Zo, we zijn weer wat verder gekomen. Ondertussen heb ik de geschutspoorten afgebouwd en alvast een begin gemaakt aan de beplanking en beschildering van de steven. Ik wilde dit doen voordat de berghouten en zijbeplanking geplaatst werd zodat de zijbeplanking mooi langs de beplanking van de steven zou vallen. De schildering heb ik alvast gemaakt omdat bij het echte schip de zijbeplanking er langs valt maar gewoon gebeitst hout is en er dus een mooie omlijsting om de schildering heen zit. Het leek me dus makkelijker om dit nu al te doen in plaats van helemaal op het eind.
Als eerste heb ik de achterplaatjes van de geschutspoorten op hun plek gelijmd. Dit heb ik gedaan door eerst het kanon in te steken en vervolgens op die manier de gaten uit te lijnen. Je ziet de plaatjes hout voor de bekisting al klaarliggen.
Vervolgens heb ik aan beide zijden de bekisting om de geschutspoorten heen gebouwd.
Daarna wordt de bekisting gelijkgeschuurd met de spanten, zodat de berghouten en beplanking straks mooi aansluiten.
Hier zijn de geschutspoorten van binnen matzwart geschilderd.
Aan de steven heb ik eerst de binnenkant zwart geverfd, en vervolgens de beplanking geplaatst.
Hierna heb ik het holle wulf gebouwd en goed verzadigd met lijm, zodat de poriën en kieren goed dicht zitten. Een gedeelte is al geschuurd op deze foto.
Vervolgens heb ik eerst enkele lagen wit gezet om een mooie ondergrond te geven voor de schildering. Hierna heb ik de lucht geschilderd, daarna de zee, vervolgens de zeilen van de schepen en daar de schepen weer overheen. Tot slot nog de kleine detaillering zoals de vlaggen en kleurverschillen/geschutspoorten/schuimend water.
En ter vergelijking, hier het origineel:
Nu ga ik eerst even langs de bouwmarkt om een mooie kleur beits/vernis te gaan halen, waarna ik kan beginnen aan de berghouten en de rompbeplanking.