Bouwverslag: Hydromite - 19-04-2010 update

eej,

als je tekening klopt lijkt het mij onwaarschijnlijk dat ze langer kunnen zijn..?? heb je anders even een foto, dan is het wat makkelijker te zien wat er nou fout is, want zoals mario al zei: met deze romp kan het eigenlijk niet mis gaan. (heb hem zelf ook gebouwd)

25 grams glasvezeldoek gebruik je samen met epoxy (te verkrijgen bij 2 brothers in Bussum) het is een 2 komponenten hars die bestaat uit een harder en dus de hars. Als je dit in goede verhoudingen mengt wordt het hard.
Je kan het aan brengen met een kwast, en daarna leg je het doek erop en tamponeer (niet 'verf beweging' maken) je op het doek totdat het mooi vol is met het epoxy.

Hoop dat het een beetje te volgen is en anders horen we het wel 8) !

grtz jurriaan

bedankt voor het snelle antwoord 8) , zijn center hull formers zijn inderdaad niet langer maar in plaats van een hard latje balsa over de lengte van de boot (wat velen van jullie niet hebben)heeft hij er een soort center hull former ing gemaakt!!!(zie foto)
http://www.mariosrcmodels.com/images/hydromite3.jpg[img]
ps: foto is niet van mij!

oeps foutje met de foto :oops: hier is hij nog een keer! :lol:
hydromite3.jpg

eej,

@mario, nogal logisch dat je de romp er al goed uit vind zien, het is volgens mij een foto van jou hydromite :lol: hehehe :wink:

@jens, die zitten er op de tekening inderdaad niet in, gelukkig dat het nu weer goed gaat metl je hydromite. En anders hier even een kijkje nemen: http://www.xtremercboats.com/phpBB/viewtopic.php?t=2059 een lang lopend topic over de bouw van dez boten.

grtz jurriaan

dankje,

mij hydromte gaat helemaal topie. ik moet alleen even nieuw hout halen uit veendam, hier in zuidlaren hebben ze het niet!!!

hoi,

@mario, hoe heb jij dat onderdeel gemaakt? ik heb gewoon de centrehull former gekopieerd en die verlengd door een te meten wist ik dan waar de sleuven moesten komen! :wink:

Mensen is er iemand die weet waar ik een tekening van een Hydromite vandaan kan halen in DWG (autocad) formaat.

Of waar kan ik dat ding voor weinig vergroten en uitprinten. ;)

Ik wil er 1 maken met de lengte van ongeveer 60cm en er een 2,5cc Nitro motor in plaatsen. en houd een flexas van 1,2mm dat wel? en kan je dat kant en klaar kopen?

en Hoe maak ik zo'n ding waterdicht? kan dit ook met topcoat?

Ja ik ben een leek op modelboten gebied (op me Academy supreme F1 na)
ALT14550_md.jpg

eej,

Ik heb zelf de tekeningen thuis vergroot (paint) en uitgeprint, nadeel is dat je ik weet niet hoeveel papiertje aanelkaar moet plakken, en ook nog recht naturlijk!

en een 1,2mm flexas lijkt mij wat erg dun voor een 2,5cc, zou voor een 3,2mm gaan, die kan je halen/bestellen bij 2 brothers in bussum
De as (neem aan dat je dat bedoelt) kan je gewoon kant en klaar halen

boot kan je met spanlak of epoxy waterdicht maken.

en het geeft niet om vragen te stellen, zoals al vaak gezegt is: beter goed afgekeken, dan slecht verzonnen (zoiets dan 8) )

grtz jurriaan

ik heb de tekeningen van de hydromite in .cad als je je email even wilt vermelden stuur ik ze wel naar je door ;)

heb ze van bas ladru gekregen

goeiendag
ook ik ben een nieuwkomer bij de boten. zo'n boot lijkt me leuk maar ik zou hem iets groter willen met een type 540 (auto motor ) erin
wat zou dan de ideale afmeting zijn . iets van 45 cm?
alvast bedankt
Sander

bedankt voor het snelle antwoord, is bij deze afmetingen een dikte van 3 mm balsa hout voldoende of moet ik echt aan iets zwaarders?
Sander

eej,

voor je ribben kan je wel 3mm gebruiken, maar 2,5 zou beter zijn. Je geraamte bekleden met berken triplex 0,4mm, binnenkant voorzien van een laagje epoxy (zonder epoxydoek) De buitenkant kan je water dicht maken met epoxy of spanlak.

groeten jurriaan 8)

hoi
oké, nog alles ff op een rijtje, het gehele geraamte maak ik van 2.5 of 3 mm balsa. ik bekleed het met 0.4 mm berkentriplex.
maak ik de bodemplaat hier ook van of moet dat dikker?
ik ga toch voor de originele maat van 42 cm. een speed 480 voldoet dan?
ook met een stickpack 7.2 volt? hij hoeft niet te vliegen maar wel in plane te komen.
nogmaals bedankt
Sander

heej,

de bodemplaat ook gewoon van 0,4mm triplex maken. Voor die grote is dat sterk genoeg. En omdat je aan de binnenkant een dun laagje epoxy maakt is het nog sterker.

Een 7,2 V pakket is eerst wel goed voor een 480 motortje, later kan je altijd nog een 8 cellen pakket eraan doen.

NOg even over de ribben, omdat je de originele maat gebruikt, zouo ik max 2,5mm gebruiken, anders wordt het wat te zwaar voor 42cm. 2mm is nog beter.

hou ons op de hoogte van je vorderingen 8)

groeten jurriaan

lance03 zei:
oké, nog alles even op een rijtje, het gehele geraamte maak ik van 2.5 of 3 mm balsa. ik bekleed het met 0.4 mm berkentriplex.
maak ik de bodemplaat hier ook van of moet dat dikker?
ik ga toch voor de originele maat van 42 cm. een speed 480 voldoet dan?
ook met een stickpack 7.2 volt? hij hoeft niet te vliegen maar wel in plane te komen.

In een 42cm bootje krijg je nooit een 7,2V pack of het moeten pennligts zijn ?
Daarbij zou ik geen pack kopen maar losse cellen die je kan verdelen in de boot ivm het ideale zwaartepunt te vinden.
Kleine bootjes zijn moeilijk zelf te bouwen voor de eerste keer en ze ook nog goed varende te krijgen.
Kijk eens op http://www.modelbouw.gompy.net/boot/boot.htm

Back