Bouwverslag Hog-Bipe van SIG

Hallo allemaal

Ik ga weer een kistje bouwen, ditmaal een bouwdoos van SIG (uit circa 1995)
Ik heb deze vorig jaar voor een klein prijsje kunnen kopen op marktplaats, omdat de tekeningen ontbraken.
Gelukkig kon ik op dit forum ook de tekeningen bemachtigen, en verder de afgelopen maanden wat andere spulletjes geregeld, dus nu bouwen!

full


Ik heb nog een hele stapel projecten, dus waarom heb ik voor dit kistje gekozen?

Nu ik wil een kistje hebben dat ik snel kan bouwen en waar ik dan goed wat aerobatics figuren mee kan oefenen.
Ik heb al de MPX Gemini, en daar kan ik ook mee oefenen, maar ik zoek een wat grotere kist met een verbrandingsmotor zodat die wat realistischer vliegt.
Mijn einddoel is om dan later de ervaring te gebruiken om met een grotere Pitts special te gaan vliegen.

De gegevens van de Hog-bipe:

Spanwijdte 138 cm
Gewicht 2,9 tot 3,4 Kg
Vleugelbelasting 47 tot 55 gram/dm2
Motor 10 cc 2takt, of max 13cc viertakt (zegt de manual, op de doos staat 15cc)
Alle vleugelprofielen zijn vol symetrisch en alle instelhoeken 0 graden.
De motor heeft 1,5 graden downthrust en geen side thrust :confused:.
Bovenvleugel is vlak, de onder vleugel heeft 3 graden V stelling.

Als ik het zo lees zal dit kistje dus net zo makkelijk op zijn rug als rechtop vliegen, de praktijk zal het leren.

Op FUBAR Hill - home of the one point landing! wat meer info over de Hog-Bipe gevonden, lovende verhalen over de snelle, eenvoudige bouw en goede vliegeigenschappen.

Ook staan op deze site wat veel voorkomende modificaties:

1) I.P.V. 1 servo die via veel stangen en hevels 4 rolroeren aanstuurt kun je beter 2 rolroer servo's toepassen, ik zit zelf aan 4 kleine servo's te denken.
2) Landingsgestel is te licht uitgevoerd voor gras en kistje gaat snel op zijn neus, ik ga de bevestiging verzwaren en de wielen gaan 10 mm naar voren.
3) Luikje maken voor de tank, de tank kan (in tegenstelling tot wat de manual zegt) niet vervangen worden na de bouw, ik vind een luikje niet mooi en ga proberen de tankvloer 15 mm te verlagen.
Zit de tank op zijn plaats dan schuif ik een plaat depron/schuimrubber tussen de vloer en de tank zodat de tank toch op de normale hoogte zit.
4) Motor zijwaards en onder een kap monteren.
Dat ga ik niet doen, ik vind voor deze kist een snelle eenvoudige bouw belangrijker als uiterlijk, dus het blijft zoals op de tekening.
5) hoogteroer aanpassen zodat (later) het richtingsroer meer uitslag kan krijgen voor het meskant vliegen.

Ik ben al met de eerste stappen begonnen, dus de volgende posting komt er ook snel aan!

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mooie kist hoor ik ga je verslag zeker volgen!! je zou hem ook mooi kunnen elektrifiseren maar das ieder zijn keuze n viertaktje heeft meschien ook wel wat willem:wink:
 
Zoals gezegd wordt dit een kleine oefenkist voor mijn andere dubbeldekkers.
Nu vlieg ik met een 1/4 Avro Tutor met een ZG80B
Deze winter wil ik een 1/3 Pitts special gaan bouwen van TC met een ZG62.
Een brandstof motor is dan een eerste keus, ik heb al een gebruikte Saito 80, deze heeft als voordeel dat hij net zoveel weegt als een gemiddelde 10cc 2takt.

Gemonteerd op de 6 mm liteply firewall, ik heb niet de meegeleverde (amerikaanse) inslagmoeren gebruikt, maar metrische M4 inslagmoeren.

full


Een ander voordeel van de Saito 80 is dat deze precies past op de meegeleverde motorsteunen.
Ik heb ook een OS 91fs gepast, maar deze was te groot voor de steunen, en met andere steunen kwam de prop 20 mm voor de romp uit.
(en ik ben bang dat dit ookj de neus te zwaar zou maken)

Ook voor het landingsgestel gebruik ik 4mm inslagmoeren.
Tevens de 6 mm liteply vervangen door 6 mm vliegtuig multiplex.

full


rechts op de foto de orginele plaat, links de nieuwe, wel wat zwaardere, maar ook veel sterkere plaat.
De gaten zijn zo geplaats dat bij normaal geplaatst landingsgestel de wielen 10 mm naar voren komen.
Plaats ik de alu steun echter achterstevoren dan komen de wielen weer op de plaats op de tekening.
Ook bij het staartwiel gebruik ik beuken multiplex i.p.v. liteply voor de houtschroeven.
Paar gram extra, maar veel sterker!

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
rechts op de foto de orginele plaat, links de nieuwe, wel wat zwaardere, maar ook veel sterkere plaat.

De plaat gaat nooit kapot .
Het breekt altijd helemaal uit de romp .
Een balsa driehoekje in de romp extra brengt veel meer. ;)

Wisselen op metrisch is altijd goed .

En aan de bouw van de T.C. Pitts ga je veel bouwgenot van krijgen .
Zijn geweldige kits.

Mvg Johan
 
Hallo Johan

Ja ik heb meer gezien dat (zeker bij een ARF) de hele UC mount uit de romp brak.
Op de tekening staan al 12x12 balsa driehoekslatten, maar volgens de berichten op het internet is dit nog te licht.
Ik heb de plaat dus langer gemaakt (ook om de wielen 10 mm naar voren te plaatsen) van 41 naar 53 mm.
Dit betekend dat het moment van de wielen beter opgevangen kan worden en dat ik ook meer lijmoppervlak heb.
Verder een klein ribbetje, en ik ben zeker dat dit veel sterker is.
Verder zet ik wel (zoals bij de kit) het landingsgestel vast met stalen bouten en geen nylon.
De reden is dat als nylon bouten breken je toch vaak schade hebt als de wielkappen tegen de vleugel klappen.

De romp lijkt erg op de SIG fourstar (die ik nog niet heb :rolleyes:).
3 mm liteply, aan de voorzijde verdubbeld.

full


Dit gelijmt met PU bruislijm, zeer dun uitgesmeerd, op een vlakke vloer gelegd en verzwaard met oude accu's.
Wel de laatste 10 cm van de doubler al iets opgelicht van de vloer, zodat de zijkanten al de juiste kromming krijgen.
Natuurlijk de uitsparing voor de UC plaat 11 mm langer gemaakt en een groef gezaagt voor de tank vloer, normaal ligt die dus op de doubler, maar dan zit de tank echt klem.
Nu komt de vloer 15 mm lager en kan ik de tank later nog demonteren en monteren, ik wil de speling opvullen met depron.

full


De romp wordt gebouwd los van de bouwplank, dus kan ik 1 vleugel en de romp naast elkaar bouwen, dus dat gaat lekker snel!

Groeten willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even nog een paar foto's geupload.
Eerste stap is dus het in elkaar lijmen van de romp.
Dat gaat erg snel, de firewall gelijmd met epoxy en de voorste vleugelbevestigingsspant en tankvloer met snelle bruislijm (belizel).
Dan kun je dus een uur later als de romp in elkaar steken als een 3D legpuzzel en met elastieken op maat houden.
Dan een paar drupjes CA om het te fixeren, elastieken weg en alles nameten (toch een kleine correctie nodig in de staart), en dan alle naden vol laten lopen met CA.
Na een paar uur heb je dus dit:

full


De LG mount gelijmd met epoxy en versterkt met balsa latten met PU bruis.

full


En weer een uurtje later dus de latjes op de bovenkant aanbrengen.
(dit wordt later beplankt, als de motor, tank en besturing op zijn plaats zit, ook wordt het tank compartiment nog in de Glitsa lak gezet)

full



Dus je kan in 1 dag de romp ruwbouw klaar hebben!

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga zeker door hoor!
Dit weekend niet veel gedaan, naar de stoombeurs in Wijchen geweest, ook veel mooie model vliegtuigmotoren gezien!

De bovenvleugel is nu ook in aanbouw, eerst even een copy van de tekening gemaakt omdat je die moet knippen en plakken.
de bovenvleugel wordt uit 1 stuk gemaakt, met balsa hoofdliggers?
Ik ben gewend dat de liggers van vuren latten zijn, maar hier dus 12x25 mm balsa.
Nu heb ik vertrouwen in sig, dus doe ik het zoals op de tekening.

full


De ribben zijn precies gestanst uit balsa plaat, je kunt alles in elkaar zetten en dan er CA lim tussen laten lopen.

De onderste hoofdliggerheeft een onderdreking voor de montage steun, hiervoor moet je de ribben doorzagen en een lite-ply plankje inlijmen (heb ik geaan met bruis)

full


hierna de bovenzijde beplanking op de neus aanbrengen.
Eerst de plank aan de voorlijst vastgezet met CA, hierna vochtig gemaakt met water + beetje amoniak.
En dan vastzetten met bruis aan de ribben + hoofdligger.

full


Volgende dag losgehaald van de plank.
Toch is de vleugel iets krom, door het krimpen van de bovenbeplanking?
(heeft dus toch iets V-stelling nu)
Ik denk dat ik de bovenbeplanking weer nat maak, dan de vleugel onderste boven op de bouwplank vastzet en dan de onderbeplanking lijm.

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De bouw gaat gestaag verder.
Op de bouwplank zit nu de rechter onder vleugel, de onder vleugel wordt in 2 delen gemaakt omdat deze straks 6 graden V-stelling krijgt.

Ik kan nu dus aan 3 onderdelen tegelijkertijd werken:
de rechterondervleugel
de romp.
de bovenvleugel (die is gelukkig nu recht getrokken)

full


Het voordeel van werken aan 3 delen is dat je een deel opzij kan leggen om de bruislijm te laten drogen, deze is pas na 48 uur lekker te schuren, ook de sneldrogende Belizel.
De beplanking van het middelste deel van de boven vleugel loopt aan elke kant een rib verder als op de tekening, dit omdat ik 4 rolroerservo'ss ga gebruiken inplaats van de 1 op de tekening.

Ook de motor en tank gepast, dit viel tegen:
full


De kist is ontworpen voor een 2 takt, met de carburateur voorop, maar bij een 4 takt zit de carburateur achterop.
De slangen zitten op de foto klem tegen de carburateur, met 3mm vulstukken tussen steun en firewall.
Ik moet dus kiezen:
1) de motor 6 mm naar voren plaatsen
2) een andere tank plaatsen (links op onderstaande foto)

full


Het nadeel van de linker tank is dat daar geen goede filterclunk in zit, de rechtertank heeft dus mijn voorkeur.

Verder moet ik een andere aansturing maken voor de carburateur, omdat de kabel anders dwars door de tank zou lopen.
Ik hou van een spelingvrije motorbediening, zodat je het stationair toerental goed kan afstellen.
Kogelkopjes hebben de minste speling.

full


Groeten Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Afgelopen week weer een paar uurtjes geplakt.

Toch de tank met de clunk maar gemonteerd, motor gaat dus 6 mm naar voren.
De tankruimte in de Glitsa gezet, zodat gelekte brandstof niet in het hout kan trekken.
En toch de tank alvast maar gemonteerd, nu kon ik nog zien hoe ik hem 100% vast kon zetten met stukken depron.

De romp vervolgens met 1,6 mm balsa bekleed.

Volgens de manual moet je het hout natmaken en dan plakken, maar ik heb bij de bovenvleugel gemerkt dat omdat het hout krimpt bij het drogen er dan veel spanning op het hout komt te staan, nu dus anders aangepakt:
1) eerst 2 plankjes van 10 cm breed aan elkaar geplakt tot 20 cm breed en dan laten drogen.
2) volgende dag het hout natgemaakt en vervolgens al wat rond laten drogen:

full


3) Balsa ruwweg op maat gemaakt, weer natgemaakt en zonder lijm op de romp gespeld.

full


4) De volgende dag het hout netjes op maat gemaakt en vastgelijmd met bruis.
Dit gaat nu erg makkelijk omdat het hout zonder spanning vast gepint kan worden.

En dan ziet het er zo uit:
full


Tussendoor de besturing getest, alle servo's in de middenstand gezet (zeker die met een Y-kabel zijn verbonden paarsgewijs gematched)
Ook getest of de digitale servo's echt sneller zijn in de hoge stand, dat zie je wel!
En het verbruik, in rust 240 mA, bij vol roeren 1,5 Amp.
Alleen zoemen de 2 standaard servo's iets in beide ontvanger snelheden.
full


En nu dus de rolroer servo's in de bovenvleugel ingebouwd.
Die komen vast ingebouwd onder de folie, zonder luikje, dus moet goed vastzitten.
Rondom dubbelzijdig plakfoam gedaan en er toen een balsa doosje om geplakt.
En totslot nog de schroefjes in het balsa gedaan.
dus beschermt tegen trillingen maar wel goed vast, ik kan er later tenslotte niet meer bijkomen.

full


groeten Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk verslag, Willem! Deze staat, na diverse Fourstars en een Somethin' Extra gebouwd te hebben, ook nog op mijn wensenlijst. Ik zie dat je met bruislijm werkt, ik doe dat soms ook. Wist je dat je een 20 - 30 minuten na het verlijmen het opschuimende deel gemakkelijk kan wegvegen met een wattenstaafje of gewoon met keukenrol? Niet dat je er nog veel van ziet als hij klaar is, maar het ziet er tijdens de bouw netter uit.

Succes, en veel blijven posten, hè?

Hugo
 
Bedankt voor de tip Hugo

Dit is mijn eerste toestel wat ik met bruislijm maak, voorheen witte houtlijm gebruikt.
De meeste rommel op de foto met de vleugelservo is gekomen bij het aanbrengen van de vleugelbeplanking, terwijl de vleugelm op de bouwplank lag.
Dan gebruik je snel te veel, en kun je dat niet wegvegen.
Dit weekend ook even de romp geschuurd, dat moet buiten vanwege het vele balsa stof.

ziet er nu zo uit:



.
full




Groeten Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even een update,
Het project is even in een lagere vernelling gezet, en wel om 2 redenen:
1) Ik ben al begonnen met een nieuw bouwproject, dit was gepland voor de kerst (dan zou de Hog-Bipe klaar moeten zijn) maar door een buitenkansje kon ik voordelig een bouwkit kopen.
2) Mijn vriendin heeft geeist dat ik ook eerst een paar klussen in huis doe, voordat ik aan dat nieuwe project ga beginnen. (ze kent me een beetje ;))

De Hog-Bipe staat er nu zo bij:
full


Ruwbouw dus al grotendeels klaar (in 4 weken bouwtijd!)
Maar ik moet mij beheersen om nog niet aan de volgende kist te beginnen maar eerst de Hog-Bipe af te bouwen.

Alvast een tipje van de sluier van de nieuwe kist, hier de prop van de nieuwe 0nder de prop van de Hog-Bipe:
full


dat wordt dus een grote schaalkist die ik niet in een paar weken in elkaar plak :D

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op de Hog-Bipe komt een 13x6 APC prop.
Ik hoop deze kist voor de kerstdagen af te hebben.

Ik was van plan hierna een TC Pitts-special te gaan bouwen (schaal 1:3)
Maar toen ik daarvoor een ontvanger ging kopen kwam daar een schaal 1:2,7 Stampe SV4 bij!
Stuk groter (en duurder) als eerst gepland maar wel een hele mooie kist.
En omdat ik niet de volle prijs hoefde te betalen nog betaalbaar voor mij ook.
In de Stampe komt een ZG62 met Schlundt vertraging 1:2,5.
De prop is een 32x20 gelamineerde prop die in feite zelfs iets te groot is!
En ja daar ben ik ook van plan een draadje te gaan maken.

Het plan is om met de kerst te beginnen aan de Stampe

Groeten Willem
 
Back
Top