Bouwverslag: Hydromite - 19-04-2010 update

Als je die bijna platte gele snaar vervangt voor een zwarte getandde echte v-snaar van 6mm ,
zal je zien dat het al stukken beter gaat.
Met deze snaar (op dit motortje/vliegwiel) heb je te weinig wrijving.

het is geen platte er zitten weldegelijk tanden kop.
ik ga vanavond eerst mijn accu laden en morgen avond ga ik hem weer proberen te starten, als dit goe gaat dan ga ik hem test varen op zaterdag :)

@ rob zoals je ziet hij past perfect heel erg bedankt daarvoor.

nou weer bezig geweest en verrek hij sloeg in een keer aan.
hij liep ongeveer 15 sec en daarna sloeg hij af.
daarna hebben we hem niet meer aan de praat gekregen.
er loop brandstof in de uitlaat, dus die moet ik soms een keer leeg gooien,
hij loopt steeds tegen het punt aan dat hij aan wil slaan dit is heel duidelijk te horen.
maar toch slaat hij net niet aan
tips?

ik denk dat ik het wel weet
maar het si natuurlijk nog niet zeker
toen hij starte had hij denk ik nog verse brandstof toen heb ik er oude brandstof bij in gegooit ik ga vanavond of morgen nog eens proberen

nou vanavond weer geprobeerd, en hij liep weer 20 sec dit is echt in de eerste twee keer starten ofzo
en daarna slaat hij af en wil niet meer aan ???????????????
wie weet het antwoord hier op

Krijgt de motor niet gewoon veel te veel brandstof? (hoofdsproeier dichtdraaien)

ik denk dat ik gek word,
gisteren de motor helemaal volgens fabriek afgesteld en hij liep vanmorgen
ik naar het water toe, start dat ding hij deed het een beetje en sloeg weer af.
ik heb er nu een nieuwe gloeiplug in zitten en ga vanavond het tankje op gelijke hoogte als de carb maken.

Een tankje op gelijke hoogte ????? wat een onzin.
Als je gasgeeft vliegt de brandstof van voor naar achter in dat tankje, dus wat heeft het op hoogte leggen dan nog voor zin ?
Je uitlaatslangetje zet de tank onder druk zodat je altijd brandstof naar je motor krijgt (zolang er maar brandstof in je tank zit)
Weet wel dat het draaien met en zonder uitlaat een wezelijk verschil uitmaakt hoe je motor zich gedraagd.

idd hartlijn +1cm op dezelfde hoogte als de carburateur. Dit is nl ook wat de fabriekanten van de motoren opgeven tenzij je een pomp gebruikt dan mag dit anders zijn. De uitlaat druk heeft hier niet veel mee te maken, die zorgt alleen maar voor een constante aanvoer als de tank goed ligt.

Is wel grappig als je met een rc-vliegtuigje klimt dat de tank mintens zijn lengte onder de motor hangt en dat de motor toch lekker blijft lopen.
Rarara politiepet hoe kan dat.....ja wel, door de druk van de uitlaat die de brandstof uit het tankje pompt richting motor.
Loopt de motor sneller, dan zal ook de druk in de tank oplopen en dus de motor meer brandstof krijgen.
Gebruik je de uitlaatdruk niet, dan moet het tankje boven de carburatuer liggen omdat je dan natuurlijke verloop moet hebben van de brandstof richting motor.

Vreemd dan dat in een vliegtuig de motor ook zonder uitlaatdruk op de tank goed blijft lopen tijdens een steile klim?

En ja ik heb diverse brandstof motoren gebruikt in mijn modelvliegtuigen met en ook zonder uitlaatdruk.

ik ben geen opgever maar ik kom er gewoon niet uit
de motor slaat aan loopt 20 tot 30 sec
ik kan soms een beetje met het gas spelen maar dan slaat ie af, en ik krijg hem niet meer aan , hij moet toch wel 30 sec zonder koeling kunnen draaien

ik ben nu zo ver dat ik hem ff op de kast heb gezet.
zou het kunnen komen omdat er geen proppellor op zit zodat hij gewicht heeft omzicht zelf aan de gang te houden ?

anders moet ik toch maar eens gaan zoeken naar een andere motor hiervoor.
maar waar vind je die voor weinig?

Het vliegwiel (en starterwieltje) is juist om die *tegendruk* te geven aan je motor.
Ik heb jaren gevaren met vliegtuigmotoren omdat die water gekooelde motoren niet te koop waren.
Van 2,5 cc tot 10 cc met net als die van jouw met een spiraaltje er omheen.
Ik denk dat jouw motor nog gewoon niet goed afgesteld staat.
Als je nu eens een fles water op zijn kop aan de koelslang maakt (wel even een gaatje in de bodem van de fles maken), dan heb je in ieder geval koeling voor een tijdje.
Het water hoeft er niet doorheen te spuiten, een pisstraaltje is genoeg om tijdelijk (15 minuten) even te koelen.
Je hebt dan genoeg tijd om je motor af te stellen.

als jij het voor elkaar krijgt om hem goed te laten lopen dan krijg je een kratje bier of wat je drinkt van mij ,
ik heb er nu echt genoeg van als ik er nu zelf nog mee ga kloten word ik gek ( serieus ik ben echt de hele dag bezig geweest )

I need help

Arnhem is me echt *iest* te ver weg, anders zou ik je graag willen helpen.
Meestal staat de stationait te ver open waardoor je bij gas geven met de hoofd sproeier opeens teveel brandstof krijgt.
Zet de motor op een bokje met een propellor zodat je geen last kan krijgen van een vastloper.
Zet de gashandel dicht en stel met het schoefje deze iest open (+/- 1 mm)
Draai de stationairsproeier helemaal open en daarna de hoofsproeier helemaal dicht.
Draai de stationairsproeier helemaal dicht zodat hij tegen de hoofdspoeier aan zit.
Vanaf nu kan je de fabrieksinstellingen overnemen.
Deze instellingen zijn geen garantie dat de motor ook direkt goed loopt.....je zal nog wel wat afstellingen moeten corrigeren.
Stel 1 ding per keer af, lukt het niet, zet dan de gedane afstelling weer terug als waar je begonnen bent en probeer wat anders.
Maak NOOIT meerdere afstellingen tegelijk, dat werkt NIET en je weet niet meer wat je aan het doen bent / was.
Ga altijd terug naar de basis instellingen.
Sluit de tank net zo aan als op je boot en starten die hap.

even wat anders.
mijn motor staat ook schuin in de boot ik denk onder een hoek van 20 graden ongeveer.
zou dit niet de oorzaak zijn van het slechte tot niet lopen ?

Dat de motor in een hoek van 20 graden staat mag niks uitmaken.
In een heli staan ze achter of voor over en een vliegtuig zelfs op hun kop.
Denk eerder dat je brandstof toevoer niet optimaal in orde is.
Kijk ook eens of de druknippel van je uitlaat niet verstopt is.
Misschien is je vliegwiel wel te licht?
Dat je hem niet door zijn compressie krijgt kun je simpel oplossen,door een extra koppakking te gebruiken.

ik heb de motor eruit gehaald en ga vanavond testen met prop en dan zal ik hem afstellen.
is dit goed dan zal ik het vliegwiel erop zetten en het proberen.
loopt hij dan nog steeds goed dan zet ik hem terug en zal ik gaan proberen of het dan nog lukt.
lukt het dan nog steeds niet moet ik echt even bij iemand langs.

wil het dan nog niet lukken koop ik een os max voor mijn 50er heli en gaat demotor ttpro 50 uit de heli in de boot

vandaag heb ik de motor in de workmate gezet, en zo afgesteld zoals Rob vertelde.
motorje loopt, eerst met prop afgesteld dat het gas snel oppakt en een beetje zitten spelen met de tank.
het maakt eigenlijk haast niks uit waar je het tankje nu neerlegd, zoals rob vertelde.

toen zonder prop gestart, dit was iets lastiger maar op de duur had ik de slag te pakken en starte deze ook in een keer.
ook volgas gaat prima,
nu ga ik vanavond of morgen de motor in de boot inbouwen en daarna kijken of hij het in de boot ook doet als ik hem aan de schroefas heb gemaakt. hij krijgt dan toch iets meer weerstand.

Back