Bouwverslag Kolderstok VOC Verkenningsjacht Duyfken 1595

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Danny Mulders, 9 mei 2018.

  1. Thomk7

    Thomk7

    Lid geworden:
    10 jan 2018
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Noord holland
    Ziet er goed uit
    Ik vind het dek er ook mooi uitzien
    Succes verder met de bouw
    Thom
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  2. Henk Swiers

    Henk Swiers

    Lid geworden:
    22 jul 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Emmen
    Is dit een andere versie van de Duyfken, want vlgs mijn bouwtekening lopen de dekbeplanking rond de mast en tussen de spanten 1 en 2 gewoon door en niet zoals ik hier zie met bredere planken dwars op de richting van smalle dekbeklanking ?Overigens vind ik het opvullen van de ruimte met balsahout tussen spant 1 en 2 een slimme oplossing, zal ik ook gaan doen.Ik vind de rompbeplanking mooi gedaan. gr.Henk
     
  3. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Hoi Henk,

    Dit is een aanpassing die ik zelf heb gedaan naar aanleiding van foto's van het origineel in Fremantle. Daar liggen rond de masten bredere planken dwars op de normale plankrichting. Ik weet niet welke versie van de tekening jij hebt maar op de mijne (V2 010916) zijn er aan de voet van de grote mast en bij de bezaanmast wel dwarse planken getekend, alleen wat smaller.

    Let er wel op dat ik mijn model niet 100% volgens het boekje bouw, dus als je mijn model als voorbeeld gebruikt moet je daar wel rekening mee houden.

    En bedankt voor het compliment over de rompbeplanking.:)
     
  4. Henk Swiers

    Henk Swiers

    Lid geworden:
    22 jul 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Emmen
    Ik heb dezelfde versie tekening en zie daar wat jij bedoelt,doch het het boekje Bouwbeschrijving V6.0 mrt 17 toont een doorlopen dekbeklanking , ik zie ook bij jou dat van spant 2 de binnenste poten verwijderd zijn en dat kan ik in mijn beschrijving nergens terug vinden , vandaar dat dit wat verwarring veroorzaakt...........:hammer:
     
  5. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ik heb versie 4.0 van het boekje. Daar staat de dekbeplanking ook nog doorlopend in. Ik gok dat dit er mee te maken heeft dat in de bouwbeschrijving nog de foto's van het prototype staan, terwijl de bouwtekening nog niet definitief klaar was. De dwarse planken zijn dan later wel op de tekening gezet.

    Die binnenste poten heb ik inderdaad zelf verwijderd, oogt wat meer schaal, maar het spant wordt er wel kwetsbaarder van.
     
  6. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    We zijn weer wat verder gekomen.

    Inmiddels is de romp helemaal dicht en zitten de notenhouten plankjes tot aan het punt waar er een 2x3mm latje dwars op gelijmd moet worden. Hier nog niet geschuurd.
    [​IMG]

    Alle latjes die achter aan de spiegel uitstaken (op de zandstroken na) zijn gelijk gesneden aan de spiegel en geschuurd, evenals de rest van de romp. Daarna zijn de delen van de kiel op hun plek gelijmd.
    [​IMG]

    Op de boeg heb ik de kiel afgetekend zodat ik er een sleuf in kan snijden om daar de kiel tussen te lijmen. Te zien is ook dat de romp mooi glad is geschuurd.
    [​IMG]

    Hier is de sleuf gesneden. Het gebruik van balsa kwam hier heel goed van pas, de kiel is namelijk breder dan de valse kiel waar de beplanking anders op zou rusten.
    [​IMG]

    Hier is de kiel in de sleuf gelijmd. Te zien is dat er weer een deeltje van spantje 2 is afgebroken, die lijm ik straks terug op het moment dat het bakdek vast lijm.
    [​IMG]

    De volgende stappen zijn nu het uitsnijden van de kanonspoorten, en het aanbrengen van alle berghouten. Dat laat ik de volgende keer zien.
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2018
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    mooi hoor danny
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  8. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Waarmee is de sleuf “gesneden” Danny, met de hand of machinaal???
    Ziet er strak en netjes uit:)
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  9. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Die sleuf is gesneden met een scherpe scalpel. Heel lichtjes over het potloodstreepje heen gaan en dat tientallen keren herhalen tot je door het plankje heen bent. Daarna met een dun plat schroevendraaiertje de stukjes er tussenuit wippen en de lijmrestjes van de valse kiel schrapen. Omdat ik het potlood onder een lichte hoek hield met de notenhouten kiel een millimeter van de romp af stond het streepje een minuscuul beetje onder de rand. Dit gaf ruimte om met een stukje grof schuurpapier op een bankpasje gelijmd de randen geheel strak af te schuren tot de kiel er precies tussen paste.
     
    Peter....., Pingu57 en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  10. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Inmiddels heb ik de 2x3mm latjes bovenop de beplanking gelijmd en kon ik even kijken hoe ik het aan moet pakken met het aanbrengen van de losse spantjes onder de bovenste dekken. Dan blijkt er bij het bakdek toch een flink verschil te zitten tussen de tekening en het uiteindelijk geleverde deel. Dit verschil loopt ook door in het voorste losse steunspantje. Dit was me bij andere bouwverslagen ook al opgevallen en is denk ik toch een klein foutje in de bouwdoos...
    [​IMG]
    [​IMG]

    De spanten die verlijmd zitten in de valse kiel volgen de lijn van de bouwtekening, maar het geleverde bakdek is dus aanzienlijk smaller, en ze kunnen ook niet naar het niveau van het bakdek toe geschuurd worden want dan schuur je dwars door de spanten heen...
    Normaal zou ik zeggen dat ik gewoon de dekplanken over de openingen heen plaats, maar dan is het voorste spant dus nog steeds te smal.

    Ik denk dat ik dit op ga lossen door het middendeel van het voorste spant er tussenuit te snijden en hier een restje van de notenhouten 2x3mm latjes tussen te lijmen, deze heeft op het oog ruwweg dezelfde afmetingen als het huidige tussenstukje, maar het is misschien wel iets waar nog naar gekeken moet om misschien aan te passen in de bouwdoos zelf.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  11. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Danny,

    Stuur mij even een pb waar precies de afwijking zit volgens jou - kan ik dit in nieuwe dozen corrigeren.
     
  12. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    PB verstuurd, hopelijk kun je er iets mee ;)
     
  13. Henk Swiers

    Henk Swiers

    Lid geworden:
    22 jul 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Emmen
    ik ben benieuwd, zal het met belangstelling blijven volgen om te zien wat de oplossing wordt, ben zelf nog niet zo ver met de bouw ben nog bezig met de romp te beplanken,dus nog een lange weg te gaan :)
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  14. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Danny en Henk, ik had dat inderdaad ook. Ik had eerst het valse dek er op gemaakt en de afsluitlatten. Hierna ben ik er tussen gaan beplanken. Zie mijn verslag
     
  15. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ik heb inderdaad jouw foto van het dek ook al naar Hans gestuurd als voorbeeld. Al zag ik wel dat jij jouw losse spantje vóór het valse dek had gelijmd in plaats van er onder. Niet helemaal volgens tekening maar nam het probleem al een klein beetje weg voor zover ik vanaf mijn PC kan beoordelen. Heb je jouw spantje ook nog moeten verbreden?
     
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik heb dat spantje niet verbreed. Maar het spantje staat toch onder het valse dek? Maar ik vermoed inderdaad een fout in de afmeting van dat dek. Wel vervelend.
     
  17. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ik doel op deze foto, waar het spantje zo te zien voor het dek staat. Kan ook vertekenen op de foto hoor. Maar goed, het is ook allemaal niet zo'n ramp om te corrigeren, en ik ben al lang blij dat Hans er even naar kijkt voor de toekomstige dozen. Dat is vooral fijn omdat ik toch het idee heb dat dit een doos is die voornamelijk door beginnende bouwers wordt aangeschaft en dan wil je eigenlijk zo min mogelijk eigen invulling aan een model moeten geven.
    En het is ook zeker niet dat ik hier nou het werk van Kolderstok af wil kraken, het is nou eenmaal heel ingewikkeld om een model te ontwerpen dat in één keer goed gelaserd moet worden in plaats van hoe het bij scratchbouw gaat, telkens passen/meten en aanpassen tot iets wel past. Een foutje is er zo ingeslopen dus wat dat betreft neem ik Hans niets kwalijk.
    [​IMG]
     
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik zie het inderdaad. dan lijkt het er op dat dit spant te ver naar voren staat en zodoende ook niet hoefde te verbreden. Ik heb de positie van dat spant niet helemaal door gehad denk ik.
     
  19. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Zelfs als dat spant bij mij op jouw positie zou staan is het nog te smal, dus wat dat betreft snap ik er niet heel veel meer van. Misschien zit jouw dek verder naar voren verlijmd of heb je je spanten nog verder afgeschuind dan ik...
     
  20. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Als aanvulling op het bovenstaande:
    Bij het ontwerpen van de doos maak je het model eerdt scratch waarna je de gemaakte onderdelen tekent en laat laseren. Met de gelaserde onderdelen zet je dan versie 2 in elkaar en kijk je of het allemaal klopt. Ik heb daarbij niet gemerkt dat dit spantje iets te smal was. Het is eenvoudig op te lossen door het middendeel er tussen uit te zagen en te vervangen door een iets langer latje. Het dekje kun je met wst restjes van het mdf verbreden alvorens je het beplankt.
    Uiteraard wordt de afwijking aangepast in nieuwe dozen.
     

Deel Deze Pagina