Bouwverslag Hovercraft SRN-Super4

Lipo's

Paul,
Ik vaar met mijn Holland IV (torque 700) met een 3 cel lipo (11.1v 5 A)(ik had een stabiliteit probleem). ik kan er de hele middag op varen. Ik vaar met een gewone vaartregelaar van Robbe. Je moet inderdaad een nieuwe oplader kopen (maar eentje die alle soorten kan opladen) en je kan ook een waarschuwing ledje kopen als de lipo te veel ontladen wordt.
Kijk eens bij een modelvliegclub, je weet niet wat je ziet wat voor Ampere en vermogen er worden getrokken (en zonder probleem) misschien helpen ze je daar ook.
Gewicht speelt bij jou oook een rol al is het alleen maar in het stroom verbruik
grt
Hawser
 
Hallo,

Daarboven komt!! dat zo'n hovercraft zeker wel rond de 10 kilo omhoog kan krijgen!

Ik heb een Griffon 2000TDX, die gaat de lucht in met 1 speed 540 op 5 volt. Dan kan hij ongeveer 5 kilo meezeulen over water! Als hij op max gaat draaien (dan word het echt een stofzuiger aan de bovenkant) kan hij met gemak 11 meetillen.

Als het om gewicht gaat is een loodaccu wel een klein beetje zwaar, voor een redelijke 12 volt 7Ah accu ben je ookal snel 40 euro kwijt (voor een goed merk, neem aan dat je hem niet elke dag gaat gebruiken). Als je bv naar http://www.hobbyking.com gaat kom je al snel een leuke lipo tegen.

Dit raad ik wel aan! zelf ga ik ook overstappen. Je motoren in jouw geval hoeven veel minder toeren tedraaien doordat je minder meeneemt. Hierdoor verleng je de speelduur ook.

Verder heel mooi ding :O kan je die tekeningen online krijgen, ik ben ze nog niet tegengekomen.

M.v.g,

JP
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,


Verder heel mooi ding :O kan je die tekeningen online krijgen, ik ben ze nog niet tegengekomen.

M.v.g,

JP

Beste Poortman

Bedankt voor de tips. En van de tips moet je het hebben bij de bouw van deze hovercraft. Ik heb lang gezocht naar bouwtekeningen. zijn niet te vinden. En dat is misschien wel zo leuk. De meeste informatie heb ik van de volgende site: Mark's Model Hovercraft - Home. Ik heb, denk ik wel, honderden sites, foto's, opengewerkte schetsen etc. bekeken. Daarbij komt ook nog dat de tekeningen, schetsen en foto's onderling nogal afwijken in de details. Er komt dus heel veel eigen inzicht bij kijken; proberen, mislukking, opnieuw proberen enz. En dat kost tijd, nu en dat heb ik genoeg. Hoewel nu even niet want ik ben ons huis annex werkplaats/atelier van binnen en van buiten aan het schilderen. Dus alleen bij slecht weer ben ik aan het hovercraften.
 
Hallo Paul,

Sjah het blijft een hobbie, dus altijd ermee bezig zijn zal niet lukken haha.

Zelf ben ik aan het worstelen met de skirt van de Griffon, ik heb Spinaker nylon gekocht (vliegerstof) een tijd geleden, en wou dat met een strip lijm ( met een strijkijzer eroverheen gaat het kleven en komt er een luchtdichte verbinding) en daarbij met een stiksel aan elkaar hechten. Ik heb wel tekeningen, maar het kost zoveel tijd dat ik het telkens uitstel! 1 kleine tip voor de skirt, zorg dat hij makkelijk los te halen is, en dus te vervangen, anders als hij ooit kapot gaat over verslijt word het een hels karwij!

Ik kan niet wachten op de vordering van jouw hovercraft!


Groeten, JP
 
Beste JP,

Tussendoor ben ik ook aan het klooien met de skirt. Ik krijg hem maar niet mooi plooiend. Ik werk met tweezijdig plakband en verschillende materialen. Met dat tweezijdig plakband werken gaat wel heel goed. Ik ben op het ogenblik mijn huis aan het schilderen dus veel tijd voor de hobby heb ik nu niet. Ik ga ergens in juni naar het Hovercraft Museum in Engeland (ik moet dan toch in Maidstone zijn).


Groeten, JP[/QUOTE]
 
Foutjes in ontwerp

Hallo,
Het regende dus het huis schilderen zat er niet in, dus maar op zoek naar meer foto's tekeningen en info van Hovercraft SRN-Super4. Ik kwam er tot mijn schande achter dat er twee grote fouten in mijn ontwerp zitten.
  • De eerste fout; Er zit een niveauverschil tussen het autodek en het passagiersdek van iets van 1,5 m1. Ik kan dit in mijn model niet meer helemaal verwerken. Ik heb in mijn model inmiddels het autodek zoveel als mogelijk verlaagt (ongeveer 50 cm). De rest zal ik in de verdere opbouw kunnen corrigeren.
  • De tweede fout is moeilijker te corrigeren. Het blijkt namelijk dat de lengte van mijn model is gebaseerd op de oorspronkelijke lengte. In de jaren 80 zijn twee hovercrafts verlengt met ca. 16 m1. Ik denk dat ik t.z.t. een nieuw model zal bouwen en dit model als experimenteel proefmodel zal beschouwen.
 
Hovercraft.

Beste JP,

Tussendoor ben ik ook aan het klooien met de skirt. Ik krijg hem maar niet mooi plooiend. Ik werk met tweezijdig plakband en verschillende materialen. Met dat tweezijdig plakband werken gaat wel heel goed. Ik ben op het ogenblik mijn huis aan het schilderen dus veel tijd voor de hobby heb ik nu niet. Ik ga ergens in juni naar het Hovercraft Museum in Engeland (ik moet dan toch in Maidstone zijn).


Groeten, JP
[/QUOTE]

Paul.

Zonde van al dat werk, maar als je het als studimodel ziet kan je er zeker een
hoop van leren.
Je zegt dat je juni naar engeland gaat,
dan ga je toch met de hovercraft naar Engeland, zit je er met je neus
bovenop, moet je wel vanaf Frankrijk varen.
 
Hovercraft uit de vaart

Paul.

Zonde van al dat werk, maar als je het als studimodel ziet kan je er zeker een
hoop van leren.
Je zegt dat je juni naar engeland gaat,
dan ga je toch met de hovercraft naar Engeland, zit je er met je neus
bovenop, moet je wel vanaf Frankrijk varen.[/QUOTE]

Bocdan,
Jammmer maar helaas er gaat geen Hovercraft meer tussen GB en FR. Dat wordt met auto naar frankrijk en dan door de Eurotunnel naar GB (links rijden).
 
Hovercraft

Paul.

Zonde van al dat werk, maar als je het als studimodel ziet kan je er zeker een
hoop van leren.
Je zegt dat je juni naar engeland gaat,
dan ga je toch met de hovercraft naar Engeland, zit je er met je neus
bovenop, moet je wel vanaf Frankrijk varen.

Bocdan,
Jammmer maar helaas er gaat geen Hovercraft meer tussen GB en FR. Dat wordt met auto naar frankrijk en dan door de Eurotunnel naar GB (links rijden).[/QUOTE]

Paul.

Ik heb het gelezen, de dienst wordt nu met draagvleugel boten onder
houden, jammer.
En links rijden geen probleem, ben er met de vrachtauto heel veel
geweest.
 
Bocdan,
Jammmer maar helaas er gaat geen Hovercraft meer tussen GB en FR. Dat wordt met auto naar frankrijk en dan door de Eurotunnel naar GB (links rijden).

Paul.

Ik heb het gelezen, de dienst wordt nu met draagvleugel boten onder
houden, jammer.
En links rijden geen probleem, ben er met de vrachtauto heel veel
geweest.[/QUOTE]

Helaas, ook de tijd van draagvleugelboten op het kanaal is lang vervlogen. Die dingen waren al (veel) eerder uit dienst dan de hovercrafts. Flink lang hebben er ook nog catamarans gevaren, maar ook die was geen groot succes. De rederij die met de Hovercraft voer (Hoverspeed) is ook al jaren failliet. Zij hadden ook een poging gedaan met catamarans, maar faalde enorm. Daarna hebben Speedferries en LD-Lines heb nogmaals geprobeerd, onsuccesvol. Nu varen er alleen nog de grote veerboten, die misschien wel langzamer zijn, maar waarbij je niet als in een vliegtuig als sardientjes ingepakt hoeft te zitten.
 
Voortgangsrapportje

Hallo,
Tussen het schilderen door (als het regent) doe ik toch nog wel iets aan de hovercraft.

Op de eerste foto zie je de eerste aanzet voor de opbouw, met name de uitbouw voor de boegdeur aan de voorzijde. Als je goed kijkt zie je ook het niveauverschil tussen het autodek en het passagiersdek. Achter de twee voorstel liftmotoren zie je het model voor het het rondaflopende dak dat ik gebruik om de zijwanden en dakspanten aan af te meten.

full


Op de tweede foto zie je de nieuwe ophanging van de liftmotoren en Vans. Deze bevestiging is een stuk stabieler dan de vorige. Ook is daarmee het luchtdrukverlies van de Vans een heel stuk teruggebracht. Eigenlijk is er alleen de mogelijkheid om boven de Van lucht aan te zuigen en onder de Van de lucht in de luchtuitlaat uit te blazen. Tussen het dek en de bevestigingplaat van de motor is een laagje schuim aangebracht ter luchtafsluiting maar werkt ook als demper van trillingen van de motor en de Van.


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
foto´s

Paul.

Ik heb net je foto´s zitten bekijken, van de Hovercraft die je aan het
bouwen bent, en ik zag dat je al een heel eind opgeschoten bent.
Wanneer denk je dat je er mee gaat zweven?
De bouw ziet er perfect uit, maar uit de foto's is moeilijk te halen hoe
groot hij is.
 
Zweveren of hoveren

Paul.

Ik heb net je foto´s zitten bekijken, van de Hovercraft die je aan het
bouwen bent, en ik zag dat je al een heel eind opgeschoten bent.
Wanneer denk je dat je er mee gaat zweven?
De bouw ziet er perfect uit, maar uit de foto's is moeilijk te halen hoe
groot hij is.

Bocdan,
Deze hovercraft is lang 80 cm en breed 46 cm (1:50). Dit is de oorspronkelijke lengte. tijdens een grondige verbouwen is dit type hovercraft nog met 16 m1 verlengd door middel van een tussenstuk, net zoals nog wel eens gerbeurt met vrachtschepen. Ik weet nog niet of en zo ja wanneer ik dat ga doen. Misschien bouw ik later een nieuw model van die lengte maar dan met meer snufjes en moderniseringen.
Het zweven of zoals de Engelsen zeggen hoveren van deze hovercraft zal nog wel even duren (huis van binnen en buiten aan het schilderen). Maar stiekem heeft hij al gezweven op een skirt/rok van landbouwplastiek en dat ging best redelijk hoewel er naar mijn idee teveel lucht verloor als gevolg van de ophanging van de motoren en ventilatoren. Met de nieuwe bevestiging daarvan en en een betere afsluiting van de ventilatoren gaat dat verwacht ik als een speer. Er verdween veel lucht weer terug naar de inlaat. Het regent nu bij ons dus ik werk nu aan de hekdeuren, dit is de uitrit van het autodek.
 
SRN- super4

Ha die Paul,

Ik ben Hans Peerenboom en doe de redactie van Hovercraft Sportnieuws, de digitale nieuwsbrief van de Nederlandse Hovercraft Club, met grote belangstelling heb ik jou project gelezen in het modelbouwforum en ben heel benieuwd hoe ver je gevorderd bent met de bouw ervan en of je nog wat laatste fotowerk van de SRN super4 hebt gemaakt, tegen de tijd dat hij af is zou ik je willen vragen of ik een artikeltje over dit project zou mogen schrijven voor de leden van de Nederlandse Hovercraft Club.
Zelf heb ik de afgelopen 25 jaar div. Hovercrafts ontworpen waarvan ik enkele prototype's zelf hebt gebouwd, ook in onze club hebben we een aantal modelbouwers waarvan er twee zijn geweest die div. modelhovers hebben gebouwd waaronder ook de SRN 4.

Succes en Groet hans
 
Hoverdurch

Ha die Paul,

Beste Hans,

Hierbij twee foto's van de huidige stand van bouwen van de Hovercraft.
Vrijwel iedere week plaats ik wel een paar foto's van het project, als slecht weer is soms wel dagelijks.

Vanzelfsprekend mag je een artikeltje schrijven over mijn project als het zover is.


full



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hover club

Paul.

Ik vind het goed van je, in het nieuws, en je model gaat ook al vorm
aan nemen, kijk met spanning naar de volgende uit, volgens mij
wordt hij wel heeeeeel gaaf.

Maar hoe staad het nu met je Bismarck???
 
Laatst bewerkt:
Bismarck even in de wacht.

Paul.

Ik vind het goed van je, in het nieuws, en je model gaat ook al vorm
aan nemen, kijk met spanning naar de volgende uit, volgens mij
wordt hij wel heeeeeel gaaf.

Maar hoe staad het nu met je Bismarck???

Bocdan,
Als je met de Bismarck bezig bent eist dat heel veel concentratie en veel gepruts. Ik vind dat veel leuker als dat ik dacht. Maar ik ben bezig met het huis schilderen van binnen en van buiten dus ik ik heb heel wijnig tijd. Het bouwen van de hovercraft is in dit stadium veel eenvoudiger; een kwartiertje hier en een paar minuten daar en je lijkt toch heel snel te gaan.

Over snel gesproken, die Bismarck gaat wel heer erg snel vooruit. Top werk.
 
Paul.

Bedankt.
Ik begrijp je goed, soms is dat priegel werk me ook te veel, en dan moet
ik wat anders doen, anders ga je prutsen, en ben je als je klaar bent, toch
niet tevreden.:twisted:
 
Voortgangsrapportje

Hallo,

Weer een paar uurtjes kunnen werken aan de Hovercraft. Ik ben bezig met de opbouw van de zijwanden. Het moeilijks vind ik altijd hetmaken van de raampartijen, ik krijg ze nooit echt strak. Heb nu gekozen voor een lange strook kunstof ABS? Heeft iemand voor mij tips hoe ik mooie strakke ramen kan maken.

full



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top