Al 2 jaar ligt dat freespakket naar me te lachen, het wordt nu eens tijd om hem te gaan bouwen 
Er zijn niet veel bouwverslagen van XTra's, daarom leek het me leuk om er nu wel eentje te maken. Ik werk rustig aan, meestal hooguit een zaterdagmiddag per week. Dan moet ik in november toch zeker wel klaar kunnen zijn.
Ik vlieg al jaren met een Great Planes Tracer met een Saito .62 4takt, deze XTra is van dat model afgeleid en zal nog strakker vliegen. De Tracer heeft een spanwijdte van 1.40m, de XTra 40 1.45m, dus dat is bijna gelijk. Met de Saito .82 die ik in gedachten heb (en nog heb liggen) moet de XTra 40 ook nog eens onbeperkt verticaal kunnen gaan. Ik wil later misschien ook nog eens de XTra 60 bouwen, daarvoor heb ik nog een Saito 100 liggen. Die moet ook goed inzetbaar zijn als echt wedstrijd-fähig toestel.
Ik had het freespakket en tekeningen gekocht, maar het instructieboek ontbrak. Dat stuurde Dennis (HobbyIn) me snel toe, het is een boekje geworden van de XTra 60, dat bouwt praktisch hetzelfde (alleen soms iets groter natuurlijk).
Kleurstelling wordt (Oracover) parelmoer paars met parelmoer goud-geel, en ik verzin denk ik nog wat accenten met een andere kleur. Eerst maar eens het houtbouw werk.
Middag 1
Begonnen met het lossnijden van de voorgefreesde onderdelen:
Middag 2
De onderdelen passen echt heel precies, meestal geen enkele speling. Goed te lijmen met Thin ZAP CA dus. En verder gebruik ik ZAP CA Medium.
Slim gedaan trouwens, met die dwarsligger - zo heb je het in 1 keer heel strak staan, en heb je ook meteen webbings tussen de ribben.
Na de ribben volgt het indekken van stabilo en hoogteroeren met 2mm balsa:
Beide stabilohelften met de nu losgesneden hoogteroeren.
De hoogteroeren een beetje bijgesneden om het rudder ruimte te geven.
Middag 3
De achterlijsten zitten, een foto van de voorlijsten vóór en na schuren
De stabilohelften aan elkaar geplakt met een stukje glasmat en epoxy, en voorzien van scharnieren - Kavan scharnieren met losse pin, dan kan je eerst de roeren los foliën en dan pas vastzetten aan het vliegtuig.
Het kielvlak in wording - opletten dat je de gleufjes in de dwarsligger iets schuin wegsnijdt, zodat de ribben goed passen. Deze zitten namelijk niet loodrecht op de dwarsligger, maar schuin.
Een deel al ingedekt. Standaard Balsa is niet breed genoeg voor alles, dus kleine opvulstukjes zijn wel nodig.
De voorlijst en achterlijst gelijmd, klaar voor schuren. Veel snijd ik alvast weg met een mesje, je krijgt toch al stoflongen van dat fijne balsa-stof.
PS: foutje bij de achterlijst van het kielvlak, ik had hem precies pas gemaakt voor het kielvlak, maar hij moet er nog een stuk onderuit steken om het derde scharnier van het Rudder te kunnen plaatsen
Even eruit gesneden en een nieuwe achterlijst er in, zo gebeurd natuurlijk.
Klaar met schuren, nu kunnen de scharnieren er in.

Er zijn niet veel bouwverslagen van XTra's, daarom leek het me leuk om er nu wel eentje te maken. Ik werk rustig aan, meestal hooguit een zaterdagmiddag per week. Dan moet ik in november toch zeker wel klaar kunnen zijn.
Ik vlieg al jaren met een Great Planes Tracer met een Saito .62 4takt, deze XTra is van dat model afgeleid en zal nog strakker vliegen. De Tracer heeft een spanwijdte van 1.40m, de XTra 40 1.45m, dus dat is bijna gelijk. Met de Saito .82 die ik in gedachten heb (en nog heb liggen) moet de XTra 40 ook nog eens onbeperkt verticaal kunnen gaan. Ik wil later misschien ook nog eens de XTra 60 bouwen, daarvoor heb ik nog een Saito 100 liggen. Die moet ook goed inzetbaar zijn als echt wedstrijd-fähig toestel.
Ik had het freespakket en tekeningen gekocht, maar het instructieboek ontbrak. Dat stuurde Dennis (HobbyIn) me snel toe, het is een boekje geworden van de XTra 60, dat bouwt praktisch hetzelfde (alleen soms iets groter natuurlijk).
Kleurstelling wordt (Oracover) parelmoer paars met parelmoer goud-geel, en ik verzin denk ik nog wat accenten met een andere kleur. Eerst maar eens het houtbouw werk.
Middag 1
Begonnen met het lossnijden van de voorgefreesde onderdelen:
Middag 2
De onderdelen passen echt heel precies, meestal geen enkele speling. Goed te lijmen met Thin ZAP CA dus. En verder gebruik ik ZAP CA Medium.
Slim gedaan trouwens, met die dwarsligger - zo heb je het in 1 keer heel strak staan, en heb je ook meteen webbings tussen de ribben.
Na de ribben volgt het indekken van stabilo en hoogteroeren met 2mm balsa:
Beide stabilohelften met de nu losgesneden hoogteroeren.
De hoogteroeren een beetje bijgesneden om het rudder ruimte te geven.
Middag 3
De achterlijsten zitten, een foto van de voorlijsten vóór en na schuren
De stabilohelften aan elkaar geplakt met een stukje glasmat en epoxy, en voorzien van scharnieren - Kavan scharnieren met losse pin, dan kan je eerst de roeren los foliën en dan pas vastzetten aan het vliegtuig.
Het kielvlak in wording - opletten dat je de gleufjes in de dwarsligger iets schuin wegsnijdt, zodat de ribben goed passen. Deze zitten namelijk niet loodrecht op de dwarsligger, maar schuin.
Een deel al ingedekt. Standaard Balsa is niet breed genoeg voor alles, dus kleine opvulstukjes zijn wel nodig.
De voorlijst en achterlijst gelijmd, klaar voor schuren. Veel snijd ik alvast weg met een mesje, je krijgt toch al stoflongen van dat fijne balsa-stof.
PS: foutje bij de achterlijst van het kielvlak, ik had hem precies pas gemaakt voor het kielvlak, maar hij moet er nog een stuk onderuit steken om het derde scharnier van het Rudder te kunnen plaatsen

Klaar met schuren, nu kunnen de scharnieren er in.
Laatst bewerkt door een moderator: