Bouwverslag(je) Piper Cub Parkflyer (Great Planes)

Up and Running

Hoi die Menno,

Kan het niet wat rustiger;) niet alleen het bouwen gaat als een speer maar ook je berichten zijn niet bij te houden :rolling:

Groetjes Thijs

Hee Matthijs :)

Leuk dat je meekijkt ! Ik probeer naast het bouwen ook m'n kennis een beetje uit te breiden, beetje hersengymnastiek zeg maar ... :mrgreen:

Beetje rustiger? Ik heb net lekker het tempo er in ;) Speciaal voor jou de laatste vorderingen:

Propje er op met spinnertje, prop lijkt op het eerste gezicht wat groot. Ik zal eerst eens wat metingen doen anders gelijk maar een 8 x 4,3 proberen ... enne, die tip van Alex met die propsaver liijkt me ook wel wat, je weet maar nooit :oops:
IMG_2275.jpg

Met balanceren kwam ik erachter dat de servobay flink verder naar voren moest om het juiste CG te bereiken. Goed dat ik 'm nog niet vastgelijmd had ... je ziet op de foto de servobay links van een balsa-stijltje. Volgens de bouwbeschrijving had ie rechts daarvan gemoeten.
IMG_2276.jpg

Voor de receiver was geen plekje gereserveerd, ik heb er zelf maar een balsa plankje met wat klittenband voor geplaatst, receivertje weegt 4 gram.
IMG_2279.jpg

Hij gaat lekker, nog wat kleine zaken afwerken en dan kan ie de lucht in :)

Grtz,
Menno

Menno,

Ik weet ook niet waarom de link Index of / niet werkt er is hier ook al wat over geschreven www.badcock.net - RC Groups.
Ik gebruikte de pagina regelmatig er staat nog veel meer interessante informatie op maar ik weet niet hoe ik daar nu moet komen.

De motor verliezen worden voornamelijk veroorzaakt door de ohmse weerstand van de windingen. Als je nu de wet van Ohm toepast rolt daar uit voort dat bij hetzelfde vermogen de spanning omhoog gaat en de stroom naar beneden er ook minder warmte zal worden ontwikkelt in de motor. Je moet dus een middenweg zien te vinden op hoeveel cellen je gaat vliegen en wat de maximale stroom gaat worden.

Hier is ook veel info te vinden.
(met dan aan Ron van Sommeren voor de linkjes)
Amp Aviators - Home
"Dry Testing" brushless motors: (Update June 5/ 2008) - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight
powercroco brushless Motoren selber konstruieren und bauen
five-excellent-brushless-motor-building-articles-english

Dat spinnertje staat natuurlijk wel veel mooier dan een propsaver :-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Zitten de uiteinden van de stuurstangen niet in de weg? Gaat inderdaad wel erg lekker zeg. Ziet er allemaal weer toppie uit.

Hallo allemaal,

@ Ruud, een vliegtuig in combi met een balancer (geen prop balancer) zal niet te vinden zijn ;) Er zijn ook wel mensen die zo'n balancer zelf hebben gemaakt, ik heb 'm een keertje bij een bestelling uit de USA mee laten komen. Ik gebruik 'm met veel plezier.
Grtz,
Menno

Ha Menno,

:offtopic:kijk eens wat ik vind bij hoellein
een cg/balancer toestel :D

Laatst bewerkt:
Hoi Ruud,

leuk dat je het draadje nog steeds volgt :)

Ik denk dat we een misverstand hadden, want ik dacht dat je bedoelde een combi van een te bouwen vliegtuig en een balancer/CG machine aan te schaffen :rolleyes:

Maar als je op zoek bent naar een balancer hoef je niet zo ver weg hoor. De meeste modelbouwzaken hebben zoiets wel en anders kan je het online bestellen. Een paar postjes terug plaatste Alex al een linkje naar RCTechnics, dat is toevallig dezelfde balancer als ik uit de USA heb :D
Ik heb het vliegtuig en de balancer hiervandaan.

Wat betreft de pushrods, die worden uiteraard nog ingekort op de juiste lengte. Het was even prutsen om de receiver op de juiste hoogte te krijgen zodat die de pushrods niet in de weg zou zitten ...

Vandaag de laatste kleinigheden maar eens afwerken en kijken of het weer mee wil werken ;) Dan zou het wel eens kunnen gebeuren dat ie vandaag de lucht in gaat :)

Grtz,
Menno

GRRR. Vandaag de lucht in. Ik zou willen dat het hier langs de kust ook eindelijk eens rustig gaat worden. We zitten al twee weken met regen, wind of beide :(

Ook nu staat er zo vroeg in de ochtend alweer zo'n dikke 5 meter per seconde. Gewoon te veel voor inregelen van vliegtuigen. k heb hier nog twee DLG zwevers die hun maiden moeten krijgen...maar ja mischien morgen of van het weekend.

Ik ben heel benieuwd naar de prestaties. Kistje ziet er fantastico uit.

Balancer is nog steeds stevig aan de prijs, bij RC technics is hij ook nog eens uitverkocht, maar ik moet toch echt eens zo'n ding hebben.

Ruud

Hoi Rick,

zeg maar jij tegen u hoor :mrgreen:

Nee, met dit toestel heb ik nog niet gevlogen, wel met m'n trainer :)
Maar dat zal niet zo lang meer duren hoor !

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Hoi Robert,

nou eehh ... goed :)

Maar je doelt natuurlijk op de vraag of de maiden al plaats heeft gevonden ? Het antwoord is nee ...

Niet dat ik niet wil, maar ik ben druk geweest met (les)vliegen met m'n brandstofkist. Verder ben ik wat depron frutsels aan het bouwen voor 19 oktober, dan gaan we met de club indoorvliegen :) Wordt ook mijn eerste keer indoor, dus best spannend ;)

Ik hoop dat er nog een paar mooie dagen aankomen, dan zal ik de Piper eens meenemen naar de club. Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe ie vliegt.

Grtz,
Menno

gewoobn op een middag meenemen en bij weinig wind ff invliegen en natuurlijk iemand laten filmen ;)

Hoi,

vandaag leek het er op dat er weinig wind was, tevens dacht ik dat het aan het einde van de dag nog wel eens beter kon worden.

Dus de stoute schoenen aangetroken en samen met Dennis naar het veld.
Ik had twee kistjes staan die nog op een maiden stonden te wachten en daar was deze Piper er een van ...

Hoe dat ging ...

Nou, die wind viel een beetje tegen ;) Er stond meer wind dan we hadden verwacht, maar toch maar een poging gewaagd.

Ik heb de Piper voorzien van de eerder genoemde Himodel motor van 36 gram en een 3S / 610mAh Rhino Lipootje. Na de bekende controles hebben we de Piper gestart van gras, Dennis zou 'm invliegen. Het eerste wat opviel was de berg aan vermogen, de Piper had welgeteld een meter nodig om los te komen ... :mrgreen: Wel geinig, maar een beetje overdone denk ik. Misschien moet ik het ook eens proberen met een 2S Lipo.

Het tweede wat opviel was dat het toestel wel behoorlijk staartlastig bleek te zijn, ondanks dat ik het voorgeschreven zwaartepunt had gevolgd. Toestel geland en een iets zwaardere accu genomen (Himodel 3S/860mAh), dat ging iest beter. Het bleek ook dat de motor wat weinig domping had, dus dat zal ik aanpassen voor een volgende keer.

Toen het toestel eenmaal een beetje stabiel vloog (nou ja de wind maakte het toch lastig) gaf Dennis de zender even over en heb ik een minuutje op tien gevlogen. Ging leuk, ik kon op een kwart gas rondvliegen en af en toe stil hangen in de wind.

Dennis heeft de Piper weer netjes geland, want de wind was toch wel behoorlijk turbulent, dus daar heb ik me maar niet aan gewaagd.

Al met al een leuke middag gehad en ik wacht weer rustig op een mooie rustige dag om 'm verder aan de tand te voelen.

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
gefeliciteerd met de maiden, langzaam genoeg voor de indoor? :lol:

en dan zien we de video van de maiden zo wel verschijnen?? ;)

Haha, die Robert.

Langzaam genoeg voor de indoor ... :mrgreen: hoewel, clubgenoot Dennis heeft een balsa hoogdekkertje waar ie binnen mee wil gaan vliegen.

Ik geloof zelfs dat ie dat al een keer gedaan heeft ;) Ik heb 'm gevraagd of ie de tekeningen nog heeft, want dan heb ik plannen ... ja ja, ik weet het :rolleyes: Weer een plan erbij ...

Videootje van vlucht kan even duren, want het weer ziet er nou niet echt uitnodigend uit ...

Grtz,
Menno

tja, je hebt inmiddels al zoveel projecten, maar je bent echt niet de enige. helaas is mn depron op en ik ben op het moment met de graupner taxi bezig anders was ik ook wel weer wat aan het bouwen met depron ;)

Goedenmorgen,

Kom op Robert, even een voorraadje halen. Kost bijna niets en je hebt weer wat te bouwen :)

Jij hebt de Tiger Moth nog nooit gebouwd volgens mij of wel ?

Ga je ook indoorvliegen of wacht je weer op het voorjaar ?

Grtz,
Menno

Back