Bouwverslag Kolderstok VOC Retourschip Batavia 1628

Danny, Met veel interesse heb ik jou bouwverslag van de Batavia gelezen. Zelf ben ik voor een weduwe de Batavia aan het afbouwen waar haar man ooit aan begonnen was. Nu heb ik een vraagje betreffende jou montage van de jufferblokken, rusten en puttingijzers. Kan en wil je mij eens uitleggen hoe jij deze jufferblokken precies heb gemonteerd met het meegeleverde ijzerdraad. Waar is bijvoorbeeld het begin en eind van het draad, dat is voor mij nog onduidelijk. Buig je het draad om de spijker en dan terug naar de rusten of zit het anders. Zelf heb ik de 7P al gebouwd maar daar ging het een stuk gemakkelijker met vaste ijzers en ringen. Groetjes Pieter

https://www.modelbouwforum.nl/threa...e-gouden-eeuw-hans-groenenberg.278397/page-26

Ik weet niet of Danny nog veel aanwezig is maar in bovenstaande link vindt je de werkwijze waarvan ik vermoed hoe hij dit heeft gedaan. Scrol iets naar beneden.
20190504_220940.jpg

Laatst bewerkt:
Ik ben inderdaad iets minder actief op het forum omdat ik momenteel veel bezig ben met mijn andere hobby.

Ondanks dat iemand anders al een alternatief heeft geopperd zal ik uitleggen hoe ik mijn eigen jufferblokken en puttingijzers heb aangebracht. Het ijzerdraad heb ik niet gedraaid zoals op de foto van Hans Groenenberg. Ik heb enkel het ijzerdraad om het jufferblok gebogen en aan de onderzijde de boel strak naar elkaar geknepen met een puntbektangetje, eigenlijk als een soort splitpen waar het jufferblok in het oogje zit. Daarna heb ik per puttingijzer een gat in de rusten geboord en hier de twee pootjes doorheen gestoken, op die manier zit het jufferblok mooi ingeklemd maar kan hij nog wel een beetje draaien zodat je hem perfect uit kunt lijnen. Aan de onderzijde van de puttingijzers wordt een gaatje in de romp geboord, en de pootjes op die plek naar binnen omgebogen. Het omgebogen deel wordt in het gaatje gestoken en er wordt een spijkertje achteraan gedrukt waardoor de boel helemaal vast zou moeten zitten.

Hallo Danny, Hartelijk dank voor je uitleg. Zoals ik het nu lees, heb ik hetzelfde gedaan zoals je omschrijft. Ik wist niet precies waar ik met de uiteinde van het ijzerdraad naartoe moest gaan. De twee uiteinde van de puttingijzers gaan nu door een gaatje de romp in en wordt opgesloten met behulp van een spijkertje. Werkt mooi en praktisch.
Heb je verslag van Batavia gelezen en heeft mij goed geholpen. Prachtig schip geworden.
Groetjes Pieter

Back