Bouwverslag Hovercraft van Snill & Pendelaar

• Topicstarter Topicstarter Snill
  • Startdatum Startdatum
Herman van Heteren zei:
Ik ben ook net begonnen met de bouw van die Hovercraft.

En welke dikte multiplex, want 8 mm is niet zo makkelijk te krijgen. Ik heb dus maar 9 mm genomen.

De griffon is ontworpen met 0,8 mm triplex, ook wel vliegtuigtriplex.
0,8 dus!!!! minder dan 1 mm. Ikzelf heb 1mm.

Ach een klein foutje is zo gemaakt.
Ik hoop dat de rest wel goed gaat want het zou toch zonde zijn.
Is er iets onduidelijk dan gewoon de vraag stellen.....

Ik zou voor balsa gaan en dat mooi insmeren met G4.
Resultaat: licht en "ijzer"sterk.

Pendelaar

Verder zou ik het allemaal kleiner houden.
Ik zou voor de helft van alle afmetingen gaan.
Ik heb het project nu klaar en het is een heel gevaarte geworden.
Als dikte van balsa dus ongeveer 2 a 3 mm en de afmetingen door 2 delen.

Pendelaar

Herman van Heteren zei:
Dan maar opnieuw beginnen.
Waar kan dat dunne triplex kopen

Dit is een forum dat over modelbouw gaat dus zou ik het eens proberen in een modelbouwzaak.
Ik zou niet werken met triplex. Is redelijk aan de prijs.
Ik zou gaan werken met balsa van 3 mm en ik zou de afmeting van het gevaarte halveren.
Indien je de juiste tekening gebruikt dan kom je uit op een gevaarte van 100 x 50 cm en dat is redelijk groot om het even in de hobbykamer neer te zetten.
Laat eens weten wat je gaat doen.
Maak je gebruik van de juiste tekeningen daar ik niet snap hoe het komt dat je met 9mm triplex aan de slag bent gegaan.

Bijgaand het adres van de tekeningen
http://www.model-hovercraft.com/
Dan staat er ergens: build your own Griffon

Pendelaar

beste sill of pendelaar.
zou een van jullie een paar detailfoto's van de trustbuis kunnen maken. ik kan uit de beschrijving niet goed opmaken hoe ze die willen zien.
mischien hebben jullie nog andere leuke gedachten voor die trustbuis.
mijn hovercraft schiet al aardig op, mijn triplex is alleen op, dus zit nu even zonder werk.
groeten.
auke

kan iemand mij alsjeblieft helpen.
ik kan anders niet heel veel verder.
bedankt.
[/quote]

beste sill of pendelaar.
zou een van jullie een paar detailfoto's van de trustbuis kunnen maken. ik kan uit de beschrijving niet goed opmaken hoe ze die willen zien.
mischien hebben jullie nog andere leuke gedachten voor die trustbuis.
mijn hovercraft schiet al aardig op, mijn triplex is alleen op, dus zit nu even zonder werk.
groeten.
auke

kan iemand mij alsjeblieft helpen.
ik kan anders niet heel veel verder.
bedankt.

Ik heb de tekeningen die je bedoeld.
Toch vind ik het mooier om die 1 meter aan te houden.
Ik heb al een zeilboot van 1 meter en op hey water is het al snel een kleine boot. Ook denk ik dat ik met iets meer wind dan nog goed uit de voeten kan.
Ik ga op onderzoek uit voor de hout soorten

@aukesupereend,

Detailfoto’s hebben weinig zin, ik zal proberen het e.e.a. zo goed mogelijk te omschrijven.
Ik heb een plaatje MDF genomen van 30 x 30 cm.
Hierop heb ik met een passer een cirkel getrokken met een doorsnede van 20 cm en vanuit hetzelfde middelpunt een cirkel van 18 cm.
20 cm is de buitenkant van de straalbuis en 18 de binnenkant.
Met een bovenfrees heb ik de ring uitgefreesd, ik heb dan een ring van 1 cm breed met een buitenkant van 20 cm en een binnenkant van 18 cm.
Met dun triplex een koker maken die je plaatst in de ring, de koker heeft dan een doorsnede van 18 cm minus de dikte van de triplex. Zorgdragen dat de koker overal gelijk is in doorsnede. Een goed hulpmiddel is het maken van meerdere ronde plaatsjes MDF met de juiste doorsnede (18 cm minus de dikte van het triplex) en deze in de koker plaatsen, niet vastlijmen.
De lengte van de koker is 10 cm. Dit is ook de lengte van de straalbuis.
Aan de buitenkant op de MDF ring van 20 cm monteer je ook triplex en deze lijm je aan de andere kant aan de koker van 18 cm.
De straalbuis loopt dus aan de buitenzijde taps toe.
Kijk verder een goed naar de tekeningen en de foto’s in de gebruiksaanwijzing.

Pendelaar

bedankt pendelaar.
nu nog een vraagje.
hoe hebben jullie de sjablomen voor de rok op maat gekregen, tray and error systeem? of hebben jullie daar iets ander voor verzonnen?
ik wou namelijk een testrok maken van vuilniszakken, maar ik kan je juiste maaten niet vinden. mischien kunnen jullie met een tekenigetje aangeven wat bepaalde maten moeten zijn?
alvast bedankt.
auke

jazekers, heel langzaam; want het word opgehouden door de andere leuke projectjes die op mijn kamer liggen. maar ik bouw er nog wel degelijk aan!

Of we daar al uit zijn ?????
dat zijn we al maanden, project ligt alweer niets te doen on de hobbyruimte.

2 x graupner speed 600 motoren en een robbe regelaar, robbe 100 of 120.
verder 2 accupacks van 7.2 volt en 3300mah

Pendelaar

Project ligt stil vanwege kapotte aansluiting tussen de rok en de romp verder is er niks.

heeft iemand een idee hoe ik de 3 roeren vast maak aan de straalbuis , en onderling aan elkaar vast zet.
Als beginneling weet ik nog niet goed wat er allemaal te krijgen is.

groetjes bas

In de straalbuis komen toch enkele plaatjes balsahout te zitten, een soort rasterwerk.
De bovenste en de onderste maak je zo dat deze aan de achterkant van de straalbuis uitsteken.
Wij hebben hierin enkele inslagmoeren gedaan en in deze inslagmoeren een boutje.
Aan de roeren zelf hebben we een aluminiumbuisje bevestigd met een diameter waarin de boutjes vallen.
Dus je zet de roeren met aluminiumbuis tussen de onderste en bovenste balsaplankjes en dan draai je de boutjes aan.

Pendelaar

Back