Op
dit moment ben ik bezig de 3D-view van Schleicher te verwerken naar Rhino3D.
Eerst heb ik nu hetzelfde plaatje gebruik als Jan (eerder haalde ik dat uit een pdf op dezelfde site) en heb dat opgeschaald naar 10000x5470 pixels.
Daarna met het instellen van de treshold (195) de grayscale omgezet naar zwart/wit en daarna handmatig alle "vuiligheid" verwijderd.
Omdat automatisch-tracen (Corel-trace) niet een bruikbaar resultaat gaf, heb ik de bitmap geimporteerd in Coreldraw en handmatig getraced.
Ik heb daar nog wel "even" werk aan dus het resultaat volgt later nog.
Een Google zoektocht naar DXF-files heeft niets opgeleverd, vandaar dat we het zo doen. Wat er later uitkomt zal ik vergelijken met wat Bert en ik hebben gemeten, en dan zal ik keuzes moeten maken.
Meer schaal kan ik er dan niet van maken.
Als ik wat Rhino-resultaat heb zal ik het laten zien (duurt geen dagen hoor, wordt toch slecht weer) :wink:
Wel zoals jullie zien is dit een (bijna)democratisch project. :wink:
@ Halmar, is dit een uitnodiging om bij jullie te komen kijken? 8)
@ Igwe, Ik ga voor de Ash-26 (wat niet betekend dat we geen files kunnen uitwisselen natuurlijk

). En reken maar dat ik een beroep wil doen op jouw Rhino-ervaring (als dat mag natuurlijk :roll: ).
Kunnen we Rhino niet als "modelbouwforum-CAD-uitwisselformaat-standaard" uitroepen?
@ Ronald,

Ik heb de smaak van zwevers ook al te pakken. Wie weet komen "gewone" vliegtuigjes ook nog eens :wink:
Ps. gisteren mijn eigen gemaakte zwevertje gecrashed tijdens het starten. Zelf te zacht opgegooid. Schade: 1 dag werk en het mooie er af. Zonde.
@ All,
Zowiezo wordt zowel de romp als de vleugel bekleed met glasweefsel en epoxy. De vleugel zal bestaan uit XPS-schuim, versterkt met koolstof.
Voor de romp ben ik er nog niet uit.
Voorlopig denk ik aan "spanten/mallen" gemaakt uit hetzelfde materiaal als printplaten (glasvezel versterkte epoxy), geplaatst om de 50mm.
Deze spanten zullen een breedte hebben van 2 a 3mm.
Deze wil ik vanuit de staart, spant voor spant opbouwen.
Om het uitrichten makkelijker te maken denk ik aan twee koolstof-buisjes te gebruiken. Later kunnen deze buisjes dienen om de snoertjes van beiden servo's in de staart af te schermen (wel aan de min van de accu verbinden) omdat de antenne ook in de romp zal liggen.
De diameter zal dus net voldoende zijn om "3-adertjes" door te voeren.
Tussen de spanten denk ik aan uitgehold XPS-schuim (max 5mm dik) te verwerken (dit laat zich uitstekend vormen) of eventueel balsa-latjes.
Deze laatste optie heeft niet echt mijn voorkeur.
De binnenzijde wil ik tijdens het "opbouwen bekleden met één laag 20grams glasweefsel en epoxy. De buitenzijde uit twee of meer (indien nodig).
En ja... de KTW; voordat ik echt ga bouwen zal ik dit verder uitwerken.
Voorlopig zit ik te denken aan één constructie met KTW
en en intrekbaar neuswiel met rem.
Tja... waarom niet.