Bouwverslag(je) Piper Cub Parkflyer (Great Planes)

Ja ja,

de Piper heeft vandaag weer even gevlogen :)

Vanmorgen zijn we om 10.00 uur naar een afgelegen deel van een industrieterrein gereden, daar ligt een mooi open veld en een mooie strook asfalt.

Het was heel aardig weer en er stond nagenoeg geen wind. Dat was precies waar we op hoopten, want we zouden een aantal indoor-modellen in gaan vliegen zodat we 16 november niet voor verrassingen zouden komen te staan.

Ik had de Piper ook meegenomen en dat was een goede zet, mooie plek om een beetje opstijgen en landen te oefenen. Gaat op asfalt toch echt beter dan op ons clubveld ;)

Paar fotootjes in vlucht ...
DSC06156.jpg

DSC06159.jpg

DSC06163.jpg

Ik heb de Piper zo'n 20-25 keer keurig op het asfalt geland, dus het oefenen begint z'n vruchten af te werpen :) Helaas was een van de laatste pogingen niet succesvol, waardoor ik het toestel in de berm landde (precies tussen twee bomen door :rolleyes:). Tegen de ruige berm was het onderstelletjes niet helemaal bestand, maar dat is een kleine reparatie en dan is ie weer in orde.

De Himodel motor levert op een 3S Lipo meer dan voldoende vermogen :cool: Na de maiden had ik de motordomping al flink bijgesteld naar beneden, echter dit bleek vandaag nog steeds niet genoeg te zijn. Bij de eerste vlucht had ik nog geen down bijgetrimd, als ik volgas gaf steeg de Piper loodrecht omhoog :shock:

Vliegtijden zijn erg lang, op een Rhino 3S/640mAh heb ik toch zeker een kwartier gevlogen, terwijl ik starten/landen oefende en dat kost toch echt wel het nodige vermogen zou je zeggen.

Nu ligt er bij dat terrein ook een mooi watertje, laat ik nou een tekening hebben van drijvers speciaal voor een Piper :D Die tekeningen zijn voor een 70 inch model, maar die kan ik wel verschalen hoor ...

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Hallo Menno

Ik ben sinds kort ook in het bezit van een te restaureren Piper met een spanwijdte van 77 inch. Is het mogelijk dat je voor mij tegen onkosten vergoeding een kopie maakt van die drijver tekening?

Gr.Harold

Hoi,

Dennis, leuk dat je nog meer foto's hebt, ik wil er een aantal van hebben in hogere resolutie, maar spreken we nog wel even af.

Zoals reeds gemeld had de Piper na het Stick-vlieg evenementje een kleine schade, het onderstel lag er onderuit.
Een paar leuke foto's van deze leuke zondagmorgen kan je hier (op het BMC forum) vinden.

Ik heb vanmorgen dus heel lekker (en lang) met de Piper gevlogen en het stijgen en landen veelvuldig geoefend.
Dat ging redelijk goed, behalve de keer dat ik bijna mezelf (en Dennis) omver vloog ... ;)
DSC06165.jpg

Ik probeerde te laat een doorstart te maken, waardoor ik in de ruige berm kwam en daar was het onderstelletje niet helemaal op berekend.

Afgezien van dit kleine ongemak, was er verder niets beschadigd.
Eerst even wat rust genomen toen ik thuis kwam, daarna lekker gegeten en de Piper maar eens op de hobbytafel gezet om te zien wat er nu aan moest gebeuren.

Onderstel weer monteren en motordomping nog wat aanpassen in ieder geval ... op de tafel:
IMG_2785.jpg

Dit was dus niet genoeg domping ...
IMG_2787.jpg

Het lijkt me fors, maar toch maar even flink bijgesteld. De Piper ging namelijk in de eerste vlucht recht omhoog ... :OMG:
IMG_2788.jpg

Goed, het onderstel was er onder uit gebroken en de folie een beetje gescheurd. Ik heb geen Piper Cub gele folie liggen, dus even voorzichtig te werk gegaan ...
IMG_2789.jpg

Folie netjes langs de rand losgesneden en binnenin bleek alleen een schotje los te zijn gebroken ...
IMG_2790.jpg

Dat is mazzel, 30 min epoxy en twee lijmklemmetjes doen het werk ...
IMG_2793.jpg

Voor wat extra stevigheid twee balsa driehoekslatjes in de hoeken ...
IMG_2795.jpg

Ik heb de folie heel weten te houden, dus de cosmetische ingreep is mooi geworden ...
IMG_2796.jpg

Motorkapje en prop met spinnertje er weer op ...
IMG_2797.jpg

... en ik ben ... :wink: ik bedoel de Piper Cub is weer klaar voor de volgende vlucht :)

Grtz,
Menno

Zo een grote motor en dan nog lood voorop.
Jammer dat je voorin zo weinig ruimte hebt anders was 3s750 of groter wel een oplossing.

Vind dat ie het toch al lang uit kan houden op die 610 mAh van je.
Heb de accu nog niet leeg gezien en je bent best een tijdje airborne geweest.

Welke himodel was het nu? 49 gram ***** kv?
Ik heb een 49 grams 1400kv liggen. die zou 700/800 gram wegtrekken op 3s.
Want vermogen zat heb je nu. Vandaar ook die belachelijke hoeveelheid domping, maar ja als ie er maar mee vliegt.

Ha die Dennis,

man ik zit nog na te genieten van vandaag, wat hebben we lekker gevlogen / gelachen zeg :)

Met die grote motor valt het eigenlijk best mee, want het is een 36 grams / 1100 Kv motortje. Hier staan de specs ...

Ik sta dan ook (net als jij) een beetje verbaasd te kijken van het vermogen wat dat ding levert ... ;)
In een van de eerste pagina's van dit draadje heb ik een berekening gemaakt en dan zou gewoon net voldoende vermogen moeten zijn ...

Ik zeg die motor van jou is wel geschikt voor een licht gebouwde Piper van 1.10 tot 1.20 of zo, wel met floats he :rolleyes:

Grtz,
Menno

oh ja dat is idd nog een maatje minder. dan doet ie het zeker goed.
Hij gaat in ieder geval zuinig om met zijn stroom en trekt er nog best aan.

Harold,

de tekening zit in je mailbox :)

Ik ga er zelf ook even mee aan de slag, maar dan op een formaat wat bij deze Piper past :)

Een grotere Piper 180-200 spanwijdte staat op m'n verlanglijstje, of was het nou m'n todo lijstje ;)

Grtz,
Menno

Harold,

de tekening zit in je mailbox :)

Ik ga er zelf ook even mee aan de slag, maar dan op een formaat wat bij deze Piper past :)

Een grotere Piper 180-200 spanwijdte staat op m'n verlanglijstje, of was het nou m'n todo lijstje ;)

Grtz,
Menno

Bedankt Menno

Gr.Harold

Hoi,

geen dank, graag gedaan Harold :)

Voor diegene die Aerofly Pro of Aerofly Pro Deluxe gebruikt, heb ik hier een linkje naar de homepage van de Oostenrijker Arthur. Hij ontwerpt regelmatig modellen voor de sim en heeft een electrisch aangedreven Piper met floats voor Aerofly op z'n site staan.

Weliswaar een model voor Aerofly Pro, maar ook bruikbaar voor Deluxe :)
Hier kan je zijn site vinden.

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Hoi,

inmiddels is het hoogzomer en heeft de Piper weer de nodige vliegtijd achter de rug.

Ik heb de romp enigszins aangepast, zodat een 3S/1350mAh Flightmax Lipo er net in past.

Buiten dat het zwaartepunt nu eindelijk een stuk beter ligt, brengt dit als extraatje met zich mee dat ik meer vliegtijd op een Lipo overhoudt :)

Ik heb nu 17,5 minuut achter elkaar kunnen vliegen, daarna kon ik 838 mA bijladen. Was dus nog niet helemaal leeg :!: Lipo cut-off was ook niet niet ingeslagen.

Ik denk dat ik met rustig weer toch zo'n 20 minuten kan vliegen.

Ik twijfel nog steeds om er ook drijvertjes voor te maken. Zou wel geinig zijn toch ?

Grtz,
Menno

Hoi,

vandaag het electro Pipertje maar eens afgestoft.

Die was in een hoekje van de zolder terecht gekomen, wachtend op een nieuw motorkapje ...

Van de winter (toen er sneeuw lag ) heb ik er een aantal keren mee staan vliegen naast ons huis. Ik had immers mooie skietjes :thumbsup:

Dat ging een aantal keren heel leuk, tot een dag dat er toch wel wat (koude) wind stond ... toch vliegen, eigenwijs als ik ben ;)

Toen ik van de wind af draaide, ging het ding in een keer zo hard er van door dat ie in een boom terecht kwam.
Helaas viel de Piper eruit en kwam op z'n neus terecht :oops:

Afijn, prop kapot, motorkapje kapot en (zelfgemaakte) motorsteun kaduuk. Geen overkomelijke problemen dus :)

Bleek dat motorkapje nergens in NL te verkrijgen, moest uit de USA komen. Op zich geen punt, ware het niet dat het 3,5 maand heeft geduurd voordat ie weer op voorraad was. De prijs was wel goed $ 2,80, dat maakte veel goed :mrgreen:

Vandaag een nieuw motorsteuntje gemaakt van een paar triplex strookjes en wat balsa. Ondanks dat ik een veel zwaardere outrunner er op heb dan noodzakelijk, moet er 35 gram lood in de neus :( Komt omdat het ding ooit voor een brushed setup is ontworpen. Het accuvak zit om en nabij het zwaartepunt, dus een zwaardere Lipo biedt geen oplossing ...

IMG_4914.jpg

Het neusje is weer helemaal gaaf, ik heb het motortje zelfs op (geimproviseerde) rubbertjes gezet. Hier is dus sprake van "stil" electro :mrgreen:

Mooi dat het ding weer klaarstaat, er komen vast nog wel van die mooie zomerse dagem met weinig wind :thumbsup:

IMG_4915.jpg

Grtz,
Menno

Is dit een goed vliegtuigje om te beginnen met vliegen?
ik neem aan dat dit de opvolger van uw vliegtuig is? --> EP PIPER J-3 CUB M24

Deze Piper is niks om met vliegen te beginnen .

Die vereist ervaring in bouwen en vliegen.

Menno kan je niet meer vragen , die is aan een ernstige ziekte overleden .:(

Mvg Johan

Back