Bouwverslag KNRM Reddingboot Frans Verkade

Hoi

Hierbij een Kleine update:

Ik ben nu volop bezig alle spanten uit te printen en uit te knippen, ik heb nog eens na gedacht over het multiplex wat ik had van 11mm is wel heel er dik om te schuren, ik ga dus voor dunner iets van 4 of 5. Binnekort ga ik het hout halen dus nu nog maar even knippen :lol:

1020230xz3.jpg

1020231qe9.jpg

Je ziet alleen bij de bovenste de hartlijn lopen, dus ik kan die andere twee dus weer opnieuw uitprinten en knippen, lekker slim..:hammer:

Groeten Justin

Hoi

Ik wou ook even melden dat ik net als de meeste met de "Bouwverslagen" onderwerpenlijst dat ik de onodige berichten verwijder anders word het zo langdradig...

Groeten Justin

Hoi

Ben laatst begonnen met het uitzagen van de spanten, na mijn zin is het goed gelukt. Ik moet alleen nog de spanten 0 t/m 3 uitzagen. Het is na nader inzien tog maar Triplex van 4mm geworden, dit is makkelijk te bewerken. Ik moet ook nog een bouwplank maken en latjes kopen die ik tegen de spanten kan zetten..Hier even foto's van de stand van zaken en mij nieuwe aanwinst een figuurzaagmachine, toch maar even voor em verjaardga gevraagd en is inderdaad er handig.

1020272pm9.jpg

En de Figuurzaagmachine:

1020274gg2.jpg

Groeten Justin

Edit: 17-01-01 16:44

Hoi

Zo ben weer wat op geschoten. Ik heb de bouwplank gemaakt en alle spanten uitgezaagt. Voor de bouwplank heb ik multiplex van 11mm daar bevestig ik aan de onderzijde 2 ijzeren profielen dan weet je zeker dat je bouwplank niet krom kan trekken. Ik heb U profielen gebruikt voor de bevestiging van planken. Deze profielen had ik toevallig nog liggen. Hier de onderkant van de bouwplank:
1000002jq4.jpg

Nu even over de boot, over de hele rand van de boot zit een rand van 100x100mm. Nu heb ik lijsten gekocht van 10x10mm om over de hele lengte van de boot deze te plaatsen zodat je een mooie ronding krijgt, maar deze zijn moeilijk te buigen. Ik zat zelf te denken om de lijsten nat te maken en dan te buigen, dus dat moet ik nog maar even zien.
1020223hy2.jpg

Aan de achterzijde van het schip zit de ruimte waar de jets naar buiten komen dit heb ik van triplex gemaakt zodat het wat steviger word. Aan de zijkanten komt schuim maar dit meot ik nog kopen.
1000001lw4.jpg

Zo dit was hem weer...

Groeten Justin

Justin zei:
Nu heb ik lijsten gekocht van 10x10mm om over de hele lengte van de boot deze te plaatsen zodat je een mooie ronding krijgt, maar deze zijn moeilijk te buigen. Ik zat zelf te denken om de lijsten nat te maken en dan te buigen, dus dat moet ik nog maar even zien.

Dat gaat niet mee vallen om die 10x10 te buigen, zelfs niet met water.
En mocht het lukken krijg je enorm veel spanningen in de romp.
Je kunt denk ik beter 10 lijstjes van 10x1 nemen, en die stuk voor stuk aanbrengen tot je de dikte van 10mm weer hebt.
Je krijgt dan veel minder spanningen in de romp

hoi,justin
je kan de lystjes ook aan de rompkant op regelmatige afstanden voor een derde inzagen en ze dan aan de romp bevestigen ik heb het by myn schip op deze manier kunnen doen
groetjes,ronny

Hoi

Ik heb nu al een aantal spanten gezaagd maar zit steeds met hetzelfde probleem. Als ik mijn tekening op het hout lijm lukt het me niet om dit er schappelijk af te krijgen, het grootste deel blijft dus zitten. Het is de bedoeling dat ik op de laatste spant nog een paar stukken hout lijm, daarom moet dus het papier eraf anders blijft mijn hout niet goed zitten. Ik heb nu verschillende lijmen uit geprobeerd alles lijm uit de supermarkt, je verwacht dat dit spul makkelijk los laat maar dat is dus niet zo :wink: . Pritt de rode al om bekende lijmstick blijft ook er goed zitten,houtlijm van Bison ook niet goed los te krijgen. UHU hart lijm dit is een pracht lijm voor balsa en hout maar niet los te krijgen dat weten vast meer mensen te zeggen en als laatste de Hema lijmstick dat bleef niet zitten. Wie weet een goede lijm hiervoor?

Groeten Justin

Er zijn een aantal lijmen voor niet permanente verlijming, ik dacht dat zelf pritt zoiets had. Deze kleeft dus wel, maar kan achteraf wel eenvoudig losgetrokken worden (beetje post-it note achtig)

Die bij pritt is "Pritt Repositionable Adhesive Roller"

En anders kan dubbelzijdige plakband ook wel eens werken ;)

Maar verder heb ik ooit eens met houtlijm de plannen gekleefd, en achteraf er zo weer afgeschuurd (papier schuurt echt heel eenvoudig weg ;))

Hoi Justin,

De oplossing? Lijmspray van Bison, enkelzijdig aanbrengen dan kun je het later gemakkelijk weer verwijderen :D .

Groetjes, Danny.

hoi justin.. egt heel leuk project:D

ik ben zelf ook met de KNRM bezig de type arie visser. ik ben al zoon 3 jaar bezig!! en werk zelf ook in de jachtbouw!!:D kvind egt mooiste werk wat er bestaat timmeren jachtbouw..
mijn KNRM boot wordt een Xtreme boat!! hij is 3 meter lang en bijna een meter breed:) kijk eens op me site.. www.superdudes.nl/juurtjhuu of voegme eens toe dan stuur ik de fotos van de bouw.. jur88@hotmail.com en ik werk veel met epoxy's kunje wel op tempex gebruiken en freet niet in!!! Groeten: jurian

Dag Justin :D

Ben natuurlijk wel geinteresseerd in zo'n project.. zou er zelf natuurlijk ook wel dolgraag keer er eentje willen maken ;) Maar ben je al wat gevorderd sinds je laatste bericht? :lol:

Veel succes nog :thumbsup:

Groeten Christian :D

De RAL-kleuren kan je ook gewoon bij de KNRM opvragen.
Ik heb de tekeningen bij hun besteld van de Arie Visser en heb daar ook allemaal extra informatie bijgekregen.
Zo heb ik de RAL-kleuren, letter types, afmetingen van de letters, etc..

m.v.g.
Roelof

Hoi

Ben nu voornamelijk even bezig met school, het project ligt al een tijdje stil maar denk het wel weer zo snel mogelijk op te pakken.

Groeten Justin

Ben nu vooral bezig om de elektronica voor elkaar te krijgen. Zodra dat allemaal werkt ga ik verder met het inbouwen.

Hoi,

Na een lange tijd zit er eindelijk weer schot in de zaak. De tekeningen die ik in mijn bezit heb zijn van de Valentijn 2000 (11m), de Frans Verkade(10.6m) is van het eerdere type maar ik dacht op gemakkelijke wijze de 40cm er af te trekken maar het ligt natuurlijk even andes. Hierop heb ik aan Tom Boere gevraagd of ik een kopie kon krijgen van zijn tekeningen die van de Valentijn van 10.6 meter. Deze zijn vanmiddag binnen gekomen en ga nu voornamelijk in Autocad de boel uit tekenen. Ik hou jullie op de hoogte!

Groeten Justin

Hallo Justin,

Leuk dat je ook een varend model van de KNRM gaat maken.

ga je eerst een houten model maken en daarvan een mal trekken, om vervolgen hieruit de definitieve romp en dek te halen ?

Is wat meer werk maar zo krijg je wel het mooiste resultaat !!

leo.

Back