Bouwverslag - Katana

Tussen de liggers in de vleugel zou ik nog 3mm balsa hoogkant inlijmen . ;)

Zou zonde zijn als de vleugel het begeeft bij de eerste rol .

Mvg Johan

Tussen de liggers in de vleugel zou ik nog 3mm balsa hoogkant inlijmen . ;)

Zou zonde zijn als de vleugel het begeeft bij de eerste rol .

Mvg Johan

Ook dat moet idd nog gebeuren. Staat ook op de tekening, maakt het geheel waarschijnlijk ook een stuk stijver omdat de 'doos-constructie' dan gesloten wordt.

van mij is het voor een ander project, heb inmiddels een buis besteld bij brendel 35euro 1meter lang 40mm diameter buis+ gfk huls... dit omdat ik zowiso nog alle materiaal zou moeten aankopen voor de huls te gaan maken... denk dat prijs glasmat en epoxi ook zoiets is... voor de stabilo buis heb ik het wel zelf gedaan zoals hierboven en is zeer goed gelukt:)

succes met de bouw(binnenkort ook wel foto's van mijn project)

V.d. week nog wat avondjes doorgewerkt. De buis in de vleugel zit er inmiddels in inlclusief boven en onder kops balsa, dit stond niet op de tekening maar kan vast geen kwaad. Nu het kopse balsa tussen de liggers nog! Oh, en ik was bijna vergeten aan het eind van de tube een stopper te maken. Even een kruisje gemaakt en erin geplakt met 5min. epoxy. Moet voldoende zijn dacht ik zo. Nu verder met beplanking bij de wingfairing en ailerons maken. Dan begint ook de vleugelaardig vorm te krijgen. En een paar plaatjes.

511990733_5_oYy-.jpeg

511990674_5_KqaD.jpeg

511990615_5_4BFt.jpeg

Dat was hem weer voor nu.

Groeten

Even stevig doorgebouwd van de week. En zojuist kwam ik tot de conclusie dat ik 'volgens mij' klaar ben met de ruwbouw van het toestel. Volgens mij zit alles er nu op en aan. Even twee plaatjes ter illustratie. Nu eens wat concreter gaan kijken naar motor en servo's en bedenken hoe ik de boel wil gaan aansturen i.v.m. zwaartepunt. Richtingsroor -> closed loop, maar ik heb in principe twee losse hoogteroeren, zal ik deze verbinden met elkaar of met 2 servo's aansturen of een y splitsing van staaldraad in een carbonfiber buis?! Komende weken ook maar eens mallen voor motor/cockpit gaan maken. Wil deze van carbon gaan maken.

De plaatjes, tadaaa! Voor het eerst snuiven aan buitenlucht!:

IMG_5190.JPG

IMG_5192.JPG

Groetjes,
Rene

Weet iemand of een motorkap voor een Katana ergens te verkrijgen is of dat iemand toevallig al een malletje heeft liggen? Zou mij een boel werk/shapen/zooi schelen! :-D Cockpit heb ik inmiddels een aardig stuk in model.

Ben benieuwd.

Ziet er goed uit!

Wat betreft je hoogteroervraag, ik zou ze niet aan elkaar maken, dat is in mijn beperkte ervaring met andere toestellen, een zwakke constructie die nog wel eens kapot wil gaan.

Afhankelijk van hoe het uitkomt met je zwaartepunt, zou ik kiezen voor 2 hoogteroerservo's welke je aan weerzijden achter in de romp bouwt. of 1 centraal geplaatste servo. Als je met een centraal geplaatste servo werkt, kun je 1 stuurstang naar achter leiden en die daar splitsen, of, de mooiste oplossing (bij 1 servo) wat mij betreft, een 'dual coupler unit' gebruiken:
MKdualcoupler.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
@ hezik, zon 'dual coupler unit' zou wel eens DE oplossing kunnen zijn, 2 servos achterin gaat denk ik niet helemaal passen. Kun je die dingen in breedte verstellen en zijn ze bij de modelbouw winkel te verkrijgen?

@ plotterwelt, ik heb er maar ff een plaatje van gemaakt, zo moeten de afmetingen ongeveer zijn.

katana%20motor%20afmetingen.jpg

Bedankt voor jullie reacties!

Mvg,
Rene

Ja ze zijn in breedte verstelbaar en je hebt er 2 uitvoeringen van, 1 voor smalle en 1 voor brede rompen.. althans bij mijn weten.

Ik heb er destijds een aangeschaft bij Aerobertics.be - home, je vind ze daar onder het stuk 'kunstvlucht/F3A'.

Ik vind het zelf de mooiste oplossing als je 1 centrale servo hebt, maar het is ook een relatief dure oplossing. Uiteraard kan 'de gewone' manier ook, 1 stang naar achter en die achterin splitsen in 2.

@ plotterwelt, bedankt! Ik heb die duitser een mailtje gestuurd.

@ eclipse86, dat is een stuk goedkoper alternatief. Even over nadenken.

Momenteel druk met cockpit shapen, zodra er nieuws is laat ik het jullie zien.

Groet,
Rene

Closed loop is wel erg mooi en als je dit alleen voor het richtingsroer gebruikt snap ik hoe het werkt maar als je dit ook voor de hoogteroeren gaat toepassen dan kruisen alles kabeltjes toch? Is het geen probleem dat deze over elkaar schuren? Bij elkaar heb je dan 6 kabels lopen toch?

@ MDM1FOX, concours?

René,

Ja 29 maart concours de elegance op de vereniging, dus moet toch wel lukken om hem dan af te hebben :P
ik heb je even een mailtje gestuurd

mzzl Dennis

Closed loop is wel erg mooi en als je dit alleen voor het richtingsroer gebruikt snap ik hoe het werkt maar als je dit ook voor de hoogteroeren gaat toepassen dan kruisen alles kabeltjes toch? Is het geen probleem dat deze over elkaar schuren? Bij elkaar heb je dan 6 kabels lopen toch?

kruisen is niet erg, gewoon witte buitenmantels gebruiken, wegen en kosten niks:)

Hier in een 2 meter elektro-kist van mij;

eeeevooooo.JPG

Momenteel ben ik bezig met het schaven en schuren van de rolroeren. Op de tekening staat alleen de aileron in een hoek geschaafd aan de scharnierlijst. Maar ik vroeg me af of dit genoeg is? Hoeveel uitslag moet zon kist op alle roeren hebben? normaal en 3d? Hoop dat de vraag een beetje helder is....

Groet,
Rene

Back