Bouwverslag Kolderstok VOC verkenningsjacht Duyfken 1595

Vandaag het staande wand van de fokkenast klaar gekregen, ook een gedeelte van de grote mast en de bezaan.

duyf_42.jpg

duyf_41.jpg

De ra's zijn klaar. Deze week hoop ik de zeilen door de machine gehaald te hebben. Daarna eerst een weekje Zwitserland. De zeilen gaan mee kan ik ze mooi in alle rust afwerken.

duyf_45.jpg

Zeilen maken is een heerlijk rustgevend klusje. Alhoewel ik wel altijd moeite heb de stiklijnen recht te houden.

Zo, de zeilen zijn doorgestikt. Vanmiddag uitknippen en omzomen, als ik nog puf heb na de repetitie voor onze kerst musical met groep 5 en 6.

duyf_46.jpg

Die donkere plek is gen vlek doek maar de schaduw van mijn waterhoofd dat weer eens in de weg zat. Het brengt me wel op het idee om de zeilen nog even in thee te dopen. Dan zijn ze niet zo wit.

Dat laatste heb ik ook gedaan - geeft wel een oud effect. En ik sprak ooit iemand die er met een hete spijker hier en daar een gaatje in brandde, om zo kanonskogelgaten te suggereren.

Dat doe ik pas als de zeilen helemaal af zijn dus het lijkentouw om de zeilen zit. Daarna worden de blokken bevestigd.
Ik bedoelde eigenlijk dat Kolderstok wit touw erbij heeft geleverd. Mijn vraag was eigenlijk dat je de zeilen te wit vindt ( dat vind ik ook ) maar dat je dat witte touw ook nog wat kleurt?

Ik bedoelde eigenlijk dat Kolderstok wit touw erbij heeft geleverd. Mijn vraag was eigenlijk dat je de zeilen te wit vindt ( dat vind ik ook ) maar dat je dat witte touw ook nog wat kleurt?
Ik denk het niet. Dan zou ik de touwen die ik al gebruikt heb op het schip moeten vervangen.

Voor de goede orde: het touw is ecru van kleur - dus niet echt wit. Het is verder normaal katoen, dus je zou het met een verdund beitswatertje altijd donkerder kunnen maken, ook als het er al op zit.

Voor de goede orde: het touw is ecru van kleur - dus niet echt wit. Het is verder normaal katoen, dus je zou het met een verdund beitswatertje altijd donkerder kunnen maken, ook als het er al op zit.
Inderdaad zie ik het nu dat het touw niet helemaal wit is. Ik had in de doos gekeken en dacht dat het wit was. Mogelijk door flitser, of wat dan ook dacht ik wit touw te zien in het verslag Vandaar mijn vraag.duyfken_1606_-__18.JPG

Back