Bouwverslag Hovercraft SRN-Super4

Ja ja er komt toch nog wel het een en ander bij kijken he Paul eer het goed is
Expirimenteren etc etc
m v g
Frederik:D

Experimenteren met Skirt

Hallo,
Het maken van de skirt is toch wat moeilijker als gedacht. Vooral de ronde boeg heeft wat puzzelen gekost. Het lijkt erop dat ik de oplossing daarvoor heb gevonden. Met doek, wat ik nog overhad van rolgordijnen, heb ik wat zitten klooien en uiteindelijk een patroon gemaakt van losse stukken Skirt (zie houten model op de foto). De losse stukken worden om en om met dubbel kleefband op de bodemplaat geplakt (een stukje dan open ruimte dan weer een stukje en over de twee stukje een derde stukje plakken en dan de naden plakken). Een hoop woorden, de foto' maken het wel duidelijk.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
De hovercraft zelf zweeft op het luchtkussen. De Skirt zelf sleept wel op het water. Zo ook boven land sleept de skirt ook over de grond. Althans voor grote delen.

Hey Paul,
(terug van 10 dagen vakantie :) )

Ik durf toch even van mening te verschillen hier :-D.

Het is m.i. juist de bedoeling dat alles zweeft, ook de rok, anders haal je nooit de beoogde efficiëntie van een hovercraft. Er zou continu een filmpje lucht moeten zijn tussen de rok en de ondergrond.
Toegegeven dat dit tijdens vervorming ( over een steentje oid) tijdelijk gedeeltelijk weg kan vallen, dat zou voor minieme duur moeten zijn.

Mijn depron hovercraft heeft inmiddels de nodige accu ladingen verstookt en de vuilniszak is nog als nieuw. De enige slijtageplek die je ziet is van toen de liftmotor een keer uit viel en is daarna ook niet meer verergerd.
Daarom is het maken van een rok van vliegerstof een beproefd concept, die gaat bij regelmatig maar juist gebruik een paar jaar mee ( zie eerder gepost linkje naar de Solent boat club).

Maar dat rolgrodijn is natuurlijk wel een innovatieve oplossing!

Ik hoop dat de stof in de praktijk niet te stijf is. Een "zak" vormt makkelijker over onregelmatigheden heen en geeft dan minder drukverlies onder de hovercraft.

Succes maar weer, ik kan vandaag of morgen mijn projectje ook weer oppakken.

Groeten,
Arthur.

Experimenteren met Skirt

Arthur,

Je hebt natuurlijk gelijk wat het zweven betreft. Dat spul van het rolgordijn is iets te dik en veel te stijf. De dikte van de vuilniszak is te dun. Ik ben nog op zoek naar soepel spil van 2.5/3.5 mu. Het is toch nog een tour om de rok mooi strak op te laten blazen. Een ander probleem is dat de accu die ik gebruik heel kort voldoen power geeft. Ik zal dus het rendement van Fans moeten opvoeren en/of extra batterijpower te installeren. Eerst maar een een paar dagen naar Italie. Daana weer doorgaan met de experimenten.

je hebt een regelaar nodig met lipo functie, deze zorgt dat je lipo niet te ver ontlaad.( ondanks dit, moet je bij lipo's gewoon stoppen op het moment dat je merkt dat het power ineens veel minder word.)

ik zie op graupner staan dat 1 speed 400 op max wirkunsgrad 3.3 amp trekt. laten we uitgaan van 5 per motor, is 20 ampere totaal.met een 2s 5000 mah lipo, betekend dit ongeveer 12 minuten motor loop tijd.

wat wil je met zo lang mogelijk? kwartier, half uur uur?

oplaadtijd hangt helemaal af van de lader, maar lipo's mogen iig met 1c worden geladen, dus ongeveer een uurtje. er komen nu ook steeds mee lipo's die2c of zelfs meer mogen worden geladen. maar bij een 5000 mah is di voor 1c al 5 ampere, dus als je een 5000 mah 2c laden lipo hebt moet je lader wel 10 ampere kunnen laden;)

als je zegmaar een halfuurtje looptijd wilt, zou ik 2 of misschien 3 lipo's parallel zetten, dan blijft de spanning gelijk maar verdubbelt of verdriedubbelt het aantal mah. dus 3 paralle van 5000 mah is 15000mah is ongeveer 35-40 minuten motor looptijd;)

Voor zover ik het begrepen heb zijn Lipo's een nieuwe wereld voor Paul.
Hij zal dan waarschijnlijk ook geen lader hebben die geschikt is voor lipo's.
En als we het dan toch over verbeteren (geld uitgeven) hebben zou ik die Speed 400 vervangen door brushless motoren. Hoger rendement lager in gewicht. En dan geen 2s (7.4 volt) maar 3s (11,1 volt) lipo gebruiken.

eventueel brushless zou kunnen, maar dit, zeker in combinatie met 3 cellen is nu niet meer te doen. hier hat hij in het begin dan al rekening mee moeten houden, en dan zou hij waarschijnlijk ook genoeg hebben aan 2 motoren. als je dat nu gaat doen heb je 4 kleintjes nodig, wat de kosten drastisch omhoog gooit. nu zijn het alleen lipo's lader en regelaar, geen 4 regelaars en 4 motoren extra.

eventueel brushless zou kunnen, maar dit, zeker in combinatie met 3 cellen is nu niet meer te doen. hier hat hij in het begin dan al rekening mee moeten houden, en dan zou hij waarschijnlijk ook genoeg hebben aan 2 motoren. als je dat nu gaat doen heb je 4 kleintjes nodig, wat de kosten drastisch omhoog gooit. nu zijn het alleen lipo's lader en regelaar, geen 4 regelaars en 4 motoren extra.

Worden de motoren om hem vooruit te bewegen nu niet vergeten ? Die hebben ook nog stroom nodig, of gaan die via een aparte accu en regelaar?

Lipoo

Het is zeker zo dat lipoo's voor mij nieuw zijn. Omdat ik het model zo goed mogelijk wil na bouwen zit ik vast aan vier fans/motoren. Als ik het goed heb wordt in de RC scheepsmodelbouw weinig of niets met lipoo's gedaan omdat gewicht van de accu's geen enkel probleem is. Uit mijn test met deze hovercraft lijkt gewicht ook geen probleem te zijn. Als ik het goed begrijp kan ik bij lipoo's ook volstaan met een snelheidsregelaar. Daar komt nog bij dat lipo's, regelaars en breshless motoren de kosten enorm stijgen en ik misschien te maken krijg met het TV-programma ''Help, mijn man heeft een hobby'' (grapje).

als gewicht niet hele erg uitmaakt, kan je ook gaan voor een lood accu inderdaad. m aar lipo's zijn lichter, iets wat me niet erg lijkt bij een hover craft, die toch moet zweven. daar komt bij dat lipo's heel lang hun spanning vasthouden, waardoor je meer liftvermogen hebt. ook zijn ze veel sneller te laden;)

het is een keuze, en een investering;)

Worden de motoren om hem vooruit te bewegen nu niet vergeten ? Die hebben ook nog stroom nodig, of gaan die via een aparte accu en regelaar?

Hay Mark,
De vier motoren met propellors voor de vooruitbeweging gaan via een apparte accu en twee aparte regelaars voor snelheid en richting.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back