Bouwverslag kopie ASH-26 4,80m

Ik ben zelf bezig met een semi-schaal model van een ASW28. De romp heeft dacht ik wel veel weg van de ASH28.
Als je de contouren van de romp in dxf (of 3dm) wilt hebben, moet je het maar even aangeven. :)

Bertus zei:
Ik moet nu echt gaan bouwen :cry:

het bouwen was toch een heel belangrijk en leuk deel van de modelbouw? :wink:

@Erwin, veel vliegtuigen(1:1) zijn (nog) in onderhoud, mischien kun je een eigenaar van een echte vragen of je zijn kist mag bekijken, van boven tot onder in elk detail vast leggen, dingen nameten en even proefzitten voor nog meer motivatie voor de bouw.

Groeten Halmar

Hee Erwin, gaat het toch gebeuren,

Hoe wil je de romp gaat maken? weer van hout zoals het laatste project? of iets anders?

zou inderdaad eerst het aandrijfmechaniek in kaart brengen i.v.m. de maatvoeringen.

Wat betreft instelhoek, hartlijn romp op 0, vleugel 1,5 graad, stabilo op 0, het gaat feitenlijk om het verschil tussen de hoek van het stabilo en vleugel, hartlijn romp op 0 anders gaaft dit een raar vliegbeeld.
Ben benieuwd naar de vorderingen, zie je van de week,

Gr.
Ronald

Op dit moment ben ik bezig de 3D-view van Schleicher te verwerken naar Rhino3D.
Eerst heb ik nu hetzelfde plaatje gebruik als Jan (eerder haalde ik dat uit een pdf op dezelfde site) en heb dat opgeschaald naar 10000x5470 pixels.
Daarna met het instellen van de treshold (195) de grayscale omgezet naar zwart/wit en daarna handmatig alle "vuiligheid" verwijderd.
Omdat automatisch-tracen (Corel-trace) niet een bruikbaar resultaat gaf, heb ik de bitmap geimporteerd in Coreldraw en handmatig getraced.
Ik heb daar nog wel "even" werk aan dus het resultaat volgt later nog.
Een Google zoektocht naar DXF-files heeft niets opgeleverd, vandaar dat we het zo doen. Wat er later uitkomt zal ik vergelijken met wat Bert en ik hebben gemeten, en dan zal ik keuzes moeten maken.
Meer schaal kan ik er dan niet van maken.

Als ik wat Rhino-resultaat heb zal ik het laten zien (duurt geen dagen hoor, wordt toch slecht weer) :wink:

Wel zoals jullie zien is dit een (bijna)democratisch project. :wink:

@ Halmar, is dit een uitnodiging om bij jullie te komen kijken? 8)

@ Igwe, Ik ga voor de Ash-26 (wat niet betekend dat we geen files kunnen uitwisselen natuurlijk :D ). En reken maar dat ik een beroep wil doen op jouw Rhino-ervaring (als dat mag natuurlijk :roll: ).
Kunnen we Rhino niet als "modelbouwforum-CAD-uitwisselformaat-standaard" uitroepen?

@ Ronald, :yes: Ik heb de smaak van zwevers ook al te pakken. Wie weet komen "gewone" vliegtuigjes ook nog eens :wink:
Ps. gisteren mijn eigen gemaakte zwevertje gecrashed tijdens het starten. Zelf te zacht opgegooid. Schade: 1 dag werk en het mooie er af. Zonde. :oops:

@ All,
Zowiezo wordt zowel de romp als de vleugel bekleed met glasweefsel en epoxy. De vleugel zal bestaan uit XPS-schuim, versterkt met koolstof.
Voor de romp ben ik er nog niet uit.
Voorlopig denk ik aan "spanten/mallen" gemaakt uit hetzelfde materiaal als printplaten (glasvezel versterkte epoxy), geplaatst om de 50mm.
Deze spanten zullen een breedte hebben van 2 a 3mm.
Deze wil ik vanuit de staart, spant voor spant opbouwen.
Om het uitrichten makkelijker te maken denk ik aan twee koolstof-buisjes te gebruiken. Later kunnen deze buisjes dienen om de snoertjes van beiden servo's in de staart af te schermen (wel aan de min van de accu verbinden) omdat de antenne ook in de romp zal liggen.
De diameter zal dus net voldoende zijn om "3-adertjes" door te voeren.
Tussen de spanten denk ik aan uitgehold XPS-schuim (max 5mm dik) te verwerken (dit laat zich uitstekend vormen) of eventueel balsa-latjes.
Deze laatste optie heeft niet echt mijn voorkeur.
De binnenzijde wil ik tijdens het "opbouwen bekleden met één laag 20grams glasweefsel en epoxy. De buitenzijde uit twee of meer (indien nodig).
En ja... de KTW; voordat ik echt ga bouwen zal ik dit verder uitwerken.
Voorlopig zit ik te denken aan één constructie met KTW en en intrekbaar neuswiel met rem.
Tja... waarom niet. :oops:

je zou bij ons van harte welkom zijn, maar de club heeft geen ash-26. :( waarschijnlijk zitten die kisten toch meer in de privé sfeer :?

de romp zou ik niet als sw maken, dat doen ze bij de echte ook nooit en dat is niet voor niets. in een sw kun je namelijk veel makkelijker deuken slaan en dat schiet niet op met opspattende stenen, en alle andere dingen die toch wel iets harder tegen de romp komen en niet tegen de vleugel.

groeten Halmar

Alleen het mechaniek aan elkaar koppelen, en dan alleen nog als blijkt dat dit handiger is.
Komt wel zodra ik het mechaniek ga uitwerken. :wink:

@Halmar
Tja om een beetje "het schaal- & grote-zwever gevoel" te krijgen zou ik toch eigenlijk eens een vluchtje moeten mee maken in een 1:1 he? 8) :wink: :wink:

Bescheiden advies: bouw het KTW en het intrekbare, geremde wiel als twee volledig gescheiden deelsystemen.

Niet aan elkaar gaan koppelen; dat maakt het nodeloos gecompliceerd. :yes:

Just my two cents.

jan.

Ok Ok ... maar jullie lopen dik op mij voor hoor, ik zit nog te worstellen met Rhino om het model er in te krijgen. :wink:

Ik ben dus weer helemaal opnieuw begonnen, maar het gaat er al wel veel beter uitzien.
De zwarte lijnen zijn de uiteindelijke vorm, de rode lijnen zijn het resultaat van de getracede bitmap (dit is mijn onderlegger).
afb15771.jpg

afb15772.jpg

afb15774.jpg

De schaal waar ik nu mee werk is 1:3,75 vanuit het orgineel (de 18m versie).
Dit geeft een spanwijdte van 4,8m (+ 1mm eigenlijk), wel een mooie maat.

Kan ik voor de rem niet een mooi schijfremmetje gebruiken ipv een blok aluminium? 8)
Of anders een bortelloos motortje op het wiel. Dat remt prima, he Bert? :wink:
We zien wel, dat is al weer een paar stappen verder.

@Erwin.

Die tekeningen beginnen er goed uit te zien. :D

Nem je ook vast de maten van het (originele) KTW (luikjes) over?

Voor wat de afmetingen betreft: als ik mijn DG-800 (die is 4,18m) in de huiskamer leg, dan denk je: WAT een beest van een ding. 8O

Kom je er mee op het veld (bv. bij een BIGGS-meeting), dan denk je: 't is eigenlijk maar een klein ding. :?

En dat is ook zo. :yes:

5 meter begint er iets op te lijken, 6 meter begint er echt op te lijken, maar 8 m is pas echt een grote kist. :wink:

Dus, 4,80 m is mooi; maar van 5 m of 5,3 m krijg je echt geen spijt. :nooo:

Toe Bertus, reageer maar even. :wink:

jan.

Ik moet onze meetgegevens nog naast deze versie leggen (eerst verder werken) Bert.
Maar dit is wel 99,99% schaal van de echte. :cry:
Die druppelvorm zit er echt nog wel in hoor kijk maar.
afb15780.jpg

De neus is nu wel wat scherper (dan die van jou) geworden lijkt het.

Maar ja het voordeel van schaal is wel, dat ik niet langer voor de vorm verantwoordelijk ben. :rolling:

PS. ik kan er niets aan doen hoor. de plaatjes zien er goed uit (voor ik ze post) en zijn braaf binnen de 640x480. Maar dat handige script (auto-resize) helpt de boel om zeep :evil: .

Da's in ieder geval het leuke van Rhino, als ik volgende week denk; ach toch maar schaal 1:2 8O , dan is binnen 5 minuten de gehele tekening aangepast. Dus we kunnen nog. 8)

En ja Jan als je goed kijkt kun je alle luikjes (nu nog in het rood) al zien zitten.

@ Bert, oef :oops: gelukkig.
Goeie tip van die demontabele winglets.

ja Jan als je goed kijkt kun je alle luikjes (nu nog in het rood) al zien zitten.
Nou je 't zegt . . . 8O

@Bertus:

Wie tevreden is met wat hij heeft, is de rijkste die er leeft'.

Helaas is dat slechts aan weinigen voorbeschoren.

8O

:rolling:

jan.

ehh, Erwin, Bertus, ik heb nu wel mijn GPL, maar mag ik eerst zelf eens op een kist met ktw vliegen? meevliegen met mij kan over een jaartje pas (als ik mijn passagiers aantekening heb), maar als passagier vliegen kan altijd. tijdens het vliegsijzoen dan hé. verder woon ik bijna in het weekend op teuge dus in de werkplaats kijken is geen enkel probleem. stuur maar een PM als je iets wil regelen.

Erwin, wil je die kist niet te mooi maken, dan gaan mijn handen ook jeuken en daar heb ik helemaal geen tijd voor. al is het misschien wel goed voor mijn ASW 15 :wink:

Groeten Halmar

Back