Bouwverslag Hovercraft SRN-Super4

Pakketjes

Paul.

Ik ben benieuwd, en ga je dan ook met dit project weer volgen.

Als je aan de grens komt met dit soort pakketjes, heb je een probleem
en moet je veel uitleggen, het lijkt wel hasch.:nooo::nooo:

Voorlopig heeft zij er nog genoeg in haar atelier. Het is ook zwaarder dan Hash, 10 kg per pak. Nou daar word ik niet high van.

Leuk datje het lijntje gaat volgen. Maar wat doe jij tussendoor.
 
tussendoor

Paul.

Het was maar een grapje.

Tussen door bouw ik de King George V schaal 1:200 maar dan vanaf
tekening, nou dat schiet echt niet op.
M'n ziekte laat het niet toe, dat ik eens flink te keer gaa.
maar daar heb ik me bij neer gelegt, en dan hou ik er zoo
plezier in.
 
Test centrifugaalfan

Hallo een goede morgen,
Op de foto de ingredienten voor het maken van een expirimentele centrifugaal ventilator (fan). Ik ga testen met de Speed 300, -400 en 500. Ik begin met de 300. Ik heb geen idee hoe dit gaat aflopen. Eerst maar eens de onderdelen goed afwerken (schuren) in dan inelkaar lijmen. Ik ben ook benieuwd naar de herrie te geproduceert zal worden.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Raadseltje fans

Hallo,
Mijn hovercraft krijgt vier fans. De vraag is nu moet ik rekening houden met het helicoptereffect? Een helcopter zonder staartpropellor draait steeds rond. Betekend dat ook dat ik de schoepen in de fans tegengesteld moet installeren en de motoren ook de anderekant op moet laten draaien zeg maar twee aan twee?
full



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De vraag is nu moet ik rekening houden met het helicoptereffect?

Ik durf het niet zeker te zeggen, maar ik vermoed van wel. Zo'n fan brengt volgens mij ook een koppel over op de boot, waardoor deze zou gaan draaien.

Dat brengt me overigens op een andere vraag (excuses als dat al aan de orde is geweest), maar hoe bestuur je zo'n boot? Gebeurt dat door verdraaiïng van de aandrijfpropellers?

Groet,

Ad Bakker
 
Besturing hovercraft

Ad,
Deze hovercraft wordt op verschillende manieren bestuurt. Bij stilstand en lage snelheden wordt met de propelers afzonderlijk of in paren gestuurd. Bij hogere snelheden wordden de roeren gebruikt. Ook kunnen de propellers als eenn geheel gezamenlijk worden gestuurd.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Paulus,

Bedankt voor de info. Ik had die grote roeren op de achterkant totaal over het hoofd gezien (op zich een hele kunst....)

Des te meer ik er over nadenk, des te meer geloof ik dat het verstandig is de fans paarsgewijs tegengesteld te laten draaien. Vooral bij (bijna) stilstand lijkt het me behoorlijk gecompliceerd worden om een eventuele neiging om te gaan draaien te corrigeren met de propellers.

Groet,

Ad Bakker
 
bouw hoovercraft

Hallo Paul,

Ik heb ergens gelezen dat je het wachten op onderdelen voor de bismarck, beu was en nu maar aan de hoover ben begonnen.
Dat idee had ik al vorig jaar januari, ben toen aan de Willempie begonnen.
Alle delen voor de Bismarck verdwijnen in een margarinedoos, komt wel goed als alles compleet is.

Leuk en duidelijk verslag, helaas ik kan je niet helppen, ik weet helemaal niets van de techniek van een hoover. Blijf het draadje wel volgen.

groeten
Opa Jan

www.willem-ruys.nl
 
Opa Jan,
Je dacht toch niet dat ik ook maar iets wist van de hovercraft. Dat is juist het leuke, het allemaal uitzoeken en dan maar proberen of het het gaat lukken. Maar ja Willempie is ook niet eenvoudig.
 
Hallo,
Mijn hovercraft krijgt vier fans. De vraag is nu moet ik rekening houden met het helicoptereffect? Een helcopter zonder staartpropellor draait steeds rond. Betekend dat ook dat ik de schoepen in de fans tegengesteld moet installeren en de motoren ook de anderekant op moet laten draaien zeg maar twee aan twee?

Paul,
Op het gevaar na dat we appels met peren aan het vergelijken zijn: Ik heb sinds gisteren de liftmotor werkend in mijn depron hovercraft en heb absoluut geen helicoptereffect, sterker nog, ik heb eindelijk een hovercraft in plaats van een slidercraft! Mijn zoon en ik hebben hem even buiten uit kunnen proberen, maar er stond teveel wind. Het kleine beetje wat we buiten hebben kunnen proberen was qua snelheid en bochten controle zeer veelbelovend.
Ik heb inmiddels aardig wat websites gelezen/filmpjes gezien, maar nog niemand een opmerking over dit effect zien maken.
Ik kan een verklaring verzinnen ( geen idee of ik gelijk heb, ben geen natuurkundige) in het verschil aan kracht dat ontwikkeld dient te worden. Een hovercraft komt nooit uit het grondeffect ( denk aan de botsende vortexen, waar bijvoorbeeld een ekranoplane "op" vliegt), een heli gaat veel verder omhoog waardoor er een veelvoud kracht meer nodig is om omhoog te komen/te blijven ( drukverschil op te bouwen) dan bij een hovercraft. Een heli die niet goed afgesteld staat komt soms niet verder dan het grondeffect om deze reden.

En nu maar hopen dat mijn gedachtegang hout snijd :D

Ik ben nu "Introduction to Radio Control Hovercraft" aan het lezen (te bestellen op Radio Control Hovercraft Models - Model Hovercraft Kits, Plans and Parts -  RC Hovercraft Manufacturers). Die kan ik je van harte aanbevelen. Hier staan erg veel valkuilen in beschreven waar jij mogelijkerwijs op af stevent. Er wordt op vele momenten in het boek op gewezen niet zomaar wat te proberen, maar de gangbare ( redelijk simpel toe te passen) formules toe te passen bij het ontwerp en de bouw van je model.

Ondertussen heb ik de bevestiging dat de Griffon 600 tekeningen onderweg naar mij zijn, dus kan ik bijna aan mijn eigen hover draadje beginnen.

Succes maar weer!
Hoi,
Arthur.
 
Proefmodel cenrifugaalfan

Een goede Paasmorgen,

Ik heb even proefopstelling gemaakt met een klein craftje van 400 x 200 x 25 mm, de experimentele centrifugaalfan voorzien van een speed 400 en een accu van 6 volt. En gaan met die banaan. Als je goed kijkt zie een spleet van wel 2mm onder de craft. Geleerd: de fan moet nauwkeuriger gemaakt worden (slingeren) de motor moet heel precies op de craft worden geplaatst en de craft moet in evenwicht worden gebracht (trimmen?).


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Helicoptereffect

Arthur,
Mijn proefopstelling geeft geen uitsluitsel over het helicoptereffect, misschien is er iets maar te weinig om het echt aan te tonen.
Laat eens een paar foto's van je hovercraft zien.
 
Fout in het ontwerp

Hallo,
Ik had wat tegenslag gehad er zit een fout in het ontwerp van mijn hovercraft (dat heb je ervan als je zelf het ontwerp maakt). De bedoeling was dat de fans gedeeltelijk boven het autodek zouden komen. De ''perslucht'' zou dan door door sleuven naar het skirt worden gebracht. Maar dan blijkt dat er een extra luchtkanaal bovendeks zou moeten aangebracht. Dat kan natuurlijk niet. De fans worden nu geheel aangebracht tussen de bodemplaat en autodek. Dat heeft wel de prettige bijkomstigheid dat er nu genoeg ruimte isvoor de motoren tussen autodek en plafond. Als nadeel is dat het compartiment voor het drijfvermogen (met Foam daarin) niet meer waterdicht is. Dus daar moet ik nog wat op verzinnen.

Op de foto zie je nu de aangepaste ruimten voor de fan s en de uitlaten daarvan in de ruimte waartegen de skirts moeten komen.

De volgende stap is lijkt mij om te zorgen voor de skirts. Maar voordat ik de skirts bevestig moet ik nog de craft nog rondom sluiten en daarin sleuven aanbrengen voor de luchtaanvoer naar de skirk en onder de bodemplaat.

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
vantilatoren.

Paul.

De fan van een auto aanjager, kan je daar niets mee, die draaien
op vollen toeren toch ook heel snel.
en zijn uitgelijnd, draaien in balans.
Of zijn die soms te groot??
 
Laatst bewerkt:
Autoaanjager

Paul.

De fan van een auto aanjager, kan je daar niets mee, die draaien
op vollen toeren toch ook heel snel.
en zijn uitgelijnd, draaien in balans.
Of zijn die soms te groot??

Ik zal eens naar een sloperij gaan kijken of ik iets kan vinden. bedankt voor de tip.
 
Hallo Paul,

Ik heb wel grote bewondering voor de voortvarendheid ( past wel in dit deel van het forum :)) waarmee je te werk gaat.
Ik heb eergisteren twee fotootjes gemaakt van de hovercraft met liftmotor, die staan in mijn foto album.

Het blijft een "pruts hovercraft" en lijkt niets op jouw modelbouwkunsten, maar zo was het ook bedoeld, als leerproject. De jaren verschil in modelbouwervaring spreken hier ook nogal duidelijk denk ik :).

full


full


Inmiddels zijn de tekeningen voor de Griffon 600 binnen ( evenals een groot gedeelte van elektronica ) , dus de voorbereidingen zijn in volle gang. Zodra ik de bouw start open ik een draadje. Ik heb wel wat minder vrije tijd ter beschikking dan voorheen beoogd ( m'n werkgever heeft een nogal groot project "gescoord"), maar ja, beter gestage voortgang dan "geen".

Ik ga straks even kijken bij de Praxis. Die schijnt polypropyleen kanaal platen te verkopen van 2/3mm dikte. Dat schijnt steviger te zijn dan depron ( en balsa), maar niet veel zwaarder ( alleen lastiger te verlijmen).
Ik bericht wel als ik iets weet.

Ik zal vanmiddag trachten een filmpje te maken van het hoveren, dat spreekt waarschijnlijk iets meer.

Aanbevolen leesvoer:
Amazon.com: Introduction to Radio Control Hovercraft (9780975341414): Kevin Jackson and Mark Porter: Books

Ik heb toevallig gisterenavond een hoofdstuk gelezen over ontwerp ( en berekening van de juiste) centrifugaal van. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het een paar keer moest lezen voordat ik de formules een keer snapte, maar als het door hebt is het heel logisch :D.

Groeten,
Arthur.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ervaring

Arthur,

Nou, met die ervaring valt het wel meer. Ik ben hooguit twee jaar bezig. waarvan 3/4 jaar de bouw vrijwel stil viel wegens een ernstige ziekte. mijn eerste model was de Banckert (die had ik zo slecht afgewerkt dat ik hem een keer ga renoveren). Tweede project is de Bismarck waar ik heel veel van leer (vooral dankzij dit forum).

Ik benieuw naar je filmpje.
 
Paul.

De fan van een auto aanjager, kan je daar niets mee, die draaien
op vollen toeren toch ook heel snel.
en zijn uitgelijnd, draaien in balans.
Of zijn die soms te groot??

Bocdan,
Ik ben even naar de autosloper (tegenwoordig heten ze autodemonteur) geweest bij ons dichtbij. Hij had er wel een paar honderd liggen. Maar allemaal veel en veel te groot. Hij zij aan die aanjagers mankeert niks je hovercraft is gewoon te klein. Hij zal wel gelijk hebben.
 
Fans

Hallo Paul

Zit hier niets bij wat je zou kunnen gebruiken?

HobbyKing Online R/C Hobby Store : EDF Ducted Fan Unit 6Blade 2.75inch 70mm $5.98

Ik ben bang dat je met een kachel ventilator uit een auto wel erg veel gewicht gaat toevoegen en ook nog eens met het formaat in de knoei komt.
Wat betreft het "waterdicht" maken. Stukjes pijp (pvc) op je lucht aanzuiging lijmen met een lengte die boven de waterlijn uitkomt?

Harold,
De ducted Fan Unit blaast niet zijwaards uit. Deze kost hoogte en daar heb ik geen ruimte voor in dit ontwerp. Toch bedankt. Ik denk dat ik de fans tocht maar zelf maak. Je waterdichttip gaat zo gebeuren. Maar dan met 0.5 mm styrene plaat ivm gewicht.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top