Hallo allemaal
Ik ga weer een kistje bouwen, ditmaal een bouwdoos van SIG (uit circa 1995)
Ik heb deze vorig jaar voor een klein prijsje kunnen kopen op marktplaats, omdat de tekeningen ontbraken.
Gelukkig kon ik op dit forum ook de tekeningen bemachtigen, en verder de afgelopen maanden wat andere spulletjes geregeld, dus nu bouwen!
Ik heb nog een hele stapel projecten, dus waarom heb ik voor dit kistje gekozen?
Nu ik wil een kistje hebben dat ik snel kan bouwen en waar ik dan goed wat aerobatics figuren mee kan oefenen.
Ik heb al de MPX Gemini, en daar kan ik ook mee oefenen, maar ik zoek een wat grotere kist met een verbrandingsmotor zodat die wat realistischer vliegt.
Mijn einddoel is om dan later de ervaring te gebruiken om met een grotere Pitts special te gaan vliegen.
De gegevens van de Hog-bipe:
Spanwijdte 138 cm
Gewicht 2,9 tot 3,4 Kg
Vleugelbelasting 47 tot 55 gram/dm2
Motor 10 cc 2takt, of max 13cc viertakt (zegt de manual, op de doos staat 15cc)
Alle vleugelprofielen zijn vol symetrisch en alle instelhoeken 0 graden.
De motor heeft 1,5 graden downthrust en geen side thrust
.
Bovenvleugel is vlak, de onder vleugel heeft 3 graden V stelling.
Als ik het zo lees zal dit kistje dus net zo makkelijk op zijn rug als rechtop vliegen, de praktijk zal het leren.
Op FUBAR Hill - home of the one point landing! wat meer info over de Hog-Bipe gevonden, lovende verhalen over de snelle, eenvoudige bouw en goede vliegeigenschappen.
Ook staan op deze site wat veel voorkomende modificaties:
1) I.P.V. 1 servo die via veel stangen en hevels 4 rolroeren aanstuurt kun je beter 2 rolroer servo's toepassen, ik zit zelf aan 4 kleine servo's te denken.
2) Landingsgestel is te licht uitgevoerd voor gras en kistje gaat snel op zijn neus, ik ga de bevestiging verzwaren en de wielen gaan 10 mm naar voren.
3) Luikje maken voor de tank, de tank kan (in tegenstelling tot wat de manual zegt) niet vervangen worden na de bouw, ik vind een luikje niet mooi en ga proberen de tankvloer 15 mm te verlagen.
Zit de tank op zijn plaats dan schuif ik een plaat depron/schuimrubber tussen de vloer en de tank zodat de tank toch op de normale hoogte zit.
4) Motor zijwaards en onder een kap monteren.
Dat ga ik niet doen, ik vind voor deze kist een snelle eenvoudige bouw belangrijker als uiterlijk, dus het blijft zoals op de tekening.
5) hoogteroer aanpassen zodat (later) het richtingsroer meer uitslag kan krijgen voor het meskant vliegen.
Ik ben al met de eerste stappen begonnen, dus de volgende posting komt er ook snel aan!
Groeten Willem
Ik ga weer een kistje bouwen, ditmaal een bouwdoos van SIG (uit circa 1995)
Ik heb deze vorig jaar voor een klein prijsje kunnen kopen op marktplaats, omdat de tekeningen ontbraken.
Gelukkig kon ik op dit forum ook de tekeningen bemachtigen, en verder de afgelopen maanden wat andere spulletjes geregeld, dus nu bouwen!
Ik heb nog een hele stapel projecten, dus waarom heb ik voor dit kistje gekozen?
Nu ik wil een kistje hebben dat ik snel kan bouwen en waar ik dan goed wat aerobatics figuren mee kan oefenen.
Ik heb al de MPX Gemini, en daar kan ik ook mee oefenen, maar ik zoek een wat grotere kist met een verbrandingsmotor zodat die wat realistischer vliegt.
Mijn einddoel is om dan later de ervaring te gebruiken om met een grotere Pitts special te gaan vliegen.
De gegevens van de Hog-bipe:
Spanwijdte 138 cm
Gewicht 2,9 tot 3,4 Kg
Vleugelbelasting 47 tot 55 gram/dm2
Motor 10 cc 2takt, of max 13cc viertakt (zegt de manual, op de doos staat 15cc)
Alle vleugelprofielen zijn vol symetrisch en alle instelhoeken 0 graden.
De motor heeft 1,5 graden downthrust en geen side thrust

Bovenvleugel is vlak, de onder vleugel heeft 3 graden V stelling.
Als ik het zo lees zal dit kistje dus net zo makkelijk op zijn rug als rechtop vliegen, de praktijk zal het leren.
Op FUBAR Hill - home of the one point landing! wat meer info over de Hog-Bipe gevonden, lovende verhalen over de snelle, eenvoudige bouw en goede vliegeigenschappen.
Ook staan op deze site wat veel voorkomende modificaties:
1) I.P.V. 1 servo die via veel stangen en hevels 4 rolroeren aanstuurt kun je beter 2 rolroer servo's toepassen, ik zit zelf aan 4 kleine servo's te denken.
2) Landingsgestel is te licht uitgevoerd voor gras en kistje gaat snel op zijn neus, ik ga de bevestiging verzwaren en de wielen gaan 10 mm naar voren.
3) Luikje maken voor de tank, de tank kan (in tegenstelling tot wat de manual zegt) niet vervangen worden na de bouw, ik vind een luikje niet mooi en ga proberen de tankvloer 15 mm te verlagen.
Zit de tank op zijn plaats dan schuif ik een plaat depron/schuimrubber tussen de vloer en de tank zodat de tank toch op de normale hoogte zit.
4) Motor zijwaards en onder een kap monteren.
Dat ga ik niet doen, ik vind voor deze kist een snelle eenvoudige bouw belangrijker als uiterlijk, dus het blijft zoals op de tekening.
5) hoogteroer aanpassen zodat (later) het richtingsroer meer uitslag kan krijgen voor het meskant vliegen.
Ik ben al met de eerste stappen begonnen, dus de volgende posting komt er ook snel aan!
Groeten Willem
Laatst bewerkt door een moderator: