Bouwverslag Hovercraft SRN-Super4

Areon,

Ik zag dat je een klein hovercraft hebt gemaakt van Depron. Ik ken dat materiaal niet. Denk je dat Depron sterk genoeg kan zijn voor toepassing in een groter model van ca. 80x40 cm? en zo ja waar kan ik dat spul kopen?

De bovenplaat die ik gebruik is 40x27. Daar zitten wat blokjes ( styro) tussen en dan zit er nog een plaat onder. Bij elkaar is dat strak zat. Zeker als je er een ribbenstruktuur onder maakt kom je er denk ik wel mee weg. Het bestaat in twee dikten: 3mm en 6mm. Bij mij is het 3mm helaas niet strak wit, maar ach, een kwastje d'r over en klaar :).

Depron heeft zo zijn voordelen: gewicht, verwerkbaarheid, kosten e.d. Je kan het ook "bakken" in de oven om het een gewenste vorm te geven. Dat ga ik ooit nog eens proberen :). Er bestaat een boek "building with foam" ( van iemand die er de mooiste vliegtuigen mee bouwt) waarin dit soort technieken in uitgelegd worden. Ik kan het boek echter alleen vinden op de website van de auteur en dan zijn verzendkosten $ 28 :(.

Om precies te zijn heb ik polypron. Depron is blijkbaar een merknaam voor hetzelfde spul met dit verschil dat de Depron fabriek in NL dicht is gegaan ( zichzelf verkocht aan een Duitse concurrent die vervolgens de fabriek dichtgooide o.i.d. ). Je zoekt dus polypron. Die vind je bijvoorbeeld hier Ondervloer laminaat ondervloeren kliklaminaat via www.actielaminaat.nl en hier laminaat te koop.nl ::

Ik heb het bij de lokale parketboer besteld en betaalde wat meer, maar dan wandel je er gewoon mee naar huis.

De Griffon 600 van Palaform is ook van Depron en die is 60x30 cm.

Veel wijsheid teogewenst :),
Arthur.
 
Ik ga vanmiddag een werkplaat kopen (waarschijnlijk triplex)-TJE van 80 X 50 cm. Daarop teken ik de belangrijkste vormen en maten in een plattegrondtekening. Inmiddels heb ik op een A4 tje al een basistekekeningetje gemaakt. De gegevens daarvoor heb ik van de verschillende foto's en tekeningen afgeleid.
Ik ga ook 3 en 6 mm platen polypron kopen. Ik ga maar eens uit van een constructie van polypron met styrene plaat voor de stevigheid en gladde afwerking. Welk lijm zal ik daarvor gaan gebruiken.
 
Ik ga vanmiddag een werkplaat kopen (waarschijnlijk triplex)-TJE van 80 X 50 cm. Daarop teken ik de belangrijkste vormen en maten in een plattegrondtekening. Inmiddels heb ik op een A4 tje al een basistekekeningetje gemaakt. De gegevens daarvoor heb ik van de verschillende foto's en tekeningen afgeleid.
Ik ga ook 3 en 6 mm platen polypron kopen. Ik ga maar eens uit van een constructie van polypron met styrene plaat voor de stevigheid en gladde afwerking. Welk lijm zal ik daarvor gaan gebruiken.

Ik ga straks even kijken of de lokale bouwmarkt biplex ( of correx) heeft. Lichter dan hout, sterker dan depron. Is misschien ook nog een optie.

Polypron kan je lijmen met:

  • Een low-melt lijmpistool ( mijn favo methode tot nog toe).
    • Sterke, taaie verbinding maar zwaar. Vullend als nodig.
  • Hobbylijm van de Hema
    • Superlichte, maar breekbare, bijna tijdelijke verbinding. Wel heeel goedkoop. Niet vullend/
  • UHU por
    • Kan ik je nog geen bevinding over vermelden, heb het net in huis, maar lijkt min of meer de referentie te zijn. Niet vullend.
  • Styro safe secondenlijm ( bijv Jamara).
    • Duur, uberlicht en ubersterk. Wel weinig gebruiken want 100% safe is het niet! Activator sprayen helpt. Niet vullend.
  • PU lijm.
    • Giftig, krijg je niet van je handen voor een week :). Licht, sterk en door het bruiseffect vullend, maar wel "actief", dus vreet enigzins aan.
De een zweert hier bij, de ander daar :).

Hoi,
Arthur.
 
Basisplaat

Een goeden morgen,

Gisteren een plaat berkentriplex gekocht van 1220x600x6mm van berken. dat is lekker glad en heel licht van kleur. Omdat ik geen groot tekenboord heb ga ik deze plaat gebruiken om een een tekening op ware grootte van het model te maken. Bij gebrek aan goede tekeningen met de werkelijke afmetingen van het model of het origineel wordt het een hele uitzoekerij.
Dus af en toe is het een beetje schatten en gokken. Maar ik denk wel dat ik er uit kom. Op de foto de attributen waar ik gebruik van ga maken.

Ik twijfel nog of ik de constructie van het model zo origineel mogelijk zal maken. Dus met balsa hout, triplex en heel veel figuurzagen, of zal kiezen voor de makkelijke manier ervoor zorgen dat alleen de buitenkant van het model de goede vorm heeft, hierbij gebruik ik dan alleen foam en kunstof plaat.
 
Foto is niet te zien Paul.

Gezien je voorbereiding zou ik voor de "zo origineel mogelijk"optie gaan. Je doet het maar ene keer en dan wil je het zo goed doen als je kan. Al het andere zijn compromissen.
My 2c :)

Arthur.
 
full

Foto is niet te zien Paul.

Gezien je voorbereiding zou ik voor de "zo origineel mogelijk"optie gaan. Je doet het maar ene keer en dan wil je het zo goed doen als je kan. Al het andere zijn compromissen.

Arthur,
Hieronder te belangrijkste foto's en tekeningen die ik gebruik voor de maatvoering van het model. Probleem is dat te tekeningen en foto's verschillende detaileringen hebben.
Ik denk dat ik kies voor ''zo origineel mogelijk model ''.
full




full



full


Sorry voor de volgoorde van de foto's Er is iets ergens mis in mijn computer of aan het forum of aan mijzelf.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Fans voor lifting

Voor de lifting van de hovercraft worden vier fans gebruikt. Nu zijn er drie sorten vans mogelijk:
1. gewone vliegtuigpropellors (niet toegepast bij de SR.N4)
2. Centrifugaal ventilatoren (Boven inlaat en zij uitlaat)
3. Axiaal ventilatoren (Boven inlaat en onder uitlaat)
Het wordt mij niet duidelijk of bij de SR.N4 is gekozen voor centifugaal of axiaal. Het meest waarschijnlijke is de centrifugale met zijuitlaat. Waar zou ik kunnen vinden wat de keuze moet zijn?
 
Basistekening

Bijna twee dagen bezig geweest om de basistekening van de Hoverspeed SRN super 4 (of iets wat daarop gaat lijken) op het werkblad van triplex te zetten. Omdat de tekening in potlood is opgezet is het nog niet al te duidelijk.


full


Door het tekenen op ware grootte van het model wordt het steeds duidelijker hoe het model in elkaar komt te zitten. Het is inmiddels duidelijk dat de fans voor de lift centrifugaal ventilatoren zijn.
Ik kan de fans zelf maken van plastiek (ASB) of kopen. Ja, ze zijn inderdaad te koop maar zijn dan eigenlijk net iets te groot (80 mm) en hebben 12 volt nodig. Dat kan ik wel maken denk ik door twee akku's van 6 volt aan elkaar te schakelen. Ik heb ook 6 volt nodig voor de propellors. Dus ik heb 2 of 3e van die zware dingen nodig. Tot nu toe gebruik ik voor mijn modellen Altijd 6V/3AH batterrien van Graupner.

Van de week ga ik tripex etc kopen, 2 platen voor de bodem met daartussen foam voor drijfvermogen bij ongelukjes, 1 plaat voor het autodek. daarnaast nog wat materiaal voor de wanden.

Ik moet ook nog nadenken waar ik de batterijen en RC-besturing plaats en hoe ik daarbij kan komen zonder de craft te slopen. Dat geldt ook voor de fans en de propellor motoren.

Is er misschien iemand die weet welk materiaal ik kan gebruiken voor de skirts?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
PaulBorsboom zei:
Is er misschien iemand die weet welk materiaal ik kan gebruiken voor de skirts?

"De heren in Solent" ( Pete Bryant's Hovercraft ) gebruiken ripstop nylon. Dat blijkt na enig googelen vliegerstof te zijn. Zie maar: Vliegerop
Dat wordt naaien Paul :D

12volt. Zijn drie li-po cellen ( 3 x 3,7 = 11.1 v) dan niet goed genoeg?

Ziet er goed uit verder, heb je ook al een idee van de hoogte?

Ik heb zelf inmiddels toch weer besloten tot een tussenstap. Ik ga de Griffon 600 bouwen die Palaform verkoopt ( Remote Controlled Model Hovercrafts | Kits Parts Ready Built ), maar dan vanaf tekening en niet de kit. De tekening koop ik bij de originele ontwerper van de Griffon 600 waar ik inmiddels email contact mee heb. Dat is (min of meer) toevallig ook een van de heren van de DVD die ik gekocht heb.

We'll keep in touch ;)

Hoi,
Arthur.
 
Laatst bewerkt:
"De heren in Solent" ( Pete Bryant's Hovercraft ) gebruiken ripstop nylon. Dat blijkt na enig googelen vliegerstof te zijn. Zie maar: Vliegerop
Dat wordt naaien Paul :D

12volt. Zijn drie li-po cellen ( 3 x 3,7 = 11.1 v) dan niet goed genoeg?

Ziet er goed uit verder, heb je ook al een idee van de hoogte?

Ik heb zelf inmiddels toch weer besloten tot een tussenstap. Ik ga de Griffon 600 bouwen die Palaform verkoopt ( Remote Controlled Model Hovercrafts | Kits Parts Ready Built ), maar dan vanaf tekening en niet de kit. De tekening koop ik bij de originele ontwerper van de Griffon 600 waar ik inmiddels email contact mee heb. Dat is (min of meer) toevallig ook een van de heren van de DVD die ik gekocht heb.

We'll keep in touch ;)

Hoi,
Arthur.

Arthur,
De totale hoogte zal, bij in bedijf zo'n 22 cm zijn. Ik denk dat er behoorlijk wat vermogen nodig zal zijn om het ding een paar uur in de lucht te houden. Wij zullen het proefondervinderlijk vast moeten stellen. En bedankt voor tip voor het skirt. Veel succes met de griffin 600. Laat je me weten hoe dat gaat.
 
Veel succes met de griffin 600. Laat je me weten hoe dat gaat.

Uiteraard, misschien start ik mijn eigen bouwdraadje wel, het is toch wat nieuws hier.
De centjes voor de tekeningen zijn onderweg, dus met een beetje mazzel kan ik ergens volgende week beginnen. De skirt bestel ik overigens wel gewoon, voor 12 pond ga ik niet zelf naaien :D.

Succes,
Hoi,
Arthur.
 
Vandaag heb ik het autodek (basisdek) op 3mm triplex getekend en gezaagd. Op de foto zie je ook het begin van de bouw van een experimentele zelf te maken vans voor het liften van de hovercraft. De doorsnede van de van is 70 mm die wordt gemonteerd in een vierkante doos van 80 mm die hoog is 25 mm. Voor de aandrijving gebruik ik de Graupner speed 400. Het materiaal is Polystirol of ABS 2mm. De motor vindt ik naar verhouding nogal zwaar.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De motor vindt ik naar verhouding nogal zwaar.

Paul, zou je ook niet eens kijken naar brushless motoren? Die koop je in China voor een habbekrats ( naar verhouding dan) en de verhouding gewicht/vermogen ligt heel wat gunstiger. Bij mij komen er geen borstels meer in ( op de "knutsel" depron hovercraft na dan, maar daar was ik aan opgehangen omdat ik een heli als donor gebruikte).

Groeten,
Arthur.
 
Onderbouw hovercraft

Hallo,
Ik heb de onderbouw van de hovercraft klaar. Dat wil zeggen dat de bodemplaat, foam, tussenplaat en autodek aan elkaar zijn gelijmd. Tussen de bodemplaat en tussenplaat is 12 mm foam aan gebracht. tussen de tussenplaat en autodek is nog een luchtruimte. De foamlaag is bedoelt als drijfvermogen voor het geval de liftmotoren uitvallen als de hovercraft boven water is. De luchtlaag is of een tweede waterdichte cel voor drijfvermogen, maar kan misschien ook nodig zijn om de de centrifugaalfans te plaatsen en de lucht gelijkmatig te delen.

De onderbouw gelijmd en onder de pers van pakket klei (van mijn echtgenote die aan keramiek doet):

full


Overzicht van de onderbouw. Er is ook al rekening gehouden met de uitsparing voor de achtedeuren en de uitstulping voor de voorklep.

full


Om de het houtwerk tegen vocht te beschermen wordt het binnenwerk met spanlak behandelt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
pakketjes

Paul.

Ik ben benieuwd, en ga je dan ook met dit project weer volgen.

Als je aan de grens komt met dit soort pakketjes, heb je een probleem
en moet je veel uitleggen, het lijkt wel hasch.:nooo::nooo:
 
Back
Top