijkant mooi schuin te krijgen. Met het mes, dat scheelt een hele hoop tijd en stof.
full

Dit is het resultaat; dan denk je "zou dat nog goedkomen?".
full

Het antwoord is ja! Flink met de Great Planes aluminium schuur-hulpen schuren tot het resultaat mooi afgerond en strak recht is.
full

Als laatste de bovenkanten van de schotten er op gelijmd. Let op: de schuine stukken ga ik nog loshalen en opnieuw vastlijmen, maar dan na ze zodanig afgeschuurd te hebben dat ze mooi tegen de rechtopstaande schotten passen. Want nu past de cockpit er niet meer goed tussen, ik heb een beetje meer ruimte nodig.
full

Blijft mooi dat houtbouw. De toestellen vliegen goed, je zult er schik van hebben.

Die hulzen die je maakt, staat dat zo beschreven, of had je dat al eens ergens anders gezien?? Eerst papier en dan glas? Ik ben gewend om alléén glas te gebruiken. Trekt de epoxy helemaal het papier in?? En wat is de totale wanddikte van de vleugelhuls??

Ik ben benieuwd, want het lijkt wel eenvoudiger te maken dan alleen glas. Daar komen zo schat ik in namelijk makkelijker luchtbellen in.

Grz

mark

Hoi Mark,

om die hulzen te maken met papier en dan glas stond zo beschreven, en het werkt inderdaad aardig gemakkelijk. Je kunt luchtbellen er eenvoudiger uitstrijken en houdt een dunner laagje epoxy over. Het papier voegt nauwelijks dikte toe: 2 lagen zijn ongeveer 0,2mm. Dat wordt al gecompenseerd door het dunnere laagje epoxy. En het epoxy trekt niet helemaal door het papier heen; de binnenste laag papier zit grotendeels los van de buitenste laag, en zou je nog kunnen verwijderen.

Martin

Dag Martin,

al iets verder? had je dat freespakket nog van Dennis weten te regelen?
ik zocht ook nog een F3A kistje, maar geen Sebart omdat er al teveel sebarts op de club vliegen...
al iets verder met de bouw trouwens?

Nog even, dan plaats ik foto's.

Heb ondertussen alles in de folie gezet, en vandaag de rudder en hoogteroeren gemonteerd en van servo-aansturing voorzien. Morgen de rolroer servo's en de motor en tank monteren. Dan blijft nog over de cowl, cockpit en wielen. Voor de zomer af moet lukken!

Zoals beloofd nu eens de foto's van de afgelopen maanden.

full

Hier zie je nog mooi hoe alle draadjes voor de closed-loop besturing erbij hangen. Dat moest bij het aansluiten eerst nog netjes uit de knoop gehaald worden natuurlijk, anders kunnen ze elkaar in de weg gaan zitten.

full

En zo ziet hij er uit nadat alles met Balsa is ingedekt. Het is nu al een plaatje.

full

Zo, de romp in de folie gezet. Toch wel mooier met kleur :-)

full

Dan aan de slag met de close-loop besturing. Eerst alle aansluitpinnetjes wat uitvijlen zodat de scherpe kantjes er af zijn.

full

En dan de draadjes vrij snijden; goed kijken waar de folie precies los moet en dan zo'n klein mogelijk gaatje maken. Hmmm, die folie moet nog wat bijgestreken worden zie ik.

full

En dan de vleugels; net als de romp achteraan beginnen en naar voren werken, en donker over lichte kleuren.

full

Nu nog een trim lijntje erbij, het is anders een beetje saai. Ik heb die trim lijntjes zelf gesneden met een aluminium lineaal. Trimfolie was in deze kleur niet te verkrijgen, en sowieso kan het prima zo.
Eerst de scherpe hoekjes, daarna kan je de smalle trimlijntjes wel iets buigen met de bocht mee.

full

Het eindresultaat van de trimlijntjes op de vleugels.

full

En het eindresultaat van de trimlijntjes op de romp.

full

Ook het stabilo voorzien van een trimlijntje, en de rudder van een X (vanwege X-Tra natuurlijk). De romp laat ik verder denk ik zonder letters.

full

Toen volgde de montage van de scharnieren; in plaats van de kleine pennetjes die in de scharnieren zaten doe ik er steeds een lange stuurstang in van verenstaal. Dat maakt de kans ongeveer nihil dat die er een keer uitvliegt, en bovendien is het zonodig zonder veel gepruts te demonteren.

full

Dan de closed-loop besturing afmaken. Goed opletten dat de stuurstangetjes/hevels elkaar net niet kunnen raken.

full

En zo ziet het er uit na het afmonteren van de draden. Balans tussen niet te strak en niet te los.

full

En van binnen bij de servo's ziet het er zo uit. Zoals gezegd was het nog een aardig klusje om alle draden uit elkaar te draaien, zodat ze elkaar nergens kruisen en dwarszitten.

En dan de motor er op, anders vliegt hij niet zo lekker.
full

Gemonteerd op aluminium Dubro steunen met rubber dempers tegen het motorschot. Dat moet het geluid acceptabel maken voor vliegen bij de Red Eagles in Dordrecht.

full

En dan stapje voor stapje met de Dremel gaten uitgefreesd uit de motorkap voor de motor kop en demper.

full

En zo past het mooi, met wat speling vanwege de rubber ophanging.

full

En aan de andere kant op precies de goede plek een gaatje om de stelnaald te monteren en te draaien (nee Ben Jansen, ik zal me inhouden, alleen draaien als het echt moet :)).

Ondertussen heb ik hem ook al paars gespoten, en ben ik in afwachting van de 2K lak om hem brandstof bestendig te maken. Dus NET niet voor de zomervakantie air borne, maar in augustus zal het toch wel gaan worden.

En afgelopen week weer een dagje verder gewerkt. Het is nu BIJNA klaar. Nog een paar kleine dingen, maximaal 1 dag werk in totaal, en dan gaan we voor de Maiden flight.

Eerst het kapje gespoten, en voorzien van een paar lagen 2K lak. Het is echt aardig parelmoer-effect geworden, de tint is net wat donkerder dan de folie, maar het misstaat niet.
full

Maar toen viel mijn oog op een slap hoogteroer. Wat bleek? Iets wat ik nog nooit eerder heb meegemaakt: de as van de servo was finaal doormidden gescheurd. Ik denk een fabrikagefoutje, want er is echt niemand tegenaan gelopen, en ook al zou dat zo zijn, dan zou je nog niet zo'n dramatisch effect krijgen. De close-loop draden zijn ook niet bepaald zo strak gespannen dat er steeds kracht uitgeoefend wordt....
full

Dan dus maar een nieuw servootje erin.
full

En het geleidertje van de staartwielbesturing was alleen met epoxy vastgelijmd - dat had losgelaten, dus toch maar 2 schroefjes er in, en opnieuw gelijmd natuurlijk.
full

En dan de brandstofvoorziening. Tankje gemonteerd, luchtdicht, en slangetjes met mooie en niet te lange bochten naar de motor, uitlaat en inlaat.
full

Het tankje netjes van alle kanten ingepakt in foam. Het is een 12 oz Dubro, dat past verticaal precies voorin. Stukje hout er achter om hem netjes vast te klemmen, niet vastgelijmd, is precies goed.
full

Dan de cockpit nog. Dat stukje rondhout was ik kwijt, dus netjes uit een vierkant stukje gesneden.
full

Ahum. Tankje past wel, maar cockpit past er niet overheen - eerst nog even wat hout wegsnijden uit de cockpit. Dit zijn toch geen dragende delen.
full

En vervolgens twee gaatjes getapt met een metalen 8mm bout; daar gaan zometeen dan kunststof 8mm boutjes in om de cockpit vast te zetten op de kist. Kan ik misschien ook nog wel eens magneetjes van maken, maar ach, hij kan ook gewoon blijven zitten en hoeft niet zo vaak open en dicht.
full

En zo staat de canopy er op, ziet er aardig uit al.
full

Met oude canopy-glue vastgelijmd. Die klonterde nogal, gevolg was dat ik er teveel op heb gedaan.
full

Dat mag nog even opnieuw - de canopy is alweer los, nu nog even alles er netjes af krabben en dan eerst goed roeren, en dan een heel dun streepje lijm gebruiken en in 1 keer op de goede plek bevestigen.

Ondertussen ook een ontvanger, schakelaar en ontvanger-accu gemonteerd en de hoogteroer en rudder goed afgesteld.

Volgende keer dus alleen nog de canopy afmaken, en de vleugels monteren. Dan proefdraaien achter ons huis, en daarna op naar de Maiden!

Gebruik je loctite op je servo's. Die blauwe vloeistof?

Als ik het goed heb was loctite niet erg aardig voor sommige kunststoffen....dar kan de reden van afbreken zijn

Hoi Vince, ik heb het nog even nagekeken. Ik gebruik Pacer Z-42. Dat is toch wel wat anders dan suikerwater ;-) En ook al zeggen ze dat het niet aan te bevelen is op plastic, ik zie verder alleen een berichtje dat het niet zo vastlijmt aan plastic als Locktite doet, en dat het geen problemen geeft op plastic.

Ik gebruik het altijd op mijn servo's sinds ik op mijn eerste vliegtuig een losgetrild servo-schroefje had op het gasservo. Gevolg: een half uur op 1/3 gas doorvliegen bij -5 graden celcius, tot de tank op was.... :-)

Met Z-42 nooit problemen gehad. En het spul was bovenop en net rond de schroefkop blijven zitten, en niet in de servo as gezakt. Daarom lijkt het mij wel stug dat dit spul de oorzaak is geweest. Aan de andere kant - dit is het eerste Spektrum servo dat ik ooit heb gebruikt, verder altijd Futaba, Hitec en Graupner.

Ik trek dus nog eens goed aan de servo hendels voordat ik een maiden flight ga doen.

PS: gisteravond de lijm van de cockpit zitten schrappen (vooral vingernagel werk...), vandaag met een dun net streepje goed gemengde lijm, aangebracht met een luciferhoutje, opnieuw bevestigd.

4

Martin,

Ik zie nergens een borgmoertje bij de kwiklinks.. Doe jezelf een plezier en plaats die nog even voor er in de vlucht een afstelling verloopt of erger nog, een kwiklink losloopt.

Over borgmiddelen. Loctite en andere borgmiddelen voor bevestigingsmiddelen werken alleen als je ze in de schroefverbinding gebruikt. Dus het heeft geen zin om een bolletje op de schroef te leggen. Ik weet dus niet precies wat je gebruikt maar kijk even na op de verpakking of je het juist toepast.

Succes met de maiden. Je zult er veel plezier van hebben.

Grz

mark

Back