Bouwverslag IAF Lavi

Ook begonnen aan de lichten voor op de intake. Is nog best lastig om glaasjes te maken.

IMG_20120124_210201_jpg.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Testvlucht is vervroegd naar zaterdag :) Zondag staat de wind ongunstig en is het 5 graden kouder. Heb ik liever niet. Zaterdag wel weinig wind, al is het zondag niet veel meer.

het is even spanend geweest maar met Herman zijn ervaring was dat snel voorbi jhet allerbelangrijkste is dat hij na twee vluchten weer heel mee naar huis is gekomen en dat we er nog veel plezier aan gaan beleven de omschrijven van laat ik verder aan Herman over zodra er plaatjes bij zijn Herman van harte nogmaals en hopelijk gaan we vele mooie gezamelijke vluchten beleven

Ik zit met spanning te wachten op de foto's en het verslag van Herman.

Herman kerel alvast gefeliciteerd met de geslaagde maiden

Gr Japiooooooo

Ja, hij vloog inderdaad goed :)

Toen de kist opgebouwd stond op het veld een afstandstest gedaan en een taxi test.... toen werd het spannend. De druk op de neuspoot is erg laag en de tank zit hoog. Als de neus omhoog komt valt het zwaartepunt achter de poten, en blijft hij met de neus omhoog staan. Dit taxied erg onhandig. Daarom nog 150g lood voorin geplaatst om iets beter te rollen over de grond. Neuslastig zou nooit erg moeten zijn bij een eerste vlucht...... nauw..... dat bleek toch iets minder handig. De start ging goed totdat ik iets up gaf, weinig reactie. Meer up, even kwam hij los. Nog meer up maar dat was wel erg veel en ik liet los om overtrekken te voorkomen, en de kist zakte weer. Veld was inmiddels op dus met vol vermogen door het weiland erachter geschoten voor een meter. Met veel up doorgetrokken en hij vloog. Wel erg zwaar aan up. Veel trim nodig maar hij vloog best aardig. Even een paar rondje gedraaid om naar het onderstel te kijken en dat zat nog mooi recht maar ook vol met klei en gras. De hele onderkant van de kist was zwart ipv wit. Hij voelde zwaar in de bochten en wou net iets doordraaien. Zwaartepunt moet naar achteren. De landing ging wel super. Rustig met gas de laatste bocht genomen en gas terug richting het veld. De kist ging mooi snel met de neus omhoog hangen en kwam rustig en super stabiel binnen. Landing met de remmen erop en hij stond mooi snel stil. Alleen het laatste stukje uitrollen flink stuiteren met de neus omhog.

Toen de kist eens bekeken.... man wat een klei zooi. Na wat schoonmaken leek alles in orde dus wat aanpassingen gemaakt. Eerst het extra lood eruit en daarna de canards voor wat meer up gezet. 2e start ging erg netjes en de kist kwam mooi los. Vlucht was ook beter. Landing was expres wat snel om te kijken hoe de kist daarop reageert. Geen enkel probleem en hij stond nog mooi snel stil.

Video :

Foto's :

IMG_7761_jpg.jpg

IMG_7772_jpg.jpg

IMG_7788_jpg.jpg

IMG_7778_jpg.jpg

IMG_7779_jpg.jpg

IMG_7791_jpg.jpg

IMG_7815_jpg.jpg

IMG_7816_jpg.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi Herman.

Lekker spannend gehouden :mrgreen: maar goed, de kist is makkelijk op koers te dwingen, nu nog even de main pootjes iets naar achter positioneren en dan stuitert hij niet meer.

En nu het opleuken nog, vindt dat zelf altijd zwaar, kost veel tijd en moeite.

Groet Ger, en aan alle andere vliegmaatjes daar in het hoge noorden, tot ziens.

proficiat herman! goed gevlogen,ff de onderkant weer oppoetsen,en hij kan weer.
zo zag onze vision er ook uit afgelopen zomer,moeilijk loskomen,maar dat is nu wel verholpen.
vanmiddag stuwdruk gemeten,bij 125k max 10,3 kg,dat is niet slecht voor zo,n eigenbouw torretje.sucses met het mooi maken van de kist,en veel goede vlieg uren gewenst.
gr,henk

ja Gerald we zijn blij met onze 110mm hoofdwielen ga alleen bij Behotec navragen of ze voor Herman ook een setje off road willen maken hihi nr.1 ligt al bij de spuiter die is volgende week klaar dan die van Herman en dan die van mij mooi alledrie klaar voor onze jetmeeting en dan zijn er nog drie te gaan zodat al onze jetvliegers binnen de club een lavi hebben
gr.Pieter

maiden vlucht.

ja Gerald we zijn blij met onze 110mm hoofdwielen ga alleen bij Behotec navragen of ze voor Herman ook een setje off road willen maken hihi nr.1 ligt al bij de spuiter die is volgende week klaar dan die van Herman en dan die van mij mooi alledrie klaar voor onze jetmeeting en dan zijn er nog drie te gaan zodat al onze jetvliegers binnen de club een lavi hebben
gr.Pieter

Ook van mij de felicitatie toegewenst, vliegveld Appingedam mooi vliegen daar maar volgende vlucht op harde ijsgrond , blijft de kist in ieder geval schoon.
knap gevlogen Herman, veel goede vluchten toegewenst!!
groetjes rene.

Leuk filmpie Herman, lijkt wel of die kist bij de maiden ff met opzet door de modder wilde, misstaat trouwens niet die modder aan de onderkant, ik zou hem zo in de kleur spuiten, heeft wel wat.

Ik wens je vele prachtige vluchten toe

Ik ga jullie zien op de jetmeeting aldaar

@Pieter

Eerbiedwaardige grote vriend, bedankt dat je de foto's van Herman mij even prive stuurde

Gr Japioo

Back