Bouwverslag introduction f5j van höllein / grüner cnc

Hier kun je de vorderingen lezen van de bouw van mijn eerste F5J zwever. Welk model kun je dan beter kiezen dan de Introduction F5J van Höllein? Ik had al veel gehoord over de mooie bouwdozen waarbij het bouwen lijkt op het spelen met Lego; alles past perfect in elkaar.


Even wat technische gegevens:
Spanwijdte: ca. 2866 mm
Lengte: ca. 1433 mm
Gewicht: vanaf 990 gr.
Vleugel oppervlak: ca. 65 dm2
Vleugelbelasting: ca. 15 g/dm2

9fb9ab416b2448376a781bd18096d036.jpg


Als je de doos opent valt direct de kwaliteit op van de laser gesneden onderdelen. Verder zijn alle benodigdheden aanwezig en netjes verpakt.
Zelfs een motorblok is toegevoegd waarbij een uitsparing is gemaakt voor de bedrading van de motor.

ImageUploadedByTapatalk1438756258.755923.jpg


De tekening is uitgevoerd in 4 kleuren en het bouwboekje is, tevens in kleur, erg duidelijk.
ImageUploadedByTapatalk1438756349.013446.jpg


Het stabilo en hoogte roer zijn klaar.
ImageUploadedByTapatalk1438756493.952691.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat bedoel je met: "Niets is minder waar"?

Dat vraag ik mij ook af!

Verder lijkt het er op dat dit model is gebaseerd op de BubbleDancer, onder andere het zelfde profiel. Ik kan je dan zeggen dat het ontzettend goed vliegt!

Ik blijf jouw project volgen met interesse!

Succes in ieder geval!
 
Ik denk dat TS meer iets bedoelde in de trend van "daar is niets over gelogen. ".

Deze Grüner-kit is vrij makkelijk te bouwen en tevens op vrij korte tijd.
De door Höllein voorgestelde setup is ook 'spot on'.

De enige tips die ik kan geven zijn:
Romp; werk zo nauwkeurig mogelijk bij het vormen van de romp / samenvoegen romphelften.
Let hierbij goed op de passing van de houders van de stuurkabels.
Alles is zo licht en filigrein dat je heel makkelijk en wokkel of banaan kunt bouwen.

Vleugels;
Heel recht toe recht aan maar:
Werk vanaf de tekening vanaf 1 vast punt (bijv. ligger).
De bouwtekening zelf kan een beetje vertekend / vervormd zijn.
Aansluiting middendeel naar buitenvleugels (W1).
Probeer de delen zover te bouwen dat je deze als het ware op elkaar passend kunt afwerken.
Dit geldt eigenlijk ook voor W2.

Maar verder zoals gezegd een heel duidelijke laserkit en van uitmuntende kwaliteit.
Het foliën was eigenlijk relatiefgezien het meeste werk. :-)
Uiteraard op de lijmvlakken even het roet wegkrabben en ook hier oppassen niet te overdrijven (anders heb je her en der een te ruime passing.

De mijne eindigde op 930 gram (met vast stabilo).
Heel vervelend ding om mee te vliegen overigens. .....hij wil gewoon niet zakken :-p
 
P.L. Dank voor de tips.

Vandaag een paar uurtjes gebouwd en zie hieronder welke vorderingen ik maakte. Het gaat echt snel en bij elke stap denk ik: Na deze stop ik even, maar dat is dan weer moeilijk.

Ik ga het stabilo afneembaar maken zodat ik hem gemakkelijk kan vervoeren. De bouwbeschrijving geeft je de keuze en beschrijft precies wat je in beide gevallen moet doen.
ImageUploadedByTapatalk1438806737.652541.jpg


ImageUploadedByTapatalk1438806907.864182.jpg
ImageUploadedByTapatalk1438806924.396559.jpg

Letterlijk 10 min werk.

ImageUploadedByTapatalk1438806953.653562.jpg


Bij het samenvoegen van de romphelften moet je goed opletten dat de romp nergens draait of tordeert. In onderstaande foto is te zien dat de neus, het middenstuk en de staart precies op de juiste plek zitten. Maar in het lange stuk van het midden naar achter zit een slinger.
ImageUploadedByTapatalk1438807035.671325.jpg


Maar dat was gemakkelijk op te lossen door bij het beplanken even het geheel goed uit te richten.
ImageUploadedByTapatalk1438807216.315066.jpg


ImageUploadedByTapatalk1438807256.872041.jpg

In het blok voor de motor zit een uitsparing voor de kabels.
ImageUploadedByTapatalk1438807314.339251.jpg


De sluiting van het cockpitkapje kan op twee manieren worden uitgevoerd. Met een pennetje wat je schuift om te vergrendelen, of met twee magneetjes.
Ik heb gekozen voor de magnetische sluiting. Het sleufje zal worden bedekt met folie.
ImageUploadedByTapatalk1438809231.965176.jpg

Dit is het resultaat na een paar uurtjes...
ImageUploadedByTapatalk1438809168.205831.jpg


Resterende stappen voor de romp zijn het inbouwen van het motor spant (motor is nog niet binnen) en dan kan er geschuurd worden.

Morgen beginnen aan de vleugel.
 
Laatst bewerkt:
toeval ?? in de FMT 09 is ook net een uitgebreid bouwverslag geplaatst van de F5J van Hollein.
En het vervolg daarop is te lezen op de site van FMT
 
Zeg dat wel. Mijn Introduction was net onderweg toen deze uitgave van FMT binnen kwam (digitale versie).
 
Je had beter het neusblokje met de uitsparing aan de onderkant kunnen doen ipv van boven......
attachment.php



Nu moet je er voor zorgen dat de kabels die buiten de motor om lopen niet tegen de motor aan komen.
Het is dus zaak dat je deze tegen de binnenkant van de romp vast zet.

En dan nog de vraag; wat bedoel je met "niets is minder waar"? Het past toch juist wel allemaal perfect in elkaar?
 
Laatst bewerkt:
Aan de onderzijde was inderdaad een heel stuk makkelijker.
Dan volstaat de methode zoals omschreven in de handleiding.
 
Ik ga er vanuit van wel. Anders heb je zo weer een bouwdoos terug.:D
Zonder dollen, ik had alle verbindingen roetvrij gemaakt maar een enkele niet goed genoeg. Die ene kwam dus zo weer los.
ZAPSLO werkt goed maar het is natuurlijk zaak om daadwerkelijk hout te verlijmen met elkaar en geen houtskool.
Maar TS zal dit ongetwijfeld heus ook wel weten.
 
@vw4style: Ik had het blokje vastzitten voordat ik zag dat hij ondersteboven zat. Maar het is al weer opgelost. Ik heb aan de onderkant eenzelfde uitsparing gemaakt en het materiaal wat eruit kwam bovenin gelijmd.
@Eric R.: Dit is mijn eerste bouwproject met gelaserde onderdelen. Proefondervindelijk achtergekomen dus... Maar inmiddels de eerste verbindingen nagelopen en hersteld.

Vandaag heb ik het middenstuk van de vleugel gebouwd. Man wat werkt dat fijn zeg. Alles past precies. (die opmerking in mijn eerste post is inderdaad niet wat ik ermee bedoelde...)
ImageUploadedByTapatalk1438893140.340261.jpg


Toevallig kwam vandaag ook de motor en servo's binnen. En dus kon ik het motorspant gaan plaatsen.
ImageUploadedByTapatalk1438893299.461794.jpg


Ik moet wel zeggen dat ik onder de indruk was van de manier waarop de motor en alle onderdelen was verpakt.
ImageUploadedByTapatalk1438893398.436822.jpg
ImageUploadedByTapatalk1438893722.283355.jpg


Dit is de electronica die ik ga inbouwen.
ImageUploadedByTapatalk1438893568.514210.jpg
 
Wellicht nog een tip voor de connectoren: XT30.
Deze heb ik in gebruik bij mijn Introduction F5J en bevallen perfect.
Een stuk kleiner en een niet te straffe klemming.
 
Inderdaad. Die XT-60 krijg je bijna niet los. En als ze dan losschieten dan gaat dat met zoveel geweld dat je kans hebt op beschadigingen van je kist. Al mijn XT-60's gaan vervangen worden.
 
Een beetje wd 40 op een doekje spuiten en daarmee het kunststof van het mannetje insmeren.
Dan werken ze perfect.

Met mijn smartphone verstuurd
 
Laatst bewerkt:
Zo, even een paar dagen gas gegeven. De vleugels zijn klaar en als je dan alles even in elkaar steekt zie je ineens hoe groot het geheel gaat worden.
ImageUploadedByTapatalk1439403032.816519.jpg
ImageUploadedByTapatalk1439403112.385735.jpg
ImageUploadedByTapatalk1439403122.852035.jpg


De vleugeltips worden verbonden aan elkaar met een stuk voorgevormd epoxy. De V-stelling zit daar al in en moet met een schuurpapiertje worden bewerkt zodat ze precies in de koolstof hoofdliggers passen. Niet te strak want dan kan de buis beschadigen. De vleugeltips worden via een ingenieus systeem verbonden aan het middenstuk. Daarvoor wordt een doosje gemaakt met een messing buisje wat automatisch in de juiste hoek staat. Aan de andere kant komt een zelfde doosje waar een stalen pen in wordt vastgelijmd.
ImageUploadedByTapatalk1439403678.584760.jpg

Een richt staafje zorgt dat de vleugeldelen ten opzichte van elkaar niet kunnen bewegen.

En een schroef/borgmechanisme houd de beide delen bij elkaar zonder dat je plakband hoeft te gebruiken. Eenvoudig doch effectief.

ImageUploadedByTapatalk1439403757.627379.jpg
 
De laatste dagen ben ik druk bezig geweest met het afbouwen van de Introduction. Er gaat toch veel tijd in zitten...

De vleugels zijn bekleed met rode licht gewicht folie en de romp met een metaal kleur folie.

ImageUploadedByTapatalk1439818732.471567.jpg


ImageUploadedByTapatalk1439818753.326334.jpg

ImageUploadedByTapatalk1439818764.829240.jpg


Ik heb wel wat problemen gehad met de manier waarop wordt voorgesteld om de flaps te laten scharnieren. Na het foeliën bleek dat de flaps maar met moeite naar hun boven positie konden. Dit komt omdat ze aan de onderkant scharnieren en na het krimpen van de folie was deze wat korter geworden. Later oprekken door weer te verwarmen heeft niet voldoende geholpen zodat ik heb besloten om de folie door te snijden en te werken met scharnierband.
Dit werkt perfect!

Na het inbouwen van de electronica bleek dat de controller met 2Amp BEC toch te zwak is voor 4 servo's. Soms, bij het opstarten schoot het hele zaakje op tilt. En als ik bv de servo's van de flaps later aansloot ging het wel goed. Maar ook wanneer ik de flaps wat weerstand bood bij het bewegen ging het weer mis. Die heb ik dus vervangen door een YEP controller met 5Amp BEC. Dit werkt feilloos.

Maar goed. Dit is dan het resultaat:
ImageUploadedByTapatalk1439819169.107219.jpg


En hij heeft ook al de eerste vluchten gemaakt. Omdat ik er geen wedstrijden mee wil gaan vliegen heb ik niet gelet op het gewicht. Ik moet nog wegen maar het zal rond de 900 á 1000 gram uitkomen. Ook heb ik een vario toegevoegd zodat ik kan horen wat hij doet en ik kan er leuke dagen mee doen op mijn zender. Zo kan ik een timer laten starten als ik de motor uitzet en de zwever boven 30 meter vliegt. Of een alarm geven wanneer ik de 300 meter passeer (we mogen niet meer hoger tegenwoordig).

Kijk naar deze video voor de eerste vluchten.

Allemaal bedankt voor het lezen en meedenken. Dit was mijn eerste verslag. Ik heb ervan genoten en er zullen er meer volgen.

Kijk ook eens op www.emvcnieuwkerk.nl
Daar staan nog meer bouwverslagen en video's. En mocht je op zondag 30 augustus niets te doen hebben kom dan naar onze Funrise Cup 2015. Meer info op onze website.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top